Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 12:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Den studerendes setup! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CSort
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 April 2011 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Når nu alle i andre viser jeres frem, så vil jeg da også vise mit nyeste frem..

Det består af:
et sæt B&W 604 S3
B&W ASW675 Sub
Nad C165BEE forforstærker
Nad C272 Effektforstærker
LG Blu-Ray gejl

Jeg er ikke så HIFI-nørd at jeg skal til at lege med akustik og alverdens, men så skal jeg nok også op i et højere prisleje før det kan betale sig :)..

Mine højtalere står på spikes og "fødder".

Subwooferen er jeg lidt i tvivl om hvor jeg skal placere. Jeg har lige prøvet at sætte den hvor den står nu, for at vurdere hvad der så sker. Jeg har også overvejet at sætte subben ude til højre for det hele, her er der en lille karnap ud, hvor den kan stå, men det vil resultere i at den bliver drejet 90gr. så den altså peger på tværs af højtalerne..

Det irriterer mig også lidt at jeg ikke kan have mit bord midt for tv'et, men der er vidst ikke så meget andet at gøre end at rykke tv'et hvis det problem skal løses..

Jeg overvejer at købe en DAC til min htpc, og så jeg kan få lyden fra mit tv i mit anlæg. Vil i mene at man kan høre den forbedring, i forhold til den airport express jeg bruger til at streame musik til anlægget?

Så vil jeg også lige nævne, at jeg i starten kørte med en C320BEE som forforstærker, men jeg syntes at der var alt for meget "skærende" diskant i mine højtalere (også grundet alu-domen i BW'erne) og manglede en SUB-out (subbens indbyggede delefilter stjæler alt bas fra mine højtalere, og jeg vil kun have subben som suplement til de helt dybe frekvenser), så jeg ville have mig en anden.
I starten gik jeg lidt efter en surround-receiver, da jeg tænkte at jeg så kunne bruge den til at kontrollere lyden noget bedre, det blev jeg dog talt fra, og "imod" min vilje endte jeg med at købe den C165BEE der sidder på nu. Jeg havde frygtet at den skulle være lige så skinger, men jeg er blevet positivt overrasket, lyden er nu meget blødere end før og helt behagelig at høre på, så det kommer jeg ikke til at fortryde

Mvh Casper

Til top Vis CSort's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CSort

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 April 2011 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Det er et ganske flot setup.

Jeg ville nok overveje at køre uden sub, dine højtalere burde kunne klare sig fint uden. Det er måske ikke helt optimalt at have den højre højtaler til at stå så tæt på vægen, men det kan en lytte test bedst afgøre.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

CSort
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2011 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Hej Bertel

Tak

Som det kører lige nu, bliver ingen frekvenser skåret fra mine højtalere, så subben fungerer som en ren tilføjelse til lyden. Jeg vil lige teste systemet med sub, jeg synes i hvert fald selv at jeg får noget mere af de helt dybe frekvenser med. Udover dette synes jeg også at den er rar til film og fest, hvor man skal kunne mærke bassen lidt

Jeg vil da prøve at rykke den lidt væk fra væggen og se hvad der sker, der er dog lidt begrænset plads, med det store tv-møbel.. Nu hvor basrefleksen sidder foran på højtalerne, har det så ikke mindre indflydelse, eller er jeg galt på den?

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 April 2011 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til sub'en: Det er nok mest et spørgsmål om man vil have neutral lyd eller et spark i mellemgulvet. Smag og behag er forskellig.

Det hjælper naturligvis med placeringen at bas-porten sidder foran, men det er stadig ikke uproblematisk, specielt fordi rummet ikke er symetrisk, til venstre er der længere ud til væggen. Men det er ikke alle højtalere der opfører sig ens, mine Linn er meget kræsne med placering, andre er lettere at placere. I sidste ende er man nødt til at prøve sig frem, ud fra de uligheder man har.

almarx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 April 2011 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Nu ka du nøjes med at købe film og musik, men du skal lige finde et ægte tæppe på et loppemarked til at lægge på det bare gulv, - ikke alene ser det godt ud, det lyder også bedre.
Til top Vis almarx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af almarx

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 12 April 2011 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

CSort skrev:
[...]

Jeg vil da prøve at rykke den lidt væk fra væggen og se hvad der sker, der er dog lidt begrænset plads, med det store tv-møbel.. Nu hvor basrefleksen sidder foran på højtalerne, har det så ikke mindre indflydelse, eller er jeg galt på den?

Bare fordi en højttaler har basporten placeret foran, betyder det ikke at den skal have mindre plads til bag- og sidevægge. Lige meget hvordan man vender og drejer den, så skal bas have plads.

Problemet er, at energien fra bas-frekvenserne ikke er retningsbestemt - den er rundstrålende. Det betyder altså, at bassen spreder sig 360 grader, og derfor har placeringen af basporten ikke nogen nævneværdig betydning. Når en højttaler placeres i et hjørne, så bliver energien fra basområdet forstærket, fordi den reflekteres af bag- og siddevægge. Jo højere volumen er, jo mere energi afgiver bassen, og jo længere vil lydbølgerne være. Derfor er problemet oftest mest udpræget, når man spiller ved højere lydniveauer.

Den bedste og nemmeste måde, at demonstrere det på, er ved at man stiller sig i et hjørne af rummet, med ansigtet ud i rummet. Når du står i hjørnet, så begynd at tale ved nogenlunde samme lydniveau, som du plejer at høre musik ved, mens du stille og roligt bevæger dig ud i rummet og væk fra hjørnet. Når du står helt inde i hjørnet, vil du formentlig opleve lyden som værende meget indelukket og unaturlig. Jo længere ud i rummet du kommer, jo mere fri og "korrekt" vil lyden blive.

Det lyder måske halvtosset, men det fungerer godt, og er en nem måde, at finde det såkaldte "sweetspot" for højttaleren på. Det er selvfølgelig ikke super-præcist, men det kan være med til at give en god indikation af, hvor lang/kort afstanden fra højttaler til bag- og sidevægge skal være.

Og så er det gratis... God fornøjelse!
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Sendt: 12 April 2011 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Wildstyle skrev ( bla bla bla)

Temmelig god forklaring og velskrevet

mvh Space

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 April 2011 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke rigtigt: "Jo højere volumen er, jo mere energi afgiver bassen, og jo længere vil lydbølgerne være". Så vidt jeg
ved afhænger bølgelængden ikke af volumen/energi. Det er rigtigt at problemet er størst ved høj volumen, men det skyldes vist
mest at øret bedre kan opfatte det.

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 April 2011 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Jeg forstår ikke rigtigt: "Jo højere volumen er, jo mere energi afgiver bassen, og jo længere vil lydbølgerne være". Så vidt jeg
ved afhænger bølgelængden ikke af volumen/energi. Det er rigtigt at problemet er størst ved høj volumen, men det skyldes vist
mest at øret bedre kan opfatte det.

Ja, du har ret - det er mig der vrøvler. Det skyldes at frekvenserne forstærkes af reflektionerne, så lydtrykket bliver højere, og dermed, som du også selv nævner, gør de lavere frekvenser mere hørbare. Jeg spurgte lige en kammerat, som har ret godt styr på akustik. Han sagde, at lydtrykket forstærkes med omkring 1 dB pr. overflade (hvis højttaleren står helt op ad overfladen).

CSort
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2011 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres svar og råd

Wildstyle - Jeg må lige prøve at lege lidt med det trick der. Jeg kan faktisk godt høre at lyden fra min højre højtaler er lidt anderledes, men har ikke været sikker på at det bare var "fantom-hørelse".

Vil i mene at det er meget kritisk at den står så tæt på? For så skal jeg da næsten ud og have mig et andet hifi/tv-møbel.

Ang. gulvtæppe, så skal jeg have et lille et under mit stuebord, ved dog ikke hvor meget det kommer til at give..

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 April 2011 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Du kan prøve at flytte møblet væk, så kan flytte rundt på højtalerne, umiddelbart vil jeg mene at der skal være mindst en halv meter fra højtalerne til væggen, og også helst lidt plads ind mod møblet. Så må du have elektronikken til at stå på gulvet så længe.

Jeg er ikke specielt bekymret for gulvet, det ligner gammelt fyr. Store bare betonflader er værre. Men et tæppe på gulvet vil bestemt ikke skade. Det kommer også an på hvad du ellers har i rummet, hvis du har store bløde møbler, bør det ikke være et problem.

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 April 2011 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

CSort skrev:
Tak for alle jeres svar og råd

Wildstyle - Jeg må lige prøve at lege lidt med det trick der. Jeg kan faktisk godt høre at lyden fra min højre højtaler er lidt anderledes, men har ikke været sikker på at det bare var "fantom-hørelse".

Vil i mene at det er meget kritisk at den står så tæt på? For så skal jeg da næsten ud og have mig et andet hifi/tv-møbel.

Ang. gulvtæppe, så skal jeg have et lille et under mit stuebord, ved dog ikke hvor meget det kommer til at give..

Jeg er ret sikker på, at der vil være en god del at hente, alene ved at placere dine højttalere bedre - især den højre, som står helt klemt inde i hjørnet. Hvor meget der er at hente, det er selvfølgelig svært for mig at udtale mig om, eftersom jeg ikke har hørt dit anlæg.

Om det er nødvendigt med et andet møbel, det er jo kun op til dig selv. Du kan evt. starte med at flytte møblet, herefter foretage testen jeg tidligere beskrev, og derefter placere højttaleren dér hvor du synes lyden er bedst. Hvis det er så langt fra sidevæggen, at der ikke vil være plads til møblet, så kan du jo overveje, om du skal finde et mindre.

Husk også at give din venstre højttaler noget luft fra bagvæggen.

Chronic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Maj 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Bliver altså lige nødt til at skrive:
Hvis det der er et studerendes setup, så er jeg fame' misundelig!
Jeg studerer på 10. semester og kører med 26" CRT, 6 år gammel Pioneer receiver og 2x Jamo XLN-15 :P

Når det så er sagt synes jeg virkelig dit setup ser lækkert ud - kan rigtig godt lide det sorte tema du kører i!
Til top Vis Chronic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chronic

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes