Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 18:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: CD mod/recap UPDATE 02.09.2004 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 10 August 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har en ældre Arcam Delta 270, som jeg bruger som CD nr. 2. Den lyder generelt fint, men har tendens til at rode meget, så da jeg ikke havde givet alt for meget for det har jeg valgt at recappe den og modificere lidt.

Det jeg har gjort er følgende:

Skiftet samtlige standard lytter (Rubycon YK) ud med helt nye, også standard, Jamicon SK.

Udskiftet 3 stk. BC 128 Solid aluminum 33uF/10V til Black Gate Nx HiQ 47uF/6,3V. UPDATE: Black Gate skiftet til Sanyo OS-CON SC 33uF/16V

Skiftet samlige dioder til ultra fast soft recovery udgaver. 1A udgaverne i analogdelen udskiftet til 10A To-220 udgaver...

Monteret sokler til hurtig afprøvning af andre opamps.

Udskiftet 2 stk. LM317/LM337 til 2 stk. LT317AT/LT337AT 1% udgaver.

Udskiftet 4 stk. 7805 til LM340AT-5.0 1% udgave.

Monteret LC XO 3 med strømforsyning. Lagt 1 stk. 22.000 uF/35V KMH parallelt med Suntan 4700uF/25V lytten som sidder på XO3'en. Monteret XO3'en så tæt som muligt på Clock signal tilslutningen, så jeg kun har 7cm kabel.

Udskiftet et andet krystal (200ppm) til 5ppm udgave fra LCaudio.

Jeg er meget tilfreds med lyden overall, da cden ikke længere har tendens til at rode og har fået en meget strammere bas og lyder er blevet meget mere klar, frisk og livlig. Dog vil jeg overveje og prøve nogle andre 5V regultorer, da disse ændrer lyden utrolig meget og har en lille tendens til at afsløre frem for at spille musik. Jeg synes de markerer øvre mellemtone lidt på nogle plader... Men de skal lige have chancen og spilles til, det er trods alt kun 2 dage siden jeg monterede dem.

Alt er lavet i steps. En ting af gangen, hvorefter der så blev lyttet. Mange ting er blevet kasseret bl.a. nye opamps. OP275 lyder altså bedst i denne afspiller.

UPDATE: jeg har monteret nogle LC moduler med 2 stk. LT1028 på hver. Umiddelbart er det bedre end de andre op-amps jeg har prøvet, men om det er bedre end OP275, det vil tiden vise. Endvidere har jeg fået 4 stk. AD797AR fra AD som jeg har monteret på de samme print fra LC. Disse er dog ikke blevet prøvet endnu.

Derudover har jeg moteret et par striber 2mm blygummi under låget. Regner med at der ryger et par striber mere i hist og her...

Her er lige et billede ud "låg".

Ps: clock'en sidder under printet...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

-CK-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 August 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Hej David

Jeg har (sjovt nok ) også en ældre delta 270 fætter stående jeg har fusket lidt med.
Er dog ikke gået helt så drastisk til værks som dig med mod'ningen, men har holdt mig til at skifte clock (LCXO2 m. strømforsyning) og opamps.

Ang. opamps's startede jeg med at skifte til AD825 (som LC anbefalede dengang), men synnes dog de lød lidt hårde og umusikalske i min maskine (musikken blev lige som lidt kedelig at høre på).
Efter lidt skiften frem og tilbage fik et sæt AD797 lov til at blive siddende i maskinen.
-I mit setup synnes jeg stadig der er lidt at hente i forhold til OP275'erne.

Jeg synnes helt klart at det lille indgreb har strammet op på lyden og specielt stereoperspektivet er blevet en del bredere, dybere og bedere defineret.

Det er efterhånden et par år siden jeg sidst har haft låget af spilledåsen, men efter at have læst dit indlæg, overvejer jeg om det måske er ved at være tid at trække loddekolben frem og tilføje lidt flere mod's. 

Anyway, rart at høre at der også er andre der går og fusker med maskinen og henter den sidste vellyd ud.
Selv om den efterhånden er ved at have en  10 år på bagen, synnes jeg (med de par tweaks) ikke den behøver at skamme sig i forhold til nyere konstruktioner jeg har hørt.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

-CK- skrev:

Hej David

Jeg har (sjovt nok ) også en ældre delta 270 fætter stående jeg har fusket lidt med.
Er dog ikke gået helt så drastisk til værks som dig med mod'ningen, men har holdt mig til at skifte clock (LCXO2 m. strømforsyning) og opamps.

Ang. opamps's startede jeg med at skifte til AD825 (som LC anbefalede dengang), men synnes dog de lød lidt hårde og umusikalske i min maskine (musikken blev lige som lidt kedelig at høre på).
Efter lidt skiften frem og tilbage fik et sæt AD797 lov til at blive siddende i maskinen.
-I mit setup synnes jeg stadig der er lidt at hente i forhold til OP275'erne.

Jeg synnes helt klart at det lille indgreb har strammet op på lyden og specielt stereoperspektivet er blevet en del bredere, dybere og bedere defineret.

Det er efterhånden et par år siden jeg sidst har haft låget af spilledåsen, men efter at have læst dit indlæg, overvejer jeg om det måske er ved at være tid at trække loddekolben frem og tilføje lidt flere mod's. 

Anyway, rart at høre at der også er andre der går og fusker med maskinen og henter den sidste vellyd ud.
Selv om den efterhånden er ved at have en  10 år på bagen, synnes jeg (med de par tweaks) ikke den behøver at skamme sig i forhold til nyere konstruktioner jeg har hørt.

He,he... Jeg det var da pudsigt. Hvad kan man sige... Verden er lille... 

Der er meget at hente. Det er jo en gammel topmodel; DC-koblet, seperate trafoer, mange seperate reguleringer, osv...

Jeg vil sige at en overall recap er et godt sted at starte, hvis du har fået blod på tanden. Endvidere er der meget at hente på regulatorerne. Ja, og dioderne er ligeledes en mulighed for forbedring...

Næste skridt er at kigge på modstande... og efterfølgende.... jahhh, så må det blive noget med nogle seperate trafoer...

Hvordan har du fået monteret AD797? Delta 270 bruger dobbelt opamps i udgangen og AD797 er en single op-amp, så det hænger ikke lige helt sammen???

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

-CK-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Hvordan har du fået monteret AD797? Delta 270 bruger dobbelt opamps i udgangen og AD797 er en single op-amp, så det hænger ikke lige helt sammen???

Nej det har du ret i. - Det kræver lidt tilpasning.
Jeg fik fat i en håndfuld adapterprint ala. dem LC brugte til hans AD825'ere.
Det er små print med footprint til to SMD single-opamp's der så samles så de passer til en sokkel som i en leaded dual-opamp.
Se evt. her http://www.lcaudio.dk/index.php?page=5

Så var det bare at prøve løs med forskellige opamp typer.
- Analog er forresten meget villige til at sende samples på deres opamps

Jeps, en recap og evt. udskiftning af regulatorer lyder som en god fortsættelse på projektet...

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

-CK- skrev:

David skrev:

Nej det har du ret i. - Det kræver lidt tilpasning.
Jeg fik fat i en håndfuld adapterprint ala. dem LC brugte til hans AD825'ere.
Det er små print med footprint til to SMD single-opamp's der så samles så de passer til en sokkel som i en leaded dual-opamp.
Se evt. her http://www.lcaudio.dk/index.php?page=5

Så var det bare at prøve løs med forskellige opamp typer.
- Analog er forresten meget villige til at sende samples på deres opamps

Jeps, en recap og evt. udskiftning af regulatorer lyder som en god fortsættelse på projektet...

Ja, det forklarer jo en del...

Ok, jeg tror lige at jeg vil have fat i Henrik fra Lc og få ham til at smide 2 stk. af de moduler med i kassen med mine Zappulse 2.2 moduler... Så skal jeg vist bare have fat i 4 stk. AD797 i smd....

AD797 er en fed op-amp, dejlig musikalsk, blød og varm...

Du har evt. ikke 4 stk. liggende?

-CK-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Jeg bestilte mine hjem som samples fra Analog Devices.
(de er meget flinke hvad det angår )

De kan findes og bestilles (order samples) på deres hjemmeside
http://www.analog.com

- så kommer der kvit og frit en UPS/DHL mand forbi nogle dage senere med en lille pakke.

Enjoy...

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2004 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

-CK- skrev:

Jeg bestilte mine hjem som samples fra Analog Devices.
(de er meget flinke hvad det angår )

De kan findes og bestilles (order samples) på deres hjemmeside
http://www.analog.com

- så kommer der kvit og frit en UPS/DHL mand forbi nogle dage senere med en lille pakke.

Enjoy...

Takker for oplysningen - hvor mange kan man tillade sig at bede om samples på?

Jeg har været inde og kigge på det. Jeg er ikke momsregistret og har ikke et firmanavn. Det er jeg sådan set pisse ligeglad med, hvis jeg kan få nogle gratis opamps, men spørgsmålet er om de er det, altså AD?

Skal jeg bare skrive et eller andet firmanavn?

Har købt nogle print fra LC til montering af smd-opamps - kan AD797 fåes i SMD?

-CK-
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Takker for oplysningen - hvor mange kan man tillade sig at bede om samples på?

Jeg har været inde og kigge på det. Jeg er ikke momsregistret og har ikke et firmanavn. Det er jeg sådan set pisse ligeglad med, hvis jeg kan få nogle gratis opamps, men spørgsmålet er om de er det, altså AD?

Skal jeg bare skrive et eller andet firmanavn?

Har købt nogle print fra LC til montering af smd-opamps - kan AD797 fåes i SMD?

Du behøver ikke at være momsregistreret, - de checkker ikke

Så vidt jeg husker bestilte jeg alle 4 AD797 i et hug. (i SMD) 
Men nu du siger det, er der vist noget om at de har indført limit på 2 ens komponenter ad gangen:

"Analog Devices is pleased to offer a limited amount of free samples to qualified customers.  
Due to the large demand for our product samples we ask that you limit your sample request to 2 pieces per part with a maximum of 3 parts per order. "

Så ingen vej udenom. Du bliver nok nødt til at bestille dem af 2 gange.
Men har du en flink kammarat, kan du jo få ham til at lægge en bestilling magen til.
- Så får i dem jo nok nogenlunde samtidigt.

Men så har du jo også chancen for at få 2 andre spændende opamps med i samme pakke (fx. LC's nye yndling AD8065).
Har ikke selv prøvet den, men meld endeligt tilbage hvis du finder noget interessant.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 August 2004 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

David skrev:
kan AD797 fåes i SMD?

Ja, så hedder den AD797AR el. AD797BR (B-udgaven er en lidt
dyrere udgave med tættere tolerance svjv. Forskellen skulle være til
at overse)

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 August 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hej spændende.

Du skal altså arbejde dig tættere på signalvejen nu David :) !, der skal arbejdes indefra og ud.

Hva faen, bliver du skiløjet af at arbejde med smd 805 kondensatorer ?

Det er altså på den lokale afkobling at der er mest at hente. Hvilke digitale kredse er der på maskinen ? reciewer og dac ?

Iøvrigt, ppm værdierne på krystallerne er ligegyldige. Om uret går 0,005 eller 0,001 konstant langsommere eller hurigere er ligegyldigt ift. jitter.

Vær opmærksom på at der kan opstå impedans variation når du parallelkobler så store kondensatorer.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2004 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Hej Kramer.

Jeg starter altid i strømforsyningen, da denne har mest betydning efter mine erfaringer. Hvis man så til sidst føler at der er mere at hente, så går man igang med signalvejen. Men min erfaring er at man skal holde pølserne ihf. når man modificerer, da man ændrer for meget af grundklangen. Og den kan man jo godt lide ellers havde man jo ikke købt afspilleren til at starte med. Am I right...?

Nu er Arcam'en DC-koblet, så der er kun modstande tilbage at lege med - og det skal nok komme.

Ja, lokal afkobling er der meget at hente på, men nu er det sådan at regulatorer har det med at blive kvalt, hvis du sætter andet end standard lytter på dem. og der er en del seperate reguleringer i Arcam'en, såååå....... Igen min erfaring.

SMD vil jeg slet ikke have i mit anlæg, hvis jeg kan undgå det. Det er et mål. Nul SMD kondensatorer fra CD til effekt. Jeg kan nok overtales til at digitaldelen i cdafspilleren kan være SMD om nogle år, men generelt vil jeg sige at alle nye komponenter fra D/A konvertere og opamps til regulatorer og lytter lyder af helvede til. Det kan godt være at data-luderne får jern på af 24-bit/192khz konvertere og op-amps med 200Mhz båndbredde, men det gør jeg ikke. Jeg har prøvet det. Samme histore ang. smd kondensatorerne - low ESR alle andre steder end i hovedforsyningen kvæler mere end det gavner. Det er prøvet adskellinge gange og det er lige dårligt hver gang...

Jeg tror at recieverkredsen er en eller anden Yamaha. Konverteren er en Burr Brown PCM69AP. Vist en hybrid, så vidt jeg husker...

Nu er det faktisk sådan at det sidste krystal jeg skiftede var det der gav mest (ændrede mest). Lydbilledet blev meget mere klippefast og bassen blev mere klar tydelig og punchy, ligesom resten også blev mere klar og detaljeret med bedre adskillelse. Så ligegyldig vil jeg ikke sige...

Impedans variation? At strømforsyningen ikke er impedanslineær eller hvad?`Jeg er ikke lige helt med.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hej David,

Jeg var for utydelig mht. signalvejen. Det jeg tænkte på var den lokale afkobling tæt på de decideret signalbærende kredse. Jeg tænker egentligt ofte lokalafkoblingen som en del af signalvejen, men det er den jo strengt taget ikke :)

Hvad angår brugen af smd er jeg ikke enig. Hvad angår lokalafkobling er der ikke noget alternativ til f.eks. størelse 805, hvis man skal have den tilstrækkelige hastighed i vores dac/drev. Selvfølgeligt har en keramisk 805 kondensator betydelig mere forvrængning end vel alle andre typer, men hvis der ikke er tilstrækkeligt med hastighed til at bakke de digitale kredse op vil den resulterende forvrængning være meget, meget større. Til opamps mm. er sagen selvfølgeligt en helt anden. Man skal ikke bevistløst spænde noget low esr foran, det giver sig selv.

Og hvad angår de digitale kredsløb, kan jeg kun se fordele, men jeg har da ikke prøvet en sammenligning, hvor der udelukkende var forskel på smd / ikke smd af en enkelt da konverter eller reciewer og jeg anvender selv ikke smd kredse. Så det kan jeg kun forholde mig teoretisk til. Du skal have 16bit 44khz igennem dit anlæg , resten derover er selvfølgeligt gas, men det går alligevel temmeligt stærkt.

At det udstyr der anvender smd kredse lyder af H til, kan jo være pga. så meget andet.

Til den analoge del vil jeg til enhver tid foretrække diskrete transistorer eller rør. Om en opamp er smd eller ej er sgu i den store sammenhæng ligegyldigt ift. lyden. Og fordelen ved udelukkende diskret opbygget strømforsyning er da super lækkert,- det har jeg selv fornøjelsen af - og en strømforsyning på størelse med en stor integreret forstærker, men jeg vil da mene at mindre løsninger også er på sin plads.

Som jeg kan forstå det på impedans variationerne skyldes det at ledningstrækket fra afkobling til forbruger altid giver impedans stigning. Hvis du, som det har været god kotyme, anvender eks. en film type til at dække de høje frekvenser direkte henne ved forbrugeren, vil der opstå reflektioner mellem filmtypen og hovedkondensatoren. Den ulempe skal opvejes mod fordelen ved den øgede hastighed. Der er vel ikke så meget andet at gøre end at bruge sine ører. Men det er jo tydeligt også det måle instrument du opererer med...

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Øget hastighed...hmmm.... Ja, sådan er det jo i teorien, og var jeg ved at bygge en politiscanner eller lign. ville jeg nok også tænke meget teoretisk. Men nu handler det altså om lyd, og her vil jeg skide på hastighed, hvis det resulterer i at apperatet efter montering af en "hurtigere" kondensator lyder dårligere...

Ang. SMD synes jeg stadig at det er de dårligst lydende kondensatorer jeg har haft i mit grej. Selv min zappulse blev bedre af at få 22uF/16V SMD kondensatoren ud og proppet en 47uF/6,3V alm. lyt (godt nok black gate) i istedet. Også Rubycon ZA er MEGET bedre end alle de SMD kondensatorer jeg har prøvet. Jeg har snakket med en af mine kammerater, som er ingeniør og han siger at det er pga. at SMD tantalerne typisk har alt for høj ESR.

Nå men jeg har ellers prøvet noget nyt. Jeg har fået proppet nogle nye op-amps i Arcam'en, og uden at sige for meget, vil jeg siget at det lyder lovende. Med lidt hjælp fra LC (her købte jeg printene) og ONtech, hvor jeg fik fat i op-ampsene.

Det er en LT1028 og det lyder som sagt lovende. Jeg vender tilbage med den endelige dom.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Hej David

Der skal være en sammehæng mellem lytteoplevelser og de teoretisk forklaringer. Ellers ender vi et rent subjektivt helvede. Hvor alles oplevelser er lige gode.

SMD tantaler ? - hvis du vil have hastighed er det 805 ned størrelse x7r typer der skal bruges, og gerne cg0 typer til de højeste frekvenser. Se f.eks. datablad til CS nyeste reciewere.

ESR målet er kun en overordnet måleenhed. Man bliver nød til at se på hele frekvensgangen.

Jeg synes det er noget modsætningsfyldt snak, men måske er det fordi jeg misforstår dig. Din ingeniør kammerat siger at tantalerne har for høj ESR ? - på den anden siden vil du ikke have hastighed - til at dække 16 bit ved 44khz sample i øvrigt. Noter i øvrigt at jeg taler om en dac/cdspille på digitaldelen. Jeg ved godt at folk bruger de samme principper til alle deres aparater, men det er jo helt godnat. Man skal vide hvornår polypropylene skal bruges i forhold til eks. x7r.

De hastighedsmæssige krav der er til en ordentligt reproduktion af et digitalt signal er helt-helt anderledes end ved eks. en forforstærker eller mere analoge signaler.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2004 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Ja, det er rigtigt, det var sku' lidt modsigende... he, he...

Jeg ved bare at jeg ikke kan lide lyden, når der kommer SMD kondensatorer i, men jeg har jo heller ikke prøvet så mange?

Sammenhæng? Det er der sku' sjældent synes jeg. Jeg prøver mig frem, baseret på erfaring.

Lige en lille update.

Jeg har længe gået og overvejet at skifte Black Gate NX hiQ kondensatorerne, så de er blevet skiftet til OS-CON SC, da der før sad BC 128, som også er en tør aluminium kondensator, følte det som en god erstatning.

Jeg kan kun sige at jeg fik ret. Det hjalp helt vildt! Meget mere liv og punch.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes