Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 11:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: JBL L150 SE (SS 12M & Ringradiator) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har for nylig ombygget en gammel (22år) JBL L 150 for en ven. Mellemtone, diskant og filter røg ud. Kabinettet blev forstærket med blygummi og 30 mm MDF.

Ny baffel blev lavet til en Scan-Speak 12M mellemtone og en 7000 ringradiator.. Nyt filter er lavet, bl.a med Audyn cap og Janzen cross coils. 2. orden LR mellem bas og mellemtone, og et 1. ordens / 3. ordens mellem mellemtone og diskant.. (CFq 180Hz og 4KHz)

Bevares, det krævede en del forsøg, og tog en del tid, men det rykker helt vildt.. Lyder 1000 gange bedre end den originale..

Faktisk noget af det bedste jeg selv har hørt.. På mange måder bedre end mine Euphonia.. Men er du sindssyg hvor er de grimme de store gamle kasser..

Bassen er rigtig god, når den får et ordentligt kabinet, og filter.. Oprindeligt delte bassen ved ca. 450 Hz.. Med et 1. ordens filter.. Det vil sige, niveauet faldt stort set ikke, da der ikke var noget zobel filter på.. Full range 12" JBL i et tyndt spånplade kabinet.. Det var ikke ret godt.. For at sige det mildt..

Her er så lidt billeder, i dårlig kvalitet (taget med min telefon)

Baffel til 12M & 7000

Kabinet med lidt blygummi

Kabinet med blygummi og 30 mm MDF

12dB High-pass & 6dB Low-pass til 12M / 18dB High-pass til 7000

Spolen til bas filteret, er en kæmpe 10 mH Janzen Crosscoil (Ikke på billedet)

Scan-Speak 7000 ringeklokke

Scan-Speak 12M Revelator mid

Færdige resultat

Færdige resultat.. Igen..

Vægten steg til ca. 50 Kg stk. så de er lidt tungere at danse rundt med nu (før ca. 36 Kg)

Glemte næsten at de selvfølgelig også har fået nogle ordenlige terminaler (WBT)

Og det måler, og ikke mindst spiller helt kanon..

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Det ser jo pænt ud...  Det ser ud som om du har prøvet det før? Hvorfor lige scan-speak? Du skulle vel ikke kende noget til Coral Beta 8, også en gammel enhed. Fra 77 tror jeg. Har nemlig sådan en liggende, men ingen tegning til kabinet. 

Mvh...........

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hej M&M!

Til en start, ja jeg har rodet lidt med højttalere før..

Hvorfor Scan-Speak? Fordi de er de bedste!

12M & ringradiatoren er guddommelige sammen.. Slår ALT andet jeg har hørt.. Når man først har lyttet til disse sammen, så er alt andet kedeligt og uinteressant.. Jeg var faktisk heller ikke meget for at overdrage højttalerne til ham som ejer dem.. Mine Euphonia er ikke lige så interessante at lytte til, som disse 22 år gamle "lettere" modificeret JBL L150..

Ringradiatoren er i særklasse. Ingen andre diskanter har så meget luft, micro detaljer og dynamik, som den har.. Og den stopper igen.. Der er ikke noget fnidder, eller Ssss lyde.. Den holder bare kæft, når den ikke skal sige noget.

Jeg skal helt sikkert også i gang med at bygge nogle højttalere til mig selv.. Det bliver en gulv til loft model, nok med 8 stk. 22W, 2 stk. 12M (D`appolito) og en ringradiator.. Det bliver et lidt omfattende projekt, men det skulle også blive i verdens klasse..

Jeg kender desværre ikke noget til dine Coral enheder.

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Hej M&M!

Til en start, ja jeg har rodet lidt med højttalere før..

Jeg skal helt sikkert også i gang med at bygge nogle højttalere til mig selv.. Det bliver en gulv til loft model, nok med 8 stk. 22W, 2 stk. 12M (D`appolito) og en ringradiator.. Det bliver et lidt omfattende projekt, men det skulle også blive i verdens klasse..

Mvh Kim

Bare lige så du ved det, vi vil se billeder ! !

Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Neeper:          ;           ;           ;           ;           ;           ;           ;           ;           ;           ; Jeg var faktisk heller ikke meget for at overdrage højttalerne til ham som ejer dem.. Mine Euphonia er ikke lige så interessante at lytte til, som disse 22 år gamle "lettere" modificeret JBL L150..

Som jeg kan se det har du ikke skiftet basserne ud? right? Hvordan kan de så følge med?  Det er en 3 vejs HT'er eller hva?  Hvor mange Kr. har du smidt i din ven's projekt.. Hvis man regner timerløn fra.. For mig se det ud som en små 9K.. Ikke dårligt hvis du kan få den til a lyde som Euphonia!

Mvh.........

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

12M koster 2400,- stk. og 7000 koster 3500,- stk.. Så det er 11.800,- for enhederne.. Så er der delefilter komponenter for ca. 3500,- MDF 500,- Blygummi 750,- Højttalerkabler 500,- WBT 900,- og filt, maling, lim, skum og skruer for ca. 500,-

Så det er ca. 18.500,- i alt..

Og så har jeg brugt ca. 60 timer som jeg fik et sørgeligt beløb for . Det styrer man jo selv, og det var jo meget sjovt at rode med..

Manden som ejer dem, fik skiftet alle basserne (2 aktive og 2 passive) for 7000,- for 2 år siden.. Så han var allerede godt i gang med at bruge penge på højttalerne..

Basserne er faktisk rigtig gode, opbygget med et magnet system som JBL kalder SFG (Symmetrical Field Geometry) som er et helt lineært magnetfelt.. Endvidere er der en flux stabilizer i bunden af magnet systemet som reducere den 2. harmoniske forvrængning 300 gange i forhold til en normal enhed... Slaven er også helt rigtigt opbygget med spider osv.. Giver en hurtig kontant, og dyb bas.. 

Det startede egentlig med, at jeg skulle fikse de trimme potentiometer (skrotte dem, og montere faste modstande) som sad til mellemtonen og diskanten..

Så spurgte han hvad man ellers kunne gøre, hvis man vil ha` bedre lyd.. Jeg foreslog nogle forskellige løsninger, deriblandt denne, som det ultimative.. Og gjorde ham opmærksom på, at det var en meget dårlig ide, rent økonomisk (Gensalgs værdi..) Men han ville bare ha` dem så gode som muligt.. Så det fik han..

Mvh Kim

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Nå men så var det ikke helt forkert.. Mente også for en! ;o) Kan jeg sagtens sige bagefter... Men det er vel ikke mange penge for en god højtaler? Nu hvor jeg er i gang spørge, og kan høre du har prøvet det før. Så skulle du ikke ha lavet nogle 2.5 vejs før, eller kende noget til sådan nogle.. Ska nemlig selv til a bygge nogle! Det eneste som lige har fanget mig er dem her http://www.klikline.dk/ahpredator/ah_sp6/sp6.asp Synes de har en lækker finish, også lyder det til at enhederne er iorden. Hvis der ikke står spec. kan man vidst finde dem under www.frequence.dk Hvis de her ikke opfylder dem.(fx. står der ikke spec. til delefilteret)
spec. til 1 HT'er
Scan-Speak D2905/930000
2*Peerless HDS 850439
Der er self. mere men det er den bygget op på!

Mvh.......

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Skøn højttaler den L  150 model. Har selv haft L 220 modellen som spillede fantastisk.

Ham jeg solgte den til (en fra Fanø) har også fået nye enheder i og lavet en del ekstra. Fik det vist nok lavet af en af de gamle Primare drenge på lolland tror jeg det er.

Moralen er vel nok at der er en del nostalgi i de gl. JBL modeller. Dejligt at se at der bliver brugt midler og masser af til på udvikling af en klassiker.

Det ville være dejligt med lidt skarpere billeder og måske lidt oplysninger om hvad der driver disse gode gl. højttalere.

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Jo.. En 2.5 vejs er faktisk ret nem.. Man laver en 2 vejs, og lader den nederste bas spille under baffel step frekvensen, med et simpelt 6 dB filter..

Baffelfrekvens for gulv-højttaler:

f = c / (2*b)

b: baflens bredde i meter.

c = 344 m/s

Det vil sige, at hvis du f. eks har en 20 cm bred forplade, så bliver baffelfrekvensen 2 * 0,2 = 0,4

344 / 0,4 = 860 Hz

Spolen til bassen kan udregnes på følgende måde:

R / (2 * pi * F)

hvis din enhed f.eks er 4 ohm så ser det sådan ud..

4 / (2 * 3,1415 * 860) = 0,00074 H eller 0,74 mH

Og nej, 18.500 er ikke dyrt for den lyd.. Det findes formentlig ikke nogen købe højttaler til under 50.000,- som spiller noget i nærheden af dem her..

En af mine hi-fi nørde venner var forbi da de var færdige... Jeg havde fortalt ham at det var blevet rigtig godt, og man kunne godt høre på ham, at han tænkte.. Ja ja.. en 22 år gammel JBL.. Hvor godt kan det blive..

Han var helt væk.. Jeg har aldrig set ham så forbavset over noget hi-fi før.. Han blev ved med at gentage, at det var klart noget af det bedste han havde hørt.. Ændrede det lidt efter til, nej, der er det bedste jeg nogenside har hørt..

Det var meget rart at høre, at jeg ikke var den eneste som synes det..

Mvh Kim

M&M!
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret! Så går jeg igang når jeg lige har fået lavet mine baghøjtalere færdige! Har alt så mangler bare af samle dem!

Mvh.....

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

M&M, jeg har sendt dig en privat besked ang. de der Coral...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes