Mojn
Min nye Sanyo PLV-Z3 projektor skulle op at hænge, og da jeg var for nærrig til at købe et rigtigt ophæng måtte jeg jo lave et selv.
Jeg måtte gøre mig et par overvejelser.
Z3'eren kan lens-shifte 100% op og ned vertikalt. Da dens udganspunkt er i centrum af billedet, er der for så vidt ligegyldigt om den shifter op eller ned, og derfor var der heller ingen grund til at hænge den på hovedet.
Jeg ville gerne skærme en smule af for den lyd der stråler lige ned. Derfor var min plan at lave en plade under projektoren med en lyddæmpende belægning. Det ville helt sikkert være mere effektivt at lave en decideret "hush-box" til formålet, men et sådan projekt ønskede jeg ikke at kaste mig ud i.
Jeg ville gerne forhindre eventuelle vibrationer fra projektoren i at forplante sig til det gipsloftet med mere støj til følge.
Jeg ville lave en hylde, men da den skulle være ihvertfald 40 cm dyb ville jeg skulle bruge nogle store (og grimme) hyldeknægte - derfor valgte jeg at hænge hylden op i loftet. Men først skulle den jo lige bygges:

udgangspunktet var en fyrtræsplade som jeg gav en rest alm vægmaling og satte et par, øhm, dimser med huller i.

Dernæst monterede jeg nogle træstykker som projektoren kan stå på, og uden om den klisterede jeg "magic fleece" plader fra Noise Control. Jeg ønskede ikke at stille projektoren direkte på magic fleece pladerne da dette måske ville hindre ordentlig luftindtag. Træstykkerne er med vilje placeret lidt forskudt fra centrum, således at der er en større fleece overflade i den side af projektoren hvor den varme luft blæses ud.

I "dimserne med huller" monterede jeg nogle 40 cm lange plastic betrukne 3mm wirere. De skulle kunne bære 250 kg - så er vi vist på den sikre side.

Så var der bare tilbage at skrue l**tet op i loftet! - Jeg brugte nogle hvide kroge i loftet så jeg kan tage hylden ned igen hvis den skal moddes. "Øjerne" i den øverste del af wiren er så små at de ikke uden videre glider af krogen.

Og her er hylden så set lidt fra afstand med PLV-Z3'eren på plads. Jeg er ganske godt tilfreds med det indledende resultat. Jeg påtænker at sætte nogle hvide lister på siderne der skjuler den sorte fleece måtte, at udskifte wirene med nogle tyndere så de ikke er så tydelige, samt at gøre wirene en smule kortere.
Du´r det så? - ja selvfølgelig, det er jo ikke den store videnskab. Magic Fleece måtterne er fede, men det er selvfølgelig begrænset hvor meget de kan sluge når de kun er placeret umiddelbart under projektoren - men lidt har også ret efter min mening, og pladerne tager utvivlsomt lidt af støjen.
Omkostninger:
Fyrtræsplade: ca 50 kr.
Magic fleece plader 1½ stk af 75 kr.
Wire, kroge og "de der dimser med hul i" - ca 50 kr.
I alt, ca 200 kr - så de 1000 kr jeg har sparet i forhold til et rigtigt ophæng kan jeg bruge på en bedre DVD afspiller 
Bjarne