Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 22:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Reperation af højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mackenhauer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har en højtaler som jeg i dette forum er lidt flov over. Det drejer sig om en JBL computerhøjtaler som jeg bruger når jeg streamer radio fra nettet.

Problemet er så at volumeknappen er gået i stykker tror der er en løs forbindelse. Mit spørgsmål lyder så på om det er muligt at lave eller at udskifte den defekte komponent. Det er altså den der dreje dims som er gået i stykker. Se billede.

Mit spørgsmål går så på om det er muligt at købe en ny komponent så jeg kan udskifte den til en ny. Og hvor kan den evt købes eller endnu bedre hvad hedder den. Der står noget med 20 KA W/SW VR3 umiddelbart ved siden af volumeknappen hvis det kan være et hint.

Her ses det hvordan benene er placeret både som skitse og som billede

Den røde prik symbolisere et ben fra komponent til printplade.

Håber det er oplysninger nok men skal der bruges flere så bare bed om dem.

Til top Vis mackenhauer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mackenhauer

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Ja selvfølgelig kan den skiftes :)

Kan du ikke tage et billed af undersiden, så kan vi nemlig se hvor mange ben der er på pod meteret.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Okay så den knaser ikk?

Prøv først at sprøjte KONTAKT 60 spray ind i selve komponenten. Der er som regel en åbning der vender ned mod printpladen, men med den lille tynde pind der følger med kontaktsprayen kan du sagtens komme derind.

Hvis det ikke hjælper og du derfor bliver nødt til at skifte potmeteret, så skal du nok have fat i den helt præcise reservedel.

Man kan få mange potmetre i den størrelse og med den værdi, men standardkomponenter har en anden type aksel og vil derfor ikke kunne få knappen på, medmindre det er den helt rigtige reservedel.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

mackenhauer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har været nødt til enten at skubbe eller hive i knappen for at få forbindelse. En elastik har sågar kunne løse problemet men her til aften var der ikke lyd i højtaleren overhovedet uanset hvad jeg gjorde.

Problemet har været at det har været muligt at hive frem og tilbage i knappen fordi "drejedimsen" også kan bevæges 1 mm ud af potmetret for så at kunne skubbes på plads igen. Og når knappen var skubbet lidt frem og tilbage kunne man med lidt held ramme det punkt hvor der blev skabt forbindelse.

Det er ikke argørende at knappen passer på motmetret alt kan vel laves med lidt lim. Hvad prisleje ligger sådan en ny potmetre ellers i?

Til top Vis mackenhauer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mackenhauer

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Januar 2005 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

et nyt skulle ikke koste så meget 10-50 kr det er jo ikke high end vel

Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Januar 2005 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Okay

Den er klart defekt. Lod den ud og fis ned i nærmeste elektronikbiks efter noget tilsvarende.

Her ville det hjælpe hvis du havde været så kvik at du havde skrevet i din profil hvor du bor henne.

Måske er du heldig, men to ting der gør det svært at finde een der passer 100%:

1) De der riller som gør at knappen passer ligepå (hvis du kan acceptere din egen lim-løsning eller at den rå aksel fra potmeteret - typisk 5cm - stiker ud, så går det vel nok)

2) Jeg kan se der også er en on/off switch på. Det er ikke så normalt igen, meeen det findes. Og ellers er det 'bare' at montere en switch et andet sted, når nu det måske alligevel ikke kommer til at se helt originalt ud.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes