Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 01:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Mit først DIY projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 24 April 2005 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Her er så mit første DIY projekt...

Jeg er total uerfaren og ny til hifi verdenen, men man skal da vel starte på et eller andet tidspunkt?

Lige pt har jeg fundet ud af hvordan højtalerne skal se ud.... Jeg mangler dog at vælge træsort og vigtigst af alt hvad indmaden skal bestå af...

Jeg har sat et par billeder, de er lavet i paint og de håndtegnede er noget pænere, men håber stadig det giver en lille smule indtryk af min idé...

Billede 1

Det er så et billede af højtaleren set fra siden... det sorte skal forstille bas osv.

Billede 2

Her er endnu et billedet... Set fra siden, men inden fra... Det sorte skal igen være bas osv., Det blå skal være luft, det gule skal være noget isolering og det røde er en form for samling og der hvor stikket kommer til at stikke ud bagpå...

Jeg er som sagt ny i DIY verdenen, men jeg skal arbejde så hurtigt jeg kan og så når jeg har tid.... Håber ikke jeg virker alt for nybegynder agtig, men ellers må i sige til?

Til top Vis DnxDk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DnxDk Besøg DnxDk's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 April 2005 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Dine tegninger kan kun bruges som meget rå skitser, for det afhænger jo meget af hvilke enheder du vil bruge.

Som udgangspunkt, skal der mange flere afstivninger til, og både mellemtone og diskant vil jeg anbefale får hvert sit rum.

Jeg kan se, du gerne vil lave en 3-vejs højttaler. Som udgangspunkt er en 3-vejs højttaler meget sværere at få til at spille godt end 2-vejs, og som udgangspunkt, vil jeg sige at det kan blive for stor en mundfuld, når det er første gang. Men ok, du kan jo gøre dig nogle erfaringer med projektet.

Nu du har en ide om hvordan dine højttalere skal se ud, så skal du jo ud og lede efter komponenter. Delefilteret kan du først kigge på når du har fundet de enheder du vil bruge. Kig evt. på de andre DIY projekter herinde, og se hvad du vil bruge som enheder.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2005 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for indlæg

Og jeg er som sagt helt ny, så det er meget godt med noge gode råd.... Det med at give mellemtonen og diskaten havde jeg faktisk tænkt lidt på...

Havde tænkt lidt over det med 2 eller 3 vejs.... Og ja, lige nu har jeg 3 vejs højtalere og jeg syntes det ville være nemmere at sammenligne... Jeg ved ikke om det kan forstås....

Og ja nu skal der ledes efter komponenter

Til top Vis DnxDk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DnxDk Besøg DnxDk's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2005 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

Forstår ikke hvad du mener med at de vil være nemmere at sammenligne. Men sandsynligheden for at et 3-vejs projekt bliver dårligt, er MEGET større end med 2-vejs, for det er meget sværere at få et 3-vejs til at lyde godt.
Men jeg kan forstå at din reference ikke er på ret højt niveau (kontra High-End, hvor jeg kommer fra), og så bliver det ikke noget problem at få til at virke.

Du skal ihvertfald have gjort dig klart, hvor mange penge du vil bruge, og først og fremmest; hvad er dit mål med højttalerne?

Er det hjemme-disco, reference-lyd, film etc.

Hvad vil du bruge dem til?

At lave højttalere er nemt, men at lave nogle der lyder godt, er ofte et livsværk værd.

Prøv at gøre dig nogle ideer om hvad de skal kunne, så er det nemmere at guide.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 April 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg syntes det ser fint ud, det er bare at komme igang. Man bliver utrolig stolt af sine egne projekter.

Find dig en forhandler i dit nærområde, og få dig en god snak med ham om hvilke enheder der vil passe til dit projekt og pengepung.

Held og lykke med det.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 April 2005 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

ja da klø på lad dig ikke skræmme af sådan en flok nørder som os
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2005 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Takker mange gange for inspirerende ord.... Og ja i er sku lidt en flok nørder  Men vil gerne være en af jer

Jeg har tænkt lidt over det daniels har sagt, og har tegnet planen om så alle enheder for deres eget rum.... Har dog kun lavet det i hånden og har ikke mulighed for at skanne det ind.... Og paint er ikke lige mit yndlings værktøj...

Angående om det skal være 2 eller 3 vejs... Det går jeg også og tænker lidt over, men har læst et indlæg (faktisk også fra daniels) omkring 2,5 vejs... Det lyder lidt spændene....

Jeg har været nede på biblioteket i dag og lånt en bog omkring det selv at bygge højtalere (de havde kun én og den er fra 1981) den forklarer dog stadig tingene meget godt... Vil dog gerne have noget nyere at læse, nogen der evt. kender nogle gode tutorials?

Var nede i mit lokale byggemarkede i dag og snakke med en venlig mand og han viste mig diverse træ sorter og gav mig priser.... Jeg vil dog lige snakke lidt nærmere med en tømmer jeg kender.... Ved godt at jeg ikke skal til at bygge endnu, men det skader aldrig at spørge....

Angående hvad højtalerne skal bruges til.... For det første skal de bruges til at komme af med min DIY mødom, men udover det skal de bruges til musik og film fra min computer....

Ved ikke helt hvad mit budget lyder på endnu, men vil dog ikke bruge en formue på mit første projekt... Gider jo ikke græde når det hele brænder sammen

Jeg er dog løbet ind i mit første tekniske problem, og det er at der ikke findes en lokal hifi butik... udover måske ekspert, som jeg ikke syntes tæller? Så hvis der er nogen der kender nogle gode online butikker og evt nogle guides til hvordan man finder ud af hvad der passer sammen...

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 April 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Her er godt at starte:

http://www.frequence.dk/

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Kunne ikke lade vær med at tegne dem i paint, så her den nye idé...

Billede 03

Set fra siden...

Billede 04

Set indenfra.... Igen gælder at det sorte skal være enheder... Det blå skal være luft, det gule skal være noget isolering og det røde er en form for samling og der hvor stikket kommer til at stikke ud bagpå...

Tak for links

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Isoleringen varierer meget alt efter hvilke enheder du vælger, og om det skal være lukket eller basrefleks, så det er svært at tage højde for.

Ellers ser rumopdelingen såmænd OK ud. Diskanten er dog vinklet, og det kan give en del problemer. Man kan med fordel vinkle nogle diskanter i bestemte konstruktioner, men det er langtfra alle der er egnet til dette. Jeg har brugt det et par gange, men det har typisk kun være 4-6 grader bagover. En 45 grader hældning tror jeg ikke er nogen god løsning.

Ellers behøver kammeret til diskanten ikke være ret stort, det kan i mange tilfælde være nok, blot at lave plads til magneten. Kammeret til mellemtonen behøver typisk heller ikke være ret stort, og der er ofte en del fyld her. Selve baskammeret bør ikke have ret meget fyld. Fyld kvæler dybbas.

Men alle rumparametrene kan først fastslås, når du finde de enheder du vil bruge, og derved også dit prisleje.

Frequence har nogle gode begyndermodeller, der kan inspirerer.

DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Vidste det med hældningen.... hehe.... det må der gøres noget ved

Jeg har overvejet at det med enhederne og lige pt. overvejer jeg at købe et færdigt sæt som kun skal "Sættes" i kabinettet.... og alså ikke selv vælges.... Jeg syns på en måde det er en god idé fordi så får jeg set lige præcis hvad sådan et sæt indeholder... Sætte jeg kigger på ser nogenlunde sådan her ud:

Beskrivelse:
Kittet indeholder 2 stk. 6½" bas, 1" diskanthorn, terminal med påmonteret delefilter, basrefleksrør, skruer, dæmpningsmateriale samt bygge og monterings vejledning.

RMS: 150 watt
Music: 500 watt
Frekvensområde: 35 - 22.000 Hz

Ikke det bedste eller dyreste i verden... Men som sagt er det her jo også min DIY mødom.... Jeg ved ikke om der er nogen der har erfaringer med et sæt som dette? sættet er forresten fra Ravemaster....

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Hmm... Jeg kunne nu komme på noget bedre mærker.

Hvad med nogle Peerless enheder. De er gode til prisen, og deres 6,5" er rigtigt gode. Se evt. nogle at de kit Frequence har.

Der er også Tang Band. De er gode til prisen (ud fra hvad jeg har fået at vide), men fås dog ikke i så store størrelser herhjemme endnu. 5" er vist det største du kan få p.t.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Smid evt. lige link til hvor du har fundet det Ravemaster.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Faktisk ser denne Tang Band enhed ikke dum ud: http://www.jumon-audio.dk/w5-610s-data.htm

Du kunne lave en konstruktion med to af disse 5" i hver side sammen med en diskant. Der skulle være en stor chance for at det ville lyde ok.

Har du penge/vilje til mere, kan man sætte fire i hver side.

De kan faktisk spille ok dybt (teoretisk), i et basreflekskabinet, og uden at kabinettet bliver alt for stort. Så kan du også lave et slankt kabinet, der ser lidt smartere ud.

Med f.eks. to 5" w5-610s og en 28-847s diskant, så er du godt kørende for 675,- per side. Så kommer der selvfølgelig filter, terminaler etc.

DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

http://hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=11&page =1 Link til der hvor jeg har set sættet...

De to enheder du forslår ser gode ud, men skal der så bruges to ens basser til både melletone og bas?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Nårh ja... Dem kender jeg godt nu. Kunne ikke huske hvem der forhandlede Ravemaster.

Ja, man bruger begge til både mellemtone og bas. Så det bliver et 2-vejs system. Det er meget nemmere at få til at lyde godt end 3-vejs, og de spiller stadig fin bas.

Du kan evt. vælge en løsning med fire 5" i hver side, hvis du vil have endnu større lydtryk.

DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Ville det ikke virke hvis jeg tog en 5" w5-610s og brugte den som mellemtone,  en 28-847s diskant og så fandt mig en 6" eller 8" bas? har kigget lidt på en peerless bas ( http://hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=55&page =1 ) Men ved ikke om det ville køre sammen?

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Jo, det vil virke...

Men så får du igen en 3-vejs højttaler, og det er altså MEGET sværere at få en 3-vejs til at spille godt. Deusden skal jeg have mange flere informationer, for at kunne regne på en enhed. Dem hoejttalerbutikken oplyser er for lidt.

For at kunne lave en ordentlig forudsigelse af, hvordan en højttalerenhed (bas/mellemtone) vil virke, har jeg brug for følgende:
Fs, Re, Qms, Qes, Sd, Vas, Xmax peak, Le og Watt (Nominal).

Størrelsen af en enhed fortæller ikke nødvendigvis noget om hvor dybt den spiller (eller hvor godt). Typisk vil meget billige store enheder ikke spille ret dybt.

Skulle du kombinere en anden enhed med en 5"', så ville jeg anbefale mindst 8", gerne 10".

DnxDk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hehe... Jeg må indrømme at jeg er ved at blive rigtig meget i tvil om det skal være en 2 eller 3 vejs....

Lagde godt mærke til at den bas jeg havde kig på ikke havde vildt mange oplysninger.... lidt dårligt...

Jeg prøver at finde en anden bas og enheder til et 2 vejs...

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes