Sendt: 29 Maj 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Selve grundidéen med højttaleren var at lave en simpel og billig ht som kan spille bas og sætter musikalitet højere end den allersidste detalje. Den er ikke til Hård rock (Ligesom Snell E) men henvender sig til folk der spiller Jazz, pop, blues o.lign. Den skal kunne spille på billigt udstyr - men følge pænt med, hvis der kommer dyrt udstyr på. Så den udvikles på en NAD 3020i
Okay - En Snell E (III) Minor er jo store ord - og det er svært at ramme det mærkelige noget der hedder musikalitet, som Snell E har i spandevis !
Så slå lige koldt vand i blodet Jeg er lige startet på projektet, men det begynder at have de rigtige takter.
Trin 1 er jo at vælge de rigtige enheder. Og der har jeg valgt de enheder som jeg TROR Peter Snell ville have valgt til en lille Snell. Så det blev Vifa TC18WG6908 som har en meget let membran og relativ lille magnet. Diskanten er også en Vifa... TC20TD. Det er nok ikke ultimativt den enhed, som PS ville vælge, men den minder meget om D26TG i spillemåden. Så det er altså en Snell E III Minor mere end en Snell E II Minor Jeg tror PS ville vælge f.eks. en Visaton G20SC8 den virkelig har luft og dynamik. Men jeg foretrækker en lidt mere omgængelig enhed, som lettere kan spille sammen med billigt udstyr.
Trin 2 er at afstemme bassystemet rigtigt. Her har jeg valgt et 30 liter stort kabinet med basrefleks i bunden. Det virker knaldgodt. Jeg har eksperimenteret en del med dæmpningen for at finde den rigtige balance mellem dynamik og kontrol.
Trin 3 er delefilteret. Det er det der tager længst tid - og det er der jeg er nu . Det overrasker mig altid, at jeg skal starte "forfra" hver gang - selv med en to-vejs. Forstået på den måde, at en korrekt kurve i CALSOD ikke altid giver den rigtige balance i HT. Det skyldes at CALSOD ikke kan medtage den dynamiske balance. Alt efter hvor dyb og hvor præcis bassystemet er skal der arbejdes med forskellig hældning i forløbet af mellemtone og diskant.
Dimensionerne er bxdxh = 20x27x95 cm.

Det er højttaleren til højre !
Hilsen
Nørd
|