Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 06:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Krydsfinere plader limes hvilken lim?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan.bas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Hej.

Er ved at bygge 2 stk nye kabinetter til min Tannoy 12" super gold..

Da det skal laves så forpladen kan tages af..har jeg valgt at lime en 21mm finsk birke finere sammen med en 10mm finsk birk.. Hvilket lim vil være det bedste.Har læst en del om at hvid lim ikke er så godt pga, der er vand i..Eller hvid vinter lim,den er også lidt elastisk..Eller hvad med kontaktlim?

Nogle der har gode erfaringer???

mvh jan

Til top Vis jan.bas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan.bas

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

cascol 1894. Det bruger tannoy også til deres dmt kabinetter. Det bedste jeg har arbejdet med.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:
cascol 1894. Det bruger tannoy også til deres dmt kabinetter. Det bedste jeg har arbejdet med.

og det finder man hvor?

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 Juni 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

tømmerhandlen   www.casco.dk anviser nærmeste forhandler. Mener faktisk også bauhaus har det/kan skaffe.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 12 Juni 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

http://www.carlf.dk/Katalog/Menu/Velkomen.htm?ShowProduct=.. /Produkt.63/634330.HTM

det er en helt alm. træ pu lim, som jeg endnu ikke har set ikke har været på en hylde i en trælast handel.

bostik osv laver også alm. PU træ lime.

lad nu være med at gøre det til en videskab at lime 2 stykke plade samme

bemærk at PU lime hærder ved fugt, det kan derfor være en fordel at fugte den plade der ikke er smurt lim på, inde man presser dem sammen.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 Juni 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

hov hasselhof er hurtig

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 Juni 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

..helt almindelig PU lim...tror lige du skal lave nogle sammenlignende tests og lidt spørgen rundt før du sætter dig fast på den statement  Netop den lim bliver også brugt inden for din branche..

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 Juni 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

ja, men hvad i himlens navn, skulle der kunne ske, ved at lime to plader helt alm. sammen med en fra bostik eller en anden PU lim.

det er til en ht'er... den skal vel stå inden for i alm. stue miljø. det er sgu da begrenset hvad den skal udsættes for.

jeg ved ikke lige hvad du mener med min branche osv. vi bruger et hav af lime, som i så mangen andre. men det er bestem ikke den med mest kritiske lime processor/ typer.

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 Juni 2005 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Enhver trælim kan bruges til til Jans formål. Men han spurgte efter den bedste. Det jeg mente med branche er at den lim bruges af flere fabrikanter til sammenlimning af spider/svingspole/cone. Der er signifikant forskel i kemiske egenskaber mellem den og div andre "almindelige" PU lime.  

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 Juni 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

ok.

jeg svarede bare på at det til det formål vist er hip som hap. bruge den PU lim du kan få.

jeg gider ikke flue fåke om en PU lim type  1894 lyder sikkert bedst. og er den de har de fleste steder, så den er sikkert fjong.

en opskumende lim på det sted må da være lidt svær at styre  vi tilstræber at den blandes helt korrekt for IKKE at opskumme. så man ved hvor den kommer hend  men det kan være det en fordel hvis delene ikke passer ordentligt sammen

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Ja nemlig ja

Jeg har forstået det sådan, at du skal have limet nogle pladersammen på fladen så de bliver tykkere.

Til det formål vil en alm. PVA lim "hvid snedkerlim" være helt perfekt, den er sådan set perfekt til alt hvad der har med tørt træ at gøre, også krydsfiner. Limens eneste minus "vi taler tørt træ / plader her" er at hvis temperaturen stiger til over 80 grader vil den gå løs og dine højtalere vil falde fra hinanden. Hvid snedker lim findes i flere udgaver, men hoved sageligt 2 den helt hvide 3333 som er den mest brugte og den bliver 98% hård, så er der den lidt mere gullige, som forbliver lidt elastisk. Den er beregnet til at lime træ sammen hvor årerne går i hver sin retning, altså den bevarer sin elastisitet når træet arbejder i hver sin retning. Den bliver aldrig helt stiv. Det har imidlertid en ganske god virkning til højtalere da det også virker dæmpende, ikke meget men dog lidt.

PU "opskummende" er der ikke nogen som helst grund til at bruge med mindre det er udendørs tømrer arbejde hvor limfladerne ikke er helt tøre og måske ikke er helt plane, så limen kan fylde hullerne ud. Den har ikke helt den same styrke som en hvid trælim, men det har den dog i ovenstående tilfælde.

Så hvis der et behov for at fylde huller ud eller man limer på rå træoverflader så brug en PU.
Limes der på tørt træ og limfladerne er rene og plane, så brug PVA "hvid snedker lim" man får ikke noget bedre.

Til at pålime finer bruges der en anden type, hvor der skal herder i. Det er for at den kan tåle meget varme, så man kan sætte varme på finerpresseren, så er det nemlig tørt når man tager det ud af presseren. Men det er næppe noget hobby folk har stående.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 13 Juni 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

jeg ville lytte til fagmanden

det jeg har limet med den alm. hvide er nu heller aldrig gået fra hinanden

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 13 Juni 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Jan skrev:

Til at pålime finer bruges der en anden type, hvor der skal herder i. Det er for at den kan tåle meget varme, så man kan sætte varme på finerpresseren, så er det nemlig tørt når man tager det ud af presseren. Men det er næppe noget hobby folk har stående.

Hvad hedder den lim/hærder, og kan købes hvor ?

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke lige huske hvad hærderen heder og hvor den købes, det er heller ikke mig der står for den del. Men det kan ikke betale sig hvis du ikke har en finerpresser der kan varmes op til over 100grader. Det vil nemlig tage ca. 3 dage at blive tørt hvis ikke der kommer varme på.

Som hjemmebyg højtalerproducent er så brug følgende:

1. Hvid trælim til alt høvlet eller pudset træ, plader, MDF, krydsfiner, finer, what ever bare du har en plan og ren overflade og du kan sætte det under rimelig pres.
2. Den lidt gule trælim til træ du limer sammen på tvers af årerne eller hvis du ønsker det ikke skal blive 98% hårdt. Den bliver så man lige kan mærke med neglene at det ikke er helt hårdt.
3. PU lim hvis det er udendørs eller hvis limfladerne ikke er plane, eller hvis der evt er behov for at fylde huller ud.

Kontakt lim kan til nød bruges på krumme overflader, men den holder ikke så godt og den kan ikke tåle så meget varme så flyder den ud. Jeg har faktisk oplevet at på en varm sommer dag på et møbel, hvor der var limet lidt finer på med kontakt lim. så sad det løst, ligesom det flyder.

Det er jo også fint, at den lim man kan bruge til det meste også er den bedste og billigste.

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Juli 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

jeg plejer selv at bruge polyurethan lim til alt jeg ved ikke om det er det i kalder pu lim men jeg ved at det kan holde en elefant ...og det kan han jo få alle steder
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2005 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Som jeg tidligere har skrevet er der ingen grund til at bruge Poluatan eller PU det er det samme.

Brug i stedet en Casco 3333 eller 3370 hvis det ikke skal blive helt hårdt. 3330 er nok den mest korekte til spån og MDF plader, men det betyder ikke at 3333 ike er ok, den kan man bare putte hærder i. Men studer det hele her, der kan findes produktinformation og det hele.

http://www.casco.dk/

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 August 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Den Lim der er tale om, med hørder, er det ikke det der hedder UREA lim?

Som sidebemærkning ang. finér, så vil jeg lige melde at jeg her i sidste uge prøvede at lime på følgende måde (som også er beskrevet i det seneste Klang und Ton):

Påfør hvid trælim på både finér og den flade der ønskes fineret. (jeg rullede det på)

Lad limen tørre til den ikke er hvid mere, men har en skinnende overflade.

Så lægger man finéren på plads, og tager sin kones aflagte strygejern, og indstiller det imellem silke og uld.

Derefter stryger man simpelt hen fineren fast. Limen blødgøres af varmen, og de 2 limflader 'smelter' sammen. 

Jeg kender jo ikke langtidsholdbarheden, men intil videre er det ikke faldet af igen.

Undskyld sidesporet. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes