Forfatter |
|
Jonnravn Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 473
|
Sendt: 15 September 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skulle det være, der skulle bygges nye højtalere.
Jeg har længe været i planlægnings fasen, for at designe mine nye højtalere. jeg havde nogle ideer om hvad det skulle være....noget med Thiel (Accuton) enheder og et anderledes design. Efter at have været i planlægnings fasen i en lille månedes tid, faldt jeg over Soup på denne hjemmeside http://home.hetnet.nl/~geenius/ (der er nok flere herinde der kender til siden, han skulle vist være lidt af en legende) og var straks solgt denne højtaler er bare for FED! og så lever den op til alle mine krav + han har nok mere styr på at få tingene til at spille ordenligt...han har trods alt bygget en del flere højtalere end mig.
Der er dog en lille forskel på de højtalere jeg er gået igang med at bygge i forhold til hans, mine tilter ikke bag over, med mindre men selv tilter dem ved at stille på spikesene, der er 2 grunde til jeg har valgt at gøre det på denne måde. A. det er mege svært at lave de skæve kabinetter ordenligt. B. så kan jeg selv lege med at vinkle dem som jeg vil.
alle dele er bestilt og de lyder som følgende Thiel C2/12 diskant, thiel C2/79 mellemtone og Eton 472/32 bas. filter komponenterne består af jantzen folie spoler og kondensatore og 5% film modstande.
Kabinettet bliver lavet i MDF. siderne og bagsiden bliver i 19mm+12mm. Fronten bliver i 3x19mm. top og bund i 2x 19mm og afstivere i 19mm.
puha! så til billederne, som vil komme løbende som projektet skrider frem.
MDF'en til de 2 højtalere.

Delfilter komponenterne.

Pladerne limes samme for at lave vægene med de rigtige tykkelser.

STAY TUNED! MORE TO COME LATER!
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 15 September 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonnravn skrev:
alle dele er bestilt og de lyder som følgende
Thiel C2/12 diskant, thiel C2/79 mellemtone og Eton 472/32 bas.
|
|
|
Hep, der fik du min opmærksomhed
/U. __________________ DIY-blog
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 15 September 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
nå så det gjorde jeg...............øhhhhh hvorfor?
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 16 September 2005 kl. 06:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende - nu må du endelig ikke spare os for billeder!
- BR
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 16 September 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan glæde dig til de Thiel!
Jeg blev selv solgt, første gang jeg hørte Thiel C2 44/8 mellemtonerne. Er nu igang med et projekt med to i hver side.
Har siden hen hørt flere Thiel-løsninger, og ihvertfald mellemtone og diskant, er helt suveræne.
Venter spændt på nyt i dit projekt.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
Sendt: 17 September 2005 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Poster lige min intr.
Fedt at der er nogen der kaster sig ud i et stort projekt __________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der sket en lille smugle mere. alle siderne, på nær fronten, er blevet limet sammen i 2 lag. NU er det sjove begyndt, samlingen af kabinetterne!
Vil godt lige gøre opmærksom på at det ikke just er let at få pladerne til at ligge lige open på hinanden, når man har lim imellem og man spænder dem sammen med tvinderne! Men de små ujævnheder der opstod er heldigvis ikke mere en maks. 0,5mm så det kan pudses/spartles på plads.
frontpladern er ikke limet sammen endnu fordi udskæringerne til enhederne (som endnu ikke er kommet ) skal laves inden pladerne samles for det er ret svært at lave udskæringerne i ca 6cm tyk materialle.
sådan ser det ud når man er tvivlende omkring ens evner til at få tingene til at sidde lige efter øjemål. vinkler og tvinder i overflod! det er toppen der er bliver monteret på billedet.

afstivere plus top og bund bliver limet på plads, og kabinettet begynder at tage form.

fremskridt er langsomt men lidt sker der da! godt jeg ikke har en tidsgrænse. jeg er også begynt at samle filtrene....desværre ingen billeder af det endnu....men de skal nok komme!
|
Til top |
|
|
Flames Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 276
|
Sendt: 17 September 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan har du fået lavet de huller i afstivningerne?.. ser ud til der er 100% runde.. men hvordan er det blevet lavet? 
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke lige se hvor store hullerne er, men jeg har en hulsav på 102mm (kan fås i Harald Nyborg). Man bør kunne få større også.
Mon ikke det er det, der er brugt?
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 17 September 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flames skrev:
Hvordan har du fået lavet de huller i afstivningerne?.. ser ud til der er 100% runde.. men hvordan er det blevet lavet?
|
|
|
Med en overfræser er det ikke rasende svært. Et par stykker resttræ til at øve på, så var jeg kørende.
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
Sendt: 17 September 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLOT!!
Glæder mig til at se mere!
Har du fortalt din bedre halvdel hemmeligheden omkring prisen på enhederne endnu. __________________ hilsen sjorslev
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
godt gættet vilmann de er nemlig lavet med en overfræser.......de er dog ikke helt perfekt runde, der kom mine "begynder med overfræser" evner lidt til kort! men der sker vel heller ikke noget ved at hullerne (som forresten er 120mm) ikke er perfekte når nu det bare er i afstiverene. det bliver være når jeg skal til at fræse forsænkningerne til enhederne....det er jeg lidt bekymret for!
Ja den bedre halvdel har fundet ud af prisen på enhederne.....det faldt ikke just i god jord, men der var jo ikke noget hun kunne gøre det er nemlig mine penge
|
Til top |
|
|
Flames Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
så dvs. i ikke bruger skabeloner når i skal undersænke jeres enheder?
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2005 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Flames Forum Bruger

|
Sendt: 17 September 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså når i bruger overfræser.. gør i det så bare i fri hånd, når i skal undersænke enhederne?
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2005 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste overfræsere kan monteres med et sidestykke, så man kan bruge dem som en passer. Men desværre er højttalerenhed-diameteren ofte for lille til det medfølgende sidestykke.
Man kan derfor montere en træliste under overfræseren, som man tilpasser i længden til den diameter sænkningen skal have. "Passernålen" kan f.eks. bestå af et søm, eller lignende. Det er ihvartfald sådan jeg gør.
Faktisk kan man få noget, der hedder en " Jasper Cirle Jig", der er speciallavet til formålet.
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 18 September 2005 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flames skrev:
Altså når i bruger overfræser.. gør i det så bare i fri hånd, når i skal undersænke enhederne?
|
|
|
Nej. det kan ikke lade sig gøre. Sådan et apparat kører lige gennem træet som om det var smør. Den er helt umulig at styre i hånden.
Jeg plejer at bore et 6 mm hul i cirklens midte, og så spænde fræseren fast i dette hule i den ønskede afstand.
Det er svært at forklare hvordan den skal spændes fast, men når man først ser det er det ultralogisk. Hvem har et billede lige ved hånden?
Lav en plade - krydsfiner er fint - der kan monteres under færseren. Der skal altså være hul til fræsehovedet. I pladen bores der 4 mm huller i udmålte afstande fra center af fræseren.
Bor nu et 4 mm hul i dit træ der hvor center af cirklen skal være.
Spænd fræseren fast med en bolt gennem et af afstandshullerne.
Arbejd stille og roligt - ikke for dybt, 3-4 mm ad gangen er fint.
Voila! Nu har du en fin cirkel.
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
Coolzone Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 246
|
Sendt: 18 September 2005 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
DannyCool Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 100
|
Sendt: 18 September 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1875
|
Sendt: 18 September 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
Flames skrev:
|
|
|
Nej. det kan ikke lade sig gøre. Sådan et apparat kører lige gennem træet som om det var smør. Den er helt umulig at styre i hånden.
Jeg plejer at bore et 6 mm hul i cirklens midte, og så spænde fræseren fast i dette hule i den ønskede afstand.
Det er svært at forklare hvordan den skal spændes fast, men når man først ser det er det ultralogisk. Hvem har et billede lige ved hånden?
Lav en plade - krydsfiner er fint - der kan monteres under færseren. Der skal altså være hul til fræsehovedet. I pladen bores der 4 mm huller i udmålte afstande fra center af fræseren.
Bor nu et 4 mm hul i dit træ der hvor center af cirklen skal være.
Spænd fræseren fast med en bolt gennem et af afstandshullerne.
Arbejd stille og roligt - ikke for dybt, 3-4 mm ad gangen er fint.
Voila! Nu har du en fin cirkel.
/vilmann |
|
|
Man skal så lige huske, at en evt. undersænkning skal laves, inden man laver selve udskæring/hul til enheden
Der er i øvrigt ikke noget til hinder for at lave hullet til enheden med et hulbor bagefter - man benytter blot det samme hul, som man har brugt til at styre overfræseren. Men det kan godt gå hen og blive dyrt i hulbor, når man når op i de store størrelser ....
Men overfræseren kan godt bruges til at skære selve hullet med også, hvis man har lidt tålmodighed. Man skal bare være lidt forsigtig, når man er ved at nå hele vejen rundt.
Og ellers er stiksaven opfundet. Den kan ligesom overfræseren forsynes med et passer-system. Er man lidt fingernem, kan det samme passer-system (f.eks. en tynd krydsfinérplade med huller) benyttes til både overfræser og stiksav. Stiksaven har også en sål, som man kan sætte et par skruer i for at holde pladen fast. __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|