Forfatter |
|
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 385
|
Sendt: 21 September 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er ved at lave et delefilter med bedre komponenter til mine Cerwin Vega LS-15.. Det nye filter bliver lavet ud fra originale tegninger jeg har fået fra Cerwin Vega USA, så der skulle jo ikke kunne gå noget galt..
Efter at have lodet de tre filtre (Bass/mellemtone/diskant hver for sig) og tog en hurtig lytter viste mellemtone/diskant sig fra en meget roligere side end før, og med langt flere detaljer, dog stadig i CV-stilen... Bassen opfører sig også pænt, men nu er den aller dybeste bass forsvundet, og det genere mig lidt, så håber I måske ved hvad det kan skylles ? ?
Har lavet et lille hurtig diagram (serveren vil ikke tage mine billeder)..
Bruger Jantzen kondensator og spole... Min terori er at det måske skal være en spole med kerne??? Kan det betyde noget, modstanden i spolen er ikke mere end 0.29ohm...
__________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
Sendt: 21 September 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg tror den sidste sætning kan være svaret. Prøv at måle den ohmske modstand på den originale spole - den er sikkert noget højere - og indregnet i det samlede bassystem.
Så det kan være du skal have en "dårligere" spole i - for at det lyder bedre 
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 22 September 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
CW er kendt for at have en forholdsvis høj ohms værdi i deres spoler. Dette er for at kompensere, for den meget lave Qt deres basenheder har.
Du kan løse det ved at molestrere din fine spole med en seriemodstand. Du kan også anvende en Linkwitz/Greiner konstruktion mellem forforstærker og effektforstærker.
NB! det er det samme som Nørd siger, bare med andre ord.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 22 September 2005 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Nogen der kan forklare hvordan de får dem til at bulder så meget ? Nogen der har målt på dem ?
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 22 September 2005 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har flere gange oplevet at bassen bliver mere voluminøs, når jeg bruger spoler med tyndere tråd(større DC-modstand) i serie med bassen, grunden til dette er vel, at bassen ikke kontrolleres helt af forstærkeren, og derfor får lov til at leve sit eget liv. Bruger man derimod en spole med en meget tyk tråd(lille DC-modstand), så vil forstærkeren have mere greb i basenheden, og basenheden vil så kun formidle det fortærkeren "sender ud".
Dette bruges ganske rigtigt som Kjeldsen siger, for at kompensere for enhedens lave Qt, ofte har enheder med "lille motor" lille magnetsystem et lavt Qt.
For at levere bas nok, gøres seriemodstanden med enheden altså større, dette gør at enheden så bevæger sig lidt mere(løssluppen bas), dette giver mere bas(bulderbas), problemet er bare at denne bas ikke er så dynamisk, fast og precis som jeg kunne ønske mig.
mvh.
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 22 September 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skyldes vel ikke at forstærkeren mister kontrol, men det faktum at du ændrer afstemningen af højttaleren/kabinet.
At skifte en spole til en med identisk mH værdi men med en anden DC-modstand, svare lidt til at skifte en kondensator til en anden værdi. Lyden vil uden tvivl ændre sig 
Flere af dem der skifter spoler og oplever en "forbedring" er ikke opmærksom på den ændrede afstemning... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 22 September 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstærkerens dæmpningsfaktor er afhængig af den seriemodstand den ser. Derfor giver en seriemodstand to ulemper.
1: lavere dæmpningsfaktor på forstærker
2: Højere Q = ringning = dårlig kontrol (eller som nævnt, bassen lever sit eget liv)
Herudover er der minimal eller ingen dæmpning af kabinetterne.
|
Til top |
|
|
Kristiankk Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 280
|
Sendt: 22 September 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke altid til det bedre bare at skifte til "bedre" komponenter. Det kan nemt som flere er inde på have en negativ virkning da det hele tit er passet sammen af konstruktøren.
Dog har jeg hørt nogle med et helt andet filter end det originale, men det var JBL og ham der lavede det vidste virkelig hvad han lavede... Der sad også folie spoler og bedre kondensatorer osv i. Det var et hit. :)
|
Til top |
|
|
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 23 September 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må sige tak for de mange svar.. men.. Efter at have skiftet til Cross-Coil spole på bass-siden er min bass ikk blevet mere stram, og det virker som om forstærkeren har mistet mere kontrol, desværre.. Der er langt mere fast bass med det originale filter + alle de gode dybe toner.. Og det er jo ikke fordi jeg mangler forstærker effekt... 2x250watt i 8 ohm skulle være rigeligt..
Og lige til Syncroniq: Du må hellere end gerne måle på mine CV, kunne være lidt sjovt at se hvad de egentlig kan (og virker)  __________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
Til top |
|
|
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 23 September 2005 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal jeg købe en "dårligere spole" eller prøve med en serie modstand??? __________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
Til top |
|
|
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
Sendt: 23 September 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hep..
Brugen af den samme spole vil trods alt sikre dig at den total afstemning fra CV´s bass-system ikke er ændret. Man kan nemt let lade sig friste med bedre dele til en højttaler, men resultatet bliver ikke altid som forventet. På B&W er det præsis samme problematik, masser af spoler med høj DC-modstand. Det er ikke mit indtryk at en bedre spole med mindre modstand + en seriemodstand er nogen god ide. Især bassen vil dels kræve en modstand som kan tåle 150 watt eller sådan noget. Under alle omstændiger er ændring af eksisterende højttalere altid forbundet med risiko for at skulle enten rekonfigurer eller gå et skridt videre som feks. at skulle lave et nyt filter og evt. kabinet for at opnår en afstemning af systemet. Det kan blive en evighedsmaskine såfremt man ikke prøver at afgrænse hvad målet egentlig er med modifikationen. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
Til top |
|
|
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 24 September 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg begyndte på projektet, var kun for at slippe at med nogle af de "falske lyde" især fra diskanten, og det er lykkes virklig godt, uden det har påvirket den dynamik (hvis det hedder sådan) jeg er så vild med, og syntes kan være svær at finde i en pænere HT... I det originale filter sidder de 4 spoler meget tæt sammen (1,5-3cm afstand), så er næsten sikker på at den bedre adskillelse har været årsag til den bedre diskant.. Men må jo nok erkende at foliespolen på bassen nok må af banen igen , og i med den originale... Men Cross-Coil spolen en er jo bare så stor og flot (og dyr)..!   __________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
Til top |
|
|
Bradman Forum Bruger

|
Sendt: 24 September 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen tvivl om at foliespolerne er federe end de oprindelige. Jeg tror nok at nogle de de B&W spoler jeg kikkede på havde 3,5 ohm i seriemodstand, det er rigtig meget. Så er det faktisk umuligt at skifte til en lavomhms spole uden at filteret ikke længere passer perfekt. Jeg kan godt forstå du kan lide CV, og jeg er måske nok mere positiv overfor dem end mange andre. Gud bevares, det er ikke hifi, men lydtryk er på ingen måde forbudt. De fleste andre som kan lide CV er ret vilde med høre deres musik med lidt drama, modsat mange andre entusiaster som hører brudstykker af musik fra usmaglige testskiver....sådan lidt overdrevet godt nok. Men jeg er ikke en af dem som vil sætte ejerskab af et sæt CV = hjernedød. Opgradering af sådan en CV er også noget vanskeligt noget. Filtret fra en AT100 mindre sikkert også om din LS15. Men filteret og jo noget skrammel, og det er jo fantastisk at de kan lave noget om er relativ "hi power" med spoler med tynd sytråd. Men resultatet er såmen ok, og det kan være meget svært at opgraderer noget som sidder på et 10 x 10 cm print. Især spolerne kan være vanskelig at placerer. Jeg vil også tro din foliespole laver nogle vilde magnetfelter fra siderne, en magnetisk udtråling som ikke nødvendigvis kan ses som en fordel. De andre spoler kan påvirke spolen og mH værdien kan svinge som det blæser. Så ingen tvivl om det er svært at ændre til det bedre...men ændre det kan man bestemt. Har du større ambitioner tror jeg du skal bygge noget nyt eller købe noget gerne vil opgraderes og egner sig hertil. Men det er ikke sikkert du bliver mere glad for mere "hifi" lyd, du vil uden tvivl bevæge dig væk fra CV lyder jo mere du opgraderer me bedre komponenter, men det er ikke altid lykken.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
Til top |
|
|
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 24 September 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er glad for mine CV'er... Og sammen med Acurus forstærkeren syntes jeg virklig der er valuta for pengene... Kammeraterne har udtrykt hvor misundelige de er, så det må jo være OK 
Jeg har brugt meget tid på at kigge efter andre HT'er.. Men syntes alt for ofte man skal betale en krig, hvis man vil kunne spille torden højt og rent, uden at HT'en bukke under.. Alternativet er Dali's Concept 10 (hvis man ikke skal op med den helt store sum), men den spiller nu ikke så meget bedre at det retfærdiggøre en udskiftning.. Derfor opgraderingen af delefilteret, som erstatning for det manglende HT skift..
Er jo glad for ægte Hifi, spiller bare for HØØØJJJJTTTTT __________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
Til top |
|
|
Bradman Forum Bruger

|
Sendt: 24 September 2005 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt med, dog er jeg på en anden måde prøvet at have store højttalere og synes generelt store spiller bedre end små, mere dynamik, mere saft og autoritet. Så må jeg indrømme at jeg ikke kan gå under en B&W DM7er i størrelse, og gerne op med 10" i bunden. Dette er noget mindre end mit tidligere JVC Zero Nine´s med to aktiv 12"er pr. side. Det gav bestemt en lyd som på mange måder efterlader et hul hvis man skal bruge traditionelle dynasiske endheder. Men naboer og plads har fået mig til at sige mindre kan være bedre. især hvis jeg ikke længere har brug for at fyre den vildt af mere. Men jeg har et forstående projekt med et sæt B&O MS150er som skal have lidt nyt kantophæng og måske også efterses i filteret. Det er mere traditionelle spoler med kerner uden den vilde modstand, men over lytter i mellemtone/diskant mistænker jeg at kunne forbedre....måske endda smide en Tweaket Scanspeak 9700 diskant såfremt jeg kan få det til at sidde ok i det mekaniske system? Men jeg tror det vil være cool, så er det en 10" og en 8" i bunden, heller ikke at foragte. Så er læsset let for min herlig Nakamichi trin. Men det må blive et vinter projekt og koster også en del penge at rep. på 4 x basser.
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 24 September 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Muligvis er der blevet bedre styr på bassen, fordi du har benyttet en bedre spole. Det betyder måske, at bassen er blavet noget strammere.
Det kan mistolkes som om, at der er mindre bund. I virkeligheden er der sikkert lige så meget bund som der altid har været, men grundet den bedre kontrol buldrer den måske knap så meget.
Højtaleren er måske gået i retningen af mere referencepræget lyd (uden at være rigtig reference-niveau), og det du søger er måske bulderbas....
Bare en mulighed. Men prøv da den gamle spole, og se om det er bedre.
|
Til top |
|
|
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 24 September 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Bradford: Det lyder jo som et større projekt 
Til Hurtig: Takker for din opmærksomhed.
Jeg kan ikke li "buller bass", og Acurus'en sørger godt for at dette ikke er tilfældet.. Bassen er ikke blevet mere stram efter mit nye filter er kommet på.. Hvis jeg spiller med begge HT'er, hvoraf den ene spiller med original filter, så kan det tydelig ses at den CV med "bedre spole" der kører bassen bare afsted (Forstærkeren har ingen kontrol ).. Så denne gang er praksis desværre ikke som terorien vil det..
Jeg får snart nogle flere stumper hjem, men regner med at bruge den orginale spole på bassen, der tror jeg ikke lige det bliver sådan at finde en erstatning..
Opdate: Efter en længere tid foran anlæget i dag er jeg blevet helt i tvivl.. Skal nye komponenter spilles til..?? Jeg syntes mine CV'er byder på mere og mere varm lyd.. Eller er det bare mig??? __________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
Til top |
|
|
anda Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 240
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Dette bruges ganske rigtigt som Kjeldsen siger, for at kompensere for enhedens lave Qt, ofte har enheder med "lille motor" lille magnetsystem et lavt Qt.
|
|
|
Det er da omvendt. Alt andet lige vil et større/kraftigere magnetsystem give et lavere Qt.
MVH Anders D.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig, også min mening.
CV har en rimelig kraftig magnet, og en meget let membran. Det giver det lave Qt.
Lavt Qt er meget ønskeligt for optimal kontrol. Det giver dog den
bi-effekt, at der rulles tidligt af. Derfor skal der korrigeres herfor.
|
Til top |
|
|
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 26 September 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
anda skrev:
Gorm skrev:
|
|
|
Det er da omvendt. Alt andet lige vil et større/kraftigere magnetsystem give et lavere Qt.
MVH Anders D.
|
|
|
Syntes også det lyder mere sansynligt.. Så vil teorien passe mht. mit filterproblem  __________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
Til top |
|
|