Emne: Mine Front Højttaler!!! ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Flames Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 276
|
Sendt: 23 September 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey..
Ser det ikke fornuftigt nok ud, med de størrelser?..
HxDxB: 1200mm*360mm*300mm
enheder:
2 * Vifa M21WP 10 ohm (parralelt = 5ohm) 8"
1 * Vifa TC14WG 4 ohm 5½"
1 * Vifa D20TD Diskant 6 ohm
Det bliver med Bas reflex.. porten bliver 110mm i dia. længden er endnu ikke bestemt.
Mvh
Mads
|
Til top |
|
|
Flames Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2005 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bas porten ved jeg ikke om skal sidde på bagsiden eller fronten.. hvad
syntes i?.. skal siges at der også kommer front stof på
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 23 September 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg ville rykke diskanten ned til lige over mellemtonen. Diskanten skal også helst sidde i ~90cm højde fra gulv, og afstanden imellem diskant og mellemtone skal også være så lille som mulig. Ellers ser det meget fint ud. Det behøver ikke være så højt.
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 23 September 2005 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du tænkt dig at lave et stort rum uden inddelinger?
__________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
Sendt: 23 September 2005 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne også bytte diskanten og mellemtonen om, sådan at mellemtonen kommer øverst.
|
Til top |
|
|
Flames Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
gichael3257:
Vil det ikke ændre lydbilledet meget?
|
Til top |
|
|
Flames Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2005 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal lige siges, at der kommer Matrix afstivning i dem..
|
Til top |
|
|
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
Sendt: 23 September 2005 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved faktisk ikke om det ændre lydbilledet særligt meget.
Man ser jo mange som bruger det præncip, bla. Dali.
Jeg kunne ikke forestille mig at det ændre ret meget ud over du får en diskant i den "rigtige" højde.
Jeg er sikker på at der er nogen herinde der kan fortælle lidt mere om hvad det ændre.
|
Til top |
|
|
Flames Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay.. men har lige fundet ud af, at Diskanten kommer til at sidde i den rigtige højte +- lidt
|
Til top |
|
|
Stikflamme Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 212
|
Sendt: 10 December 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til det med bassporten ville jeg foretrække den sad bag ved da bassen bliver mere fordelt i rummet.. Det ville jeg mene..  Ret mig hvis jeg er forkert på den!
__________________ Stereo ROCKS! Den der ler sidst, tænker langsomt?
|
Til top |
|
|
Flames Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha kæft det længde siden jeg købte enheder kan jeg da se på det hele :P skal siges jeg er blevet en del kloger, så dette topic bør vel slettes!
|
Til top |
|
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 10 December 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
Sendt: 11 December 2007 kl. 05:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hej,
Jeg ville rykke diskanten ned til lige over mellemtonen. Diskanten skal også helst sidde i ~90cm højde fra gulv, og afstanden imellem diskant og mellemtone skal også være så lille som mulig. Ellers ser det meget fint ud. Det behøver ikke være så højt.
|
|
|
Jeg har sat min diskant og mellemtone, sådan i forhold til hinanden, at de to enheder skulle harmonere sammen i overgangsfrekvensen. Altså at lydbølgerne danner interferans (forstærker hinanden), ligesom man lærte det i fysik i folkeskolen.
Men jeg er sikker på at Syncroniq ved hvad han snakker om. Har selv hørt at det skulle være godt at sætte diskant og mellemtone tæt sammen. Men antager vi nu at din overgangsfrekvens er 3500 Hz (som i mit projekt). Så bliver bølgelængden i overgangsfrekvensen lig:
C/f=Bølgelængde
Hvor C = Lydens hastighed = 340m/s ved 20 grader celcius, f = frekvensen = 3500 Hz og. Det medfører at:
340/3500 Hz = Bælgelængden <=> Bælgelængden = 0,0971meter
Altså for at få enhederne til at harmonere med hinanden i overgangsfrekvensen, burde mine enheder placeres 9,71 cm ved siden af hinanden. Rent optisk syntes jeg ikke det så godt ud, at de sad så tætte sammen, så jeg fordoblede afstanden.
Om man kan høre forskellen på, om det er lavet på den måde, eller en helt tilfældig måde, det aner jeg ikke??? Har aldrig testet det før.
Mvh Dief __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
anda Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 240
|
Sendt: 11 December 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dief skrev:
syncroniq skrev:
Hej,
|
|
|
Jeg har sat min diskant og mellemtone, sådan i forhold til hinanden, at de to enheder skulle harmonere sammen i overgangsfrekvensen. Altså at lydbølgerne danner interferans (forstærker hinanden), ligesom man lærte det i fysik i folkeskolen.
Men jeg er sikker på at Syncroniq ved hvad han snakker om. Har selv hørt at det skulle være godt at sætte diskant og mellemtone tæt sammen. Men antager vi nu at din overgangsfrekvens er 3500 Hz (som i mit projekt). Så bliver bølgelængden i overgangsfrekvensen lig:
C/f=Bølgelængde
Hvor C = Lydens hastighed = 340m/s ved 20 grader celcius, f = frekvensen = 3500 Hz og. Det medfører at:
Altså for at få enhederne til at harmonere med hinanden i overgangsfrekvensen, burde mine enheder placeres 9,71 cm ved siden af hinanden. Rent optisk syntes jeg ikke det så godt ud, at de sad så tætte sammen, så jeg fordoblede afstanden.
Om man kan høre forskellen på, om det er lavet på den måde, eller en helt tilfældig måde, det aner jeg ikke??? Har aldrig testet det før.
Mvh Dief
|
|
|
Den forklaring holder ikke. Det betyder bare, at enhederne ved delefrekvensen vil være i fase lodret over og under højttaleren - Hvis de er det på aksen. Et sted derimellem vil de udfase hinanden. Det er det, der på godt gammelt dansk hedder lobing.
Generelt kan man sige at jo tættere enhederne sidder og jo lavere delefrekvens man benytter jo mindre vil lydbilledet ændre sig med lyttehøjden. MEN kun hvis man benytter filtre, hvor enheder spiller i fase ved delefrekvensen. Dette gælder f.eks. derfor ikke for Butterworth filtre af ulige orden (akustisk), hvor faseforskelle på enhederne er et ulige multiplum af 90 grader ved delefrekvensen.
Mvh
Anders D.
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
anda skrev:
Dief skrev:
syncroniq skrev:
Hej,
|
|
|
C/f=Bølgelængde
Mvh Dief
|
|
|
Den forklaring holder ikke. Det betyder bare, at enhederne ved delefrekvensen vil være i fase lodret over og under højttaleren - Hvis de er det på aksen. Et sted derimellem vil de udfase hinanden. Det er det, der på godt gammelt dansk hedder lobing.
Generelt kan man sige at jo tættere enhederne sidder og jo lavere delefrekvens man benytter jo mindre vil lydbilledet ændre sig med lyttehøjden. MEN kun hvis man benytter filtre, hvor enheder spiller i fase ved delefrekvensen. Dette gælder f.eks. derfor ikke for Butterworth filtre af ulige orden (akustisk), hvor faseforskelle på enhederne er et ulige multiplum af 90 grader ved delefrekvensen.
Mvh
Anders D.
|
|
|
Ja det må du have ret i, begge enheder skal have samme orden, ellers duer princippet ikke. Begge mine enheder, deles med 2.ordens filter. Princippet bruges fx hvis dykket i frekvenskurven er for stort lige ved delefrekvensen, hvis enhederne så er i fase med hinanden, kan det rette op på kurven igen.
Men har som sagt også hørt, at man helst skal sætte enhederne så tæt sammen som muligt. Og jeg har aldrig testet ovenstående før. Så du har nok helt sikkert ret, det skal jeg ikke sige imod.
Det var blot et forslag, da jeg synes det jeg har lavet lyder OK.
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 12 December 2007 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
En lille sjov test.... sæt en mellemtone og diskant til uden filter, uden kabinet. Hold dem i hver sin hånd, og lyt til lav musik. Flyt så enhederne fra hinnanden, mod hinnanden igen og igen. Det er ikke helt det samme, men giver en lille ide om hvad man har med at gøre.
|
Til top |
|
|
anda Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 240
|
Sendt: 12 December 2007 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dief skrev:
anda skrev:
Dief skrev:
syncroniq skrev:
Hej,
|
|
|
C/f=Bølgelængde
Mvh Dief
|
|
|
Mvh
Anders D.
|
|
|
Ja det må du have ret i, begge enheder skal have samme orden, ellers duer princippet ikke. Begge mine enheder, deles med 2.ordens filter. Princippet bruges fx hvis dykket i frekvenskurven er for stort lige ved delefrekvensen, hvis enhederne så er i fase med hinanden, kan det rette op på kurven igen.
Men har som sagt også hørt, at man helst skal sætte enhederne så tæt sammen som muligt. Og jeg har aldrig testet ovenstående før. Så du har nok helt sikkert ret, det skal jeg ikke sige imod.
Mvh Dief
|
|
|
Det er ikke et spørgsmål om de har samme orden. Med ulige orden mener jeg første, tredje og femte orden osv. Spørgsmålet er om enhederne med den valgte filtertopologi skal summere flat på aksen, når de er 3 eller 6 dB nede. Enhederne summerer flat på aksen 3 dB nede når faseforskellen på dem er et ulige multiplum af 90 grader. De summerer flat på aksen 6 dB nede når faseforskellen er et lige multiplum af 180 grader.
Hvis du benytter et 2. ordens elektrisk filter kan du være sikker på IKKE at have 2. ordens akustiske forløb. De akustiske forløb vil nærmere være et sted mellem 3. og 5. orden afhængig af enhedernes egne forløb.
Jeg har lavet nogle simuleringer for år tilbage, der viser højttaleres udstrålingsforhold som funktion af delefrekvens, filterorden og afstand mellem enhederne samt forskydning af enhedernes akustiske centre og enhedernes egne udstrålingsforhold (dårligere spredning mod højere frekvenser beskrevet ved Besselfunktioner). Jeg vil lige se, om jeg kan finde nogle af graferne.
Der er nogle artikler skrevet af John Vanderkooy & Stanley Lipsh*tz samt Robert M. Bullock III i JAES (Journal of the Audio Engineering Society), der netop beskriver disse forhold.
Mvh
Anders Dansbo
|
Til top |
|
|
Stikflamme Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 212
|
Sendt: 13 December 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da oss på tide at du opdatere dit indlæg og fortæller os hva dine planer er street-mads.. upload nogle billeder af det projekt du pt er igang med..  I wanna see!  Mvh Tom
__________________ Stereo ROCKS! Den der ler sidst, tænker langsomt?
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 13 December 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
I virkeligheden må det jo være mellemtonen der bør være i 'ørehøjde' og ikke diskanten. Det er i mellemtonen (300-5000Hz) at vores ører er mest følsomme, og derfor også mest kritiske med hensyn til stedbestemmelsen.
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

|
Sendt: 14 December 2007 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
anda skrev:
Dief skrev:
anda skrev:
Dief skrev:
syncroniq skrev:
Hej,
|
|
|
C/f=Bølgelængde
Mvh Dief
|
|
|
Mvh
Anders D.
|
|
|
Mvh Dief
|
|
|
Det er ikke et spørgsmål om de har samme orden. Med ulige orden mener jeg første, tredje og femte orden osv. Spørgsmålet er om enhederne med den valgte filtertopologi skal summere flat på aksen, når de er 3 eller 6 dB nede. Enhederne summerer flat på aksen 3 dB nede når faseforskellen på dem er et ulige multiplum af 90 grader. De summerer flat på aksen 6 dB nede når faseforskellen er et lige multiplum af 180 grader.
Hvis du benytter et 2. ordens elektrisk filter kan du være sikker på IKKE at have 2. ordens akustiske forløb. De akustiske forløb vil nærmere være et sted mellem 3. og 5. orden afhængig af enhedernes egne forløb.
Jeg har lavet nogle simuleringer for år tilbage, der viser højttaleres udstrålingsforhold som funktion af delefrekvens, filterorden og afstand mellem enhederne samt forskydning af enhedernes akustiske centre og enhedernes egne udstrålingsforhold (dårligere spredning mod højere frekvenser beskrevet ved Besselfunktioner). Jeg vil lige se, om jeg kan finde nogle af graferne.
Der er nogle artikler skrevet af John Vanderkooy & Stanley Lipsh*tz samt Robert M. Bullock III i JAES (Journal of the Audio Engineering Society), der netop beskriver disse forhold.
Mvh
Anders Dansbo
|
|
|
OK. Det ku vist godt tyde på, du har mere styr på det der end jeg har. Jeg må bare have været heldig i min konstruktion, for synes nu det lyder ret godt det er jeg kommet frem til.
Men som sagt, jeg har heller ikke nogensinde før testet det på nogen måder, og kender heller ikke forskellene ved ændrig af afstandende mellem enhederne.
Men takker for din forklaring, det kan jeg da bruge i et evt. næste projekt jeg laver.
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|