| Forfatter |
|
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer
Jeg går og overvejer at bygge en mellemstor standerhøjttaler - en snedker jeg kender har lovet at lave kabinettet for mig. Jeg bor i lejlighed, men vil være med på side linjen.
Jeg har forestillet mig en to-vejs konstruktion i et bas-refleks kabinet. Jeg har indtil videre forelsket mig i følgende enheder.
13.000 Hz og op - Mundorf AMT 2340 bånddiskant
13.000 Hz og ned - Scan Speak Revelator D2905/9900
3400-3500Hz og ned - Hvilken bas/mellemtone?
Impedans: Helst ikke lavere en 4 Ohm?
Ja det hele afhænger jo af hinanden. Jeg er villig til at betale for den bedste løsning - men har brug for jeres hjælp så jeg ikke havner med en masse enheder der ikke kan spille sammen.
Er spændt på jeres input.
|
| Til top |
|
| |
rune-nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke et hak om hjemmebyg, men 13.000 Hz lyder som et meget højt sted at dele eller hvad
Det bliver spændende at følge projektet. Håber du får lavet nogle gode højtalere til dit dejlige Densen 
EDIT: Ahh læste vist lige hurtigt nok. Troede det var en 2-vejs konstruktion. Ignorer venligst mit indlæg.  __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
13.000 Hz er også deromkring Dali deler med deres bånddiskanter.
Dog ser det ikke ud til Mundorf diskanten er en decideret super
diskant. Så vidt jeg kan læse mig til spiller den kun op til 20 Khz,
men kan sagtens spille med en god 6½" i en to-vejs konstruktion (den du
selv nævner er 3-vejs).
Du kan jo overveje en 2-vejs konstruktion med to 6½ tommer og mundorf AMT (også kaldet en Heil Air Motion Transformer).
Adam S1-A benytter AMT diskanten i en to vejs.
Bas mellemtone ligner en tysk enhed jeg ikke husker navnet på (noget
med Hexa cone). Det er også det mærke Jamo brugte i deres Oriel. Det er
ikke helt billige enheder, men de skulle være ganske gode.
Du kan sikkert få et lyt i en musikforretning (www.aage.dk har dem)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
13.000 Hz er også deromkring Dali deler med deres bånddiskanter.
Dog ser det ikke ud til Mundorf diskanten er en decideret super diskant. Så vidt jeg kan læse mig til spiller den kun op til 20 Khz, men kan sagtens spille med en god 6½" i en to-vejs konstruktion (den du selv nævner er 3-vejs). Det er vel op til delefilteret at bestemme om det skal være 2- eller 3-vejs? Hellicon 300 er en 2-vejs? Har jeg misforstået noget eller har HFK skrevet forekert?
Du kan jo overveje en 2-vejs konstruktion med to 6½ tommer og mundorf AMT (også kaldet en Heil Air Motion Transformer).
Adam S1-A benytter AMT diskanten i en to vejs.

Bas mellemtone ligner en tysk enhed jeg ikke husker navnet på (noget med Hexa cone). Det er også det mærke Jamo brugte i deres Oriel. Det er ikke helt billige enheder, men de skulle være ganske gode.
Du kan sikkert få et lyt i en musikforretning (www.aage.dk har dem)
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil lave 3-vejs skal du som minimum have 3 enheder i hver højtaler (en bas, mellemtone og diskant).
Helicon 300 er faktisk tre-vejs (bas/mellemtone, dome diskant og bånd diskant) __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
rune-nielsen skrev:
|
Hvis du vil lave 3-vejs skal du som minimum have 3 enheder i hver højtaler (en bas, mellemtone og diskant).
Helicon 300 er faktisk tre-vejs (bas/mellemtone, dome diskant og bånd diskant)
|
|
|
Man kan altså ikke lave en 2-vejs med 2 diskanter og en bas/mellemtone? Jeg troede det havde noget at gøre med hvor mange gange man deler og ikke antaller af enheder? Er du sikker på det?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan man godt, men så får to af enhederne det samme signal. (Kun en delefrekvens) __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Two-way" is a bit of a misnomer. Although there is only one crossover point, there are two tweeters set above the 6.5-inch mid/woofer. One is a soft dome and the other is a ribbon, which is the configuration of all the Dali speakers in both the Helicon line and the pricier Euphonia line.
http://www.positive-feedback.com/Issue20/dalihelicon.htm
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lader til jeg tog fejl ang. Helicon speakeren. Troede godt nok den benyttede 2 delefrekvenser. __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |
dumbo Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2296
|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den har osse 2 delefrekvenser Rune......ved 3400 og ved 13000 Hz. Men om dome'en "kun" spiller op til de 13000, eller fortsætter med over, ved jeg faktisk ikke. Men det burde vel egentlig være enten en 2½- eller 3-vejs så???
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
rune-nielsen skrev:
|
Det lader til jeg tog fejl ang. Helicon speakeren. Troede godt nok den benyttede 2 delefrekvenser. |
|
|
Det tror jeg ikke du gør - den deler ved både 3,4kHz og 13kHz.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
dumbo skrev:
Den har osse 2 delefrekvenser Rune......ved 3400 og ved 13000 Hz. Men om dome'en "kun" spiller op til de 13000, eller fortsætter med over, ved jeg faktisk ikke. Men det burde vel egentlig være enten en 2½- eller 3-vejs så???  |
|
|
Domen spiller kun op til de 13 kHz - båndet spiller videre op.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det jo bare ham anmelderen der er galt på den. Kunne heller ikke helt forstå det. Men det er vel egentlig heller ikke det interessante i denne tråd. __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
rune-nielsen skrev:
|
Så er det jo bare ham anmelderen der er galt på den. Kunne heller ikke helt forstå det. Men det er vel egentlig heller ikke det interessante i denne tråd. |
|
|
Ja og Dali og hifi-klubben?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså hvis den deler ved både 3,4 og 13 KHz, så er der vel ingen tvivl om at det er en 3-vejs konstruktion (eller som minimum en såkaldt 2,5-vejs). __________________ Audiovector M3 Avantgarde
Densen
Kimber kabler
Mit Hifi
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
rune-nielsen skrev:
|
Altså hvis den deler ved både 3,4 og 13 KHz, så er der vel ingen tvivl om at det er en 3-vejs konstruktion (eller som minimum en såkaldt 2,5-vejs).
|
|
|
Jeg er udmiddelbart enig? Jeg fatter bare ikke hvorfor alle sider på nettet omtaler Helicon 300 som en 2-way speaker???
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med udgangspunkt 2-2½ vejs kontruktion, så er der mange løsninger. Det mest vanskelig er vel at få det afgrænset. Du nævner en Scanspeak 9900 diskant. Den er jo magen til en 9700, blot med en for forplade og en hornladning. Jeg vil holde mig til 9700eren som opfører sig eksemplarisk på alle måder.
Som en mellemtone, så vil jeg overveje 2 x Scanspeak 15W enheder i en diapalitto konfiguration. Det vil gi dig et stort lydbillede med masser af hurtighed. Den vil være god på en stander med mindre du vil lave en høj slank højttalere ud af det. Jeg forventer en reflexport så verden kan blive lidt dybere.
Jeg har sprunget superdiskanten over, men mener at enhver af de typer som der efterhånden rigtig mange af kan bruges. Jeg vil finde en enhed som kører op til ca. 40 khz uden noget fald i outputet. 9700 bliver lidt slatten ved 17khz, og du kan overveje om det ikke var bedre at få din 9700 tunet hos Holfi med et ekstra magnet, skære påhænget, coate membranen....udvide bagkammeret....evt. bygge den som dipol med udståling hele vejen ud igennem kabinet. Det giver luft, rum og ro. Efter min mening vil det gi dig et endnu bedre system end med fokus på en superdiskant.
Skulle du trods alt få en supertweeter, så vil en deling på ca 15 khz 18 db afskæring nok være fino.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 November 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradford skrev:
|
2 x Scanspeak 15W enheder i en diapalitto konfiguration.
få din 9700 tunet hos Holfi med et ekstra magnet, skære påhænget, coate membranen....udvide bagkammeret....evt. bygge den som dipol med udståling hele vejen ud igennem kabinet. |
|
|
D'Appolito er absolut også noget der overvejes - har tidligere overvejet at lave en CUB II clon.
Tune en 9700 - det lyder meget spændende!
|
| Til top |
|
| |