Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 14:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Forstærkerlayout - Mirand (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 22 November 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Dette er mest tænkt som inspiration til de mange nye, hvoraf de fleste godt nok arbejder med klasseD - men der er det jo vel også vigtigt med enkelhed.

Uhensigtsmæssig layout er IKKE mangel på evner men mere mangel på erfaring. Som begynder forsøger man at være rigtig kreativ og bryder derved ofte enkle grundregler - hvilket for så vidt også gælder erfarne.

Viste forstærker er min version af MIRAND(Sonny), 50watt og meget enkelt opbygget - og alligevel tilgodeser kort og logisk strøm- og signalvej og i tilgift får 100% støjfrihed - når nu det er muligt at have køleprofilen indeni i kassen kan man jo ligeså godt udnytte muligheden for at anvende den som afskærmning mod trafoen(UI-kerne) - og da indgangstrin jo er mest følsomme er det jo godt samtidig at få mest mulig afstand til trafo. Trafo er vibrationsdæmpet så den stort set er lydløs og kabinetmatrialer er valgt bevidst af hensyn til lyden.   

Iøvrigt kan jeg da bemærke at forstærkeren spiller "lækkert" med "flot musikalsk timing" og  "power", trods kun 50watt/klasseAB - klart bedre end min Advantage (fungerer fint som preamp), så jeg må formode at den er af meget høj klasse.   

Hvis andre har eksempler på ENKELT LAYOUT er de velkomne til at vise dem her - derimod synes jeg at komplicerede forstærkere vil falde udenfor tråden.

http://www.peecee.dk/index.php?id=20744

http://www.peecee.dk/index.php?id=20745

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 November 2005 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt lide dit layout der virker godt gennemtænkt. Dog har jeg en bemærkning. Hvis jeg skulle have lavet den ville jeg flytte lytterne om foran trafoen og broerne ligeså. Dermed kan man holde ledningsføringen fra trafo-bro-lyt så kort som mulig og det areal de danner så lille som muligt.

Årsagen er at lyttterne kun oplades i en meget kort del af de 50/100Hz fra nettet/trafoen. Dermed leveres der et kraftigt strømstød i meget kort tid fra trafo-diode-lyt. Som dine ledninger er nu danner de en "tang" omkring forstærkeren....

Omvendt er strømtrækket (fra lytterne) i en klasse A/B forstærker også i pulser, så ledningerne imellem lytter og udgangstransistorer bør også være korte

Jeg ville så trække disse under kølepladen og lodde dem direkte på udgandstransistorenes loddeøer....

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Du har selvfølgelig ret til en vis grad - men som du sikkert også har erfaret er det også rart at det er nemt at montere og forbinde det hele, samt at servicere, det kan jo gå i stykker.

De strømstød du nævner kan vel siges skaber højfrekvente resonanser - derfor afkobles diodebro ofte med lille filmkondensator som bør være meget præcist dimensioneret for ikke at skabe ringning - ved at bruge schwitchdioder(fast/soft) skulle det kunne undgås, med fordel - og lytten er en Jensen 4-pol som skulle have specielt gode højfrekvensegnskaber(?). 

Og det skal lige sige at det absolut ikke er noget lille kabinet, 40cm i dybden.

Det er som med alt andet vigtigt ikke at tabe mere end man vinder! 

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 November 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Den støj du fjerner med de små kondensatorer over dioderne er switc-off støjen. De strømstød der løber er generisk bestemt af koblingen og kan være op i mod 100A "altid, hele tiden"  

Og med et stort loop areal har du en gevaldig støjsender.....

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Jo, jeg har så prioriteret at have diodebro, lytter og print tæt sammen - intet er vel helt perfekt -  - har lagt mærke til at Pass/FirstWatt har lange forbindelser - så måske det er underordnet.    nå nej det er jo klasseA.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 November 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Ja, en ting er teoretiske betragtninger, andet er praksis. Hvis sagen er støjfri er der jo ikke grund til at ændre layoutet....

Er de ikke dyre de 4-poler og hvpordan er dine erfaringer med dem?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Altså jeg kan med stolthed og på Sonnys vegne sige jeg kan stikke hovedet helt ind i højtaleren - intet støj overhovedet.

Du spørger til Jensen lytter - svært at sige - har ikke prøvet andre i den her - men jeg mener ikke det bliver meget bedre.

Det var egentlig et experiment for at se om det går an med et sæt lytter af moderat størrelse. Og med Jensen er det OK! -  kan jeg kun sige god for det - godt nok er det kun 50watt - men den kan spille rigelig højt.

Jo de er uforskammet dyre - vel ca. 250kr pr. stk. for 15000uf/40V

PS! Der er jo også en trend med SMÅ klasseD forstærkere så måske......

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Jensen 4-pol, - en lille Advarsel! - de er nok for den lidt erfarne - "polariseringen" er ikke mærket på normal vis - man skal orientere sig ved hjælp af en medfølgende lap papir - og oveni nærmest skal gætte sig til symbolerne - noget "bøvlet" synes jeg - så lidt forsigtighed da lytter jo ikke er helt ufarlige.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 November 2005 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Jeg tror faktisk at størrelsen af lytterne tit er groft overvurderet, folk kommer ukritisk masser af kapacitet på uden at lytte til en basal kobling og arbejde sig videre derfra.

skruerselv
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

heltny/cujo

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 November 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Æv, jeg troede det var printlayout.

Det andet gir til en vis grad sig selv

Men det ser da meget fint ud - dog lidt "gammeldags" - men det er jo også DIY og ikke en købeting

Til top Vis skruerselv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skruerselv

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 November 2005 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
....har lagt mærke til at Pass/FirstWatt har lange forbindelser - så måske det er underordnet.    nå nej det er jo klasseA.

Pass anvender konsekvent en LC kobling i sine forstærkere (dem jeg har set). Det vil sige der er en stor spole før kondensatorerne, hvilket giver en "blød" opladning (over længere tid). Det fjerne effektivt højfrekvens switching støj fra ensretterne og er i det hele taget en meget overset løsning i forbindelse med transistorforstærkere. Måske på grund af prisen for en god spole med lav seriemodstand

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes