Forfatter |
|
gurdet Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Nu kommer tiden, hvor man (forhåbentlig) kan stå ude med en MDF plade, uden den bliver til papmaché. Så er det også ved at være tid til lidt bund til båndene. Se evt. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34764&P N=2
Min guru har dikteret hjørneplacering og fundet nogle fornuftige (ikke mindst prismæssigt) enheder til projektet; 4 x 8 tommer pr. side. Det eksakte volumen på det lukkede kabinet er ikke fundet, udgangspunktet er indtil videre "stort nok". Det indvendige volumen uden afstivning på skitsen, der følger, er ca. 260 liter.
Den skraverede del er birkekrydsfinér, der matcher båndene, mens resten skal males væk .
Er kileformen på nogen måde ødelæggende for lyden? Det er tanken at nagle kabinettet til væggen, således at det kun støtter på gulvet, der er en svømmende parket, der pga. gulvvarme skal kunne arbejde. Er det en god ide at hænge højttaleren. Disse og flere spørgsmål ville jeg være taknemmelig for nogle bud på.
Mvh
|
Til top |
|
|
Malbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 296
|
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil selv have lavet nogle kabinetter og hænge i hjørnerne, tror ikke at det er nogen fordel at de rører gulvet, tværtimod, så får du rystelser overført via gulvet...
Vær opmærksom på at det kræver meget tilretning af frekvensgang, ved hjørneplacering... Kører selv med en tact, og der er det en fordel, da man vinder op mod 9db i følsomhed, dat det virker lidt som et horn... __________________ Mvh
Malbjerg
|
Til top |
|
|
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser godt nok spænende ud, ja manden er da også pæn. Jeg tror også der kan opstå problemmer med resonans.
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ser meget flot ud.  men ligesom de andre så tror jeg også at det kan blive lidt svært at få det til at lyde rigtig godt...
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Placeringen har ingen problemer med det rette udstyr. Hvis der deles højt, hvilket jeg formoder (3-400 Hz?), så skal der sikkert både frekvenskorrektion samt forsinkelse af båndende, for at det kommer til at virke.
Tact er nævnt, men der findes efterhånden flere systemer der kan dette.
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
gurdet skrev:
Hej
Nu kommer tiden, hvor man (forhåbentlig) kan stå ude med en MDF plade, uden den bliver til papmaché. Så er det også ved at være tid til lidt bund til båndene. Min guru har dikteret hjørneplacering og fundet nogle fornuftige (ikke mindst prismæssigt) enheder til projektet; 4 x 8 tommer pr. side. Det eksakte volumen på det lukkede kabinet er ikke fundet, udgangspunktet er indtil videre "stort nok". Det indvendige volumen uden afstivning på skitsen, der følger, er ca. 260 liter.
|
|
|
Hvad med delefrekvensen? Hvis den bliver lav, er der ingen problemer, så er det jo nærmest en sub, men hvis frekvensen er høj, kan du få problemer med at lyden kommer fra 2 steder.
gurdet skrev:
Er kileformen på nogen måde ødelæggende for lyden? Det er tanken at nagle kabinettet til væggen, således at det kun støtter på gulvet, der er en svømmende parket, der pga. gulvvarme skal kunne arbejde. Er det en god ide at hænge højttaleren. Disse og flere spørgsmål ville jeg være taknemmelig for nogle bud på.
Mvh
|
|
|
Der er ingen problemer i kileformen - bare sørg for en god indvendig afstivning, så skulle det være i orden (overvej evt. en matrix-afstivning)
Det er fint, at bolte kabinettet til væggen - så bliver det da tungt nok 
|
Til top |
|
|
gurdet Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med delefrekvensen? Hvis den bliver lav, er der ingen problemer, så er det jo nærmest en sub, men hvis frekvensen er høj, kan du få problemer med at lyden kommer fra 2 steder.
Der skal deles i nærheden af 300 hz, så der skal noget fasekorrektion ind over. Heldigvis er båndene nærmest gennemsigtige, så mon ikke det går
Mvh
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan lige tilføje, at der naturligvis bliver anvendt delay,EQ på basserne.Dele frekvensen bliver omkring de 300hz.
MVH
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 15 Februar 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og Gurdet, Keldsens link viser hvordan du skal opbygge kabineterne .Du gør det så bare med to 8" pr.side.
Og Keldsen tak for du gjorde mig op mærksom på dette firma http://www.digiamps.com/. Da jeg mener det vil opfylde gurdets behov.
MVH
|
Til top |
|
|