lod mig inspirere af mcallans indlæg "hifi for 225kr under "analog"..det jeg her vil vise er i den grad også analogt,omend i klasse A og dyrere - men begrebet dyrt er som bekendt en relativ størrelse!
mange der har hørt fx nad 3020,vil med god grund mene den spiller godt,trods prisen - og rammerne for hvad 2 gange 20 watt (og de er altså IKKE i klasse A) kan udrette. samme forstærker udspilles let af fx monsteret på 2 gange 8 watt (klasse A transistortrin med gigaforsyning) - monsteret overtrumfes nemt af dynaco sca 35 (rørslæde på 2 gange 12 watt) på alle andre områder end bassen,hvor monsteret til gengæld gør det slemme ved 98% af de forstærkere jeg har hørt,uanset mærke eller bestykning!
dynaco blev solgt som både som kit og færdigsamlede for 35-40 år siden,og er rost for udgangstrafoerne,der gør det den slags nu skal gøre,rigtig godt! på ebay sælges de forskellige modeller alt efter stand,til hvad jeg mener er rimelige priser - sca 35 kan erhverves til ca 1500kr i original stand,og selv i den forfatning hører man vellyd,men med gåpåmod og værktøj kan sådan en lille EL84 (smukkest lydende pentode på markedet..) pushpull forstærker outklasse meget dyre(re) forstærkere - på gennemsigtighed,transientvillighed,drive,detaljer,ekspansiv
mellemtone og - "musikalitet",hvilket IKKE skal forveksles med diverse associasioner eller fordomme om rørs bløde bas eller lukkede top..her er tale om hifi på højt niveau
her viser jeg to dynaco sca35 - den ene er med sin oprindelige riaa og driverrør,men rippet for tonekontroller,stereo/mono omskiftere,loudness,tape in/out - og kraftigt modificeret i strømforsyningen.. den anden har jeg rippet for alt undtaget trafoerne og bruger kun printet til sokkelholdere,idet jeg har sat mit eget drivertrin i,samt en sjovere strømforsyning - prisen for den rå modifikation der her ses lidt midlertidig,er cirka 500kr hvortil kommer bøsninger,indgangsvælger,potmeter,on/off knapper for glød og højspænding,samt en fiks forplade.
mvh/slowon