Forfatter |
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 14 April 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Det er ved at være længe siden jeg gik igang med projektet, og nu ser det faktisk ud til at være færdig. Grunden til at det har trukket ud er, at jeg har måtte lave en del andre projekter ind imellem, og med den tid der tager at fjerne højttalere, kabler osv frem og tilbage, er det bare gået lidt sløvt.
Jeg er igang med at lave en ny hjemmeside, og den er ikke helt færdig. Så i må bære over med mig. Istedet for at poste en masse herinde af billeder, vil jeg linke til den nye side hvor alt er lagt op. Så skal vi ikke scrolle så meget.
Projektet hedder Passage 2.0, en 2 vejs med Scan-Speak R2904/70005 samt en Scan-Speak 18W/8530G00. Højttaleren ligner ProAc 2.5 response i udformning som i kan se på tegningen på hjemmesiden.
Her er linket:
 www.softica.dk
Gå ind under modeller->Passage 2.0.
Siden er ikke kommenciel, og bliver det heller ikke. Alle planer bliver lagt ud, men mindre der sker noget drastisk. Så siden er helt færdig, vil den erstatte den nuværende.
Filtertegninger kommer på siden så snart jeg får lave diagrammet og testet det med bedre komponenter, så jeg er sikker på at det fungere som målt. (Jeg har brugt nogle billige komponenter til at udvikle med, og erstatter så med bedre).
Jeg opdatere selvfølgelig med lidt flere billeder, så snart jeg får et kamera herud.
Ris, ros og hvad dertil hører er meget velkommen.
|
Til top |
|
|
dr. jeep Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 14 April 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser sgu' spændende ud... Er selv igang med et par, knap så ambitiøse, standerhøjttalere og synes faktisk dette bliver så godt at jeg på et senere tidspunkt godt kunne finde på at bygge noget med high end ambitioner...
Det kunne være helt perfekt hvis du også lavede en liste, man kan tage med i byggemarkedet, over det mdf der skal bruges. Mål på stykkerne samt antal.
__________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 14 April 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Alle mål der skal bruges på er på tegningen du finder på siden. Spørgsmålet er om han skære i smig, eller ej. Print tegningen ud og vis din snedker den, så tager han den derfra. Min snedker har taget 2000 pr kabinet, i valgfri fineer. Alt undersænket på CNC osv. Så har du en priside, så han ikke tager overpris.
|
Til top |
|
|
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
Sendt: 14 April 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Fedt projekt.. Hvordan med filter-diagram, bliver det også offentlig gjort??
Mvh.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 14 April 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Umidelbart, ja. Det kommer an på nogle ting jeg er ved at undersøge.
Men på jydsk, ja.
Er der ikke nogle kommentarer ?
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 14 April 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Laver du en SU-venlig udgave med en XT-25? Jeg vil utrolig gerne bygge en ProAc klon, men det setup af enheder river sgu tænder ud på et SU-budget. Så med den SS ring, bliver det altså lige en tand for dyrt. Men bort set fra det - Flot projekt  /hansson
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 14 April 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Det kan sagtens laves. Hvis du laver en udgave med XT-25 vil jeg gerne lave filter til dig. Det kræver selvfølgelig at du kommer til Randers med minimum én højttaler.
Der kommer en 3vejs, en lille 2vejs (ala SA2K), en sub og en center. Alle med R29, 12M, 15W, 18W eller 26W. Jeg tager én af gangen. Den næste er 3vejs udgaven, den står klar med enheder i kabinet, wired up til målinger.
|
Til top |
|
|
Migo Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
Kommentarer??
Det ser fedt ud, roder selv en del med de samme enheder, låner mig til noget fælles Clio,nogle gange svært at låne,et godt redskab, men ind imellem vinder ørerne alligevel...
Glæder mig til at se de små 'SA2K' med R29 og 15W ????
GOD PÅSKE til alle..
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 15 April 2006 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Man kan sige det sådan, at man selv med øre skal finde den klangballance man kan lide, og så bruge Clio til at komme derhen. Hvilke version køre i med?
Passage 1.0 blive med 15W og R29 ja. Centeren bliver med 2x15W og R29. Jeg har diskanten men mangler basserne. 3 vejs udgaven står klar. Skulle faktisk have sat den til så jeg kan få lidt målinger igang til filtre.
Filteret på Passage 2.0 er et 3ordens på diskanten og 3ordens på bassen. Ingen korrektion. Kun filter og dæmpning på diskant.
|
Til top |
|
|
Migo Forum Bruger

|
Sendt: 18 April 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Er ikke klar over hvilken version det er, men gammel, ingen filter-simulation osv, kun Thiele-small parametre og frekvenskurve. Vil nu ikke give dig helt ret i, at det er en nødvendighed med Clio, har lavet mange uden måleudstyr, som spillede mere end ok, øret er stadig det vigtigste for mig.
Og det er nu også langtfra alle frekvenslinære højttalere som lyder godt..
Har både R29,15W og 18W liggende..
Mvh.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 18 April 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Man kan godt lave højttalere uden måleudstyr. Men hvis en højttaler skal være 10.000kr pr stk værd, burde man kræve at frekvensballancen er på plads. En flad frekvenskurve er ikke alt nej, men det er én af de ting der _også_ skal være på plads.
Man kan godt lave højttalere med uliniære frekvenskurver som lyder fint.
Men hvis man kan lave en højttaler der er liniær, _OG_ lyder godt, må det da være bedre da den ikke ændre den ballance som optagelsen er lavet med.
|
Til top |
|
|
Migo Forum Bruger

|
Sendt: 18 April 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 19 April 2006 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil det sige at hvis man laver to højtalere med forskellige enheder, men som måler ens, at så vil de gengive optagelsen fuldstændig ens???????????
Nej, vel - det er simpelthen utopi at tro at der findes nogen højtaler som ikke farver eller præger optagelsen på den ene eller anden måde.
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 19 April 2006 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Vil det sige at hvis man laver to højtalere med forskellige enheder, men som måler ens, at så vil de gengive optagelsen fuldstændig ens???????????
Nej, vel - det er simpelthen utopi at tro at der findes nogen højtaler som ikke farver eller præger optagelsen på den ene eller anden måde.
|
|
|
Jo de vil lyde ens.Problemet er bare det ikke er muligt, at to få forskellige enheder til at måle ens 
MVH
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 19 April 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Musicus > Rolig. 1. du får ikke 2 forskellige enheder til at måle ens. 2. frekvenskurve er en ting, lydkvalitet er noget andet (stepresponse, impedans/forstærker forhold, groupdelay osv). Frekvens siger kun noget om kvantitet. Men derfor skal det stadig være iorden, altså i ballance. Om det så er liniær, tiltet er smag og behag. Men der skal være en ballance (ingen pludselige afvigelser).
At se isoleret på frekvenskurver er ikke smart. Det er også derfor jeg er ved at falde af stolen af vrede hver gang en anbefaler kabinetstørrelser på grundlag af -3dB punkt i det givet foreslag. Det er efter min menning pænt uden betydning.
18W performer bedst steprespons messigt i ca 33 liter, tunet til noget af det samme tal. Det har jeg også fået bekræftet af udvikleren af enheden, så den burde ikke være helt galt. Og jeg syntes faktisk den timer utrolig godt.
OT: Btw, skal måske snart igang med noget morel. Har lige snakket med en gut der gerne vil have lavet noget. Det bliver sjovt.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, tråden kører vist af sporet hvis jeg fortsætter debatten.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 27 April 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Musicus > Det jeg prøver at sige er, at der er mange andre ting der spiller ind, end frekvenskurver. Frekvenskurver siger kun noget om mængde. Men derfor skal den selvfølgelig stadig være iorden.
1Kg ris smager ikke ligesom 1Kg mel vel.
En skoda der kører 100km/t kører heller ikke ligesom en Porche der kører 100km/t.
Mængde siger intet om lydkvalitet. Kun noget om størrelse og ballance.
Prøv og læs om groupdelay og steprespons. Det er en god start. Derefter kan du kigge på www.klippel.de omkring enheders forskelle, ikke-liniare parameter osv.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Syncronic, jeg var måske lidt kort for hovedet, men helt ærligt, du forekommer mig som en erfaren herre med en del højtalere på bagen, men husker du ikke alle dine konstruktioner som lydende forskellige, med forskellig klangbalance om du vil, omend de har målt tilnærmelsesvis lineært. Og det er sådan set det jeg reagerer på, at du siger at en lineær højtaler ikke ændrer klangbalancen på indspilningen, altså at den er neutral og ikke farver lyden - og det er det jeg betragter som helt umuligt, fordi der ER variationer og hvor små de end måtte være medvirker de en uundgåelig farvning af lyden - bare at se på den "storm P" konstruktion en højtaler enhed i virkeligheden er burde da sige enhver at der slipper ingen tone totalt upåvirket igennem. Jo, vel der findes højtalere som betragtes som neutrale fordi de lyder som om de er det, men i virkeligheden snyder vi os selv til at tro den er neutral, fordi den gengiver på en måde som vi forventer eller har lært er det neutrale. Vi har nøje indlærte præferencer på hvad der er analytisk, neutralt eller farvet. Og vi har desuden lært, gud ved af hvem, at det eneste rigtige er neutralt. Neutral er med andre ord stille og roligt blevet et kvalitets mærke, jeg vil nu nærmere kalde det for kønsløst eller uden indhold om man vil. Studie teknikeren har et monitor anlæg til at sikre at der ikke opstår fejl på indspilningen, men jeg tvivler endog på at selv han oplever indspilningens potentiale - så hvem ved egentlig hvordan en sådan indspilning i virkeligheden lyder. Spørgsmålet er rejst for nylig da en ung mand undrede sig over hvorfor folk bruger grej som er bedre end det lydstudiet andvender, for lyden kan vel ikke blive bedre end det som lydstudiets grej fomår. Men det er der masser af bevis på er muligt, så man skal altså ikke bare gengive pladen "som den er", men tværtimod forsøge at forbedre lyden ved at trække de allersidste akustiske informationer ud af indspilningen - og det er så her at det bliver svært at undgå at lyden bliver analytisk - ah, det er sgu da også bare forbandet svært at være hifi entusiast.
mvh
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 28 April 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Når jeg siger at en liniær højttaler ikke farver lyden, mener jeg niveau messigt. Der er forskel på klang farvning, og niveau farvning.
Klang farvning er noget vi skal tage højde for inden vi går igang, nemlig når vi vælger enheder ud til vores projekt. Det er også derfor jeg har valgt den coatede udgave af 18W, da den ikke farver på samme måde som den ikke coatede.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 02 Maj 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Så kom filteret på siden.
Alle kommentarar er mere end velkommen.
Det varer ikke længe før jeg går igang med at lave en manual, med samlevejledning.
Folk der har hørt højttaleren, må meget gerne give en kommentar her.
|
Til top |
|
|