Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 20:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: UCD400 dual mono projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Så er det igen blevet tid til et bygge projekt...denne gang dog ikke så avanceret som de Avalon kloner jeg bygge i mit sidste projekt!

Denne gang er det en dual mono effekt trin baseret på Hypex UCD400AD modulerne. Her er lige lidt fact's omkring projektet:

effekttrinet bliver med 80000uf pr. kanal og en 800VA 2*42V trafo pr. kanal. der vil blive brugt komponenter af fornuftig kvalitet (læs komponenter som er gode men som ikke koster halvdelen af min venstre arm)

begge moduler vil, om ikke straks så med tiden, blive modificeret udfra de ting man kan læse om på Diyaudio.com

forstærkeren kommer til at erstatte min stereo Zappulse 2,2SE (som har en forsyning på 44000uf og 800VA trafo til deling mellem de 2 kanaler)

Indtil videre er der blevet lavet elektrolytforsyning, lytterne er nichicon (staves nok ikke helt sådan) og dioderne er ultrafast BYV29. Og således ser det ud:

set fra oven.

Set fra neden.

Det næste der står for skud er at få lavet en softstart, for med 2 stk 800VA trafoer bliver det jo nok nødvendigt.

Så har jeg vist fået fremlagt mine planer, og den smugle jeg har fået lavet indtil nu.

kom endeligt med jeres kommentare, ris/ros eller gode ideer/råd.

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Jeg går selv og leger lidt med tanken om at prøve bygge en Hypex effekt enhed men da jeg aldrig har prøvet den slags før regner jeg med at holde mig til deres færdige produkter.

Det her projekt lyder dog  meget interessant i den sammenhæng (set udfra at jeg intet ved om at bygge forstærkere).

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Har du selv lavet print ?

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Det ser sådan ud

/U.

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2006 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Fenris: jeg syntes nu ikke du skal være helt skrækslagen for at bygge en hypex effekt forstærker....det er ikke specielt kompliceret og der er jo vejledning med til modulerne....så hvis du bare har en smugle grunlæggende viden om elektronik så skulle det ikke bliver noget problem.

Fiddoo: ja jeg laver selv layout (i Sprint) til de forskellige print i forstærkeren (selvfølgeligt pånær ucd modulerne) jeg har mulighed for at ætse printene på mit arbejde i mine pauser.

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2006 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

det lød ikke som en positiv kommentar carrotman! er det noget bestemt du tænker på?

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes nemlig at printene ser meget fine ud. Det var derfor jeg ville vide om det var færdigkøbte eller hjemmegjorte. Pænt arbejde 

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:
det lød ikke som en positiv kommentar carrotman! er det noget bestemt du tænker på?

Hej Jonn,

Jeg synes bestemt ikke de print ser færdigkøbte ud, men det var såmænd ikke negativt ment - fortsæt endelig tråden

/U.

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Det ser godt ud! God arbejdslyst. Når det er DIY må det vel også gerne bære præg af det, sådan i mindre grad.
De modifikationer du har tænkt dig at udføre, er det på selve UcD modulet?

Har selv bygget en effekt baseret på UcD400AD, som jeg er glad for. Lyden er i hvert fald super .

Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

det er ikke fordi der er planer om den helt store modifikations runde på UCD modulerne, det drejer sig bare om at fjerne lytterne i indgangen, skifte de store forsynings lytter til nogle af en bedre kvalitet og skifte kondensatoren i udgangen....hvis jeg kan finde en tilpas lille af en ordenlig kvalitet. og flytte lysdioden så jeg kan bruge den som en ON indikator

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

så fik jeg også lavet min softstart færdig....og den skal der selvfælgeligt også ligges billeder ud af......og com carrotman nok straks ser så er den i hverfald ikke købt men hjemmestrikket helt fra bunden.

først et billede af oversiden.

Så et billede af undersiden (så ingen kan være i tvivl om at jeg selv har lavet arbejdet)

softstarten forsinker den fulde strømtilførsel med ca 1 sek. Det skulle gerne være rigeligt til at sikre at hjemmets hovedrelæ ikke slår fra når 2 800VA trafoer vil have strøm samtidig.

det var så hvad jeg havde for denne gang....men mon ikke der snart kommer nogle billeder af et sæt sprit nyt UCD400AD moduler.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Spændende... kom endelig med flere billeder når projektet skrider længere frem.

Mht opgradering, kan du evt overveje at skifte op-ampen i modulatoren. Hypex sælger jo selv en version med en hurtig Analog Devices type. Man kunne sikkert med fordel eksperimentere lidt.
Husk blot, at den formentlig skal være ret hurtig, da det er denne op-amp der netop fungerer som modulator.

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Jeg byggede får nogle år siden et par Zappulse 2.2SE monoblokke, og brugte der en 800VA fra ELFA. I starten havde jeg også softstartfilter på, men det viste sig, slet ikke at være nødvendigt, mit relæ havde ingen problemer med at jeg tændte dem. Jeg bor i en lejlighed fra 60'erne, så medmindre din bopæl har meget gamle elinstallationer, tror jeg ikke du skal være bange for at relæet slår.

Mine nuværende monoblokke får til gengæld lyset til at blinke, når jeg tænder dem, selvom de har indbygget softstart. De trækker godt igennem fra nettet.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:
Jeg byggede får nogle år siden et par Zappulse 2.2SE monoblokke, og brugte der en 800VA fra ELFA. I starten havde jeg også softstartfilter på, men det viste sig, slet ikke at være nødvendigt, mit relæ havde ingen problemer med at jeg tændte dem. Jeg bor i en lejlighed fra 60'erne, så medmindre din bopæl har meget gamle elinstallationer, tror jeg ikke du skal være bange for at relæet slår.

Mine nuværende monoblokke får til gengæld lyset til at blinke, når jeg tænder dem, selvom de har indbygget softstart. De trækker godt igennem fra nettet.

Jeg kan nu godt få min UcD basserede effekt til at smække en 10A automatsikring, har "kun" 2 stk 625VA trafoer.  (Jeg har endnu ikke fået min taget sammen til at lave en softstarter)
Det er også lykkedes mig at svejse min afbryder til lysnettet sammen. (monteret bag på kabinettet) Så en softstarter må absolut være et plus!

Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hurtig: Det er UCD400AD moduler så det er allerede dem med Analog Devices opamp'en. Da diss opamps har ry for at være rigtigt gode ser jeg ingen grund til at pille ved dem.......lige det første lange stykke tid.

Pascal: jeg har haft nøjagtigt samme zappulse kombination som du nævner. og du har helt ret når du siger at den ikke rykker sikringerne når den tændes.....men her er der tale om 2stk 800VA med 160000uf kapacitet efter....tror det rykker lidt mere i sikringerne.

UCD modulerne er ankommet til hjemmet, har jeg lige hørt.....så nu gider jeg bestemt ikke være på arbejde mere!

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Altså som jeg skrev, lavede jeg monoblokke, så der blev selvfølgelig også brugt 2 stk. 800VA, men det skader jo ikke, at være på den sikre side med filtret.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

PASCAL: hvis du lavede 2 monoblokke var det jo heller ikke noget problem....da man jo ikke tænder begge monoblokke på præsis samme split sekund. jeg bygger jo dual mono å jeg tænder begge trafoer på nøjagtigt sammetid....og så er det jo 1600VA der trækker samtidig.

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:
PASCAL: hvis du lavede 2 monoblokke var det jo heller ikke noget problem....da man jo ikke tænder begge monoblokke på præsis samme split sekund. jeg bygger jo dual mono å jeg tænder begge trafoer på nøjagtigt sammetid....og så er det jo 1600VA der trækker samtidig.

Det lille problem er jo til at fixe. Gør projektet totalt ægte dual mono.
Brug 2 afbrydere, "ON"-leds, netsikringer, netledninger/netbrønde....

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:

Hurtig: Det er UCD400AD moduler så det er allerede dem med Analog Devices opamp'en. Da diss opamps har ry for at være rigtigt gode ser jeg ingen grund til at pille ved dem.......lige det første lange stykke tid.

Aarrhhh... det havde jeg overset!
AD typerne er der mange der godt kan lide. Men alligevel kan man med fordel eksperimentere lidt. Der er stor forskel på forskellige fabrikanters lyd

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Så fik man endeligt sine UCD400AD moduler.

Efter at have studeret dem nøje kan jeg se at der er blevet lavet lidt om i layout'et af printet og i komponent valget. Jeg har derfor skrevet til Bruno fra Hypex for lige at høre til de forskellige ændringer......men han er selvfølgeligt på ferie indtil den 28...TYPISK!....så jeg må vente lidt med at høre hvad har at sige......men det går nok også for jeg mangler jo stadig at få den ene af de 2 800VA trafoer bestilt.

I skal selvfølgeligt heller ikke snydes for et billede af UCD modulet så det kommer her:

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes