Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 18:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: POLINK højttalerkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Inspireret af tidligere indlæg, "ofrede" jeg en POLINK spole til nye højttalerkabler.

4x 2.5m gaffa-tape. 4x 2.5m POLINK (båndspole) kobber. 8 stumper termineringskabel. 2 timers arbejde.

Voila: Hjemmegjort højttalerkabel.

Lyden: meget kontrolleret, med super velopløst diskant (jeg bruger dem over 120Hz). Jeg bruger normalt Dali silverline, men er ikke sikker på, at de kommer i brug igen.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

det ser da nice ud.

hvad koster sådan noget?

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Polink spolen (2.5mH) står mig i 120kr. (egen import), og gaffa tapen koster omkring 10kr.

MEN, pas på inden i går i gang. Vær sikker på, at der er nok kobber på spolen, til de længder i ønsker.

Som sagt: så rigeligt pengene værd. Nu vil jeg prøve at lave signalkabler, på samme måde. Indlæg følger.

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 20 Juni 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

nice  det er nu godt sådan et kabel...

glæder mig til at se hvordan du klart det med signal kabler

Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Godt kørt

Glæder mig til at høre om signalkablet.

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Har selv prøvet dette, og det er rigtig godt!... 

Ikke mindst relativt billigt i forhold til ydelsen.. man skal dybt i lommerne for at finde BEDRE færdig kabler..

Og tænk lige på dette...  Hvis du i delefiltret har en sådan spole... skal signalet alligevel herigennem og får dennes "fingeraftryk".. hvorfor så ikke lade signalet "køre2 helevejen i dette og kun få dettes "fingeraftryk" istedet for først noget højtalerkabel og så spolen og så noget intern kabel fra filter til enheder.. hele 3 led...

Brug det fra filter til enheder og i filtret samt som højtaler kabel.. så har man en homogen signalvej.. (der er lidt at hente!..)

Jeg er nu skyldig i at have andre "købe" højtalerkabler.  disse matcher denne løsning dog trods alt ikke.. men den er så også i en HELT anden prisklasse..

Men jeg anvender på bas & mid netop sådant spole "tråd" eller folie, internet i mine højtalere

Jeg anvender så det samme som i mine højtalerkabler (sådanne bare strippet af ydderskærm) op til diskanten.. 

Dete finder jeg den optimale løsning..

Men helt sikkert! så¨får du kanon kabler ud af disse spoler.. noget jeg også klart kan anbefale.

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2006 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Har selv prøvet dette, og det er rigtig godt!... 

Ikke mindst relativt billigt i forhold til ydelsen.. man skal dybt i lommerne for at finde BEDRE færdig kabler..

Og tænk lige på dette...  Hvis du i delefiltret har en sådan spole... skal signalet alligevel herigennem og får dennes "fingeraftryk".. hvorfor så ikke lade signalet "køre2 helevejen i dette og kun få dettes "fingeraftryk" istedet for først noget højtalerkabel og så spolen og så noget intern kabel fra filter til enheder.. hele 3 led...

Brug det fra filter til enheder og i filtret samt som højtaler kabel.. så har man en homogen signalvej.. (der er lidt at hente!..)

Jeg er nu skyldig i at have andre "købe" højtalerkabler.  disse matcher denne løsning dog trods alt ikke.. men den er så også i en HELT anden prisklasse..

Men jeg anvender på bas & mid netop sådant spole "tråd" eller folie, internet i mine højtalere

Jeg anvender så det samme som i mine højtalerkabler (sådanne bare strippet af ydderskærm) op til diskanten.. 

Dete finder jeg den optimale løsning..

Men helt sikkert! så¨får du kanon kabler ud af disse spoler.. noget jeg også klart kan anbefale.

mvh.

Jeg har skiftet de interne kabler til mellembas og diskant, til Polink (fra Supra Ply). Klart bedre lyd (mere sammenhængende og homogen). Tak for tippet  !

christian m
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

hvordan for du dem delt i 2 i enderne ,kan ikke rigtigt se det på billederne

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger 2 gange fuld bredde Polink-kobber. Hver for sig isoleret, og til sidst lagt sammen og tapet.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Hej..

Jeg har prøvet lignende forsøg (også Polink), dog ikke med gaffatape, men plastik-tape. Jeg havde ambitioner om at bruge spraymount (3M) og noget stof, silke, bomuld til at lave en lækker sandwich som samtigelig ligner en million.

Umiddelbart er det billigt og lyden er ok....ikke super opløst, men alligevel hul igennem. En indlysende mangler er selve termineringen....det kan være svært at lave uden at lodde en til-ledning....så hvad man mister kan man også tabe.

Der er en hel række fordele ved at bruge flad folie, modstanden er lige i hele fladen....på nær kanterne. Så i princippet er der ikke skin-effekt/strømforstrængning pga. forskellige modstand i kabel, altså som et traditionelt "wire" type kabel. Tilspilning skal man også give en chance, præsist som det var et 50.000 kr. kabel. Jeg er glad for andre tænker det samme som mig.....og det får et 13 tal i min bog for at være entusiast....og det sker iøvrigt ikke ret ofte.

Til signal er det vel nærmest umuligt at lave et stabilt kabel, men jeg vil tro at løsningen er en god folde/lodde teknik som bliver kompakt, men hvem ved....måske er løsningen ikke så langt væk. Umiddelbart kunne det være smart at overveje formen på phonostikket kontra folien (jeg tænker højt...undskyld).  

Cheers

Bradman

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2006 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Bradford skrev:

Hej..

Jeg har prøvet lignende forsøg (også Polink), dog ikke med gaffatape, men plastik-tape. Jeg havde ambitioner om at bruge spraymount (3M) og noget stof, silke, bomuld til at lave en lækker sandwich som samtigelig ligner en million.

Umiddelbart er det billigt og lyden er ok....ikke super opløst, men alligevel hul igennem. En indlysende mangler er selve termineringen....det kan være svært at lave uden at lodde en til-ledning....så hvad man mister kan man også tabe.

Der er en hel række fordele ved at bruge flad folie, modstanden er lige i hele fladen....på nær kanterne. Så i princippet er der ikke skin-effekt/strømforstrængning pga. forskellige modstand i kabel, altså som et traditionelt "wire" type kabel. Tilspilning skal man også give en chance, præsist som det var et 50.000 kr. kabel. Jeg er glad for andre tænker det samme som mig.....og det får et 13 tal i min bog for at være entusiast....og det sker iøvrigt ikke ret ofte.

Til signal er det vel nærmest umuligt at lave et stabilt kabel, men jeg vil tro at løsningen er en god folde/lodde teknik som bliver kompakt, men hvem ved....måske er løsningen ikke så langt væk. Umiddelbart kunne det være smart at overveje formen på phonostikket kontra folien (jeg tænker højt...undskyld).  

Cheers

Bradman

Man er nødt til at terminere med andet kabel, da Polink kobberet nemt knækker. Jeg har skiftet termineringskablet til nogle stumper SupraPly (fra alm. 220v ledning) og det gav også lidt forbedringer.

Mht signalkabler, har jeg delt Polink kobberbanerne i 4 dele, og har loddet direkte på Polink-kobberet (WBT phono´er). Kablerne tåler ikke for megen håndtering, da kobberet nemt knækker, men indtil videre er jeg ret tilfreds med lyden.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes