Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 15:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Hjælp til ICE500A samt preamp f/do. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 August 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Nu er ferien slut og der skal gang i bygge-sagerne. Har et sæt B&O 500A liggende, og SKAL altså igang med mit projekt nu, modulerne er uden SMPS dvs. til linær PSU og dertil hørende ladelytter!

Nu er mit spørgsmål så: Har i erfaring mht. til ladelytternes kapacitet til disse moduler. Org. diagram anbefaler 10.000uF. Er der noget at hente ved større kapacitiv værdi på netop ICE500A modulet? Det skal nævnes, at lytterne under alle omstændigheder bliver Rifa's bedste, men noget tyder på, at overkill i kapacitet rent faktisk giver dårligere lyd i en ellers samme opstilling.

Endvidere mangler jeg et diagram (eller udsnit af flere) på en Super-Seriøs "letbygget" preamp med balanceret input, Riaa og Tape/Rec out selector samt monitor funktion. Om det ender op i en Super-Hybrid-Bastard (rør, smd-komponenter, bipolar, fet, mini Igbt eller IC blandet i en stor pærevælling) rager mig en høstblomst, den skal som eneste parameter blot ende med at spille røven ud ad bukserne. Alle seriøse forslag og links til diagrammer er velkomne.

Som det fremgår af ovenstående: En fordomsfri konstruktion  

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Sendt: 12 August 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Hej Mik112

Mik112 skrev:

Nu er mit spørgsmål så: Har i erfaring mht. til ladelytternes kapacitet til disse moduler. Org. diagram anbefaler 10.000uF. Er der noget at hente ved større kapacitiv værdi på netop ICE500A modulet? Det skal nævnes, at lytterne under alle omstændigheder bliver Rifa's bedste, men noget tyder på, at overkill i kapacitet rent faktisk giver dårligere lyd i en ellers samme opstilling.

Jeg kender ikke (hele) svaret på dit udmærkede spørgsmål, men jeg bygger pt. både UCD180 og Zappulse til mit aktive 3-vejs system og har været gennem samme overvejelser.

Som jeg kender verden er der meget der tyder på at lav ESR er vigtigere end stor kapacitet - så en mulig ide er flere mindre lytter frem for én 'cola dåse'. Derudover er der en del som rapporterer negativt tilbage om netop Rifa selvom disse har flotte spec og er meget tiltalende (og til at skaffe).

Jeg tror du skal studere denne her tråd - der er meget guf: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=44515

Speaker Geek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 August 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Hej Mik112,

Jeg har en DIY effektforstærker derhjemme opbygget med Icepower 250A moduler. Jeg har brugt 3 stk. 10.000uF i hver kanal samt en 500VA traffo på hver kanal. Denne opbygning blev balg af flere grunde:

For det første ikke ville have at det var strømforsyning der skulle være begrænsiningen, derfor de store traffoer. Jeg havde hørt at det var bedre at bruge flere små lytter en én stor, så det gjorjeg jeg så også (Har 30.000uF mere til hver kanal jeg skal have bygget i engang.

Desuden ville jeg have at hver kanal skulle have hver deres forsyning. Så derfor valgte jeg to traffoer frem for bare en.

Jeg må sige at jeg ikke havde forventet at det ville spille så godt som jeg mener det gør. Jeg er rigtig glad for min DIY amp. og vil ikke af med den igen. Jeg har fået nyere moduler til den jeg skal have bygget i den når der skal sættes flere lytter i også.

Jeg ved ikke om dette kan hjælpe dig lidt... Men ellers god fornøjelse med byggeriet.

- Lars

Til top Vis Speaker Geek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Speaker Geek

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Tak til HeJu og Speaker Geek for input,

Har kigget lidt på Vishay's (BC-tidligere Philips) "små" Ultra Low ESR lytter, og besluttet mig for at benytte dem. Dvs. Rifa er ude pt, har valgt flere små parallet koblede, i stedet for een stor. Ladelyt banken starter med samlet kapacitet på 10.000uF, men der er plads til 50.000uF pr. kanal. Så må en senere "lytter" afgøre værdien. Trafoerne - ca. 600VA - er i ordre, så den side af sagen er nu på plads. Lige nu står den på kabinet-design, den evige hurdle , har svært ved at finde egnede alu-profiler, så send evt. et link hvis i falder over noget brugbart. For og bagplade klarer jeg selv. 

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 14 August 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Byggede for cirka 1 år siden en ICE med 500A moduler. Startede med 10000 uf pr. kanal og endte op med 2x22000 uf pr kanal. Lytterne var Rifa peh 169. Der var helt klart mere dynamik efter at Rifaerne kom i. 10000 uf er klart for lidt pr. kanal. Min erfaring siger minimum 22000 pr. kanal. Desuden kørte jeg med 2x500 va trafoer. Kan godt maile dig et billede af dyret hvis du er interesseret.

Skal lige bemærkes at jeg ikke har den mere.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
Byggede for cirka 1 år siden en ICE med 500A moduler. Startede med 10000 uf pr. kanal og endte op med 2x22000 uf pr kanal. Lytterne var Rifa peh 169. Der var helt klart mere dynamik efter at Rifaerne kom i. 10000 uf er klart for lidt pr. kanal. Min erfaring siger minimum 22000 pr. kanal. Desuden kørte jeg med 2x500 va trafoer. Kan godt maile dig et billede af dyret hvis du er interesseret.

Skal lige bemærkes at jeg ikke har den mere.

Hej Fiddoo, Jeg er så heldig stillet at jeg har låne-adgang til Rifas lytter....og de er immervæk noget af det bedste på markedet. Men...jeg har truffet et valg, og så må jeg lære af det;-) Går det helt galt, kan forstærkeren altid få en hvid bamse eller to.

Ps. Smid lige en pb vedr. foto.

HeJu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003
Sendt: 14 August 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Har kigget lidt på Vishay's (BC-tidligere Philips) "små" Ultra Low ESR lytter, og besluttet mig for at benytte dem. Dvs.

Hej igen 112,

Har du et link til et datasheet eller lignende på de lytter du havde tænkt dig ? Jeg er selv på krigstien efter lytter til Zap 2.3. Hvor havde du tænkt dig at handle?

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

HeJu skrev:
Mik112 skrev:

Har kigget lidt på Vishay's (BC-tidligere Philips) "små" Ultra Low ESR lytter, og besluttet mig for at benytte dem. Dvs.

Hej igen 112,

Har du et link til et datasheet eller lignende på de lytter du havde tænkt dig ? Jeg er selv på krigstien efter lytter til Zap 2.3. Hvor havde du tænkt dig at handle?

Her er links til brugbare Audio lytter. Rifa PEH169PK taler for sig selv, Vishays 136RVI skal parallel kobles (27.000uf/100V svare til 40 stk, men så er ESR også nede på noget der ligner <1,5 mOhm), og Vishays 050/052 er taget med pga. de er low cost, men performer udmærket.

Mit valg blev 136RVI typen i 680uf/100V - 80 stk. ialt, svarende til 2*27.000uf. Hvordan de lyder må vente til konstruktionen er færdig. 

http://www.vishay.com/capacitors/list/product-28321/   

http://www.evoxrifa.com/electrolytic_cat/peh169.pdf  

http://www.vishay.com/docs/28345/050ped.pdf

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes