Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 18:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Ole’s IB sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
OleSeberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 16 August 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

*** Sidste nyt: Projektet er ændret til infinite baffle, flere detaljer følger ***

Hej,

Jeg har lige erhvervet mig en dejlig JBL 1800 GTI basenhed. Den har siddet i en bil før, men nu skal den gøre tjeneste som sub i min hjemmebio.  Den skal spille i et rum på omkring 25m2, nogen vil jo nok sige overkill, men synes den lyder ret godt selv i sit lille auto kabinet.

Jeg vil gerne bygge et sofabord til den. De indvendige mål skulle være omkring 40 x 54 x 120 cm, 259 liter. Jeg kunne godt tænke mig at tune kabinettet til omkring 25 hz. Det er meningen at Kassen skal laves af 25 mm mdf og masser af afstivning. Kan lægter forresten bruges til at afstive med, eller er det ikke godt nok? Jeg vil gerne have lidt hjælp til det beregnings mæssige, hvis der er nogen der har lyst til at køre det igennem talknuseren for mig, så jeg kan finde en portlængde. Selvfølgelig er forslag og kommentarer velkomne.

En heden skulle ha følgende data:

Voice coil DC resistance: R-EVC  2.50 OHMS

Voice coil inductance@ 1 kHz: L-EVC 0.98 mH

Driver radiating data S-D:  1270 cm2

Motor force factor B-L: 13.15 Tm

Compliance volume V-As: 362.61 liters

Suspension Compliance C-Ms: 158.32 Um/N

Moving Mass, Air load M-Md: 177.77 Grams

Moving Mass, Diaphram M-Md: 151.75 Grams

Free air resonance F-S: 30.00 Hz

Mechanical Q Q-Ms: 6.77

Electrical Q Q-Es: 0.46

Total Q Q-Ts: 0.43

Magnetic gap height H-AG: 8.23 MM

Voice coil height H-VC: 19.05 MM

Maximum excursion X-Max 5.46 MM

På forhånd tak for hjælpen.

Ole

Til top Vis OleSeberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleSeberg

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 August 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

OK, har kørt dataene gennem liniarteams online beregner. Den anbefaler ~230 liter for en lukket boks, 448 for en refleks. -3 dB ville blive henholdsvis 50 & 25 Hz.

En boks på 259 liter, tunet til 25 Hz, rammer -3 dB ved ~35 Hz. I et rum på 25 m2 vil du nok kunne regne med en del 'gain' fra rummet, så bassen i realiteten bliver noget dybere. Enhedens størrelse er osse en hjælp... En port på 100 mm Ø og længde 72 mm skulle give den ønskede tuning.

Har du mulighed for EQ'ing, kan du osse bruge den til at booste den dybeste bas.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 August 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>OK, har kørt dataene gennem liniarteams online beregner. Den anbefaler ~230 liter for en lukket boks, 448 for en refleks. -3 dB ville blive henholdsvis 50 & 25 Hz.

<FONT face="Times New Roman" size=3>En boks på 259 liter, tunet til 25 Hz, rammer -3 dB ved ~35 Hz. I et rum på 25 m2 vil du nok kunne regne med en del 'gain' fra rummet, så bassen i realiteten bliver noget dybere. Enhedens størrelse er osse en hjælp... En port på 100 mm Ø og længde 72 mm skulle give den ønskede tuning.

<FONT face="Times New Roman" size=3>Har du mulighed for EQ'ing, kan du osse bruge den til at booste den dybeste bas.

Bare en lille port til en så stor enhed.. vil urtig komme til at fløjte.

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 August 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

det kan godt være at nogen synes at en 18" er overkill, men uden at have en skide forstand på de tekniske data, vil jeg mene at brug af en bil woofer i et rum på mere en 4-6 cmb er fuldstændig hul i hovedet. da det er der den er lavet til at virke, der er lavet flere ting i autowoofer der gør den ugenet til store rum.

så hvis du med 25m2 har mere end 0,3 meter til loftet ville jeg finde noget andet.

men held og lykke

Til top Vis jensen_one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen_one

OleSeberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2006 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Mollecon,: Tusind tak for hjælpen, nu har jeg et start punkt. Kan du giver mig et link til lineteams online beregner. Jeg kunne godt tænke mig at eksperimentere lidt med kabinet størelser og port diametre. Jeg er også lidt bange for at der vil blive en del fløjten med kun 100 mm port. Jeg kunne også godt tænke mig at kigge lidt på om det kunne lade sig gøre at få kassen op på de anbefalede 448 liter.

Jensen: Der er en del, der har stue subwoofere stående med neteop JBLs GTIere i. Det var faktisk gennem dette forum jeg fik ideen. De nyere GTI serie skulle være helt fantastisk. Om 18 tommer er overkill skal jeg ikke kunne sige, men den spiller allerede hamrende godt, bare i det forige bil kabinet på ca. 150 liter og med en gammel Technics forstærker spændt for. Man kan ikke sige den 'sparker r..' som man måske kunne forvente, men lyden har en utrolig evne til a udfylde rummet og, ja det overrasker vel ikke: Ret dyb. Jo, med det rigtige kabinet og den rigtige forstærker tror jeg den har potentiale.

Jeg har hørt at JBL også skulle have en online beregner. Er der mon nogen der ved hvor den kan nåes?

OleSeberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Torkild: Tror du har ret...

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Link:

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=isdonline

Der skulle osse være plads til det dobbelte portareal. Men, ærlig talt: Spiller man SÅ højt i et 25 m2 rum, at man får fløjtelyde med en port på 100 mm Ø - burde man måske snarere konsultere en læge...

Jensen, jeg er IKKE enig med dig i, at det automatisk diskvalificerer en enhed til hjemmebrug, blot fordi den 'officielt' er beregnet til biler. I sidste ende er det enhedens egenskaber, afspejlet i dens data, der afgør 'egnetheden' til... hvadsomhelst.

OleSeberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Mollecon,

Tak for linket, nu har jeg lidt at lege med. Der er ingen grund til at ringe efter en læge. Jeg kender den eneste kur på min sygdom: Flere og støre JBL højtalere. Det næste project hvad det anmgår er et par L150 som baghøjtalere, magen til mnine fronter. Jeg sender billeder som subwoofer projektet skrider frem.

MHT: Auto enheder til hjemmebrug: Helt enig.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

OleSeberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Jeg laver en seperat tråd om mit bio byggeri, det første projekt bliver subwooferen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes