Forfatter |
|
anyname Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 22
|
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg går og leger lidt med tanken om at bygge mine højtalere om til bi-amping. Højtalerne har jeg købt af en bekendt, som selv havde bygget dem, for mange år siden. Jeg er vældig godt tilfreds med dem, men blev lidt nysgerrig for hvor stor en forskel bi-amping ville gøre. Jeg har en NAD 218 og en Denon AVC-11SR, hvor jeg havde forestillet mig at Nad´en skulle trække bassen (2X11 tommer), den ene bas spiller også lidt i mellemtone området. Denon´en skulle trække diskant og mellemtone.
Ved undersøgelse af delefilteret, er jeg dog stødt på en komponent, jeg ikke ved hvad er. Der står ikke andet på den end NA1-2A.
Da komponenten sidder lige i indgangen, er jeg nød til at identificere den, så jeg kan skaffe 1 mere og derved adskille bassen fra resten af delefiltret og placere den på sin egen forstærker.

Jeg vedlægger derfor billeder i håb om at nogen ved hvad det er jeg skal på jagt efter. Mit umiddelbare bud er at det er en kondensator.
Håber at høre fra jer.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke helt sikker, da ikke lige kender den type, men det kunne være en sikring på 2 Amp.
Hvis du har noget at måle med, kan du jo prøve at måle dens modstand. Hvis den har en meget lav modstand og sidder i serie med plusledningen så hele signalet skal igennem komponenten tror jeg at det er en sikring. Hvad er det forøvrigt for nogle højttalere?
|
Til top |
|
|
anyname Forum Bruger

|
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den sidder i serie med + ledningen fra forstærkeren. Jeg prøver lige at måle den imorgen. Jeg har aldrig set en sikring med et sådan udseende før, men jeg er heller ikke særligt kendt med de mange forskellige komponenter.
Højtalerne er nogen jeg købte af en jeg gik i skole med for flere år siden. Han byggede dem for mig, så det er hjemmebyg. De virker fantastisk godt og jeg vil af den grund ikke skifte dem før jeg er færdig med studiet, så jeg har råd til et rigtig gode. De er udstyret med 2 stk. 11 tommer bas, hvoraf den ene spiller både bas og mellemtone. Mellemtonen er en 6,5 tommer, diskanten er jeg ikke lige klar over størrelsen af.
Hvis det bare er en sikring, kan jeg så anvende enhver anden sikring når filteret skal deles, eller er det noget specielt til audio brug?
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 05:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok bare lade være med at sætte sikring i. De fleste forstærkere idag slår fra hvis der er fejl i udgangen og hvis du spiller for højt, er det forvrængning der ødelægger diskanten. Der hjælper sikringen ikke alligevel.
Hvis du vil have sikring i kan du bruge denne type : http://www.elfa.se/pdf/33/03302502.pdf best. nr. 33-025-77
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der ! Dine kondensator kan du skifte uden problemer de er ikke meget var, den der står 2A på er sikkert en modstand på ca. 2,2om den kan du også skifte til en bedre tybe. Tag et kik her http://www.frequence.dk/
|
Til top |
|
|
anyname Forum Bruger

|
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa, tak for svarene.
Jeg har lige målt den mystiske komponent igennem, der var ikke nogen modstand i den, og musikken blev ikke anderledes af at jeg gik udenom den, så det er nok bare en sikring.
Giver det meget at skifte kondensatorer til nogle bedre som nhj4 foreslår?
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om det giver noget i den positive retning at skifte dine kondensatorer er svært at svarre konkret på, men ja du vil opleve en lille ændring af højttalerns måde at gengive på. Men det er desværre ikke altid at bedre kondensatorer giver væsentligt bedre lyd.
Hvis du vil prøve med bedre kondensatorer så prøv først med dem i signalvejen (dem der er i serie med enheden), det er nemlig her der er mest at hente ved optimering, men som sagt er der ingen garanti for at lyden bliver væsentligt bedre, men chancen er der selvfølgelig.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Om det giver noget i den positive retning at skifte dine kondensatorer er svært at svarre konkret på, men ja du vil opleve en lille ændring af højttalerns måde at gengive på. Men det er desværre ikke altid at bedre kondensatorer giver væsentligt bedre lyd. Sikker da noget sluder selv bare at parlel koble små fine kondensator over de der er i forvejen giver en bedre lyd og i sær over bilige kondensator, der ingen der siger at man skal købe de dyreste, såvidt jeg kan se er de kondensator i han delefildter vist ikke af god kvalitet.
Hvis du vil prøve med bedre kondensatorer så prøv først med dem i signalvejen (dem der er i serie med enheden), det er nemlig her der er mest at hente ved optimering, men som sagt er der ingen garanti for at lyden bliver væsentligt bedre, men chancen er der selvfølgelig. |
|
|
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
den der står 2A på er sikkert en modstand på ca. 2,2om den kan du også skifte til en bedre tybe.
|
|
|
Det tror jeg nu ikke at det er. Den sidder i serie med højttaleren, hvilket ikke ville være smart hvis det var en modstand. En 2,2 ohms modstand i serie med f.eks. en 4 ohms højttaler ville betyde at over en trediedel af effekten ville blive brændt af i modstanden. Det skulle altså være en modstand der kan tåle en rimelig høj effekt og det ligner det nu ikke. Hvorfor skulle man dog også ønske at dæmpe lyden så kraftigt på den måde?
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Gorm skrev:
Om det giver noget i den positive retning at skifte dine kondensatorer er svært at svarre konkret på, men ja du vil opleve en lille ændring af højttalerns måde at gengive på. Men det er desværre ikke altid at bedre kondensatorer giver væsentligt bedre lyd. Sikker da noget sluder selv bare at parlel koble små fine kondensator over de der er i forvejen giver en bedre lyd og i sær over bilige kondensator, der ingen der siger at man skal købe de dyreste, såvidt jeg kan se er de kondensator i han delefildter vist ikke af god kvalitet.
Hvis du vil prøve med bedre kondensatorer så prøv først med dem i signalvejen (dem der er i serie med enheden), det er nemlig her der er mest at hente ved optimering, men som sagt er der ingen garanti for at lyden bliver væsentligt bedre, men chancen er der selvfølgelig.
|
|
|
|
|
|
nhj4
Hvis du læser hvad jeg skriver, så påstår jeg jo heller ikke at bedre kondensatorer ikke giver bedre lyd, men jeg opfordrer derimod til at bruge hovedet (specielt ørerne), når der vælges komponenter til delefiltret, jeg har flere gange oplevet at det ikke var de dyreste komponenter der gav det største løft i lyden, men jeg vil da godt give dig ret i at de kondensatorer der er monteret på printet ikke ser helt audiofile ud.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
nhj4 skrev:
Gorm skrev:
|
|
|
|
|
|
nhj4
Hvis du læser hvad jeg skriver, så påstår jeg jo heller ikke at bedre kondensatorer ikke giver bedre lyd, men jeg opfordrer derimod til at bruge hovedet (specielt ørerne), når der vælges komponenter til delefiltret, jeg har flere gange oplevet at det ikke var de dyreste komponenter der gav det største løft i lyden, men jeg vil da godt give dig ret i at de kondensatorer der er monteret på printet ikke ser helt audiofile ud. Du må meget undskylde vis jeg ikke rigtig har forstået det du skrev , men det du skriver i dit nye enlæt der taler vi vist samme sprog
|
|
|
|
Til top |
|
|