Forfatter |
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indvendig er kabinettet farvet med grafitmaling. Under det er der malet med ledende lak og der er brugt blyplader under igen og til sidst træ. Trækabinettet har været smurt i lindolie flere gange. Kabinettet er temmelig tung og det hviler på skrivebordsfilt. Bøsningerne er Duelunds, hvor adskillelsen imellem + og - er erstattet med keramik.
DAC kredsen er en PDM 100 som er med HDCD og er 24 bitt. Grundet en specielt montering skulle det betyde, at den har 25 bitt. Der sidder 4 stk. stereo Analog Devise i. Der sidder flere Black Gate kondensatore og andre gode sager. Det var ting der var gjort da jeg købte apparatet. Det blev så straks modificeret for her var muligheden for at komme i mål. En del af modificeringen er kablerne imellem de 8 stk. Jensen 4 - poler, jeg fik sat i, er forbundne med NLE 2,5 kvt. (Rent sølv belagt med 24 karat guld). Med 2,5 kvt. skulle der ikke ske begrænsning. De uldne kabler er Duelund kabler i 1,6 kvt. eller 2,1 kvt.
De to trafoer er på hver 72w og det er E kerne. E-kerne regnes af mange for at være de bedst lydende.
Der sidder en ringkerne trafo, der sad i, den styrer nu resten af elektronikken. Der er 138000 uF til hver kanal. Hvad sådan en sag ville have kostet, kan man kun gisne om. Dyrt ville det have været, hvis det var købt som et færdigt produkt! Jeg har siddet op til kl. 1. hver nat og bare nyt musikken. Hver cd jeg hiver frem, dukker der nye detaljer frem. Samtidig er den så musikalsk. Oprindelig var det en ZAP Player, en cd spille, der fik fjernet drevet, hvilket skulle gøre den bedre. Så fik den en bedre kasse og udskiftning af kabler , bøsninger, kondensatorer og jeg gav den så, da jeg købte den, en heftig strømforsyning og kraftigere kabler.
Hvad der er skyld i den gode lyd, vides ikke. Der er gjort mange ting på en gang. Men når bare resultatet er godt.
Jeg håber der er nogle der kan have glæde af oplysningerne. Mvh. Sven
__________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et imponerende stykke håndværk, må man sige.  Ved du hvem der har lavet alle de modifikationer på DAC'en ?
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser vildt spænden ud - og kanon at det har fået detaljer frem, bliver nærten misundelig....
NYDES ska der, kan man ikke nyde det, så er det ikk godt nok...
|
Til top |
|
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ LOL]
Glad for at meddele at jeg har lavet de fleste af modifikationerne. HDCD DACEN ER BLOT EN UD AF 5. DE ANDRE 4 ER FRA
Analog Devices. Ensretterne er Hexfred dioder og der benyttes spændingsdobling for lavere støj. Jo færre dioder jo lavere
støj dette tager noget hårdhed i mellemtonen. PÅ PRINTET er der afkoblet med Bg. Nx og Fk og ikke vk.
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Et imponerende stykke håndværk, må man sige. 
Ved du hvem der har lavet alle de modifikationer på DAC'en ?
|
|
|
Den første er ejermand, har jo lavet kabinette, elektroniken mm. og han hedder Hans Nielsen. Om han har fået hjælp fra Duelund Support ved jeg ikke noget om.
Efterfølgende er der vedkomne der kalder sig for Duelund Support, der har sat den kraftige strømforsyning i mm.. Der er iøvrigt samme person, der har bygget min forforstærker, skiftet kabler og sat flere lytter i min effektforstærker mm.
Mvh. Sven __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det af sikkerhedsmæssige årsager, at der er isolering på elektrolytterne ? Tit ser man jo at skrællede kondensatorer, står frit fremme, helt uden isolering.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lært af afdøde Steen Duelund at der er en " lyttemæssig" gevinst ved at fjerne plastikken fra elektrolytter for at reducere statisk elektricitet. Efterfølgende bevikling med silke og påsmøring af linolie reducerer også dette - udover en dæmpende effekt.
Skal pointere at det er mig der lavede de" Duelund modificerede " Pioneer 656``ere.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund support skrev:
Har lært af afdøde Steen Duelund at der er en " lyttemæssig" gevinst ved at fjerne plastikken fra elektrolytter for at reducere statisk elektricitet. Efterfølgende bevikling med silke og påsmøring af linolie reducerer også dette - udover en dæmpende effekt.
Skal pointere at det er mig der lavede de" Duelund modificerede " Pioneer 656``ere. |
|
|
Ok - det giver altså en resonansdæmpning med silken. Noget man ser, af og til, er også at nogen vælger at lime elektrolytterne sammen til én stor klump, med silikonelim, for at dæmpe resonanser. Ved ikke om det er godt, når lytterne er skrællede.  Er det noget som har været testet ? __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Silicone er mener jeg en smule statisk. Ellers udmærket at lime dem . Bedre at bevikle dem med silke , give dem linolie ,lade dem tørre<kan tage flere uger> og så efterfølgende lime dem.
Dette bliver mit sidste indlæg idag.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund support skrev:
Silicone er mener jeg en smule statisk. Ellers udmærket at lime dem . Bedre at bevikle dem med silke , give dem linolie ,lade dem tørre<kan tage flere uger> og så efterfølgende lime dem.
Dette bliver mit sidste indlæg idag. |
|
|
Det må siges at være et flot stykke arbejde, der ligger i sådan en DAC !  Meget konsekvent, og grundigt gået til værks, overalt. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser ganske spændende ud... Men PMD100... Det er da ikke en DAC! Det er et digitalfilter der sidder før selve DAC'en. Der må sidde noget andet.... Fortæl fortæl..... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
Ser ganske spændende ud... Men PMD100... Det er da ikke en DAC! Det er et digitalfilter der sidder før selve DAC'en. Der må sidde noget andet.... Fortæl fortæl..... |
|
|
Det er da en ZAP-DAC. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aahhhh..., så er det joAD1853 DAC's der sidder i... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
DAC'en blev først aflyttet med et digitalkabel købt hos Elgiganten. Det lød godt.
Senere blev der brugt et NLE signalkabel, og det var væsentligt bedre. Ja faktisk meget bedre.
Så havde jeg dette kabel liggende fra Duelund. Det blev monteret og valgt som det bedste. Så faldt alting på plads. Kablet er kun på 35 cm.
Ja digitalkabler betyder meget.
Mvh. Sven __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|