Forfatter |
|
Jakob5_10 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 167
|
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så nærmer det sig!! Jeg er igang med at bygge en ver. af dette projekt http://www.troelsgravesen.dk/Ekta.htmDer kommer billeder imorgen!!! Jeg har enhederne og jeg havde tænkt mig at bruge disse spoler i delefilteret til mellemtonen  og sådan en sjover til bassen  modsandende skal ende med at være en diy ver. af duelund's Jeg mangler stadig at beslutte hvilke kondensatore som jeg skal bruge er der nogen som har nogle gode forslag, desvære er der ikke råd til det helt vilde som f.eks duelund __________________ mvh Jak
|
Til top |
|
|
krelllover Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 60
|
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm kan der virklig være så meget forskæl på wax coils og folie ? 
|
Til top |
|
|
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder spændende, bliver godt med nogle billeder
Ang. kondensatorer, har jeg god erfaringer med Clarity Cap SA, de købes billigst her, og servicen er i top : http://www.crafty.nl/links/CapsCoils.php
Ellers syntes jegm at Jantzen er det bedste bud i den økonomiske ende af skala'en, købes her under komponenter : http://www.frequence.dk/
Bruger selv Duelund, det er toppen, også modstandende, de er nok det bedste højttaler tweak, og det kan sikkert også, give lidt at snakke om..
Mvh.
|
Til top |
|
|
Jakob5_10 Forum Bruger

|
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvis man læser denne test er der jo næsten igen vej uden om nogle duelund!!
http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Tror måske jeg ender med jantzen og "udendørs" filtre så det er nemmere at afprøve forskellige typer!! selvom prisen 
Edit:
duelund (kobberfolie) i diskant sektionen ville beløbe sig til 2816.- per side
mellemtone 3406.- per side __________________ mvh Jak
|
Til top |
|
|
Migo Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 05:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, de er dyre
Men prøv Jantzen med en Mundorf Supreme silver på 0,1uf i parallel, det er meget tæt på Duelund..
Mvh.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg ville bruge præcis de samme spoler som Troels bruger. ellers virker filteret ikke som han har tænkt sig, da modstanden bliver anderledes. Man kan altså ikke bare bytte ud. Kondensatorer er en anden sat. Men held og lykke med projektet. Vi glæder os til at se nogle billeder.
|
Til top |
|
|
Migo Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan godt bytte spoler ud, bare dc modstanden er 95% identisk..
Mvh.
|
Til top |
|
|
Jakob5_10 Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skal jeg altså lige have nogle ting på det rene!!
Spolen i bas sektionen der vil jeg gå fra en 2,70 mH 0,190 ohm til en 2,70 mH med en noget lavere modstand som ligger i under 0,1 ohm! Er det iorden?? Jeg troede at det i bassektionen var vigtigt med en så lav modstand som muligt!!
I mellemtonen filteret var planen at skifte en 0.47 mH RDC 0.41 en 0,47 mH 16AWG RDC 0,231. Er det iorden?? (er der nogen som ved om Vax spolerne fås i 18 AWG)
Desuden havde jeg tænkt mig at skifte en 0,100 mh 0,170 ohm efterfulgt af en 2,2 ohm modstand ud med en 0,100 mh 0,1 ohm efterfulgt af en 2,27 ohm modstan (husk på at jeg regner med selv at lave dem!!) Er det iorden ??
Et gennerelt spørgsmål. hvad er bedst en spole med den krævede modstand eller en spole med en mindere modstand men med en modstand enten før eller efter??
Med hensyn til prisen så er der med de værdier som jeg skal bruge ikke den store forskel på de alm. folie spoler og så Vax modellen.
Billederne kommer senere idag!! __________________ mvh Jak
|
Til top |
|
|
Migo Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Vil mene at tolerancerne på spolernes dc skal være +/- 8-10%, ellers passer det filter, som Troels har lavet ikke.. Det samme gælder tolerancen på modstandende, og iøvrigt skal dimensionerne på kabinettet overholdes, samt placering af enhederne..
Det gælder om, at have lav modstand på spoler, jeg benytter aldrig spoler i bas/mellemtone området, med en dc over 0,3ohm..
Og lad os så få nogle billeder
Mvh.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her skulle du kunne indtaste komponentværdier, og vurdere hvor meget parametre på kabinet ændrer sig
Men jeg har ikke studeret siden så nøje
http://lautsprechershop.de/tools/index_en.htm?/tools/t_ps_sc hwingkreis_en.htm
Men når du ændrer Q på bassen får du overvejende mere eller mindre bas, groft sagt
Når du ændrer Q på mellemtone vil ændringen på kabinet/volumen medføre en lidt anden afrulning af mellemtone, og dermed have inflydelse på filterets funktion
Moderne metoder gør det desuden muligt at beregne selve filterets Q, som så også vil ændres, men om disse beregninger er medtaget er et godt spørgsmål - det foregår ikke ved målinger, men ved simulering eller komplicerede beregninger, mig bekendt
|
Til top |
|
|
Jakob5_10 Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her kommer så lige de første billeder
Her ser vi hvordan den nye højttaler bliver noget mindre end den gamle
Her er et billede af hvordan afstivningen kommer til at sidde (der skal selfølig laves huller i)
Enhederne
R2904/70000
12M/4630
18W/8531
Jeg har købt en ny/brugt orginal enhed til mine TNT
Her er så lige et forsøg med forplade materiale til mellemtonen 6mm tykt og mere vibrationsdæmpende (ved banketest) end 16mm MDF det er
dog droppet igen da det "bare" er et forsøgskabinet!!
Kabinettet er kun 900 mm højt iforhold til originalens 1000 mm. dette forsøg er lavet for at se hvor meget det betyder. Hvis det bliver et problem
bliver delefilterne monteret i en kasse på 100mm som højttalerne kan stå på!
Jeg ved at jeg tidligere har spurgt om hvilke kondensatore at jeg skulle bruge!!! Det blev afgjodt i formidags!! det bliver de forholdsvis billige
Janzen!! Grunden jeg smadrede pedaler og baghjul på den her da jeg var i skoven her i eftermiddags
Humm hvorfor bliver mine billeder roteret?? __________________ mvh Jak
|
Til top |
|
|
Drea Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 04 November 2007 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|