Forfatter |
|
Jonnravn Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 473
|
Sendt: 17 August 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 17 August 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser umiddelbart fint ud, et par kommentarer:
1) Du mangler en modstand fra - til GND på den første opamp.
2) Du mangler en modstand parallelt over P1 (se diagram her http://bildarkiv.hififorum.nu/goffe/activepot.pdf)
3) Overvej at fordele gain'et på de to trin. Hvis du kun vil have gain i det ene får du under alle omstændigheder det bedste resultat ved at have
forstærkningen først.
4) Overvej at ændre R11/C21 til en anden kombination. Du behøver ikke 100k indgangsimpedans i denne situation og højere modstandsværdier
giver normalt mere støj. Overvej 47k/470nF eller evt. endnu lavere modstandsværdi (og tilsvarende større kondensator). Ned til 10k ville jeg
mene var OK med mindre du har en OTL rørforforstærker.
/U. __________________ DIY-blog
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først må jeg nok lige sige jeg er meget imponeret over projekterne på din hjemmeside. Du har vist styr på det med hovedtelefon forstærkere for slet ikke at nævne de nydelige layouts...hvor for du lavet de flotte print.
Jeg har nu byttet om på forstærker og buffer....samt ændret HPF.
Jeg er ikke helt med på hvorfor der skal en modstand parallelt hen over potmetret. blev ikke klogere af artiklen, og jeg har ikke kunne finde noget om det andre steder.
Jeg forstå heller ikke hvad det er for en modstand fra - til ground jeg manglede....det er jo en almindelig buffer.
Her er så hvor jeg er nu:

|
Til top |
|
|
Kenneth Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 209
|
Sendt: 17 August 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjek http://www.olimex.com/ ud de laver ok print til rimelige penge i Bulgarien, det tager typisk 14 dage. Jeg har brugt dem i en del år.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 August 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg plejer også at sætte modstand typisk ca. 10 gange stører over potmeteret. Jeg gør for hvis midter benet på potmeteret løfter/hopper når man drejer på, særligt når det bliver slidt, vil op-amp jo miste sit DC arbejdspunkt; og skrat bliver meget voldsomt.
Hvorfor vil du have mulighed for at ændre udgangs-impidancen? Hvor ikke bare holde så lav som mulig, bare op-amp'en er stabil, Fks. de 47 ohm?
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kenneth.
Så forstår jeg bedre ideen med modstanden over potmetret.
Angående modstandene på udgangen så har jeg hørt at det var en god ide for at matche modstanden i forstærkeren til modstanden i hovedtelefonen, og for at skåne opamp'en.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 August 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, jeg forstår godt det med at skåne opamp'en. Jeg selv haft erfaringer med nogle typer opamps som bliver HF ustabile ved kapacitive belastninger, såsom nogle få meter skærmet kabel. Men omvendt vil man jo få en lav dæmpnings faktor med relativ høj udgangs impedans, hvis man ser hovedtelefon amp'en som en lille power amp. Det er nok bare noget der skal prøves i virkeligheden.
Jeg trot iøvrigt du du kan få en rigtig god head-amp ud af det!
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 19 August 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg så fik jeg rettet diagrammet endnu engang, så nu ser det således ud:

Der har enda været tid til at lave et layout....nu skal det jo selvfølgeligt lige tjekkes for fejl....og eventuelle ændringer.
Blå linier er på den ene side af printet, grønne på den anden side. Jeg har forsøgt, så vidt muligt, at holde signal og forsyning på hver sin side af printet. der er hovedsagligt brugt SMD for at holde størrelsen nede på et minimum (det måler ca 37mm x 57mm.

billederne er lidt diset pga. komprimeringen af billederne for at kunne oploade dem.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 August 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej JohnRavn,
Det ser fint ud.
Jeg kan ikke lade være at tænke på om der virkelig behøves at være to trin? jeg mener hvis du bare laver spændings gain'et i den sidste opamp behøvede du ikke indgangs bufferen, jeg mener det også var noget i den retning Carrotman var ind på tidligerer. Hvis så kunne du jo ændre potmeteret til 47k hvis gerne beholde ingangs impedancen. Jeg synes generalt en korterer signal er bedst. Også kommer du ned på det halve strømforbrug.
|
Til top |
|
|
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 25 September 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonnravn skrev:
Jeg så fik jeg rettet diagrammet endnu engang, så nu ser det således ud:

|
|
|
Lige nogle spørgsmål:
1. Hvorfor har du så mange elektrolytter forbundet i serie ved "strømforsyningen"? og hvorfor skal de være så store? det vil bruge enormt meget energi og lade alle dem op, og du har på ingen måde brug for at trække så store strømme ud fra dine batterier.
2. kan godt forstå du afkobler dine operationsforstærker, men hvorfor 2 stk. kondensator du får jo bare en kondensator på 22,1uF i stedet for 22uF
3. vil skyde på du får nogle offset fejl grundet Vos og Ib og Ios se evt. http://www.analog.com/productSelection/pdf/AD8610_20_c.pdf så vil råde dig til at får en kondensator i enden så du får fjernet dit DC offset
4. har ikke så meget forstand på hvor meget et par hovedbøffer trækker af strøm, men kunne altså godt forstille mig det var mere end de 30mW dine operationsforstærker kan give, så evt skal du tænke lidt på dette (evt noget med en transistor som du bruger som buffer)
5. Kunne være smart hvis du begrænser din båndbredde til kun at gå til 22kHz i stedet for godt og vel de 8 Mhz du har nu vil i hvert fald give mindre støj
Ellers ser det faktisk ok ud __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 28 September 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Joch
Et par kommentarer, når nu ingen andre vil
1) De kondensatorer er vel ikke i serie men i parallel (husk de har fat i 0V)? Enig med dig i at man nok kunne klare sig med mindre kapacitet,
men det kan også give en bedre bas at tilføje flere kondensatorer. Indvirkningen på batterierne ror jeg ikke er noget særligt og i øvrigt bliver
energien i kondensatorerne jo ikke væk men kan afleveres til hovedtelefonerne når musikken kræver det.
2) Kondensatorer har forskellige egenskaber (ESR/ESL mv.) alt efter type og størrelse. Hvis du ser på div. evaluationboards osv. til opamps vil du
se at de fleste benytter sig af en 100nF keramisk kondensator og en (tantal)elektrolyt på 4,7-22uF i parallel for at få bedst mulig afkobling ved
alle frekvenser.
3) Har du regnet på det? Jeg har ikke, men AD8610 har FETs i indgangen, dvs. at biasstrømmen er så lille at det resulterende offset på udgangen
bør være ubetydeligt.
4) Det er 30mA, ikke 30 mW - det gør en forskel (30 mW er sikekrt nok også fint, men alligevel)
5) De 8 MHz båndbredde betyder ihvertfald at der er risiko for at konstruktionen bliver ustabil hvis layoutet er forkert, men jeg er ikke enig med
dig i at det er nødvendigt at gå ned til 22 kHz.
/U. __________________ DIY-blog
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
Sendt: 21 December 2007 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|