Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2025 | 00:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Mine første diy projekter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Restek
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 18 August 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Ja, så fik jeg endeligt ført nogle af mine diy-projekter ud i livet.

Det hele startede med mine ældre Avance højttalere. En ganske glimrende konstruktion bestående af Scan Speak 8544 bas/mellemtone og Scan Speak D2010 diskant. Men som Troels Gravesen også er inde på, er D2010 diskanten ikke helt uproblematisk at bruge. Markerede "s" og "t" lyde og en lidt tynd lyd uden krop. Kvindestemmer er absolut ikke denne enheds livret. Derfor har Avance højttaleren stået ubrugt hen længe.

Den ældre 8544 bas/mellemtone er stadigvæk en fin enhed, så jeg tænkte, at en ny diskantenhed måske kunne gøre højttaleren lidt mere helstøbt. Jeg kontaktede Frequence og valget faldt på en Vifa XT25. Med som altid fremragende support fra Frequenceteamet blev det eksisterende Avance-delefilter tilpasset XT25'eren. Det er vrikelig en fin enhed til en meget gunstig pris. Højttaleren er nu langt mere homogen. Persktivet langt bedre og rumfornemmelsen virkelig god.

Se nu fik jeg blod på tanden. Inspireret af Mijus Burgundia højttalere gik byggeriet af 2 subs til 2-vejskonstruktionen i gang. Med subs kunne de også let indgå i mit surround setup. Det samlede system skulle være lidt af en pendant til den nuværende kommercielle ide om, at højttalere ikke må fylde noget. Subberne skulle kunne rimeligt dybt uden brug af EQ/gain ved lave frekvenser. Ved hjælp af det rigtigt gode beregningsprogram på speakerbuilder.dk fik jeg fundet et godt kompromis mellem størrelse og nedre frekvens for Peerless SLS10 enheden: 95 liter tunet ved 27-28hz. Det giver faktisk et -6db på 23-25hz, så vidt jeg husker. Testkabinetter blev bygget og jeg brugte en del tid på at eksperimentere med portlængden (Den endelige portlængde ligger enddog meget tæt af den beregningsprogrammet foreslog). Der er faktisk et udemærket kompromis mellem udstrækning ned ad til og fasthed. Der er interessant at se, at min Behringer DEQ2496 ikke giver gain ved 20hz ved rumtilpasning/frekvenslinearisering. Det har jeg ikke oplevet før.

Der bliver delt aktivt mellem subben og topsystemet. Til at drive hele herligheden er ved at bygge 4 kanaler baseret på Hypex UCD modulerne. 2 kanaler står nu færdige. Jeg er ganske overrasket over lydkvaliteten fra disse Klasse D moduler. Jeg har altid været lidt skeptisk overfor denne type forstærker og den lidt kolde og kliniske lyd, de frembringer. Til subberne bruger jeg UCD 180 standard og selv i denne billigste konfiguration spiller de en virkelig fin og velopløst top, når de bruges "full range". De spiller faktisk bedre end den 2½ gang så dyre  Rotel RB1070, jeg har lånt og bruger, indtil de sidste UCD 180 kanaler står færdige. Hypex forstærkerne er forholdvis simple at bygge og med den fremragende support fra Eyrún og Frequenceteamet behøver man absolut ikke at være ingeniør for at få disse forstærkere køreklare.

Det samlede system spiller helstøbt, homogent og neutralt. De perspektiviske egenskaber er rigtigt gode. Dynamikken er udemærket - dog når de ikke mine Tannoy D700 (bruges i to-kanalssetuppet) hvad dynamiske aspekter angår. Og så har jeg endda tilgode at høre, hvad de nye filtre, som jeg er ved at færdiggøre kan gøre for Tannoyen (her bruges Duelund kobberkondensatorer til diskanten. Jantzen Wax-coils til bas/mellemtone. Jantzen C-Coils til bassen og Duelund modstand og Mundorf M-Cap Supreme til RC-ledet. Det sidste måske lidt overkill. Billeder af disse filtre følger). Til gengæld kan mine Diy-højttalere så gengive frekvenser i bunden, som Tannoyen ikke kommer i nærheden af:

Til top Vis Restek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Restek

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 August 2007 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

de ser rigtig flotte ud problemmet er mange gange at man har 1000 idéer men det er kun de få der bliver til noget, men godt gået.

m@dsen

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 August 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Altid spændene at læse om/kigge på folks DIY projekter. Det ligner at de er støbt i beton, er det noget film af en slags der er lagt på?

Mvh.

Mit Setup
Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 August 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Det ligner sådan noget Fleck-stone spray-maling?
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes