Nogle har måske set mig spørge til forskelligt angående Onken Focal renovering. Derfor kommer her lidt beskrivelse og billeder af renoveringsprojektet.
Desværre har jeg ikke været så forudsigende at tage billeder lige fra projektets start. Ærgerligt siden højttalerne på alle måder lignede l**t før jeg gik i gang. Så meget l**t at det nok havde været et syn værd.
Jeg købte højttalerne først i 90´erne for 5.000,- sættet. Dengang var de i tip top stand og de spillede i 8-10 år uden problemer. Derefter røg der så en basenhed. Dum som jeg var smed jeg den ud i den tro at den ikke kunne repareres.
Som erstatning fandt jeg i en container en gammel oval KEF bas som jeg monterede. Forbavsende nok spillede højttalerne i mine øre stadig rigtig godt med denne noget klampede løsning. De blev monteret direkte på det oprindelige delfilter, og i mine øre var der ingen hørbar forskel på lyden. Dette siger dog muligvis mere om mine øre end om den reelle lyd.

Den ramponerede KEF bas.
Det skal lige tilføjes at det krævede ikke så lidt Storm P. arbejde at få den monteret i de runde huller i bundkassen.
Siden gik det hurtigt ned ad bakke med mellemtonernes skum-kantophæng der i løbet af et par år forsvandt helt. Højttalerne spillede dog ufortrødent videre og lød stadig godt nok til at få folk til at savle i visse mængder. Her skal det dog retfærdigvis nævnes at det ikke var Hi-Fi nørder, men snarer folk der er aktive på rigtige instrumenter.
I 2004 blev de dog sat til side...mest fordi de var så grimme at de nærmede sig reel visuel forurening.
Deres sørgelige tilstand var dengang som følge:
Begge æg havde været tabt med deraf følgende knusning i adskillige dele. Det ene i øvrigt af en, på daværende tidspunkt ex-kæreste, under en flytning. Da hun tog dem skreg jeg at hun skulle overlade dem til mig, men næh nej...det kunne hun sagtens klare. Lige da hun skulle løfte det første ind i bilen tabte hun det ned på brostensbelægningen. For at føje spot til skade tabte hun det lige ned i en kæmpe hundel**t. But then again...måske tog den lidt af for stødet.
Baskabinetterne var malet med den i firserne så polulære strukturmaling. Ikke alene en supergrim maling, men også meget ubahagelige at holde på når kabinetterne skulle bakses rundt. Og en støvsamler af Swiffer-agtige dimensioner.
Alene første del af projektet med at få spartlet æggene op efter tidligere sammenlimning tog tre weekender.
Afslibning af strukturmalingen på baskasserne voldte mange problemer. Først prøvede jeg med en sandskive korn 30 på min vinkelsliber. Det var dog umuligt idet sandskiven lukkede til efter blot et par minutter. Løsningen viste sig at være en hårmetal slibeskive med meget grove korn i kornstørresle "grus".
For sjov fejede jeg alt slibestøvet sammen og vejede det til sidst. 2.850 gram af dette afskyelige strukturmaling havde den tidligere ejere tværet dem ind i.

Det der ses i den røde cirkel er en pølle som jeg bad vores 2 kilo tunge Tjekkiske Rottehund lægge......bare så man kan danne sig et billede af højttalernes størrelse. Havde desværre ikke adgang til den almindeligvis brugte Tordeskjold Tændstiksæske

Her ses ægget uden enheder. Både æg og højttalere er malet med en mintfarvet alkyd emalie glans 90.
Det hvide fnuller der ses oven på baskassen er regndråber.
Tror jeg har malet og vådslebet både æg og højttlere 5-6 gange. Det helt store problem hvis man vil male noget med en glans 90 er at undgå at der kommer støv etc. i malingen.
Først ryddede jeg hele vores havestue...støvsugede fliser, vægge og tag. Dernæst overspulede jeg alt med en haveslange for at binde evt. tilbageværende støv. Hvad jeg ikke havde taget højde for var myg, hvepse, myre og andet kravl. Det resulterede i at der sad alle mulige dyr fast i malingen efter kort tid.
Løsningen blev at male dem på vores badeværelse efter at have dampet det hele til med bruseren og vamrt vand. I følge Flügger skulle malingen også flyde bedre sammen i høj luftfugtighed.
Jeg havde drømt om at de skulle stå så blankt som et suttet bolsje, men det er ikke lykkedes helt. Der er stadig små støvkorn og lignenden i malingen, men ikke noget der kan ses på bare lidt afstand. Det bliver i hvertfald ikke bedre nu.

Æg med mellemtone og diskant løst ilagt.

Ledningsføringen fra æggene ned til bundkassen er ikke køn. Derfor skal jeg have fat i et fireleder kable med XLR hun i enden.

Diskaten hedder Focal T121, vejer 1.4 kilo og er med inverteret glasfiberdome. Der er to magneter i diskanten...en uden om og en lille samarium-kobolt magnet inde i svingspolen. Et arrangement der vist ikke var helt almindeligt dengang først i firserne.

Mellemtonene hedder Focal 7MC2. Den har jeg fået monteret nyt kantophæng på (2 stk. 750 kr.)Som det ses er limningen ned til membaranen ikke så køn men det har givevis ikke noget at sige med hensyn til lyden. Det jeg har tænkt på er om det nye gummiophæng er lige så blødt og eftergiveligt som det gamle skumophæng. Er det ikke det skulle man jo kunne frygte, at der kan komme membranopbrud med deraf følgende ændring af lydbilledet. Men det vil tiden vise.

Her ses de to Focal 10C01 basser. Jeg var så svineheldig at finde en her på HiFi4all. der havde to til slag for den latterligt lave pris af 300,- for begge. De er i tip-top stand bortset fra lidt støv og hundehår der har sat sig fast i den klæbrige coating.
Sådan er status lige nu.
Jeg mangler at montere 10 mm skumgummi på frontpladen af baskasserne og indvendig. Dernæst skal alle enheder, terminaler, dæmpning etc. monteres og så skulle de være klar.
På mandag får jeg min nye gamle luxman L-530 og en Marantz CD-80.....det bliver sgu rart at få noget ordentlig lyd i huset igen