Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 00:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Renovering af Onken Focal (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 August 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Nogle har måske set mig spørge til forskelligt angående Onken Focal renovering. Derfor kommer her lidt beskrivelse og billeder af renoveringsprojektet.

Desværre har jeg ikke været så forudsigende at tage billeder lige fra projektets start. Ærgerligt siden højttalerne på alle måder lignede l**t før jeg gik i gang. Så meget l**t at det nok havde været et syn værd.

Jeg købte højttalerne først i 90´erne for 5.000,- sættet. Dengang var de i tip top stand og de spillede i 8-10 år uden problemer. Derefter røg der så en basenhed. Dum som jeg var smed jeg den ud i den tro at den ikke kunne repareres.

Som erstatning fandt jeg i en container en gammel oval KEF bas som jeg monterede. Forbavsende nok spillede højttalerne i mine øre stadig rigtig godt med denne noget klampede løsning. De blev monteret direkte på det oprindelige delfilter, og i mine øre var der ingen hørbar forskel på lyden. Dette siger dog muligvis mere om mine øre end om den reelle lyd.

Den ramponerede KEF bas.

Det skal lige tilføjes at det krævede ikke så lidt Storm P. arbejde at få den monteret i de runde huller i bundkassen.

Siden gik det hurtigt ned ad bakke med mellemtonernes skum-kantophæng der i løbet af et par år forsvandt helt. Højttalerne spillede dog ufortrødent videre og lød stadig godt nok til at få folk til at savle i visse mængder. Her skal det dog retfærdigvis nævnes at det ikke var Hi-Fi nørder, men snarer folk der er aktive på rigtige instrumenter.

I 2004 blev de dog sat til side...mest fordi de var så grimme at de nærmede sig reel visuel forurening.

Deres sørgelige tilstand var dengang som følge:

Begge æg havde været tabt med deraf følgende knusning i adskillige dele. Det ene i øvrigt af en, på daværende tidspunkt ex-kæreste, under en flytning. Da hun tog dem skreg jeg at hun skulle overlade dem til mig, men næh nej...det kunne hun sagtens klare. Lige da hun skulle løfte det første ind i bilen tabte hun det ned på brostensbelægningen. For at føje spot til skade tabte hun det lige ned i en kæmpe hundel**t. But then again...måske tog den lidt af for stødet. 

Baskabinetterne var malet med den i firserne så polulære strukturmaling. Ikke alene en supergrim maling, men også meget ubahagelige at holde på når kabinetterne skulle bakses rundt. Og en støvsamler af Swiffer-agtige dimensioner.

Alene første del af projektet med at få spartlet æggene op efter tidligere sammenlimning tog tre weekender.

Afslibning af strukturmalingen på baskasserne voldte mange problemer. Først prøvede jeg med en sandskive korn 30 på min vinkelsliber. Det var dog umuligt idet sandskiven lukkede til efter blot et par minutter. Løsningen viste sig at være en hårmetal slibeskive med meget grove korn i kornstørresle "grus".

For sjov fejede jeg alt slibestøvet sammen og vejede det til sidst. 2.850 gram af dette afskyelige strukturmaling havde den tidligere ejere tværet dem ind i.

Det der ses i den røde cirkel er en pølle som jeg bad vores 2 kilo tunge Tjekkiske Rottehund lægge......bare så man kan danne sig et billede af højttalernes størrelse. Havde desværre ikke adgang til den almindeligvis brugte Tordeskjold Tændstiksæske

Her ses ægget uden enheder. Både æg og højttalere er malet med en mintfarvet alkyd emalie glans 90.

Det hvide fnuller der ses oven på baskassen er regndråber.

Tror jeg har malet og vådslebet både æg og højttlere 5-6 gange. Det helt store problem hvis man vil male noget med en glans 90 er at undgå at der kommer støv etc. i malingen.

Først ryddede jeg hele vores havestue...støvsugede fliser, vægge og tag. Dernæst overspulede jeg alt med en haveslange for at binde evt. tilbageværende støv. Hvad jeg ikke havde taget højde for var myg, hvepse, myre og andet kravl. Det resulterede i at der sad alle mulige dyr fast i malingen efter kort tid.

Løsningen blev at male dem på vores badeværelse efter at have dampet det hele til med bruseren og vamrt vand. I følge Flügger skulle malingen også flyde bedre sammen i høj luftfugtighed.

Jeg havde drømt om at de skulle stå så blankt som et suttet bolsje, men det er ikke lykkedes helt. Der er stadig små støvkorn og lignenden i malingen, men ikke noget der kan ses på bare lidt afstand. Det bliver i hvertfald ikke bedre nu.

Æg med mellemtone og diskant løst ilagt.

Ledningsføringen fra æggene ned til bundkassen er ikke køn. Derfor skal jeg have fat i et fireleder kable med XLR hun i enden.

Diskaten hedder Focal T121, vejer 1.4 kilo og er med inverteret glasfiberdome. Der er to magneter i diskanten...en uden om og en lille samarium-kobolt magnet inde i svingspolen. Et arrangement der vist ikke var helt almindeligt dengang først i firserne.

Mellemtonene hedder Focal 7MC2. Den har jeg fået monteret nyt kantophæng på (2 stk. 750 kr.)Som det ses er limningen ned til membaranen ikke så køn men det har givevis ikke noget at sige med hensyn til lyden. Det jeg har tænkt på er om det nye gummiophæng er lige så blødt og eftergiveligt som det gamle skumophæng. Er det ikke det skulle man jo kunne frygte, at der kan komme membranopbrud med deraf følgende ændring af lydbilledet. Men det vil tiden vise.

Her ses de to Focal 10C01 basser. Jeg var så svineheldig at finde en her på HiFi4all. der havde to til slag for den latterligt lave pris af 300,- for begge. De er i tip-top stand bortset fra lidt støv og hundehår der har sat sig fast i den klæbrige coating.

Sådan er status lige nu.

Jeg mangler at montere 10 mm skumgummi på frontpladen af baskasserne og indvendig. Dernæst skal alle enheder, terminaler, dæmpning etc. monteres og så skulle de være klar.

På mandag får jeg min nye gamle luxman L-530 og en Marantz CD-80.....det bliver sgu rart at få noget ordentlig lyd i huset igen

Werner
Til top Vis heyckendorff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heyckendorff

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 August 2007 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Hold da helt op et projekt! Og sikke et par lækre højttalere - dem har jeg aldrig set før.
Og at du er så fornuftig at spænde dem bag en Luxman kan jo ikke gøre det værre
Jeg glæder mig til at se mere!

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 August 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Min ungdoms drømmehøjttalere, MUMS

Hvordan har du malet dem? Med pensel? Glansen ser rigtig flot ud på billederne.

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
Hold da helt op et projekt! Og sikke et par lækre højttalere - dem har jeg aldrig set før.
Og at du er så fornuftig at spænde dem bag en Luxman kan jo ikke gøre det værre
Jeg glæder mig til at se mere!

Ikke så mærkeligt at du ikke har set dem før...de er over 20 år gamle

Dengang de kom frem blev de i Hi-Fi & Elektronik udråbt til nogle af de bedst dynamiske højttalere på marekdet overhovedet. Det er Ole Klifot fra ex. F3 lyd der har konstrueret dem.

For en lydtryks freak som mig er det udover at de lyder p***e godt, også fedt at de har en driftseffekt på 1 watt/96 dB....der er uhørt smæk på

Werner
Til top Vis heyckendorff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heyckendorff

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Zakken skrev:

Min ungdoms drømmehøjttalere, MUMS

Hvordan har du malet dem? Med pensel? Glansen ser rigtig flot ud på billederne.

Ja jeg savlede også over dem dengang de kom frem og fik dem altså så knapt 10 år senere.

De er malet med rulle, men resultatet ville være nogenlunde det samme med pensel. Det er en rigtig god alkyd emalie og den flyder selv sammen som den skal.

Werner

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 August 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Onken Focal er en fuldstændig original fransk konstruktion og som navnet siger designed af Focal og hed "KIT 500" - Klifot/F3Lyd lavede blot nogle andre delefiltre

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2007 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Onken Focal er en fuldstændig original fransk konstruktion og som navnet siger designed af Focal og hed "KIT 500" - Klifot/F3Lyd lavede blot nogle andre delefiltre

Det er korrekt at det nok er så meget sagt at det er Ole Klifot der har konstrueret højttaleren.

I følge testen fra Hi-Fi & Elektronik er princippet for baskabinetterne opfundet af Jensen. Japanske Onken finpudsede sidenhen systemet.

Enhederne og ægget er et samarbejde mellem det franske blad L´Audiophile og Jauques Mahul der arbejdede hos Focal.

Delefiltret er som du skriver F3/Ole Klifots fortjeneste.

Werner

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 26 August 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Heldigvis kan min kæreste ikke løfte mine knap 45kg HF275'ere :D Jeg vil dog sige thumbs up for dit projekt, det ser rigtig spændende ud!

Strukturmaling er noget af det mest afskygelige, kan huske nogen der den gang i 80'erne havde malet deres alt alt alt for smalle gang ud til køkkenet med det. Det resulterede flere gange i lange blodige rifter på ens overarme... suk...

Men held og lykke med den forsatte renovering :) Mht stik i dine æg/kabinetter så kan du vel bruge Speakon stik fra neutrik? de fåes vidst endda med 4 poler - og de giver rigtig god kontakt.

Mv. Henrik

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 August 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

hey Heyckendorff, rigtig sprændende projekt du har gang i, glæder mig til flere billeder
Til top Vis Bungi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bungi

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Jeg mente også at det var Jaques Mahul, men var i tvivl om det var ham eller Jean Hiraga, men må så være begge siden L`Audiphile også var indblandet

Jeg mener at der påstås en effektivitet omkring 95db, hvilket nok er lidt optimistisk

Foresten har jeg diagram på det originale franske delefilter, hvis det har interesse 

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg mente også at det var Jaques Mahul, men var i tvivl om det var ham eller Jean Hiraga, men må så være begge siden L`Audiphile også var indblandet

Jeg mener at der påstås en effektivitet omkring 95db, hvilket nok er lidt optimistisk

Foresten har jeg diagram på det originale franske delefilter, hvis det har interesse 

Ifølge databladet på højttalerne er følsomheden 96 dB. Ved ikke om det er optimistisk...ved blot at de spiller ondt højt med selv en 15 watts forstærker.

Jeg vil da gerne have tegningerne til de originale delefiltre

Den oprindelige franske version af højttaleren var det med præcis samme kabinet og enheder?

Hen ad vejen kunne jeg godt tænke mig at forbedre dem, men ved ikke særligt meget om den slags og hvad man kan gøre. Hvor meget ville man f.eks. kunne hente ved bedre komponenter i delefiltret og bedre ledninger indvendig i højttaleren?

Mvh.

Werner

Werner

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Sendt: 26 August 2007 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

heyckendorff skrev:

Hen ad vejen kunne jeg godt tænke mig at forbedre dem, men ved ikke særligt meget om den slags og hvad man kan gøre. Hvor meget ville man f.eks. kunne hente ved bedre komponenter i delefiltret og bedre ledninger indvendig i højttaleren?

Mvh.

Werner

Hej Werner,

Det er et sæt dejlige højtalere du har fået og den finish du har opnået ser superflot ud.

Jeg havde selv et sæt Onken Focal i 10-12 år. Baskasserne kan godt buldre lidt. Jeg løste det ved simpelthen at lime 19 mm spånplade (det var før MDF's tid) uden på alle flader undtagen fronten som blev afstivet indvendig med et par rundstokke. Samtidig klæbede jeg noget dæmpemasse på basenhedernes chassiser som ellers ringer en del når du banker let på dem. Jeg synes selv jeg fik en markant bedre lyd efter denne "kur". Du skulle have spurgt inden du malede

Jeg nåede aldrig til at rode med kabler og delefilter.

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Det franske filter - det vil være fint nok at bruge nærmeste standard værdier

http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2& ; ; ;loadid=64883&noresize=yes

Ja, Focal kittet er fuldstændig identisk med F3 versionen med æg, enheder osv., på nær altså som sagt filteret 

Det kunne være spændende at prøve det franske filter fremfor at modificere F3 filteret, som dog sikkert også kunne forbedres

Umiddelbart vil jeg tro at en mild sugekreds på mellemtonen kunne gøre underværker

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2007 kl. 06:13 | IP-adresse registreret  

Haugaard skrev:

Hej Werner,

Det er et sæt dejlige højtalere du har fået og den finish du har opnået ser superflot ud.

Jeg havde selv et sæt Onken Focal i 10-12 år. Baskasserne kan godt buldre lidt. Jeg løste det ved simpelthen at lime 19 mm spånplade (det var før MDF's tid) uden på alle flader undtagen fronten som blev afstivet indvendig med et par rundstokke. Samtidig klæbede jeg noget dæmpemasse på basenhedernes chassiser som ellers ringer en del når du banker let på dem. Jeg synes selv jeg fik en markant bedre lyd efter denne "kur". Du skulle have spurgt inden du malede

Haugaard

Har selv tænkt på at afstive fronten med et par ekstra rundstokke. Ideen med dæmpemassen på bassernes chassier vil jeg følge. Hvad brugte du? og hvor kan man evt. købe den slags?

Werner

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2007 kl. 06:24 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Det franske filter - det vil være fint nok at bruge nærmeste standard værdier

http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2& ; ; ; ;loadid=64883&noresize=yes

Ja, Focal kittet er fuldstændig identisk med F3 versionen med æg, enheder osv., på nær altså som sagt filteret 

Det kunne være spændende at prøve det franske filter fremfor at modificere F3 filteret, som dog sikkert også kunne forbedres

Umiddelbart vil jeg tro at en mild sugekreds på mellemtonen kunne gøre underværker

Takker for filtret musicus.

Min viden om delefiltre og hvad de gør og hvordan, er stærkt begrænset. F.eks. ved jeg ikke hvad en sugekreds gør og hvordan den gør det og hvad det gør ved lyden. Det må du meget gerne forklare nærmere...og helst i begyndersprog

Vil også gerne hører hvorfor du mener at en mild sugekreds på min mellemtone ville gøre underværker.

Werner

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Det er en meget fin mellemtone men har svagt stigende niveau mod stigende frekvens, men det er en glat og jævn stigning som muligvis ikke er noget problem andet end måske lidt lys lyd

En sugekreds kan æde noget af sprælskheden, men det er ikke så enkelt at lave sådan lige fra hoften

Men der kunne nok laves noget, som du så kan experimentere lidt med, når du når dertil - men det betyder at du skal have nem tilgang til delefilteret, så du kan arbejde med det med lyd på - evt. placeret i en kasse bagpå bas kabinet

TIP,  basenheden monterer du oveni den pålimede skum eller filt, og skærer forsigtigt langs bassens chassis med en skarp hobbykniv(frisk blad) 

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Det er en meget fin mellemtone men har svagt stigende niveau mod stigende frekvens, men det er en glat og jævn stigning som muligvis ikke er noget problem andet end måske lidt lys lyd

En sugekreds kan æde noget af sprælskheden, men det er ikke så enkelt at lave sådan lige fra hoften

Men der kunne nok laves noget, som du så kan experimentere lidt med, når du når dertil - men det betyder at du skal have nem tilgang til delefilteret, så du kan arbejde med det med lyd på - evt. placeret i en kasse bagpå bas kabinet

TIP,  basenheden monterer du oveni den pålimede skum eller filt, og skærer forsigtigt langs bassens chassis med en skarp hobbykniv(frisk blad) 

Nu er det nogle år siden jeg sidst har hørt højttalerne og da var mellemtonerne end uden kantophæng, men spille som nævnt tidliger stadig fint.

Lyden i mellemtonen må i mine øre gerne være en anelse fremhævet mod det lyse. Det giver noget extra smæk i f.eks. lilletrommer og det passer godt til min musiksmag.

Skumgummiet på fronten er monteret. Jeg har dog ikke skåret langs bassen idet jeg synes det er pænere når det "dykker" pænt ind under bassens chassis.

Nu skal jeg først ha lytte mig ind på dem igen og så må jeg vurdere om der kan laves forbedringer og finpudsninger...evt. med delefiltrer.

Werner

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Sendt: 27 August 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

heyckendorff skrev:
Haugaard skrev:

Hej Werner,

Haugaard

Har selv tænkt på at afstive fronten med et par ekstra rundstokke. Ideen med dæmpemassen på bassernes chassier vil jeg følge. Hvad brugte du? og hvor kan man evt. købe den slags?

Mjaae der bliver jeg dig svar skyldig. Så vidt jeg husker var det noget sort gummikit der var blevet til overs fra montage af en ny bagrude i en traktor (Deutz 7206 mener jeg)  Prøv med noget modelervoks. Det skader ihverttilfælde ikke.

Overvej evt en ekstra plade bag på baskasserne. Du kan afrunde den kraftigt og lakere den inden du limer den på for ikke at male hele kabinette om. Siderne er jo allerede dobbelte.

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 August 2007 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

Et spændende projekt! Og fint gennemført, ser det ud til. .

Disse højtalere ER følsomme, dog nok ikke helt på 96 dB/Watt. De har nemlig en ret ond impedanskurve, som sine steder synker pænt under 4 Ohm. Men under alle omstændigheder kommer de pænt over 90 dB, hvilket kun opnås af et fåtal af hifi-højtalere. Kan forstærkeren håndtere impedansen, går det fint - så hjælper den gode følsomhed til at opnå dynamik og lydtryk.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Et spændende projekt! Og fint gennemført, ser det ud til. .

Disse højtalere ER følsomme, dog nok ikke helt på 96 dB/Watt. De har nemlig en ret ond impedanskurve, som sine steder synker pænt under 4 Ohm. Men under alle omstændigheder kommer de pænt over 90 dB, hvilket kun opnås af et fåtal af hifi-højtalere. Kan forstærkeren håndtere impedansen, går det fint - så hjælper den gode følsomhed til at opnå dynamik og lydtryk.

Det med den onde impedanskurve er jeg først blevet opmærksom på nu hvor jeg tjekkede efter på målebladet fra testen i Hi-Fi & Elektronik. Der står i øvrigt også at højttaleren er en meget vansklig belastning for forstærkeren.

Jeg har i al den tid jeg har haft dem trukket dem med en lille 25 watts SONY STR 7025L reciever fra engang i 70´erne. Den har aldrig brokket sig, om end den godt nok blev lidt lun i det.

Nu håber jeg sgu at min nyindkøbte Luxman L-530 kan håndtere dem lige så problemfrit som den gamle SONY slæde!

Werner

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes