Forfatter |
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
Sendt: 13 April 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan en gang imellem får jeg lyst at bygge en subwoofer. Sidst fandt jeg en 15” bilstereo enhed til formålet. Det blev noget bulder, dels fordi min forstærker var for svag og dels (tror jeg) fordi filteret skar for højt oppe.
Jeg er dog villig til at prøve igen og denne gang med en stærkere forstærker. Billederne her er fra dens første prøve, hvor den står og spiller musik (ikke kun sub lyde, men hele spektraet) på mine 2stk 4ohms horm i parallele og det går forbløffende godt. Mono, men overraskende detaljeret.

Strømforsyningen indeholder 10 stk 4700uF af billig mærke, 2 stk 20A broer og senere en 500VA trafo. Teknikken på det andet print er nogle BD243/BD244 til at forsyne de to sæt MJ15003/MJ15004 med rigelige mængder power. Det trækkes så af en OPA445, som er en opamp der tåler +/- 45V (max. +/-50v) På forstærker printet findes også 4 stk 2200uF/63V lytter, så den samlede lyt-bank kommer op på 55800uF.

På et teoretisk niveau burde elektronikken kunne levere ca. 40A continueret, men det kan trafo'en ikke levere.
Næste trin bliver at implementere en -1,8 ohm's modstand i udgangen. Jeg læste et sted at det ville påvirke enhedens egenskaber positivt, så som lidt lavere Fres, Q og forvrængning, samt øge kontrollen med enheden. Prisen er selvfølgelig at forstærkeren skal arbejde hårere.
PS: Jeg ved godt man ikke bare køber en -1,8ohms modstand, men realisere denne gennem forstærkerens modkoblingssløjfe.
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2008 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg lavet lidt filter.

Der er brugt 2 stk AD713, som hver indeholder 4 stk opamps. Der er indgangstrin, som samler de to stereo kanaler til en mono, inverter (til at vende fasen), 4 ordens lavpas filter (af bessel typen, for bedste impulser) der har sit -3dB punkt omkring 75Hz, et bashævningsled (giver mellem 0 og 8 dB ved 20 Hz, men ingen ændring over 50 Hz) og til sidst et 2 ordens højpas filter med -3 dB omkring 14 Hz.

Her lyttes der lidt til den samlede konstruktion.
|
Til top |
|
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 23 April 2008 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser godt ud, følger spændt med. 
Har du tegninger af kabinet m.m ?
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det jo egen avl det hele, men altså ikke færdig endnu. Jeg har fundet lidt ting i filteret, som skal rettes, men tegninger og diagrammer skal nok komme på, hvis det ønskes.
Kabinettet er mega let. 50L trykkammer. Det lyder af ganske lidt, men nu er det jo en "mobil bas" og de er gode i små kasser. Det var faktisk kravet da jeg købte den. Prisen er jo desværre et højt Q og en relativ høj resonansfrekvens. Til plusserne hører jo så masser af membranareal i en lille kasse. Man kan jo ikke få det hele 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 April 2008 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, lad os få en udførlig byggevejledning ...kunne være sjovt. 
Hmm ...50 L synes jeg nu ikke lyder af lidt, mange af de auto-mega-basser lever ofte deres liv fint i lukkede kabinetter ned til 20 - 30 L, meeen ok ...dit formål er jo noget indendørs og ikke auto.
Jeg gør selv lige det modsatte, har en aflagt JBL 12" stuehøjttalerenhed, som sub i min bil. 
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske en mere vellydende vej du har valgt 
Jeg ved faktisk ikke hvilke data den har, for de data jeg har fundet på nettet er blevet skudt ned af en anden bruger herinde på forumet, men de opgivne data er:
Membranareal: 829 cm2 Qms: 5,30 Qes: 0,86 Qts: 0,35 Vas: 45L Fres: 33 Hz
Derudover er magnetvægten på 80 oz (ikke at jeg ved hvormeget det er) og hele enheden vejer 7,7 Kg og den burde tåle 700W.
Et kig på data (hvis de passer sådan nogenlunde) så er det fra omkring 30Hz at mit bashæv bør virke og kassen skal være omkring 50L.
.......måske lidt større, da Q'et er rimelig højt eller hvad?

|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2008 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lavet lidt målinger på mit filter nu. De var ikke helt som forventet, men nu er det hverken højpresisions komponenter eller super fin måleudstyr jeg har brugt.

Den lilla er med fuld basboost og den blå er uden. Det var planen at de to skulle følges fint til ca. 40 Hz.
Sjovere er det at give fuld basboost og smide en 30Hz firkant ind i filteret:

Pænest ser den ud hvis jeg reducere basbosten til ca. halv niveau.

Hvis jeg fjerner basboosten helt, så ser kurven skummel ud igen. Mit gæt er at lidt basboost korrigere lidt for højpasfilteret der her et Q omkring 0,8 (ikke så impulskorrekt), mod lavpasfilterets Q omkring 0,5 (tæt på impulkorrekt).
Måske en bedre løsning ville være at sænke Q'et på højpasfilteret?
Jeg er lidt nervøs for formeget rungen og enheden har jo lige højt nok Q i forvejen. Håber også forstærkeren hjælper med der, når jeg får monteret min negative udgangsimpedans.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 24 April 2008 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såfremt dine data er rigtige, og enheden er monteret i ca 50 liter (netto) - så burde Qt og Fres begge øges med en faktor på ~1,4. Det medfører et Q på ca 0,5 og en resonans ~48 Hz. Tør & præcis bas, men ikke særlig dyb.
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2008 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror jeg vil se om jeg kan måle enhedens resonansfrekvens. Det må hjælpe mig lidt 
Jeg har udstyret. Det skal bare kobles sammen på et tidspunkt hvor jeg ikke vækker ungerne med det 
Planen i min bashævning var jo egentlig også at hæve bassen (ligger i sagens natur udfra navnet) så det kom op i niveau, nu den på naturlig facon ikke giver det store output ved lave frekvenser.
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 25 April 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så tror jeg at jeg er ved at være færdig med filteret. Jeg havde lidt brum og da forsyningen er ureguleret, så klarede jeg den bare ved at smide lidt mere lyt-power på.

Som det måske kan anes, så sidder der nu lidt ekstra komponenter. Det drejer sig om en BUZ101L, CA3140 og lidt modstande og en kondensator. Dermed virker den automatiske tænd og sluk på musik signal. Den tænder nu subben, når der er ca. 50mW signal over enheden.
Derudover er højpasfilteret nu rettet til at være af typen bessel. Det er stadig af 2. orden, men nu mere impulskorrekt. Det vil sige at højpasfilteret nu har et Q på ca. 0,5 og et -3dB punkt omkring 10Hz (mod tidligere et Q på 0,7 og -3dB ved ca. 14Hz)
Med hensyn til om bassen er dyb eller ikke, så smed jeg en cd i med diverse sin toner og hvor 20Hz er knap hørebar (kan dog føles) så er der ingen tvivl ved 28 Hz. Den er der med magt. Det føles og lyder lidt som når der holder en lastbil nede på parkeringspladsen og får blokken til at svinge. Fed fornemmelse. Måske jeg skal lave CD'en med mindre intervaller, så jeg ved mere om hvordan en opfører sig mellem 20 Hz og 28 Hz, men måske vigtigere hvordan mit øre er i det område 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 April 2008 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forestiller mig at midt under festen, spørger du gæsterne, hvad vil i helst høre Scania Vabis eller Volvo Globetrotter ? 
Mht. at lytte til sinustoner, har du så ikke mulighed for at tilslutte en pc som signalkilde ?, der kan du trinløst variere hele frekvensområdet med et af de mange funktionsgenerator-program, som frit kan hentes på nettet. http://www.sloejd-kbh.dk/Download/FUNKTIONSGENERATOR/fg.exe ( et af de super-simple ).
PS: følger ellers spændt med i dit projekt. 
|
Til top |
|
|
Greekstar Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 236
|
Sendt: 28 April 2008 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser sq spændende ud mester! må vi se nogle diagrammer?
__________________ Mvh.
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2008 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Forestiller mig at midt under festen, spørger du gæsterne, hvad vil i helst høre Scania Vabis eller Volvo Globetrotter ? 
Mht. at lytte til sinustoner, har du så ikke mulighed for at tilslutte en pc som signalkilde ?
|
|
|
Selv lærte jeg om "John Dear" traktorer fra en 5årig knægt og nu kommer du med diverse lastbilmodeller. Sikke meget man lærer her i livet  Spøg til side (venstre side, da jeg har lidt ondt i den højre i dag) så har tanken også strejfet mig, eller at bruge den fine tonegenerator jeg også har til rådighed, men problemet er bare at jeg ikke har taget mig sammen og CD-spillen var alligevel tilsluttet. Kommer tid....
Greekstar skrev:
Ser sq spændende ud mester! må vi se nogle diagrammer? |
|
|
Jo, men ikke før jeg er tilfreds. Jeg har et lille princip imod at offentliggøre noget før jeg syns det er ok. Jeg har stadig lidt brum i filteret, som genere min auto tænd funktion.
Noget helt nyt, så har jeg fået fat i en aluminiums plade på 5 * 140 * 420 mm, som det hele skal monteres på. Der er lige plads. Glæder mig lidt til det hele virker. Så skal der ses (nok mest høres) film og høres musik.
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har mit filter ændret lidt udseende. Istedet for at bruge modstande omkring 68Kohm til 220Kohm, er jeg nu gået ned til max. 33Kohm. Der er dog to steder hvor jeg har en 100Kohm modstand. Jeg overvejer om også de skal degraderes. Dermed er kondensatorværdierne også steget og der bruges nu 2,2 uF og 1uF i flæng.

Frekvensresponsen er nu som følger:

Og hvis man bruger ca. 60% basboost ser en 20Hz firkant således ud:

Mens at den uden basboost ser sådan ud:

Jeg har desværre stadig ikke fået målt resonansfrekvensen. Jeg har jo haft travlt med filteret.
Jeg skal nok få lavet diagrammerne (mon de kan blive små nok og stadig læsbare) og få dem lagt herud og jeg skylder hvis også at sige at jeg tror på man let får bedre resultat end jeg med en eller evt. to bedre enheder.....
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 29 April 2008 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt feedback. Jeg troede jeg var ved at være færdig, men en lille detalje mangler. Jeg har fået samlet den og stillet den i stuen.
Jeg har fået lyttet musik og set film med subben på og den virker. Det med tør og stram bas var rigtigt. Måske fordi det er et trykkammer, da den ikke runger eller buldre. Den står bare uanfægtet i hjørnet og brummer. Lige nøjaktig nok at man fornemmer den, men ikke direkte hører den. Det er desværre med volumen skruet helt op. Så næste rettelse bliver mere gain i delfilteret, så man kan skrue den op til film og ned på normal niveau til musik.

Sådan ser den ud....
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 30 April 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg endda malet kassen. Den skal godt nok have et bedre hus en dag, men nu havde jeg jo alligevel en slat sort stående og havde tiden til det og.... (find selv på flere undskyldninger)
Sidste del af eksperimentet er nu færdigt og tilbage mangler jeg kun at teste det. Jeg har taget en opamp mere og klisteret (efter at have klippet de ben af jeg ikke skulle bruge) oven på den der sad der i forvejen. Den 'måler' hvormeget strøm forstærkeren sparker ud og efter lidt forstærkning (og inventering) ledes det tilbage til den anden opamps feedback loop og pludselig har vi en modstand på -1,9 ohm. Sammen med de 0,05 ohm (de bruges til at måle strømmen ud af forstærkeren) der sad det i forvejen giver det en samlet udgangsimpedans på -1,85 ohm.
Hvilket dæmpningsfaktor diver det så?
Besværet skulle (i teorien) få enheden til at ophører sig bedre. Altså mindre Q, resonansfrekvens og bedre styr på membranen (lidt som ved rigtig servo). Alle disse fordele der så desværre afhængige af svingspilens temperatur, men et indgreb så let kan ikke være helt perfekt 

Jeg glæder mig meget til malingen er tør nok til at jeg kan få testet hvordan det nu lyder....
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 30 April 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har forøvrigt målt dens resonansfrekvens. Tonegeneratoren har en Zout på 50ohm, så jeg målte spændingen over dens udgang og koblede den direkte til enheden (lidt svært når man ikke skal ramme malingen) og kørte op i frekvens. Ved 56 Hz steg spændingen over enheden, men ikke ret meget. Noget i stil med fra 1v i det øvrige område og op til 1,2v ved de 56 Hz.
Så alt i alt har den noget højere resonansfrekvens end jeg havde håbet på, men vel egentlig et ganske lavt Q? 
Godt jeg bruger bashævning, ellers fik jeg nok ikke meget egentlig dybbas ud af den enhed....
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2008 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den kom lige lidt mere punch og kontrol over bassen nu, så jeg tror det virker. Ydermere spiller den lidt højere end hør, hvilket også passer godt nok med den højere spænding ud. Alt i alt syns jeg det er gået super. Kassen vibrere lidt og er ikke så stabil. Nok fordi jeg oprindelig lavede den i 22mm spån (dog 44mm i den plade hvor enheden sidder) uden for mange afstivninger. Den er heller ikke så køn, så den skal nok laves om engang....
Med mindre der er spørgsmål, slukker jeg min monolog og vender først tilbage når jeg har de lovede diagrammer.
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu overtræder mine diagrammers opløsning vel forumets regler, men lad os se hvorlænge de får lov at blive her på siden  (Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre af dem....)

Det afslutter så min monolog.
|
Til top |
|
|
JGreen Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 95
|
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|