Forfatter |
|
Eige Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 17
|
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nye bånddiskanter ver. 2
Link til ver 1.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46404&K W=eige
Min bror, André har lavet nye bånddiskanter til mig. Disse nye er 160 cm i stedet for de gamle på 120 cm. Der bliver delt ved 249 Hz
Gammel model og ny model

Yderligere er de nye bånd er kurrogeret på tværs i stedet for langs.
Her et par billeder af den gamle og den nye model.

Lydmæssigt er der ikke væsentligt forskel på dem. Og så alligevel….. jo.
I virkeligheden er det jo kun nuancer og detaljer der kan forbedres på et par fantastiske højttalere .
Alligevel oplever jeg, at selvom båndet kun lyder en anelse mere ”blødt” så få det samlede klang billede helt nyt liv. Det giver en helt ny oplevelse, særligt når der bliver skruet lidt op.
Det gav mig (fornyet)lyst til at lege lidt med min Behringer DCX 2496. Mit ønske var at give lyden et løft i bunden, ved lavere lydstyrke. Mit problem har været, at jeg kun kunne få bassen til rigtig at folde sig ud ved relativt højt lydtryk.
Jeg har nu fundet ud af at den har et dynamisk filter/EQ, der betyder at man kan give den et hæv i bunden som er lydstyrkeafhængig! I praksis betyder det, at når jeg spiller lavt, er der et behageligt hæv i bunden, der forsvinder gradvist når jeg skruer op og den oprindelige bas så er passende, smart
__________________ l -- Classic No.6,8 --DIY Båndhøjttalere
Classic No.01B -- Behringer DCX 2496
l --Rotel RB960BX -- DIY Bashøjttalere
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 183
|
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Eige.
Er de nye bånd stadig "lukkede" i siderne eller hænger de kun i bund og top?
Havde du ikke også nogle digitale problemer med dcxen engang? forsvandt de?
Iøvrigt en rigtig pæn båndhøjttaler. Ham brormand må gerne være stolt.
mvh Per
|
Til top |
|
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eige skrev:
Min bror, André har lavet nye bånddiskanter til mig. Disse nye er 160 cm i stedet for de gamle på 120 cm. Der bliver delt ved 249 Hz
Jeg har nu fundet ud af at den har et dynamisk filter/EQ, der betyder at man kan give den et hæv i bunden som er lydstyrkeafhængig! I praksis betyder det, at når jeg spiller lavt, er der et behageligt hæv i bunden, der forsvinder gradvist når jeg skruer op og den oprindelige bas så er passende, smart
|
|
|
Dejlig opsætning du har dig der.
Herligt at have sådan en bror ...du er heldig. 
Loudness funktionen har ikke levet forgæves.
PS: kører selv dipol ....2 vejs OB ( 15 " bund + DIY diskant/mellemtonebånd ) og kan nikke genkendende til den lyd du omtaler.
|
Til top |
|
|
Eige Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per.G skrev:
Hej Eige.
Er de nye bånd stadig "lukkede" i siderne eller hænger de kun i bund og top?
Havde du ikke også nogle digitale problemer med dcxen engang? forsvandt de?
Iøvrigt en rigtig pæn båndhøjttaler. Ham brormand må gerne være stolt.
mvh Per
|
|
|
Hej Per
Jo, de nye er stadig lukket hele vejen rundt langs kanten
DCxen er jeg ikke helt sikker på at jeg har tålmodighed til helt at lære at kende. Når det er sagt så har jeg snart skruet så meget op og ned her og der, at det lyder helt hæderligt
Men det seneste trick med det dynamiske hæv i bunden, som jeg beskriver i indlægget, har været den helt store vinder. Men også her er der mange muligheder for at lege, så mon ikke der går et par måneder før den er helt i skabet
Ja, at have sådan en DIY-bromand sådan at blive holdt i hånden af, det er sgú bare GULD    __________________ l -- Classic No.6,8 --DIY Båndhøjttalere
|
Til top |
|
|
Eige Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejlig opsætning du har dig der.
Herligt at have sådan en bror ...du er heldig. 
Loudness funktionen har ikke levet forgæves.
PS: kører selv dipol ....2 vejs OB ( 15 " bund + DIY diskant/mellemtonebånd ) og kan nikke genkendende til den lyd du omtaler.
[/QUOTE]
Uden at være helt sikker, så mener jeg ikke at det er helt det samme som Loudness! Til forskel fra Loudness, der følger med hele vejen op, så aftager denne her funktion jo højere der bliver spillet. I forhold til hvor hurtigt og hvornår den skal "slippe" kan man selv prøve sig lidt frem. På den måde syntes jeg at det bliver til at holde ud at hører på når man spiller højt.

Jeg ved ikke om billederne kan illustrerer lidt?
Ps. Til bunden har jeg 4x 6,5" i hver side.
Hilsen Jimmy __________________ l -- Classic No.6,8 --DIY Båndhøjttalere
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eige skrev:
Uden at være helt sikker, så mener jeg ikke at det er helt det samme som Loudness! Til forskel fra Loudness, der følger med hele vejen op, så aftager denne her funktion jo højere der bliver spillet. I forhold til hvor hurtigt og hvornår den skal "slippe" kan man selv prøve sig lidt frem. På den måde syntes jeg at det bliver til at holde ud at hører på når man spiller højt.
|
|
|
Jeg vil ikke generalisere, men det sidste anlæg jeg havde, hvor der var loudness-kontrol på ( noget Technics jeg havde tilbage i 80'erne ), der aftog loudness'en jo mere der blev skruet op ....det samme gælder det Panasonic-anlæg, som sidder i min nuværende Mitsubishi personbil.
Forstået sådan at hvis der ved høj volume trykkes ind/ud på loudness så er der ingen forskel .....kun ved lav volume er der markant forskel.
Som jeg skriver vil jeg ikke generalisere, jeg har nemlig også stødt på flere forstærkere, hvor loudness'en var i funktion hele volumekontrolens vej.
Loudness er mig bekendt noget med at hæve bas og diskant, som foretages rent elektrisk ved at filtrere noget af mellemtoneområdet væk.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skulle vel ikke være "ARENA" eller "ELTRA" som opfandt den beskrevne type loudness ? 
Nå ja, spændende bånd - det ville være fint med en design skitse(snit tegning) 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Host, host ...årrv ja man'er, mål og skitser som musicus siger, søde rare Hr. Eige. 
( og det er tys tys, du behøver ikke sige noget om det til André ). 
|
Til top |
|
|
Eige Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Host, host ...årrv ja man'er, mål og skitser som musicus siger, søde rare Hr. Eige. 
( og det er tys tys, du behøver ikke sige noget om det til André ). 
|
|
|
Æv bæv nu troede jeg lige at jeg havde fundet den dybe tallerken Så er det bare Loudness Hvis det bliver mellem os, så tror jeg at jeg bruger det alligevel
Ang. skitser og mål...... jeg ved ikke.. Jeg regner med at André også, engang, skal lave min ver.3 bånddiskant, så jeg må lige konferere med ham først så jeg ikke får røbet nogen statshemmeligheder
(Måske Hr. Maskinmester kunne byde lidt ind selv )
Hilsen Jimmy __________________ l -- Classic No.6,8 --DIY Båndhøjttalere
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har vist nok beskrevet opbygning i en anden tråd. Så søg og du skal finde.Men rart at have en bror, der gider aftage ens prototyper.Så nu har jeg istedet et sæt på 120cm, der står og fylder .
MVH
|
Til top |
|
|
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva fan brokker du dig over Andrè mit skur er fyldt op med bafler og div. baskabinetter .
mvh.Eriek
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|