Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 05:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Tempest-x, Led sub. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 August 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Jeg har købt mig en exodus audio tempest-x enhed hjem, som jeg nu vil lave en subwoofer ud af. Jeg har leget lidt med WinISD, hvor jeg har fundet frem til et 400liter stort lukket kabinet, da det giver den bedst groupdelay og da et portet kabinet tunet til en 13-14hz vil kræve en port, der er nærmest halvanden meter lang, hvilket er noget upraktisk, altså ikke rigtig lade-sig-gøre-ligt, man vil godt nok kunne opnå en -3db ved en 13hz, men det på stor bekostning af group delay af den praktiske konstruktion af kassen.

Den lukkede kasse burde give -3db ved en 26hz og en 96db og 12ms group delay ved 10hz.

Kunne I have nogle forslag til opbygning af kassen?

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 August 2008 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Næsten en skam at sætte så fed en sub enhed i en lukket kasse.

Desuden, tunet til 13 hz er der en lille forskel i group delay men glem alt om at du reelt kan høre forskellen. Om du har 50 eller 40 ms group delay ved en given frekvens feks 30 eller 40 hz er inderligt ligegyldigt. Lavt group delay er fint, men med en sub der er tunet til 15 hz eller under er forskellen altså minimal.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Kig her :

Lukket :

http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests/5759- diy-tc-sounds-tc-2000-15-sealed-90l.html

Ported :

http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests/5758- diy-tc-sounds-tc-2000-15-ported-270l.html

Begge links er til målinger med samme enhed, den ene i et lukket kabinet den anden i et stort ported kabinet.

Kig på group delay....de er næsten ens, bortset lige fra omkring de 23 hz og ned efter  hvor den lukkede er en smule bedre, men høres kan det med garanti ikke. Den portede er i målingen kun tunet til 16.5 hz så mon ikke det bliver lige så godt som den lukkede med endnu lavere tuning.

Så kommer vi til lydtryk, forvrængning og dyb bassen og der er den portede klart overlegen.

Her er en forklaring på hvorfor tingene forholder sig sådan :

http://www.hometheatershack.com/forums/diy-subwoofers-sealed -ported/1820-llt-explained.html

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan se er det en en tc sounds 2000, eller hvad den hedder, og ikke en exodus tempest x som min, det har dog også langt hen af vejen været meningen med et portet, men hvordan vil du fuldføre det, så lange de porte skal være? så vidt jeg har hørt må der ikke være en vidshastighed på over 11m/s i porten, og det giver (MEGET) store porte ved de frekvenser.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
Så vidt jeg kan se er det en en tc sounds 2000, eller hvad den hedder, og ikke en exodus tempest x som min, det har dog også langt hen af vejen været meningen med et portet, men hvordan vil du fuldføre det, så lange de porte skal være? så vidt jeg har hørt må der ikke være en vidshastighed på over 11m/s i porten, og det giver (MEGET) store porte ved de frekvenser.

Det var nu ment som et eksempel der skulle vise fordelene ved en stor ported sub med lavt tuning punkt ift. til en stor lukket sub. Det virker med en hel række forskellige sub enheder, bla også din Tempest-X. Det hele står forklaret i det sidste link.

Angående længden så kan man jo lave porte med knæk, de behøver jo ikke være lige for at virke. Det bruger SVS feks og mange andre firmaer i mange af deres subs så man kan holde en størrelse der ikke er alt for ekstrem i en af dimensionerne.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 August 2008 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Glemmer I ikke "room-gain", så det faktisk burde være en fordel at subben ruller blidt af fremfor at være absolut lineær ?

Enheden har et Qts på 0.51, hvordan kan det fungere i BR ? selv lukket kræver et ret stort kabinet

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Glemmer I ikke "room-gain", så det faktisk burde være en fordel at subben ruller blidt af fremfor at være absolut lineær ?

Men så er der stadigvæk den lavere forvrængning fra den portede sub.

Man skal så også huske at hvis man nu har et akustisk "hul" ved feks 30 hz så hjælper det jo ikke meget med en sub der ruller blidt af. Der er bedre at dæmpe et signal end at booste, for ikke at nævne betydeligt nemmere.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

[QUOTE

Men så er der stadigvæk den lavere forvrængning fra den portede sub.

[/QUOTE]

Ripple/peak/overshoot er vel også en slags forvrængning

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Enheden har et Qts på 0.51, hvordan kan det fungere i BR ? selv lukket kræver et ret stort kabinet

Med BR går jeg ud fra at du mener Bass Refleks?
Manden jeg mailede med fra streaming audio mente også, at jeg ville blive gladest for et lukket kabinet, men der er bare så mange delte meningen rundt omkring, så det er lidt svært at bestemme sig for hvad man skal gå efter.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2008 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Ja det er dig der skal lave arbejdet og stå med skrottet hvis det ikke dur

jeg holder mig til de basale grundregler, det kan godt være at det høje Qts giver imponerende dyb bas på papiret, men virkeligheden er ikke papir, derfor er der nogle spilleregler som man bør følge, og de siger at 0.51 Qts ikke dur til BR, det er ganske enkelt

Tommelfinger regler er ikke altid det bedste i alle tilfælde, men rare at støtte sig til hvis man er i vildrede - hvis man i modstrid med disse regler vil lave noget som bryder med de basale grundregler, kræver det nok at man har en del erfaring som godtgør at det vil virke trods det at grundreglerne siger det modsatte  

Qts er højt selv til lukket, så jeg kan ikke forestille mig at BR vil virke - så vidt jeg husker er det f3 ved 25hz og -6db ved 20hz i lukket, det er da ret imponerende, synes jeg

Tænk også på at det er en ret stor sub enhed som kan sætte hele rummet i svingninger, og hvis en sådan enhed konstant er ude af kontrol kan det i længden blive temmelig trættende med den langsomme pludder bas som bare runger ukontrolleret, ens og unuanceret

Hvis andre har gode erfaringer med højt Qts i BR, så bøjer jeg mig for det

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2008 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Det kunne godt være, at jeg bare skulle gå med et lukket. Men hvor stort vil du mene er ideelt?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2008 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Ideelt ?  det er rigtig stort

Nå men, frekvenskurven synes ikke at ændre sig nævneværdigt mellem 350-750liter, ligeledes ændres Qtc minimalt 

Kabinet skal være ret stort for at sænke Qtc nævneværdigt

500liter giver et Qtc=0.65

350liter er lineært med Qtc=0.69

300liter bør også fungere fint med Qtc lige over de 0.7

250liter synes muligt, minimalt overshoot, Qtc=0.75

200liter er måske ok, minimalt overshoot,  Qtc=0.8 

Under 200liter bliver der mærkbart overshoot, så det kan være en smagssag, og valg af delefrekvens kan have betydning

Hvis du ønsker et mindre kabinet kan du jo lave et meget enkelt prøvekabinet, og måske det er muligt at lave et prøvekabinet hvor du kan regulere volumen - det kan gøres enten ved at flytte bagpladen, eller simpelthen ved at lægge noget ind i kabinettet

Fc er i alle tilfælde omkring knap 25hz, med -6db ved 20hz

Håber det kan hjælpe lidt

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Så kommer det gyldne spørgsmål: Hvad er forskellen på en qtc på 0,8 og en på 0,65?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Højt Qtc giver "fed" og lidt upræcis bass og lavt Qtc strammere og mere præcis bass - jeg er ikke expert men man kan vel sige at det er et udtryk for hvor hurtigt enheden "stopper" og "starter", med andre ord et spørgsmål om præcision og dynamik

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Ja okay. Og er et qtc på en 0.65-0.7 godt, eller?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Qtc på 0.7 bliver regnet for en middelværdi som giver lineær frekvens uden overshoot, mens nogen mener det stadig giver for fed bas

Med en enhed som denne kan kabinettet ikke blive for stort, så "jo større jo bedre"

Du se på de beregninger som jeg viste se at 350liter ikke er nævneværdigt bedre end 300liter og at du skal op på 500liter og mere før det batter noget, og det ses samtidig at under 300liter begynder der at komme overshoot(frekvenshæv før afrulning, ca ved 50hz) 

300liter er middelværdien, grænsen før der begynder at komme peak/overshoot, men med 350liter er du sikker på at undgå overshoot ved 50hz, men det er sgu også en stor kasse - det skal dog siges at nogen foretrækker den "bamsebas" et højere Qtc giver, det er dog ret trættende i længden - det siges jo at den perfekte sub ikke høres ved normal lytning, men at den tydeligt mangler når den slås fra

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Jeg ønsker ikke en bamsebas, men et præcist hug, som det kommer fra kilden. Jeg er ikke så meget til den tilbagelænede stil.
Derved er det vel minimum en 500liter, jeg skal op på?

Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 August 2008 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter den såkaldte "sonosub" konstruktion til sub.........herunder også de kommende tempest X'er. Foreslår du kigger lidt på www.hometheatershack.com Der er mange ligesindede som har gjort sig nogle rigtige gode erfaringer med netop den enhed......samt en masse andre. Paprør i dk kan bla. finde hos www.greif.dk.

Mvh

Peter

PS: Banz -  var det dig din røver som købte x på tilbud? hehe

Til top Vis Luv.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luv.dk

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Jo, den røver var vist mig.

Jeg vil lige kigge nærmere på den "sonosub".

Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 August 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Hehe tænkte det nok. Her er lidt hjælp at hente.

http://www.subwoofer-builder.com/sonosub.htm

Mht. til lange porte, bruger du blot tilsvarende paprør. Regn med 6-8" rør. Så er mundningshastigheden helt fin.....

mvh

Til top Vis Luv.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luv.dk

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum