Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 20:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Små baghøjttalere "næsten" gratis (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Hej!

Så er jeg kommet i gang med et lille projekt med baghøjttalere til surround. Jeg er helt klart stereomand, men det er stadig meget sjovt med nogle surroundeffekter når man ser film.  Jeg havde nogle Pioneerhøjttalere liggende jeg fik foræret en gang, og har ikke rigtigt kunnet tage mig sammen til at smide dem ud. - Det er jeg glad for nu, fordi de skal ændres til et par baghøjttalere til hjemmebiografen.

Højttalerne så, som I kan se, ikke ud af meget:

Hvis vi åbner, ser det endnu værre ud. Indholdet er én højttalerenhed på 3" og terminaler. INTET dæmpemateriale:

Lyden er ekstremt dåseagtig at høre på og gør ondt i ørene. Kan man mon gøre underværker bare ved at ændre kabinettet? Svaret må være et rungende JA, for jeg lavede en prototype på 2 liter med en port tunet til 94 hz, og efter at have AB-testet, må jeg sige at lyden er blevet lige som den skal være. Ved at lave et kabinet i MDF og ved at benytte basrefleks, forsvandt al den lyd der skar i ørene, og den ekstra bund gjorde lyden blev betydeligt mere behagelig at høre på generelt.

Well, med den store succes med prototypen var der jo kun én vej frem: at få lavet skidtet. Jeg har ikke kunnet finde de præcise parametre for enheden, men har sjusket mig til noget jeg tror ligger ekstremt tæt op ad, og som i hvert fald lød fint i prototypen (Som jeg desværre ikke har billeder af).

Enheden ligner så mange andre fuldtoner, og den gør det udmærket i mellemtonen. De dybe toner lyderogså udmærket, men der er tendens til at den "kradser" i den høje mellemtone og diskanten. Måske jeg skulle se på noget filter?

Den teoretiske basrespons:

Kabinettet bliver på 1,86 liter med en port tunet til 99,77 hz, og porten bliver 25 mm i diameter og 50 mm langt.

Til kabinettet fandt jeg 2 stykker 12 mm MDF af 10 kr stykket som har været nok til begge højttalere og prototypen. Indtilvidere har jeg fået bakset stykkerne sammen, og der mangler nu et ret omfattende slipearbejde for at det skal blive pænt:

Min samlede udgift har indtil videre været 20 kroner for MDF og nogle kroner til sandpapir, lim og skruer. Hvis bare de bliver udholdelige at høre på, må det da siges at være en budgetsucces?

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Fint projekt...

Til inspiration:

http://metku.net/index.html?path=mods/logiwood/index_eng

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

McFrede skrev:

Fint projekt...

Til inspiration:

http://metku.net/index.html?path=mods/logiwood/index_eng

Se dét er også et interessant projekt! Tror der er meget at hente i ordentlige kabinetter generelt. Bare ærgerligt han ikke synes at gøre sig nogen tanker om de akutiske fordele ved de nye kabinetter, med udelukkende interesserer sig for det optiske.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:

Hva' så Holger?

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Ser fint ud.
Rart det ikke kun er mig selv der tager udgangspunkt i eksisterende grej og "slagter det".

Glæder mig til at se det færdigt.

Mvh Offcourse

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Oktober 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:
Mine højttalere spiller bedre end dine, æv bæv .

Det ved du ikke noget om.Du har jo ikke hørt dem

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Det er måske et kvalificeret gæt?

Bjarke, tror ikke du behøver gøre så meget ud af bassen til baghøjtalere - især ikke til 'kun for sjov' surround. Med små fuldtoner ville jeg nok lade dem spille opad i en kegle, og hænge boksene helt oppe under loftet/bagvæg. Det ville nok osse mildne den hidsige øvre mellemtone/diskant.

Det er godt med genbrug!

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Det er måske et kvalificeret gæt?

Bjarke, tror ikke du behøver gøre så meget ud af bassen til baghøjtalere - især ikke til 'kun for sjov' surround. Med små fuldtoner ville jeg nok lade dem spille opad i en kegle, og hænge boksene helt oppe under loftet/bagvæg. Det ville nok osse mildne den hidsige øvre mellemtone/diskant.

Det er godt med genbrug!

Det med placeringen giver god mening. Flytter i mit kollegieværelse i morgen, så bliver interessant og se hvordan jeg kan få placeret de små højttalere. Jeg har haft dem til at spille nu, og det er faktisk imponerende så meget lyden har ændret sig. I en AB-test mod det gamle kabinet er det tydeligt at al "dåselyden" er fuldstændigt forsvundet. At gå derfra, og til at sige de lyder godt som enkeltstående højttalere vil jeg aldrig gøre, men de lyder hverken skingert eller på andre måder ubehageligt, så mit mål er opnået.  Så mangler jeg bare en centerhøjttaler, men der vil jeg bruge nogle bedre enheder.

Og mollecon, du har ret i, at jeg ikke skal gøre en masse ud af bassen.

Det er egentlig utroligt tilfredsstillende at kunne genbruge gamle dele til sådan et lille projekt som dette. Det er jo trist at bruge en masse penge på surroundhøjttalere når jeg nu, i alle andre henseender end film, forbander snurrerundtlyd. - Så hellere spare pengene til en god DAC.

krelllover
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 December 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

bag højtalere behøver ikke at være super de må da gerne give god diskant mellemtone de siger jo ikke så meget under en film hverken stemmer eller bas det klare resten jo
Til top Vis krelllover's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krelllover Besøg krelllover's Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2008 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Det har du helt ret i krelllover! Glæder mig bare til at komme hjem til Jylland og få lavet dem færdige. Ikke meget plads til det på kollegieværelset.

Det vigtigste er egentlig at de ikke er for store, således de kan hænge på væggen lige bag sweetspot.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes