Hej!
Så er jeg kommet i gang med et lille projekt med baghøjttalere til surround. Jeg er helt klart stereomand, men det er stadig meget sjovt med nogle surroundeffekter når man ser film.
Jeg havde nogle Pioneerhøjttalere liggende jeg fik foræret en gang, og har ikke rigtigt kunnet tage mig sammen til at smide dem ud. - Det er jeg glad for nu, fordi de skal ændres til et par baghøjttalere til hjemmebiografen.
Højttalerne så, som I kan se, ikke ud af meget:

Hvis vi åbner, ser det endnu værre ud. Indholdet er én højttalerenhed på 3" og terminaler. INTET dæmpemateriale:

Lyden er ekstremt dåseagtig at høre på og gør ondt i ørene. Kan man mon gøre underværker bare ved at ændre kabinettet? Svaret må være et rungende JA, for jeg lavede en prototype på 2 liter med en port tunet til 94 hz, og efter at have AB-testet, må jeg sige at lyden er blevet lige som den skal være. Ved at lave et kabinet i MDF og ved at benytte basrefleks, forsvandt al den lyd der skar i ørene, og den ekstra bund gjorde lyden blev betydeligt mere behagelig at høre på generelt.
Well, med den store succes med prototypen var der jo kun én vej frem: at få lavet skidtet. Jeg har ikke kunnet finde de præcise parametre for enheden, men har sjusket mig til noget jeg tror ligger ekstremt tæt op ad, og som i hvert fald lød fint i prototypen (Som jeg desværre ikke har billeder af).

Enheden ligner så mange andre fuldtoner, og den gør det udmærket i mellemtonen. De dybe toner lyderogså udmærket, men der er tendens til at den "kradser" i den høje mellemtone og diskanten. Måske jeg skulle se på noget filter?
Den teoretiske basrespons:

Kabinettet bliver på 1,86 liter med en port tunet til 99,77 hz, og porten bliver 25 mm i diameter og 50 mm langt.
Til kabinettet fandt jeg 2 stykker 12 mm MDF af 10 kr stykket som har været nok til begge højttalere og prototypen. Indtilvidere har jeg fået bakset stykkerne sammen, og der mangler nu et ret omfattende slipearbejde for at det skal blive pænt:

Min samlede udgift har indtil videre været 20 kroner for MDF og nogle kroner til sandpapir, lim og skruer. Hvis bare de bliver udholdelige at høre på, må det da siges at være en budgetsucces?