Forfatter |
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 01 December 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. Jeg fik fat i en SME 3009 for et stykke tid siden. Og jeg mangler et sted at sætte den, da jeg egentlig ind til videre ikke
mener armen på min Technics 1210 er helt dårlig. Og så var det jeg så denne annonce med en mand der ville forærer sin
Lenco L75 væk. Jeg skrev til ham og spurgte om han ville sende den. Det var han ikke meget for, i stedet tilbød han at
levere den (han er fra fyn).
SÅ nu står jeg her med en Lenco, og hele historien om hvordan han købte den for sin første S.U nogen sinde. Jeg gav ham
dog 150 kr for benzinen, men han var bare glad for at jeg ville tage mig godt af den. Så mange tak til Thorkild fra fyn for
den, og den tilhørende manual.
Jeg er kun lige begyndt med den. Jeg har skilt det hele fra hinanden, og givet den 3-4 gange grunder, efter en nedslibning
med det fineste sandpapir.
Her er lidt billeder. Jeg håber lidt at kunne male i morgen. Beklager den forfærdelige blitz, men jeg kan ikke holde et
kamera stille efter en hel spand kaffe - jeg tager nogle nye når der er ordenligt lys.
Her er den skilt fra alt.
Og så har den fået nogle gange metal grunder, så den kan stå natten over mens jeg venter på at kunne male.
Og så har vi armen der skal monteres når den tid kommer.
I kan nok se træet mine hylder lavet af. Jeg har tænkt lidt på at lave plinten af dette, da jeg har en masse i overskud fra
hylde projektet. Men jeg har ikke set andre bruge dette OMB træ. Er der nogen grund til det. Som hylder fungere det ganske
godt og fjerner en masse viberationer. Er det komplet åndsvagt at tro det kan bruges? __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev den malet, 4 tynde lag gav et glimrende resultat - der sætter sig dog lidt støv i malingen, håber jeg kan fjerne det.
__________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
Alland Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
Sendt: 02 December 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej LouBP
Det ser godt ud indtil videre..
Jeg får selv en L75 af svigerfar inden længe, så jeg følger lige lidt med her for at få lidt inspiration.. Det bliver min første LP, så det er jo rart at se
hvad de garvede stiller op med tingene
Hvor godt kender du modellen?? Er det noget der er værd at samle på?? Er som nævnt helt grøn i det her..
//Allan
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 02 December 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser flot ud Lou.
Er det så meningen at værket skal drejes 90 grader mens at SME armen placeres på langsiden eller?
Hvad er OMB træ mere præcist? Hvis det fjerner en masse vibrationer kan det vel ikke være helt dårligt?
Har du haft centerlejet skilt og renset og smurt endnu?
Følger spændt med.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan:
Mens vi med spænding venter på hvad der sker med Lou's projekt vil jeg tillade mig at minde om andre projekter her fra siden fra santashooter og ikke mindst Gorm.
Måske har du set dem?  Og giv Lenco Lovers et besøg hvis du ikke har gjort det endnu (og bliv medlem).
Tilbage til Lou's Lenco!
|
Til top |
|
|
Alland Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
Sendt: 02 December 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for tippene.. sidder allerede på Lenco Lovers, som jeg spottede i din signatur i forrige indlæg:)
Slut med at stjæle tråden....
//Allan
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Det ser flot ud Lou.
Er det så meningen at værket skal drejes 90 grader mens at SME armen placeres på langsiden eller?
Hvad er OMB træ mere præcist? Hvis det fjerner en masse vibrationer kan det vel ikke være helt dårligt?
Har du haft centerlejet skilt og renset og smurt endnu?
Følger spændt med.  |
|
|
Jeg har ikke smurt det - var i tvivl om jeg skulle bruge noget bestemt til det, kan du svare? __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 03 December 2008 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil anbefale Joel Boutreux's Lenco bearing kit (log-in hos Lenco Lovers først hvis linket ikke virker).
Rørende billigt og et fint lille upgrade af centerlejet.
Mvh.
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 03 December 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lenco'en er samlet igen - har ikke smurt den endnu - Må lige vente til der er råd til sådan et tunings sæt der - så det kan
blive gjort efter bogen - den kører dog fint - lidt rummel, men jeg giver plinten skylden ind til videre.
Jeg tror jeg har bestemt mig for at skære ud til en SME i selve værket - og teste det - og så vende værket og skærer ud og
prøve der, og se hvad jeg synes bedst om - det virker ikke som det største indgreb i verden - hullerne bliver alligevel
dækket til med et eller andet jeg ikke har regnet ud hvad skal være endnu..
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 03 December 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
...
|
|
|
Mon ikke det er OSB, Oriented Strand Board? Se en gang her: http://vot.teknologisk.dk/8810For så vidt pladerne er en slags krydsfiner, hvor lagenes fibre går på hver sin led, videregiver det vel kun vibrationer i beskedent omfang. Overfladen skal dog spartles op for at blive glat. NB mit 45 kvm store hifirum er beklædt med OSB-plader på tre vægge. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 03 December 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
krenzler skrev:
...
|
|
|
Mon ikke det er OSB, Oriented Strand Board? Se en gang her:
http://vot.teknologisk.dk/8810For så vidt pladerne er en slags krydsfiner, hvor
lagenes fibre går på hver sin led, videregiver det vel kun vibrationer i beskedent omfang. Overfladen skal dog spartles op
for at blive glat.NB mit 45 kvm store hifirum er beklædt med OSB-plader på tre vægge.PQR |
|
|
Det er sku nok OSB så. Kunne ikke huske hvad det hed. Min nabo gav mig det. Men så vil jeg bruge det, og måske burge en
anden plade på toppen, det spartlen er ikke min kop te. Men jeg kan lige så godt bruge de rester jeg nu engang har
liggende, håber på at blive så godt som færdig i næste uge. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2008 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ændret planer - jeg synes det så for dumt ud med et vendt værk. så jeg gjorder det her i stedet for.
Hvis jeg havde værktøj til det, havde det nok ikke taget meget tid, men når man kun har en fil, sav og en kæmpe
vinkelsliber, så tager det godt nok tid.
Her er en sketch så folk kan få et indtryk af hvordan det burde komme til at se ud.
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 07 December 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Interessant. Men jeg synes, udskæringen ser noget ujævn ud? |
|
|
Den er heller ikke lavet så den "æder" lige meget af hver side, hvis du forstår?
Men den er forholdsvis jævn, men det handler om en mm, så jeg tror det synet der bedrager __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 08 December 2008 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er det nok ja, eller bare at noget af malingen er slebet af hist og her. Det bliver spændende at følge med i! __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom jeg lidt videre. Jeg har skåret plinten ud, den er dog ikke limet endnu, og der er heller ikke skåret ud til amen, og
før der er det, kan jeg ikke lime noget. Jeg mangler noget pænt træ til at kunne lave siderne og armboarded. Der skal jo
også slibes og males. Der er stadig nok at se til, men man får da et indtryk af størrelsen
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser jo lovende ud.
Understøtter plinten "gryden" under pladetallerkenen (direct coupling) eller svæver dette stykke af top-pladen frit uden support fra plinten?
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2008 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Det ser jo lovende ud.
Understøtter plinten "gryden" under pladetallerkenen (direct coupling) eller svæver dette stykke af top-pladen frit uden
support fra plinten?
|
|
|
Ind til videre svæver det frit. Hvad er den bedste løsning, direct coupling eller svævende? Eller noget helt tredje, understøtte
med kork eller noget andet spændende? __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal ikke kunne sige hvor meget det betyder.
Jeg tænker at det kan være en god ide at give gryden lidt support pga. det forholdsvis tynde metal toppladen er lavet af. Men det kræver selvfølgelig lidt mere præcist skære-arbejde. Her er et billede som eksempel:
Pga. de mekaniske dele på undersiden er det begrænset hvor stor en kontaktflade man kan opnå (som kan ses på billedet) men noget er vel bedre end ingenting? Snakker vi Garrard 301/401 ser man oftest at der er lavet et ensartet stort hul hele vejen igennem plinten men Garrard'erne er også udstyret med et betydeligt kraftigere støbt chassis som utvivlsomt har mindre tendens til at vibrere.
På min L75 er der noget neopren-gummi mellem gryden og plinten de steder hvor der er kontakt og kontaktområderne holdes "tight" med nogle skruer. Her er billeder (advarsel! - det er ikke et kønt syn  ):
Der er utvivlsomt mange fornuftige måder at gøre det på. Har du planer om at dæmpe toppladen på nogen måde? Her er et billede fra Gorms tråd:
Hvis du ser med derude Gorm:
Har du nogen erfaring med understøttet vs. u-understøttet "gryde" (pan)?
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 10 December 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bedst erfaring med understøttet gryde, jeg har understøttet 3 punkter under selve gyden. Jeg har i mit projekt klippet flere stykker antiskrid gummi ud, og lagt disse ovenpå hinanden så de understøtter og dæmper gryden.
|
Til top |
|
|