Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 16:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Lenco L75 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 December 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Ja. Jeg fik fat i en SME 3009 for et stykke tid siden. Og jeg mangler et sted at sætte den, da jeg egentlig ind til videre ikke
mener armen på min Technics 1210 er helt dårlig. Og så var det jeg så denne annonce med en mand der ville forærer sin
Lenco L75 væk. Jeg skrev til ham og spurgte om han ville sende den. Det var han ikke meget for, i stedet tilbød han at
levere den (han er fra fyn).

SÅ nu står jeg her med en Lenco, og hele historien om hvordan han købte den for sin første S.U nogen sinde. Jeg gav ham
dog 150 kr for benzinen, men han var bare glad for at jeg ville tage mig godt af den. Så mange tak til Thorkild fra fyn for
den, og den tilhørende manual.

Jeg er kun lige begyndt med den. Jeg har skilt det hele fra hinanden, og givet den 3-4 gange grunder, efter en nedslibning
med det fineste sandpapir.

Her er lidt billeder. Jeg håber lidt at kunne male i morgen. Beklager den forfærdelige blitz, men jeg kan ikke holde et
kamera stille efter en hel spand kaffe - jeg tager nogle nye når der er ordenligt lys.

Her er den skilt fra alt.

Og så har den fået nogle gange metal grunder, så den kan stå natten over mens jeg venter på at kunne male.

Og så har vi armen der skal monteres når den tid kommer.

I kan nok se træet mine hylder lavet af. Jeg har tænkt lidt på at lave plinten af dette, da jeg har en masse i overskud fra
hylde projektet. Men jeg har ikke set andre bruge dette OMB træ. Er der nogen grund til det. Som hylder fungere det ganske
godt og fjerner en masse viberationer. Er det komplet åndsvagt at tro det kan bruges?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Så blev den malet, 4 tynde lag gav et glimrende resultat - der sætter sig dog lidt støv i malingen, håber jeg kan fjerne det.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 December 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hej LouBP

Det ser godt ud indtil videre..

Jeg får selv en L75 af svigerfar inden længe, så jeg følger lige lidt med her for at få lidt inspiration.. Det bliver min første LP, så det er jo rart at se
hvad de garvede stiller op med tingene

Hvor godt kender du modellen?? Er det noget der er værd at samle på?? Er som nævnt helt grøn i det her..

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 02 December 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Det ser flot ud Lou.

Er det så meningen at værket skal drejes 90 grader mens at SME armen placeres på langsiden eller?

Hvad er OMB træ mere præcist? Hvis det fjerner en masse vibrationer kan det vel ikke være helt dårligt?

Har du haft centerlejet skilt og renset og smurt endnu?

Følger spændt med.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Allan:

Mens vi med spænding venter på hvad der sker med Lou's projekt vil jeg tillade mig at minde om andre projekter her fra siden fra santashooter og ikke mindst Gorm.

Måske har du set dem? Og giv Lenco Lovers et besøg hvis du ikke har gjort det endnu (og bliv medlem).

Tilbage til Lou's Lenco!

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 December 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Takker for tippene.. sidder allerede på Lenco Lovers, som jeg spottede i din signatur i forrige indlæg:)

Slut med at stjæle tråden....

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Det ser flot ud Lou.

Er det så meningen at værket skal drejes 90 grader mens at SME armen placeres på langsiden eller?

Hvad er OMB træ mere præcist? Hvis det fjerner en masse vibrationer kan det vel ikke være helt dårligt?

Har du haft centerlejet skilt og renset og smurt endnu?

Følger spændt med.

Jeg har ikke smurt det - var i tvivl om jeg skulle bruge noget bestemt til det, kan du svare?

All Vintage

Billedeupload guide

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2008 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale Joel Boutreux's Lenco bearing kit (log-in hos Lenco Lovers først hvis linket ikke virker).

Rørende billigt og et fint lille upgrade af centerlejet.

Mvh.

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Lenco'en er samlet igen - har ikke smurt den endnu - Må lige vente til der er råd til sådan et tunings sæt der - så det kan
blive gjort efter bogen - den kører dog fint - lidt rummel, men jeg giver plinten skylden ind til videre.

Jeg tror jeg har bestemt mig for at skære ud til en SME i selve værket - og teste det - og så vende værket og skærer ud og
prøve der, og se hvad jeg synes bedst om - det virker ikke som det største indgreb i verden - hullerne bliver alligevel
dækket til med et eller andet jeg ikke har regnet ud hvad skal være endnu..

All Vintage

Billedeupload guide

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 December 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
...

Mon ikke det er OSB, Oriented Strand Board? Se en gang her: http://vot.teknologisk.dk/8810

For så vidt pladerne er en slags krydsfiner, hvor lagenes fibre går på hver sin led, videregiver det vel kun vibrationer i beskedent omfang. Overfladen skal dog spartles op for at blive glat.

NB mit 45 kvm store hifirum er beklædt med OSB-plader på tre vægge.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

krenzler skrev:
...

Mon ikke det er OSB, Oriented Strand Board? Se en gang her:
http://vot.teknologisk.dk/8810For så vidt pladerne er en slags krydsfiner, hvor
lagenes fibre går på hver sin led, videregiver det vel kun vibrationer i beskedent omfang. Overfladen skal dog spartles op
for at blive glat.NB mit 45 kvm store hifirum er beklædt med OSB-plader på tre vægge.PQR

Det er sku nok OSB så. Kunne ikke huske hvad det hed. Min nabo gav mig det. Men så vil jeg bruge det, og måske burge en
anden plade på toppen, det spartlen er ikke min kop te. Men jeg kan lige så godt bruge de rester jeg nu engang har
liggende, håber på at blive så godt som færdig i næste uge.

All Vintage

Billedeupload guide

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2008 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har ændret planer - jeg synes det så for dumt ud med et vendt værk. så jeg gjorder det her i stedet for.

Hvis jeg havde værktøj til det, havde det nok ikke taget meget tid, men når man kun har en fil, sav og en kæmpe
vinkelsliber, så tager det godt nok tid.

Her er en sketch så folk kan få et indtryk af hvordan det burde komme til at se ud.

All Vintage

Billedeupload guide

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 December 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Interessant. Men jeg synes, udskæringen ser noget ujævn ud?

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
Interessant. Men jeg synes, udskæringen ser noget ujævn ud?

Den er heller ikke lavet så den "æder" lige meget af hver side, hvis du forstår?
Men den er forholdsvis jævn, men det handler om en mm, så jeg tror det synet der bedrager

All Vintage

Billedeupload guide

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 December 2008 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Det er det nok ja, eller bare at noget af malingen er slebet af hist og her. Det bliver spændende at følge med i!

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Så kom jeg lidt videre. Jeg har skåret plinten ud, den er dog ikke limet endnu, og der er heller ikke skåret ud til amen, og
før der er det, kan jeg ikke lime noget. Jeg mangler noget pænt træ til at kunne lave siderne og armboarded. Der skal jo
også slibes og males. Der er stadig nok at se til, men man får da et indtryk af størrelsen

All Vintage

Billedeupload guide

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Det ser jo lovende ud.

Understøtter plinten "gryden" under pladetallerkenen (direct coupling) eller svæver dette stykke af top-pladen frit uden support fra plinten?

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Det ser jo lovende ud.

Understøtter plinten "gryden" under pladetallerkenen (direct coupling) eller svæver dette stykke af top-pladen frit uden
support fra plinten?

Ind til videre svæver det frit. Hvad er den bedste løsning, direct coupling eller svævende? Eller noget helt tredje, understøtte
med kork eller noget andet spændende?

All Vintage

Billedeupload guide

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke kunne sige hvor meget det betyder.

Jeg tænker at det kan være en god ide at give gryden lidt support pga. det forholdsvis tynde metal toppladen er lavet af. Men det kræver selvfølgelig lidt mere præcist skære-arbejde. Her er et billede som eksempel:

Pga. de mekaniske dele på undersiden er det begrænset hvor stor en kontaktflade man kan opnå (som kan ses på billedet) men noget er vel bedre end ingenting? Snakker vi Garrard 301/401 ser man oftest at der er lavet et ensartet stort hul hele vejen igennem plinten men Garrard'erne er også udstyret med et betydeligt kraftigere støbt chassis som utvivlsomt har mindre tendens til at vibrere.

På min L75 er der noget neopren-gummi mellem gryden og plinten de steder hvor der er kontakt og kontaktområderne holdes "tight" med nogle skruer. Her er billeder (advarsel! - det er ikke et kønt syn ):

Der er utvivlsomt mange fornuftige måder at gøre det på. Har du planer om at dæmpe toppladen på nogen måde? Her er et billede fra Gorms tråd:

Hvis du ser med derude Gorm:

Har du nogen erfaring med understøttet vs. u-understøttet "gryde" (pan)?

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 December 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har bedst erfaring med understøttet gryde, jeg har understøttet 3 punkter under selve gyden. Jeg har i mit projekt klippet flere stykker antiskrid gummi ud, og lagt disse ovenpå hinanden så de understøtter og dæmper gryden.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes