Forfatter |
|
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
Sendt: 15 August 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går med et lille projekt i tankerne, nemlig at bygge en diy studie monitor baseret på Auratone 5C.
http://audio-database.com/AURATONE/speaker/5c-v-e.html
Enhederne, som er 4" og har en frekvensgang 50-15,000 Hz, skal komme fra et sæt gamle jamo højttalere. Kabbinettet skal rumme ca. 3,7 liter med indre dimensioner: 155x155x155 mm, og bygges af mdf. Terminalerne er fra L.C. Audio http://lcaudio.dk/index.php?page=317.
Jeg ved ikke hvilket materiale jeg skal bruge som dæmpning, eller hvor meget jeg skal bruge. Ved heller ikke, hvor tyk mdf pladen skal være. Det kan være nogen på forummet har erfaringer med små kabbinetter til single drivere?
Har set et lignende projekt kaldet Killatone Monitor på nettet, hvor der bruges et slags filter: http://johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?f=12&t=297&sid=6 e4ba285ebd9738f6ab62a1bb15c8f2d - er der nogen som ved, hvad dette filters funktion er, og hvilken betydning det har at undlade filteret?
Når jeg går i gang med projektet kommer der selvfølgelig billeder  __________________ ... and hifi for all
|
Til top |
|
|
hifi-fjols Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rettelse: Enhederne er 5" og ikke 4", som jeg har skrevet tidligere.
Jeg starter med et billede af bagsiden, der bekræfter at enhederne har frekvensgangen 50-15,000 Hz
Jeg forstår ikke helt enhedernes impedans på 4-8 Ohm. En enheds impedans bør da være konstant? altså enten 4 eller 8 Ohm?
Et billede af fronten på Jamo højttaleren. Skummet var stort set mørnet væk, så det er blevet taget af.
Jeg besluttede mig for at se om der evt. skulle være et filter eller impedans korrektion i højttaleren og begyndte at skille den ad. Som billede viser, kom jeg dog ikke langt.
Det ser ud til at hele kassen er limet sammen, og for at skille den ad, skal jeg bruge et koben og / eller en sav, som jeg ikke har til rådighed i min lejlighed. Må derfor vente til jeg kan låne lidt værktøj af de gamle. __________________ ... and hifi for all
|
Til top |
|
|
snod Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 16 August 2009 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifi-fjols skrev:
Jeg forstår ikke helt enhedernes impedans på 4-8 Ohm. En enheds impedans bør da være konstant? altså enten 4 eller 8 Ohm? |
|
|
Impedansen svinger sikkert mellem 4 og 8 ohm.
|
Til top |
|
|
hifi-fjols Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2009 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg skilt den ene højttaler ad, og har fundet noget, der ligner en kondensator, som sidder på højttaler terminalen.
Et close-up af 'kondensatoren'? Kan nogen be eller afkræfte dette?
Og lige et diagram, der viser hvordan ledningsnettet i højttaleren er sat sammen.
Efter at have skilt højttaleren ad, må jeg lave mine første beregninger på kabinet størrelsen om. Det originale kabinet har et rumfang på 4.9 L, så hvis jeg udvider de indvendige dimensioner fra 155 x 155 x 155 mm til 170 x 170 x 170 mm rammer jeg de 4.9 L. __________________ ... and hifi for all
|
Til top |
|
|
hifi-fjols Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi MDF plader sælges i meget stort mænge, og jeg kun skal bruge en smule og fordi jeg ikke har nogen rundsav har jeg bestil pladerne til kabinettet hos en tømrer.
Jeg har bestilt:
4 stk. 170x170x12 mm
4 stk. 194x170x12 mm
4 stk. 194x194x12 mm
Som giver to kabinetter med det ønskede rumfang 4.9L
Som dæmpning har jeg valgt at bruge Akustilux, som er meget normalt i trykkammer højttalere (i de diy projekter jeg har fulgt).
Lige et billede af terminaler, jeg har tænkt mig at bruge
Et par billeder af højttaler enhederne
En lille bonus er at disse enheder, ligesom originalen fra Auratone 5C, ikke gemmer trådene fra spolen væk, men at de er synlige på membranen. Så kan man diskutere om det er godt eller skidt, men jeg synes det har en charme.
De ser godt nok ikke ud af meget, men vejer 350g, hvilket er mere end jeg havde forventet. __________________ ... and hifi for all
|
Til top |
|
|
hifi-fjols Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der kommet kasser
Har lige prøvet løst at sætte enhederne i kabinetterne, for at få en fornemmelse af, hvordan de kommer til at se ud.
Det er godkendt
Har bestilt materiale til at montere terminalerne, så mangler bare have målt ud til og boret huller. Mangler stadig at finde nogle skruer til at montere enheden med, og har ikke valgt finish endnu. Vakler lidt mellem en mat sort finish eller en slags mørk finér. Som fødder tror jeg, at jeg vil bruge et sæt spikes jeg har til overs.
God søndag aften  __________________ ... and hifi for all
|
Til top |
|
|
snod Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2009 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=hifi-fjols] Et close-up af 'kondensatoren'? Kan nogen be eller afkræfte dette?
QUOTE]
Det ligner mere en Ptc-modstand
|
Til top |
|
|
hifi-fjols Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
snod skrev:
Det ligner mere en Ptc-modstand |
|
|
Det lyder rigtigt, men hvorfor sætte en varmereguleret modstand i en højttaler? Jeg har prøvet at søge lidt, men har ikke kunne finde nogle diagrammer eller andet, der beskriver virkningen.
Jeg regner dog ikke med at sætte noget imellem terminaler og enhederne - ikke i første omgang, men hvis lyden er dårlig, kan det jo blive nødvendigt. __________________ ... and hifi for all
|
Til top |
|
|
snod Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den skruer ned, når den bliver varm (når der spilles højt!) for at sikre enheden. En ikke helt highend løsning.
|
Til top |
|
|
hifi-fjols Forum Bruger

|
Sendt: 06 September 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, det var lidt det jeg regnede med - men som studie monitor til nærfeltslytning, burde det ikke være nødvendigt.
__________________ ... and hifi for all
|
Til top |
|
|
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
Sendt: 06 September 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at beskytte den. 
Prøv at tage den af.
|
Til top |
|
|
hifi-fjols Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået termineringsmateriale hjem, og vil kort prøve at forklare, hvordan jeg vil montere ledningerne i terminalerne. Ledningerne i højttalerne bliver et supra 2x4mm2 kabel. Disse vil i første omgang blive afisoleret, lagt dobbelt og skruet fast i terminalerne.
Da denne løsning alene ikke virker langtidsholdbar (imo), vil jeg tilføje lidt krympeflex, der skal hjælpe med at isolere kablet, så det ikke irrer.
På billedet er det selvfølgelig ikke krympet endnu. Krympeflexen sidder perfekt og skal næsten skrues på terminalerne ca. ø 9mm, og ifølge producenten krymper det ca. 1/3, og kommer derfor til at sidde pænt om kablerne, der har en diameter på c ø 4,5mm. Som en lille bonus skulle der være lim på indersiden af krympeflexen, og hjælper derfor med at holde kablerne på plads  __________________ ... and hifi for all
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 14 September 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Baffelstepkorrektion sørger for at højttaleren kan spille bas. Uden denne løsning falder basniveauet hurtigere af. Dvs. du får mindre bas, men også højere føldomhed.
Det andet kredsløb gør at højttaleren får en mere lineær impedans, hvilket er godt for forstærkeren.
|
Til top |
|
|
hifi-fjols Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2009 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg boret huller til terminalerne og klippet/skåret noget dæmpnings skum, men kan ikke komme videre før jeg har valgt en finish. Jeg er ret sikker på, at jeg vælger at male dem med en mat eller blank sort.
Er ikke helt tilfreds med dæmpnings materialet, og kunne godt tænke mig at bruge bitumen, som tilmed tilføjer lidt vægt til de små højttalere. Jeg har dog aldrig set dette blive brugt til en trykkammer højttalere - er der nogen, som har erfaring med dette?
Fødderne kunne godt gå hen at blive nogle SD eller VT (Argon) feets, i steddet for de spikes jeg har liggende.
__________________ ... and hifi for all
|
Til top |
|
|