Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 02:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Mit lille Sommerferie projekt :-) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 19 August 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt lidt af min tid i den nu "godt brugte" sommerferie til at bygge mig en effektforstærker. Forstærkeren er baseret på GB150 forstærkere fra SKA-Audio i australien. Der er enlig ikke de helt store ben i det, men jeg synes det måske var på tide at vise noget af mit skrammel frem, til evig spot og skam.

Den er bygget som dual mono, med netkabel og softstart som eneste fælles komponenter. Der er 2 x 30 VAC 225 VA trafoer, dobbelt ensretning, og 2 x 30000 uF ladekapacitet til hver kanal. Kabinettet er fra "modushop" i italien.

Jeg mangler lige den sidste finpudsning. B.la. er ledningen mellem print og HT bøsninger for lang. Det skyldes at jeg ikke vidste hvor meget støj (bulder og brag) forstærkeren ville lave, i det øjeblik den blev tændt og slukket. Derfor lavede jeg ledningen så lang at der var plads til at montere et relæ i udgangen. Det har så vist sig at være fuldstændigt overflødigt, da forstærkeren slet ikke har nogen mislyde under opstart og nedlukning. Så er man jo helt fri for nogen forstyrrende mellemled der.

For øjeblikket kører forstærkeren med den foreskrevne tomgangsstrøm (100mA). Men da kølepladerne ikke engang bliver lune, regner jeg med at prøve at skrue lidt op for strømmen. Måske 200-300mA og se om det giver noget.

Næste projekt bliver en forforstærker. Jeg er ved at købe stumper til en Aikido rør forforstærker. Min nuværende Pass Labs B1 buffer (diy), er ikke specielt spændende at lytte til. Hvilket man selvfølgelig heller ikke kan tillade sig, at forlange af en konstruktion til nogle få hundrede kroner. Så jeg glæder mig til at se hvad rør kan bruges til.

og så lige et par billeder. (komprimeringen gør dem desværre lidt triste)

mvh
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 August 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Den ser rigtig flot ud
Hvordan spiller den?
Jeg misunder jer diy elektronik ingeniør "jeg bygger lige min egen forstærker" fætre, meget.
Hvis jeg havde fatte evnen til at rode med mit eget hjemmebygget ville jeg mægtigt gerne det.
Det ser rigtigt inspirerende ud

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 August 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Flot opbygning og rigtig flot kabinet. Hvordan er lyden på sådan en

Kunne se godt ud hvis forforstærkeren du skal bygge kunne laves i et kabinet magen til

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

søren N skrev:
Den ser rigtig flot udHvordan spiller den?Jeg misunder jer diy elektronik ingeniør "jeg bygger lige min egen forstærker" fætre, meget.Hvis jeg havde fatte evnen til at rode med mit eget hjemmebygget ville jeg mægtigt gerne det.Det ser rigtigt inspirerende ud

Tak

Den spiller udemærket. Dog ved jeg endnu ikke hvilket potentiale den har. Det hele skal lige spilles tid, og så skal jeg have en ny forforstærker med lidt bedre lyd. Men det arbejdes der jo på.

Og du har ret. Det er ret sjovt at rode med tingene selv. Man lærer en del hen ad vejen. Man må bare ikke have den indstilling, at man bygger selv for at spare penge. Det gør man ikke i det lange løb. Det koster at eksperimentere, men det er også skide skægt.

mvh.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 August 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Det ser jo ret godt ud, med god orden og plads.

Så bliver det jo spændende og se om den Aikido forforstærker indfrier dine forventninger.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:

Flot opbygning og rigtig flot kabinet. Hvordan er lyden på sådan en

Kunne se godt ud hvis forforstærkeren du skal bygge kunne laves i et kabinet magen til

Som nævnt før skal lyden lige falde på plads, før jeg entydigt kan sige om det er godt. Men det tegner godt allerede nu.

Forforstærkeren bliver lavet i det samme kabinet, blot uden køleprofiler og nogle centimeter højere. grunden til at det skal være højere er, at rør kræver lidt mere plads. Jeg ønsker ikke at rørene skal stikke op gennem toppladen.

mvh.

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 23 August 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Hej Noise

Flot! Bliver spændende at høre mere. Hvad er det der for et super smart kabinet, hvor fanger man sådan et?

Jeg er ude i et forforstærkerprojekt sammen med mcs_5 hvor jeg netop vil have samme fysiske opbygning. Og hulplade i bunden giver jo den maksimale frihed. Dog tænker jeg at kabinettet skal have samme bredde som min rørforstærker, så edge kommer ind over der.

Leif
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hej Leif

Det er et kabinet fra "modushop". (link): modushop.biz

Det samme kabinet fås både med og uden køleplader, og i forskellige højder og dybder. Hvis man skal spare kan man også få det med en tynd forplade, tror det er 4 mm den er. Men priserne er relativt rimelige i forhold til hvad sådan noget normalt koster. De starter ved ca 250 kr, og så op til ca. 1500 kr. Alt afhængig af størrelse og type. Du skal dog være opmærksom på, at hulpladen i bunden skal bestilles seperat, den er ikke en del af kabinettet.

Hvis man skal give en bedømmelse af selve kvaliteten på kabinettet, vil jeg sige at den er ok i forhold til prisen, men så heller ikke mere. Stålpladerne er desværre lidt tynde, så man er nød til selv at tilføje lidt resonansdæmpning, for at kabinettet ikke skal runge/buldre for meget. Det er mest de udvendige top og bund plader der er lidt for tynde, men det er jo let lige at give dem en bitumen-plade, så siger de ikke mere

Er i kommet videre med jeres forforstærker projekt? Er det en kendt konstruktion i går efter eller starter i fra bunden?

Jeg har for mit vedkommende valgt en kendt konstruktion, som siges at lyde godt. Det er mit første rør projekt, så jeg ville starte med noget der burde virke. Der er tale om John Broskie's Aikido Pre og Phono pre (RIAA). Så må vi se når den bliver færdig om det er noget der dur.

mvh.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 August 2009 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

det ser jo godt ud jo mere simpelt jo bedre lyd til følge Wink men jeg kunne da godt lige bruge et billede af forstærker printet det syntes jeg lige at det mangler, højttaler kablerne i kabinettet ser da lidt tynde ud der kunne du da godt satse på et støre kabel vil jeg da mene Smile

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" =Msonormal><SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana; COLOR: black; FONT-SIZE: 11pt">det ser jo godt ud jo mere simpelt jo bedre lyd til følge Wink men jeg kunne da godt lige bruge et billede af forstærker printet det syntes jeg lige at det mangler, højttaler kablerne i kabinettet ser da lidt tynde ud der kunne du da godt satse på et støre kabel vil jeg da mene Smile</SPAN>

Jamen du kunne også sagtens få et billede af printet. Desværre kan jeg ikke uploade til siden for øjeblikket. Hifi4all's server
melder tilbage at den mangler disk plads.   

Den komplette fejlmeddelse ser sådan ud:

Persits.Upload.1 error '800a0020'    
There is not enough space on the disk.    
/forum/functions/functions_upload.asp, line 146

Så så snart det virker får du et billede Forøvrigt er højttalerkablet ca 3 kvadratmillimeter tykt, så det burde være ok. Billederne snyder nogle gange en del hvad størrelses forhold angår.

EDIT:

Jeg smed lige billedet op på Imageshack i stedet for.

Det ser ikke så pænt ud. Det skyldes at det har været monteret og så demonteret igen. Jeg var nødt til at lave et par ændringer. De to transistorer der sidder oven på de to yderste mosfets, er ikke standard. De sidder der for at justere tomgangstrømmen i forhold til temperaturen. Originalt sidder der bare 2 bc 546/556 transistorer som læner sig op af kølepladen. Det giver bare en alt for dårlig "tracking". Tomgangsstrømmen står og pendler op og ned hele tiden. Derfor har jeg lavet det lille nummer med de 2 BD-139/140 transistorer. Det virker forøvrigt fint. Da jeg så havde printet ude, valgte jeg også at montere alle ledninger nede fra. Det gør at det hele ser lidt mere ordentlig ud.

mvh

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 August 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med at B1 er kedelig at lytte til? (Jeg er selv ret imponeret af den - uafhængigt af pris. Der er ganske vist tale om en udgave med shuntet potentiometer.)

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 23 August 2009 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

Hej Leif

Det er et kabinet fra "modushop". (link): modushop.biz

Det samme kabinet f�s b�de med og uden k�leplader, og i forskellige h�jder og dybder. Hvis man skal spare kan man ogs� f� det med en tynd forplade, tror det er 4 mm den er. Men priserne er relativt rimelige i forhold til hvad s�dan noget normalt koster. De starter ved ca 250 kr, og s� op til ca. 1500 kr. Alt afh�ngig af st�rrelse og type. Du skal dog v�re opm�rksom p�, at hulpladen i bunden skal bestilles seperat, den er ikke en del af kabinettet.

Hvis man skal give en bed�mmelse af selve kvaliteten p� kabinettet, vil jeg sige at den er ok i forhold til prisen, men s� heller ikke mere. St�lpladerne er desv�rre lidt tynde, s� man er n�d til selv at tilf�je lidt resonansd�mpning, for at kabinettet ikke skal runge/buldre for meget. Det er mest de udvendige top og bund plader der er lidt for tynde, men det er jo let lige at give dem en bitumen-plade, s� siger de ikke mere

Er i kommet videre med jeres forforst�rker projekt? Er det en kendt konstruktion i g�r efter eller starter i fra bunden?

Jeg har for mit vedkommende valgt en kendt konstruktion, som siges at lyde godt. Det er mit f�rste r�r projekt, s� jeg ville starte med noget der burde virke. Der er tale om John Broskie's Aikido Pre og Phono pre (RIAA). S� m� vi se n�r den bliver f�rdig om det er noget der dur.

mvh.

Tak Noise!

Det er ment som et step by step udviklingsprojekt hvor Mikkel lægger grunden med et buffertrin og en riaa. Jeg håber at det kan blive et diskussionsemne her, så der kan udvikles på det sådan lidt open source agtigt. Desværre har jeg lidt bøvl med at finde job og skal snart flytte ud af kollegielejligheden, så aktiviteten er totalt lav for mit vedkommende lige nu

For mit vedkommende kan det måske blive vejen til et lidt dybere bekendtskab med rør. Jeg er blevet helt til fals for de tingster, det er elektronik på sådan en håndfast mekanisk måde

Jeg er sikker på at det er gode valg du har gjort, men om tingene falder i ens smag ved man jo først når man har prøvet, glæder mig til at følge med. Måske kan der komme noget sammenligning på tale en gang?
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2009 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Hvad mener du med at B1 er kedelig at lytte til? (Jeg er selv ret imponeret af den - uafhængigt af pris. Der er ganske vist tale om en udgave med shuntet potentiometer.)

Mvh.

Ja det kræver jo nok lidt uddybning.

B1 er en udmærket konstruktion, simpel og billig at lave. Men min version er ihvertfald ikke speciel dynamisk. Den er nærmest lidt tam at lytte til. Den er meget venlig og tilgivende. Det kan selvfølgelig være godt, hvis andre dele af anlægget er hidsigt. Men man forsøger vel altid at finde noget der er nogenlunde neutral klingende. Det er min ikke. Det er stort set ligegyldigt hvad man smider efter den, så kommer der venlig, blød og behagelig lyd ud.

Når det så er sagt, så vil jeg lige sige at jeg ikke beskylder selve konstruktionen for at være sådan som nævnt ovenfor. Det er jo problemet ved selvbyg. Der er ligeså mange forskellige måder at samle noget udstyr på, som der er mennesker der gør det. Så det er nok min "aftapning" der ikke lige rammer plet. Men omvendt er den da ikke så dårlig, at jeg ligefrem vil smide den ud. Den for lov at leve som backup, når jeg engang får gjort det næste projekt færdigt.

Om din shunt volumenkontrol gør forskellen ved jeg naturligvis ikke. Min har kun et alm. Alps potmeter. Så en shunt vol. kontrol er jo nok noget bedre. Jeg har dog lidt mistanke til, at mine problemer måske kan komme fra nogle ret volsomme kondensatorer jeg har brugt. De er jo egentlig beregnet til HT delefiltre, så det er ikke sikkert de performer godt ved de lave spændinger der forekommer i en B1'er.

her er lige et lille billede af det indre i min B1'er:

Der var desværre ikke helt plads nok i det kabinet jeg havde liggende. Så derforf den lidt specielle netkabel-føring. Det er dobbelt skærmet for at der ikke skal opstå brum. Den siger så heller ikke noget.

mvh.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 23 August 2009 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

hej der ! du skulle prøve en sjondt regulering det virker bare, den omskifter du har der er noget af det rengeste der fines køb noget anet og sæt i det vil jeg anbefale dig

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

@ nhj4

Er det indgangsomskifteren du hentyder til?

Den omskifter der sidder på fronten trækker kun de relæ'er der sidder henne ved bagpladen. Så til det formål kan kvaliteten af selve omskifteren vel være ligegyldig.

Hvis det derimod er potmeteret du mener, så er det et alm. ALPS potmeter. Det er måske ikke det bedste, men de sidder dog i selv ganske dyre kommercielle produkter. At en shunt regulering så helt sikkert er bedre, er så en anden sag.

Men foreløbig bliver den som den er. Jeg skal lige have lavet min rør forforstærker færdig. Så må vi se hvordan den lyder.

mvh.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 23 August 2009 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

@ nhj4

Er det indgangsomskifteren du hentyder til? ja

Den omskifter der sidder på fronten trækker kun de relæ'er der sidder henne ved bagpladen. Så til det formål kan kvaliteten af selve omskifteren vel være ligegyldig. det kunne jeg ikke lige genemskue men det ser ud til det er en smart løsning

Hvis det derimod er potmeteret du mener, så er det et alm. ALPS potmeter. Det er måske ikke det bedste, men de sidder dog i selv ganske dyre kommercielle produkter. At en shunt regulering så helt sikkert er bedre, er så en anden sag. jeg kan kun sige at det virker og koster ikke en hære gård at lave, men brug gode modstande så sker der noget for små penge

Men foreløbig bliver den som den er. Jeg skal lige have lavet min rør forforstærker færdig. Så må vi se hvordan den lyder.

mvh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes