Hej alle sammen.
Nu da jeg er blevet færdig med mit subeoofer projekt, vil jeg da gerne dele det med de der har lyst til at se med...
Først, jeg har haft en del subwoofere herhjemme, men der har altid manglet et eller andet, eller de har været for store, og alt for tit i ALT for dårlig byggekvalitet..
SÅ der var vel ikke andet at gøre en at bygge selv. så der var nogle få kriterier, så som at den ikke måtte være over 35-40Liter der skulle bruges 2stk min 8" enheder. og forstærkeren skulle være på ca 100-200Watt og sidst men ikke mindst hurtig nok til musik..
Og da jeg næste aldrig spiller højt, behøvede det ikke at være en kæmpe PA forstærker..
Efter lidt læsning/nærstudering af google, fandt jeg frem til at det kunne være sjovt at bygge en Iso-barisk kabinet, da jeg har ville kunne få en meget dyb bas ud af små enheder i et lille kabinet.
Jeg valgte at køre den bagerste enhed i basreflex for at få de dybeste toner med.

Enhederne jeg valgte var HiVI D8G, pga den gode Xmax og den store svingspole(som i min verden er med til at gøre membranen en hel del mere stiv uden at det behøver at være metal membran.)
De kan klare rigtig meget power af en 8" enhed, og så syntes jeg at de så super godt ud med den gule Papir/kevlar membran. Jeg fik begge enheder for 1200kr inc forsendelse..Billigt..

Nominal Impedance (Z)(Ω)
: | 8
|
Resonance Frequency (Fs)(Hz)
: | 35
|
Nominal Power Handling (Pnom)(W)
: | 150
|
Max Power
Handing(Pmax)(W)
: | 300
|
Sensitivity (2.83v/1m)(dB)
: | 86
|
Weight
(M)(Kg)
: | 3.7
|
VC Diameter (mm)
: | 100
|
DC (Re)(Ω)
: | 6.5
|
VC
Length (H)(mm)
: | 23.5
|
VC Former
: | CCAW
|
VC Frame
: | Kapton
|
Magnet
System
: | Inside
|
Magnet Former
: | Neodymium
|
Force Factor
(BL)(N/A)
: | 13.0
|
Gap Height (He)(mm)
: | 7.0
|
Linear Excursion
(Xmax)(mm)
: | 8.3
|
Suspension Compliance (Cms)(uM/N)
: | 367.2
|
Mechanical Q
(Qms)
: | 3.12
|
Electrical Q (Qes)
: | 0.48
|
Total Q (Qts)
: | 0.41
|
Moving
Mass (Mms)(g)
: | 55.3
|
Effective Piston Area (Sd)(m2)
: | 0.0241
|
Equivalent
Air Volume (Vas)(L)
: | 30.3
|
Cabinet Type
: | Vented
|
Recommended Box
Volume(Vb)(L)
: | 30
|
Tuning Frequency(Fb)(Hz)
|
-3dBCut-Off
Frequency(F3)(Hz)
|
|
|
|
Forstærkeren blev efter lang tids søgen valgt at være en Hypex D2.0 da den ikke bruger ret meget strøm, og er nem at justere ind, og har rigtig mange indstillings muligheder...
Og heldig som jeg var fandt jeg en PCA udgave på KøbSalgBytte til 1200kr..
Materialevalget faldt på 25mm MDF da det er så tykt at man godt kan have 10-15cm uden afstivning(Afstivning som Matrix optager mange liter..) OG så ville jeg gerne have den finèret..
Kabinettet:

1: Forstærkeren
2: Afstivning
3: Lukket kabinet imellem de 2 enheder, som kun lige er lang nok til at den yderste enhed kan være den Pga den bagerste enhedes slaglængde..der er ca 10mm i overskud..
4: Forstærkeren sidder i et lukket kabinet.
5: Basreflexrøret er lavet som et aflangt firkantet rør i kabinettes fulde bredde 200mm langt.
6: De 2 enheder..
Alle lodninger er med 3,8%sølvloddetin, og kablerne er Black Rhodium Salsa..

Fronten.

Her kan afstivningen og basreflexporten i bunden ses. De 4 skrå stykker træ i fronten er til at skrue fronten fast i.

Færdig til gennemlytning..
Og af rettelser skal nævnes at reflexporten skulle have runde kanter og ikke 90graders der der høres en masse portstøj..
Eller ingen rettelser inden endelig samling og finèring.
Finèret faldt på noget Iron On Veneer(Valnød)fra england..super nemt at arbejde med, det stryges bare på, og ligger det ikke ordenligt førstegang opvarmer du det bare igen...
Og jeg valgte at give det olie..

Her er porten blevet åbnet/kanterne har fået en tur med overfræseren..

Indevendig på basreflexporten valgte jeg at lime en liste på som der er fræset i en pæn profil for at fjerne poststøjen.
Her ses porten igen, og kabinettet til forstærkeren skimtes i toppen

Enhederne kommer forsvarligt pakket ind..dejligt´at se de ikke bare ligger løst i en papkasse(lidt at lære til Scanspeak og de andre...

)

Enhederne har er rigtig god byggekvalitet, og de er meget godt ventileret både igennem magneten og for/bag spideren..Flot at se..

Her ses hvordan den inderste bas sidder, og det skimtes at der er lagt en dobbelt gummiliste på fronten så ledes at det lukker HELT tæt..

Det endelige resultat, jeg er egentligt ret stolt

..

Her ses at jeg har ladet fineret gå igennem til fronten, og gummilisten mellem fronten og kabinettet.

Når enden er god....

a den ikke lyder så godt når den bare står direkte på gulvet bruger jeg disse skumdimser fra byggeindustrien..1kr stykket og så virker de som SD fødder..Subwooferen står nærmest og flyder på disse fødder, og det giver en kæmpe løft i lyden, da alle resonanser bliver i subben og ikke går ned i gulvet..Virker en del bedre en spikes...

Her ses hvordan subben står på skumdimserne..

Her står den så og spiller på sin plads mellem fronterne og min. en meter til bagvæggen
Lyden..
Ja, det gør selvfølgelig meget at man har bygget den selv og det farver også ens mening...
Men den lyder godt, og ingen anden sub har givet det bund den giver og med masser af presision
og detaljer.
Den er jeg glad for...
Det var så min lille subwoofer historie..
Mvh Hans