Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 05:34   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Hiraga Super30 - Modernisering ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 29 August 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa..!

Nåeh, var det ikke tid jeg gik noen år tilbage, og kastede et Klasse A projekt på bordet?? - Nu har de sidste 7-8 projekter været D / PWM ...

 - Så jeg er nået frem til, at hvis der skal være et lille effektoverskud, så er det 20-30 Watt eller mere. Har tidligere bygget LC Zapsolute mk4 på 50 Watt, og de var sgu' ret gode - men skulle vi ikke snuppe noget helt fra bunden???

Så Hiraga Super30 fra L'Audiophile eller hvad nu det hedder kommer under kniven..:

 - Men ser original-printet ikke lidt kedelig ud, og mon ikke der er kommet nyere / bedre transistorer / lytter / modstande som kan forskønne konstruktionen en smule??
  Lad os sige Sanken 2SC2922 og 2SA1216 som udgang, 2SC2240/2SA970 som indgang, og 2SC4159/2SA1606 som drivere - Og et finere print. Har i øvrigt osse en pæn mængde Beyschlag Carbon modstande, de vil nok osse klæde konstruktionen

Jeg er kommet i gang med printet, men det tager tid og sidde med skydelære og måle og tegne alle komponenter op til udlæg - Man vil vel gerne at det bliver TopDollar...

Nåeh, jeg vil fortsætte med at tegne... - Ellers nogen forslag og gode ide'er??

Hører osse gerne fra "lokale" der _HAR_ leget med Hiraga's konstruktioner...

JBLfan

 



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 29 August 2010 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

hvorfor bruge prendt, hvorfor ikke bruge hardwirre og et godt hårt under lag komponendterne kan monteres på ???
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 230
Sendt: 29 August 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Er det ikke 2SA970 som er komplementær til 2SC2240 ? Det er under alle omstændigheder gode transistorer. Langt bedre end BCxxx. 
Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 29 August 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:

Hejsa..!


Nåeh, var det ikke tid jeg gik noen år tilbage, og kastede et Klasse A projekt på bordet?? - Nu har de sidste 7-8 projekter været D / PWM ...


 - Så jeg er nået frem til, at hvis der skal være et lille effektoverskud, så er det 20-30 Watt eller mere. Har tidligere bygget LC Zapsolute mk4 på 50 Watt, og de var sgu' ret gode - men skulle vi ikke snuppe noget helt fra bunden???


Så Hiraga Super30 fra L'Audiophile eller hvad nu det hedder kommer under kniven..:



 - Men ser original-printet ikke lidt kedelig ud, og mon ikke der er kommet nyere / bedre transistorer / lytter / modstande som kan forskønne konstruktionen en smule??  Lad os sige Sanken 2SC2922 og 2SA1216 som udgang, 2SC2240/2SA940 som indgang, og 2SC4159/2SA1606 som drivere - Og et finere print. Har i øvrigt osse en pæn mængde Beyschlag Carbon modstande, de vil nok osse klæde konstruktionen


Jeg er kommet i gang med printet, men det tager tid og sidde med skydelære og måle og tegne alle komponenter op til udlæg - Man vil vel gerne at det bliver TopDollar...



Nåeh, jeg vil fortsætte med at tegne... - Ellers nogen forslag og gode ide'er??


Hører osse gerne fra "lokale" der _HAR_ leget med Hiraga's konstruktioner...


JBLfan


 



Hvad er dine forudsætninger for at gå igang med dette ?

Jeg opnåede gode resultater med de oprindelige transistorer dog blev udgangene til 1302 og 2781 så vidt jeg husker kan tjekke imorgen. Desuden forhøjede jeg spændingen på indgangen til og til udgangen. Den til indgangen blev reguleret.
Den blev bedre men alt for lidt kraft.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 30 August 2010 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

IMHO:

Jeg bryder mig personligt ikke om Hiragas effektforstærkere, fordi de har en høj udgangsimpedans. Så er det sagt

Transistorerne, du har nævnt, er alle gode transistorer. Dog har Hiraga brugt meget tid på at finde de helt rigtige transistorer, så han fik den lyd, han ville have. Dermed ikke sagt, at du ikke kan bruge dem, du har nævnt; det kan du sagtens. Dog vil du ikke få lige præcis den lyd, som Hiraga stræbede efter. Jeg ved godt, at mange af transistorerne i hans konstruktioner ikke kan fåes længere, men det, jeg prøver at sige, er, at hvis du tilstræber "Hiraga-lyd", skal du være på vagt overfor erstatningstyper. På www.diyaudio.com er der nogle tråde omkring netop erstatningstyper - dog kun til hans 8 watter. Jeg har ikke set, om det er de samme transer, der er brugt, men jeg anbefale lige at skimme trådene igennem for info.

Ang. printet: Lad være med at et print, der "ser godt ud". Hold god afstand imellem banerne. Lav "stjerne"-forbindelser - ikke "punkt til punkt". Fordi god lyd kan stå eller falde på printudlægget.

Igen: IMHO!

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 30 August 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
hvorfor bruge prendt, hvorfor ikke bruge hardwirre og et godt hårt under lag komponendterne kan monteres på ???

 - Hardwired er - efter min mening - ikke optimalt til andet end Rør og delefiltre, det bliver nemt noget rod med transistor-konstruktioner...

JBLfan



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 30 August 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Gela skrev:
Er det ikke 2SA970 som er komplementær til 2SC2240 ? Det er under alle omstændigheder gode transistorer. Langt bedre end BCxxx. 

Jeps... - Der må være tale om en tydelig tasdefjel. de ligger osse lige ved hinanden på det numeriske... - Rettes nu...

JBLfan



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 30 August 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
 

Hvad er dine forudsætninger for at gå igang med dette ?

Jeg opnåede gode resultater med de oprindelige transistorer dog blev udgangene til 1302 og 2781 så vidt jeg husker kan tjekke imorgen. Desuden forhøjede jeg spændingen på indgangen til og til udgangen. Den til indgangen blev reguleret.
Den blev bedre men alt for lidt kraft.

 - Jeg vil umiddelbart sigfe at jeg har hæderlige forudsætninger for at rode med opgaven... - Har vel lavet et enkelt print eller 2 til lyd før, såeh...
  En af grundene til at bruge de store Sanken, er at de har det største footprint, og dermed kan klemmes over det strørste strøm-område for at opnå den trimning af lyd man gerne vil ha' - Og så er de vel generelt anerkendt som værende de bedste til lyd.
  An anden fordel med Sanken er at de ellers ret udemærkede Toshiba'er, 2SC1301 / 2 / 3 passer ben-afstand, og da jeg påtænker at spænde dem imellem to klumper alu istedet for at bore huller i kølepladen, er det lige for bagefter at lave eksperimenter.
  Forsynings-spændingen på denne hæves til omkring 32-3 volt, da jeg har en rigtig stor del 35V22.000uF fra Nippon Chemicon til overs fra noget industristyring jeg var involveret i - overvejer osse serieregulering af udgangstrinnet, mend det skal prøves som en separat enhed, og kommer ikke med på printet...
  På en JLH jeg lavede og forfinede for nogen år siden, blev serie-reguleringen i indgangstrinnet erstattet med CCD'er ( Konstantstrømsdiode ). Det var virkelig noget der løftede lyden klasser højere end det dengang i HF viste diagram. Den tager jeg stadig frem og spiller på engang imellem, men den er lige svag nok... - Kun omkring 20-25 watt, og vejer tilsamen næsten 80 kilo ( Seriereguleret netdel med 1.5kva EI i en kasse, og forstærker / lytbank i en anden kasse... )

 - Nå, det blev vist til lidt mere historier, end bare uddybe Quote'n...

JBLfan



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 30 August 2010 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
IMHO:

Jeg bryder mig personligt ikke om Hiragas effektforstærkere, fordi de har en høj udgangsimpedans. Så er det sagt

Transistorerne, du har nævnt, er alle gode transistorer. Dog har Hiraga brugt meget tid på at finde de helt rigtige transistorer, så han fik den lyd, han ville have. Dermed ikke sagt, at du ikke kan bruge dem, du har nævnt; det kan du sagtens. Dog vil du ikke få lige præcis den lyd, som Hiraga stræbede efter. Jeg ved godt, at mange af transistorerne i hans konstruktioner ikke kan fåes længere, men det, jeg prøver at sige, er, at hvis du tilstræber "Hiraga-lyd", skal du være på vagt overfor erstatningstyper. På www.diyaudio.com er der nogle tråde omkring netop erstatningstyper - dog kun til hans 8 watter. Jeg har ikke set, om det er de samme transer, der er brugt, men jeg anbefale lige at skimme trådene igennem for info.

So True!!! - Omkring hans "Sound"...!!!

Boholm skrev:


Ang. printet: Lad være med at et print, der "ser godt ud". Hold god afstand imellem banerne. Lav "stjerne"-forbindelser - ikke "punkt til punkt". Fordi god lyd kan stå eller falde på printudlægget.

Igen: IMHO!

Vigtigst af alt - min erfaring på print - er at undgå "sløjfer", samt sørge for at stelvejen "løber samme vej som signalet". Jeg vil umiddelbart sige at jeg har lavet en fari mængde print-udlæg til ikke at falde i begynderfælderne, og have rimeligt styr på støjoverførsler, afstand mm.
  Samtidig mener jeg dog, at en af de ting der gør et print rigtig lækkert at arbejde med, er osse at man får det designet lækkert. Det hjælper ikke og lave en velspillene konstruktion, hvis det ligner l**t, lisså vel som det ikke hjælper og lave en smuk konstruktion, hvis den spiller som en pose pebernødder. Men man kan godt tillade sig og designe så det osse er lidt lækkert og se på...!!
 - Og So True - Et forkert printlayot kan spolere det bedste design...

JBLfan 



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1781
Sendt: 30 August 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Det ser toplækkert ud.

Anbefalinger ( ud fra generelle betragninger)

- CLC strømforsyning - jeg erindrer at have læst at konstruktionen har lav PSRR ( Hiragas færdiversion havde også CLC)

- Zobelfilter og seriespole i udgangen - i 80'erne var der ikke meget af det, men nu har vi mobiltelefoner, trådløse netværk, halogenspots og switchmode strømforsyninger. Det giver ekstremt meget HF støj, og det kan stråle lige ind igennem udgangen, og sætte kredsløbet i selvsving.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 30 August 2010 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

En "sjov" øvelse kunne være at adskille indgangsdelen fra udgangsdelen - rent forsyningsmæssigt. På den måde kan du forsyne indgangsdelen med en reguleret forsyning, hvilket IMHO vil give den meget bedre arbejdsbetingelser - og dermed lyd.

Ud fra dine svar læser jeg, at du vil prøve med de transer, du har nævnt?

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 30 August 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
Zobelfilter og seriespole i udgangen - i 80'erne var der ikke meget af det, men nu har vi mobiltelefoner, trådløse netværk, halogenspots og switchmode strømforsyninger. Det giver ekstremt meget HF støj, og det kan stråle lige ind igennem udgangen, og sætte kredsløbet i selvsving.


Selv højttaleren kan gøre det, hvis den er krakilsk nok

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 30 August 2010 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Det ser toplækkert ud.

Anbefalinger ( ud fra generelle betragninger)

- CLC strømforsyning - jeg erindrer at have læst at konstruktionen har lav PSRR ( Hiragas færdiversion havde også CLC)

- Zobelfilter og seriespole i udgangen - i 80'erne var der ikke meget af det, men nu har vi mobiltelefoner, trådløse netværk, halogenspots og switchmode strømforsyninger. Det giver ekstremt meget HF støj, og det kan stråle lige ind igennem udgangen, og sætte kredsløbet i selvsving.

Havde umiddelbart tænkt mig at lave CRC filtrering i netdelen, og bruge massive mængder lytter, samt schottky-dioder lissom i "Fredag i hobby-værkstedet..." . - Men netdelen er da en af de ting der skal leges og testes med for at perfektionere...

JBLfan



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 30 August 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
En "sjov" øvelse kunne være at adskille indgangsdelen fra udgangsdelen - rent forsyningsmæssigt. På den måde kan du forsyne indgangsdelen med en reguleret forsyning, hvilket IMHO vil give den meget bedre arbejdsbetingelser - og dermed lyd.

Ud fra dine svar læser jeg, at du vil prøve med de transer, du har nævnt?

Jeps, snupper mine "standard-transer - men laver sikkert printudlæg efter at de kan "spejlvendes".

Netdelen er delvist adskilt vha. Serie-modstand og Zener. Men det er da lige til højrebenet og erstatte dette med enten CCD eller en bedre serieregulering, lissom i JLH'ens sidste version fra først-halvfemserne...

JBLfan



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1928
Sendt: 01 September 2010 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Zener-dioder ER absolut yt, - de støjer ad HT! Benyt LM3xx hvor støjen i visse udgaver kan undertrykkes med mindst 70dB. Er der spænding nok til rådighed, kan 2 stk. seriekobles med extremt lavt støj/brum-tal til følge
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 01 September 2010 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
Zener-dioder ER absolut yt, - de støjer ad HT! Benyt LM3xx hvor støjen i visse udgaver kan undertrykkes med mindst 70dB. Er der spænding nok til rådighed, kan 2 stk. seriekobles med extremt lavt støj/brum-tal til følge


Hvis det er LM 317/337 du hentyder til så har jeg aldrig hørt de giver et godt lydmæssigt resultat. Jeg lavede en serieregulering. Virkede fortrinligt men jeg vurderer det ikke umagen værd at smide så meget efter den forstærker medmindre man har højttalere med følsomhed på den anden side af 95 db.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1928
Sendt: 01 September 2010 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Regulatorene virker i mine ører super. Et kvantespring i forhold til LM78/79xx og en verden til forskel ifh.t Zener regulering. Om det er prisen værd i en 30 år gl. Hirage eller lign., er op til den enkelte at vurdere. De koster ca. 15 kr. stykket og vælter ikke et Hifi-projekt.

Jlbfan er jo igang med et nyt PCB-layout, og det koster 0 kroner at få regulatorene med i designet. De kan senere bare bypasses af Zener-dioder hvis det skønnes de lyder bedre

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1508
Sendt: 01 September 2010 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Regulatorene virker i mine ører super. Et kvantespring i forhold til LM78/79xx og en verden til forskel ifh.t Zener regulering. Om det er prisen værd i en 30 år gl. Hirage eller lign., er op til den enkelte at vurdere. De koster ca. 15 kr. stykket og vælter ikke et Hifi-projekt.


Jlbfan er jo igang med et nyt PCB-layout, og det koster 0 kroner at få regulatorene med i designet. De kan senere bare bypasses af Zener-dioder hvis det skønnes de lyder bedre



I dine ører så har du for lidt erfaring vil jeg slå fast med 10 tommer søm.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1928
Sendt: 01 September 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Mik112 skrev:

Regulatorene virker i mine ører super. Et kvantespring i forhold til LM78/79xx og en verden til forskel ifh.t Zener regulering. Om det er prisen værd i en 30 år gl. Hirage eller lign., er op til den enkelte at vurdere. De koster ca. 15 kr. stykket og vælter ikke et Hifi-projekt.


Jlbfan er jo igang med et nyt PCB-layout, og det koster 0 kroner at få regulatorene med i designet. De kan senere bare bypasses af Zener-dioder hvis det skønnes de lyder bedre



I dine ører så har du for lidt erfaring vil jeg slå fast med 10 tommer søm.

Tak for din konstruktive kritik. Formoder du mener I dine ører  

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 01 September 2010 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Mik112 skrev:

Regulatorene virker i mine ører super. Et kvantespring i forhold til LM78/79xx og en verden til forskel ifh.t Zener regulering. Om det er prisen værd i en 30 år gl. Hirage eller lign., er op til den enkelte at vurdere. De koster ca. 15 kr. stykket og vælter ikke et Hifi-projekt.


Jlbfan er jo igang med et nyt PCB-layout, og det koster 0 kroner at få regulatorene med i designet. De kan senere bare bypasses af Zener-dioder hvis det skønnes de lyder bedre



I dine ører så har du for lidt erfaring vil jeg slå fast med 10 tommer søm.

 - Det kan jo være lidt svært mhp. serie-regulering på indsgangsdelen. Topspændingen her er jo med til at holde udgangseffekten nede, men jeg havde pønset lidt på en simpel serieregulering, evt. en shunt a la Lars "LC Audio" Clausen, efterfulgt af en konstantstrømsgenerator. Dem har jeg personligt ret gode erfaringer med til at holde styr på indgangs-støj. Måske får man en lidt elastisk spænding, men støjundertrykkelsen er fenomenal, resulterende i meget ren/sprød spændingsforstærkning.

De første par print bliver bare simple og rene uden silketryk, eller som deres Protopro, når så de vise sten er fundet, så kan det være jeg får lavet et par håndfulde, hvis der er nogen der vil være med...

JBLfan



__________________
MMmmmmm.... - JBL....
Til top Vis Jblfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jblfan
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes