Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 10:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Lille Transmission Line DIY :) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 11 Februar 2011 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Hey

Tænkte, jeg lige ville dele mit første rigtige (budget) DIY-projekt :) ..
Valget faldt på en transmission line konstruktion, da basenhedens resonans frekvens er 45Hz. Ved hjælp af opbygningen er
den kommet ned på 34-35Hz :) ..
Havde basenheden til at ligge, og derfor blev den brugt, heh ..
Basenheden er en Monacor SP-90 og diskanten en Vifa XT25SG60-04 ..

(Undskyld for dårlig billedkvalitet)



Her er næsten alle plader


Der gøres klar til at lime








Basporten bagpå


Front og bag


Runde hjørner :)


Også basportens kanter afrundes


Efter flere lag maling, og der er blevet savet ud til diskanten.
Farven er lidt hidsig, men ville prøve noget lidt anderledes :) .. - og det ka' altid males om ..


Delefilter i toppen af højttaleren, som deler ved ca. 2,7kHz ..


Der er nu kommet dæmpemateriale i.


Der er også dæmpemateriale ved basporten, hvilket er delvist for det visuelle :)


Sådan ser de ud indtil videre :).. Foden (falsk fod) skal males sort, og så kommer der muligvis frontstof på en dag ..

Mht. lyden har jeg ikk så meget at sammenligne med, desværre :s .. Kun at de i hvert fald spiller bedre end mit Logitech Z-
5500 ..
Har i dag bestilt Trends Audio forstærker og DAC, så det ser jeg frem til, der kommer .. (udstyret på det sidste billede er ikk
mit) ..
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Jeg synes de er pæne :)



(nu ved jeg intet om de der transmission line højttalere )
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Tak :) ..

Har heller ikk den store viden omkring dem - byggede dem sammen med en ven ..
Men kabinettet er næsten delt op i to indvendig, og afstanden fra bas/mellemtone-enheden til basporten bagpå, er en kvart
bølgelængde af 34-35Hz, hvilket vil sige, at det er den dybeste tone, der kan komme ud af basporten. Selve enheden går
nemlig kun ned til 45Hz, så denne konstruktion udnytter den ret godt :) ..
Transmissions line højttalere er dog ofte ret store, da den indre kanal ska' være ret lang (jo længere, jo dybere toner) ..

Her er den calculator, vi brugte:
http://www.mh-audio.nl/TML.asp
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
beam
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 28 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 510
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

.
Til top Vis beam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beam Besøg beam's Websted
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Tak tak :) ..
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Hvordan lyder de? :)

(Hvordan lyder de i forhold til dine Logitech ?)
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Mere detaljerede, præcise og frie i lyden, samt at bassen virker rimelig kontrolleret. Især i modsætning til den buldrende
Logitech subwoofer! .. Alligevel går de næsten lige så dybt som Logitech subwooferen (33Hz vs. 34-35Hz) .. Og de ka' spille
ganske højt! .. Følsomheden ligger på 91-92dB (1w/1m) ..

Jeg har endnu kun prøvet dem på ældre knapt så gode forstærkere, lige bortset fra den på sidste billede, men ka' ikk huske
lyden derfra, da det er noget tid siden. Det er ellers ganske udemærket udstyr :)
Men har selv lige bestilt en Trends Audio TA-10.2 SE forstærker og en Trends Audio UD 10.1-Lite DA-converter :)
Forstærkeren er kun 2x10Watt i 8ohm, men lydkvaliteten skulle være rigtig god, og da højttalerne er meget lette at trække,
bliver det intet problem. Og vil hellere ha' 10 rigtige gode watt end 50 middel watt. DA-converteren er for at få det mest
optimale ud af mit media center :) ..
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Det lyder da lækkert 

Må jeg spørge hvor i har design og enheder fra?

EDIT: Jeg så lige i toppen af det var monacor og vifa. Delefiltret ser også interessant ud (hvad har I brugt der?), og basrefleksen på bagsiden. Er det noget skum af en eller anden art?

Stadig flot konstruktion


Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Bas/mellemtonerne havde jeg til at ligge, da de engang har været brugt som udskiftningsenhed i et par gamle højttalere,
men da mellemtonen i begge røg, pillede jeg bassen ud, og højttalerne blev smidt ud. Vil gætte på de er 5-6 år gamle.

Diskanterne købte jeg brugt af en herindefra, mener jeg :) .. Desværre er den ene lettere defekt, men har prøvet at fixe det
bedst muligt. Faseplug'en på diskanten er limet på magneten, men på den ene var den desværre hoppet løs, så måtte skrue
enheden fra hinanden, og lime det sammen igen ..

Selve målene på højttalerne er fra calculatoren i linket: http://www.mh-audio.nl/TML.asp

De runde hjørner, udformningen på basporten, den falske fod og farven er helt efter egen fantasi :) ..
Farven er dog delvist oss for at give den lidt WAF-værdi (Wife Acceptence Factor), da den orange passer rimeligt ind i
lejligheden .. (billederne er ikk fra min lejlighed) ..
Det er en 1cm dyb rille, der laver fod-effekten. Idéen er at det ska' få højttaleren til at virke mindre, samt bryde den kraftige
orange farve ..
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

.. - placeringen af bas/mellemtonen er oss efter behag, men min ven og jeg har lyttet os frem til, hvor diskanten skulle placeres
i forhold til bas/mellemtonen :) ..
Enhederne skal nemlig helst placeres, så de lyder som én samlet enhed, så derfor er det meget væsentlig, hvor de placeres i
forhold til hinanden ..
Og man kunne tydeligt høre forskel :) ..
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Det lyder sgu meget fornuftigt (uden at være sikker på dine påstande - det har vi jo nørderne herinde til ).

Kunne også overveje at bygge noget lignende i fremtiden. De er i hvert fald rigtig flotte synes jeg
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Delefilteret er et second-order linkwitz-riley filter, hvor denne lille calculator er brugt:
http://www.mh-audio.nl/CrossoverNetworksForLoudspeakers.asp# LinkwitzRiley

Fordelen med det filter skulle være, at overgangen fra bas/mellemtonen til diskanten skulle være helt lineært (mener jeg).
Alle dele er købt ved http://frequence-shop.dk/
Til bassen er der brugt en kobberspole (1,2mm tråd) på 0.82mH og en kondensator på 4,7uF.
Spole: http://frequence-shop.dk/produkter/41-pca-wire-coils-12-mm/3 76--082-mh-oe-12-mm/
Kondensator: http://frequence-shop.dk/produkter/39-pca-caps/157-pca-cap-- --470-uf/

Til diskanten en kobberspole (0,7mm tråd) på 0.39mH og en kondensator på 10uF.
Spole: http://frequence-shop.dk/produkter/48-pca-wire-coils-07-mm/3 64--039-mh-oe-07-mm/
Kondensator: http://frequence-shop.dk/produkter/39-pca-caps/199-pca-cap-- -1000-uf/

Det ska' dog siges, at skulle de eksakte værdier, som calculatoren spyttede ud, opnåes, ville det kræve en del ekstra små
spoler og kondensatorer, da det var nogle lidt skæve tal. Derfor valgte jeg, at finde de komponenter, der lå testet på ..

Og ja, det du ser i basporten er skum. Både på bagpladen, i siderne og i toppen, og som jeg skriver, så det er bl.a. for det
visuelle, da en ren MDF-bagplade ville ødelægge det lidt.
Derudover er der oss skum i front, som du ka' se på billederne, samt en masse hvidt skum (vat-agtigt) fra lidt under
diskanten og hele vejen ned i bunden, som fylder det hele ud.
Skummet ska', som du nok ved, forhindre så mange høje toner, som muligt, at slippe om til basporten, så der udelukkende
er bastoner fra basporten :) ..

Men ja, jeg er ingen ekspert indenfor området, så ku' være rart, hvis en af eksperterne herinde ville sige go' for højttaleren
.. - eller om det bare er noget crap :p ..

Det er et rimelig simpelt projekt :)
Både mål på højttaler og delefilter fik jeg af calculatorerne (der findes mange flere på hjemmesiden http://www.mh-
audio.nl/spk_calc.asp
)
Kabinettet er ganske simpelt, da det sådan set bare er en kasse. Eneste indvendige plade er den, der skaber kanalen fra bas
til basport - som samtidig også afstiver kabinettet. Den er bygget i 19mm MDF, og der er næsten brugt en hel plade
(2440mm x 1220mm).
Den måler ca. (HxBxD) 112x24x29.
Og der er ikk brugt store avancerede værktøjer, men kun håndrundsav, overfræser, rystepudser og boremaskine.

Jeg takker :)
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Sådan skal man starte med selvbyg! Masser af gåpåmod og vilje. Respekt! Det er flot og gennemført.

Må jeg høfligst påpege at man egentlig ikke kan beregne korrekte filtre - man skal ihvertfald være klar til at justere med
ørerne. Det kunne du jo prøve. Eller få dem målt igennem; måske kan et nyt filter løfte dem op fra gode til fantastiske!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte på, Fjendbo... Dine links er jo fantastiske. Jeg har søgt på nettet efter dit design men kan umiddelbart ikke lige finde
det. Jeg ved du selv har fundet på basporten, men du må da have noget inspiration et sted fra. Og nogle mål? Og i og med det
er en transmission line du har bygget, har du så brugt en bestemt transmission-line calculator? Hvis du har, gider du linke?
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Basport: Basportens udformning har jeg selv fundet på. Mht størrelsen på den, så ska' den ha' ca. samme areal som
basenhedens membranareal. Ham jeg byggede med, har bygget et par gange før, og har nogle venner, som vidst har
bygget meget. Så han har lidt viden omkring det.


Link til transmission-line calculator

Scroller du lidt ned, er der er gul stribe. Deri ka' man indtaste basenhedens resonansfrekvens (min er 45Hz),
membranarealet (min er 8" ca. 210-220, mener jeg) og ønskede indvendige bredde (min var 20cm) ..
Når det er indtastes, spytter den en masse tal ud, når du trykker calculate cabinet ..

På den illustration i linket, vender basporten opad, men jeg har valgt, at den ska' være bagpå. Der forkorter måske kanalen
en smule, men det er fuldt ud lovligt .
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Ah fair nok. Det var bare fordi jeg kiggede på designet og så at udmundingen sad i toppen og ikke bagpå som du har lavet. Men godt at vide at det er lovligt . Det ser jo nemlig også sprødt ud med den firkant omme bagpå med skum i synes jeg personligt .

Anyways, jeg tænkte nok det var den calculator du havde brugt. Og ja, den hollandske sider, der, har MASSER af forskellige calculators. Om de så er præcise alle sammen er et andet spørgsmål

Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Ja, heh .. Det er ikke til at vide, om de er helt til at stole på .. Men har desværre ikke lige hjerne nok til, at udregne
alt sådan noget selv.
Må sige, at udmundingen bagpå også er min favoritdel på højttaleren. Til at starte med blev det overvejet, om udmundingen
bare sku' være rund, og præcis samme størrelse som 8"-enheden, men det blev også kun en meget kort overvejelse, heh ..
Og synes også selv at skummet ser rigtig godt ud . I hvert fald meget pænere end MDF-plade
Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 
Per N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 675
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Sådan skal man starte med selvbyg! Masser af gåpåmod og vilje. Respekt! Det er flot og gennemført.

Må jeg høfligst påpege at man egentlig ikke kan beregne korrekte filtre - man skal ihvertfald være klar til at justere med
ørerne. Det kunne du jo prøve. Eller få dem målt igennem; måske kan et nyt filter løfte dem op fra gode til fantastiske!

De er skam målt igennem, de er ihvertfald linære og i fase. Jeg har målingerne til at ligge på min anden computer, jeg får dem sikkert uploadet, når Hr. Fjendbo får malet foden og taget et passende billede af dem Inden for budgettet er de ikke så ringe endda af, hvad jeg lige nåede at høre .

Bonus info, som vist ikke er nævnt i nu:

De har en følsomhed på ca 92dB

45-20kHz er indenfor +-3dB

Diskanten er placeret som den er for af få dem i fase, hvis ens øre sidder i samme højde som basenheden, og det gør de ca.

Det er et 12dB pr oktav L/R filter, uden korrektioner af nogen art

Mht. til spørgsmålet om calculatorne, er de selvfølglig ubrugelige, hvis ikke du har målinger af enhederne i det aktuelle kabinet, det er alle calculatorer efter min bedste overbevisning. (og jo de er præcise, her skal man nok være mere bekymret, for +-5% afvigelserne på kondensatorene o.lign.)

Og ja et rigtig flot begynder projekt Hr. Fjendbo har lavet(ihvertfald noget pænere end mine første forsøg)

Hilsen ham der lagde værksted og målegrej til.....



__________________
Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
Til top Vis Per N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per N
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 16 Februar 2011 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Avs, Per, det var gået min næse forbi. Herligt; jeg glæder mig til at se målingerne.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Fjendbo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 August 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 200
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Så blev de endelig malet færdig, og er kommet hjem i hytten samt købt forstærker og DAC :)





Til top Vis Fjendbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fjendbo
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes