Hej HIFI4ALL
Så er det vist tiden til at dele vores projekt med jer
Jeg har tidligere lagt emnet ind men der var ikke så god tid til at beskrive og ligge billeder ind.
Men nu er tiden kommet hvor jeg gerne deler lidt med jer hen ad vejen.
Min kammerat og jeg har over længere tid været igang med to sæt DIY aktive trådløse højtalere.
Kort beskrevet er der tale om to forskellige sæt gulv 3/2,5 vejs ht. delt aktivt med Mini DSP og indbygget forstærker
4x300watt class D. Trådløst menes streaming til ht. via dlna/airplay. Dette vil jeg gerne uddybe senere i tråden her.
Kabineterne er bygget/designet forskelligt hvoraf det ene skiller sig lidt ud da dette er bygget i en sandwich konstruktion på
front og bag baffel og buedesider bestånde af 3 lag 9mm bøjelig mdf. Fron og bag er der anvendt en 19mm. fibergips plade
og der næst en 19mm. mdf.
Fibergips/gulvgips er en meget lyddød og tung plade og derved to gode egenskaber i mine øjne.
Det andet sæt er et mere traditionelt design ala Phonar.
Til at starte med vil jeg vise billeder og prøve at beskrive projektet med de buede kabinetter.
Jeg vil tage lidt af gangen da der jo går en rum tid med dette og tid er ikke det der er mest af med alt det arbejde., det tar
meget af ens fritid
Her fræses afstivningsringe til det buede kabinet
Her ses de omtalte Fibergips plader klar til at blive skåret ud og opmærkning til fræsning af spor til limning af afstivningsringe. Afstivnings ringe og for og bag baffel limes sammen med epoxylim så ved man det holder

Vis man kikker kan man se at der er fræset spor i fiber pladerne for at gøre sammen limningen nemmere at styre samt bedre styrke. Så er der en grundform. Her er der gjort klar til at lime sider på disse består af 3 lag 9mm. rillet mdf. her limes også med Epoy lim.
Siderne holdes i pres med båndstrammere.
Alle indvendige hjørne sikres med en lille hulkile af Epoxy
2. lag mdf. klargøres til limning her anvendes igen masser af Epoxy23_000038_byg015.jpg">
Igen lægges pres med masser af båndstrammere, plastikken er for at undgå at strammerne sider fast da Epoxy holder alt.
Lim processen fortsætter sådan og det tar tiiiiiiid
3. lag mdf er endelig limet og det overskydende skal nu fræses væk.
Så skal der fræses
Fræse, fræse, fræse jo jo det går der også lige 5 min. med
Sådan færdig på arbejde

klar til at lime front og bag plade samme med fiber pladerne.
Nå.. nu blev det senge tid.. Håber vi ses til næste kapitel