Hej Claus
Jeg er ikke kommet ret meget længere med "Multimediacenter" projektet. Har dog set at man på nette kan købe et tvtunerkort m. både analog og DB-T tuner og HMmi og Component udgang m. mulighed for at redigere og gemme TV optagelser på HD. Det dyreste jeg fandt kostede 500 kr. incl. fjernbetjening. Jeg har jo et billigt 5.1 lydkort til 300 kr. i forvejen. og HI Hammeren i Horsen sælger en HD på 250 Gb til 500 kr. så investeringen er jo beskeden i forhold til et "rigtig" Multimediacenter- en større HD kan man vel altid bruge. Hvis kvaliteten ikke er i orden af tuneren kan det hele jo være ligemeget, men det må komme an på en test -Alt vedrørende billedkvalitet bliver afsløret når det bliver vist via min HDmi Projekter på et 100" lærrede.
Jeg har som Du lige netop i går aftes konstateret - at der er en meget stor forskel på kvaliteten at tunere -her i en ny Panasonic DVD Recorder kontra mit gamle analog Sony tv tuner. Både tuneren og lydchippen er helt i top i Panasonic DMR EH 65 ES. Desværre er HDmi opløsningen (som er en opscalering der foretages når spillerens HDmi udgang anvendes) ikke svaret på min søgning efter et bedre billede via Projektoren. Faktisk er billedet fra min nuværende DVD afspiller Sony DVP NS900V via component udgangen og 15 m. lange supra kabler, MEGET mere Biografagtig. Man kan da tydeligt se linierne i billedopbygningen, men uanset fremstår billedet fantastisk levende, med stor dybde og uden forstyrrelse ved bevægelse- mulighederne for at regulere på component indgangen m. farvestyring, kontrast og alle de andre justeringer i projektoren er langt større end v. DVI. Her ligger det meste fast. størrelsen på billedet er også anderledes end v. Component- f.eks bliver billedet v. 16-9 formatet beskåret i toppen, både v. TV og DVD film.
Ved anvendelse af Componentindgangen er 5 forskellige størrelse at vælge imellem, hvor 16-9, film1 og film2 er rigtige gode formater og naturligvis 4:3 til TV avisen.
Forskellen på de to DVD afspilleres billedgengivelse er markant. Panaéns højere (scalerings) opløsning giver tydelige picles i billedet og ved bevægelser i billedet, opfattes det uskarpt - Det er da muligt at det er Hitacthi Projektoren er ikke håndterer HDmi (DVI) signalet godt nok, men med et 10 m. HDmi/DVI Supra kabel til 1000 kr. og opskalering af DVD film var forventningerne skruet helt op-
For at gøre historien færdig er tv tuneren og opscaleringen af tv billedet ved benyttelse af HDmi/DVI i Panaen fantastisk og langt bedere en tunere i Sony TV et. Med lidt god vilje kan der nu ses tv programmer via projektoren på et 100" lærred, og som nævnt er Dolby digital lyden fra Panaen meget dynamisk og taleforbedringen v. afspilning af DVD film virker fint.
Konklusionen på denne Panasonic DMR-EH-65 EC Test er at den ikke opfylder mine krav til en ny super DVD Recorder - uanset de åbelyse kvaliteter den har. Desuden virker den overalt som et billigt stykke elektronik i forhold til den Sony DVD afpilleren jeg har.
Panasonic maskinen ryger nu retur incl. det 1000 kr dyre og 2 meter for korte HDMI/DVD kabel -
Jeg tror jeg vil tjekke SONYs nyere modeller som det næste, jeg mangler jo stadig en god tv tuner. Jeg er dog stadig imponert over tv tuneren incl. opscaleringen i Panaén.
Jeg er glad for jeg ikke faldt for fristelsen til at spare 1000 kr. ved køb i Tyskland - Det er nu nemmere at smutte ned til TapeConnection og sige tak for lån!
Hilsen Leif