Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: Hvordan forbedre jeg mit DVB-S signal! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 01:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har en 'standard parabol' som jeg fik i forbindelse med oprettelse af et Canal Digital Family abn.

Jeg har har dog valgt at droppe deres set-top-box og køre signalet ind i en 'FloppyDTV' DVB-S modtager i min HTPC!

Jeg er dog på ingen måde imponeret over signal kvaliteten/styrken (målt både på STB'en og HTPC'en til 60%/60% over en 6min test) - Det er dog ikke disse tal i sig selv der genere mig, men derimod det at billedet jævnligt hakker/fryser eller laver grove pixel-fejl.

Hvordan kan jeg bedst muligt forbedre mit DVB-S signal? - er det med en signalforstærker, eller måske er det nødvendigt med en ny LNB?

/MadDuke

Til top Vis madduke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madduke

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Der kan være flere årsager til at signalstyrken er for svag. Start med at sikre dig at parabolen har frit udsyn til satelitten. Der må ikke være træer, bygninger m.v. der blokerer for signalet.

Sørg for at kabel og stik mellem LNB og receiver er i orden.

Det er også vigtigt at parabolen er justeret helt nøjagtigt. Hvis du ikke har en SAT-finder, så køb en! Den er uundværlig når parabolen skal indstilles.

Køb evt. en større skål. Jeg har selv en 90 cm skål.

Håber du får løst problemet.

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Det viker ikke dyrt at købe en større skål, det vil bare ikke klæde huset (men det må man nok leve med!) men hvor meget er der at hente på skålen, og hvor meget er der at hente på LNB?

Det var iøvrigt forkert at mit signal/styrke var 60/60, det var 65/65...

Jeg har nu fin-indstillet så det er ca. 68/78 (KUN målt på Canal Digitals STB) - selvom det er bedre, er hakker bílledet på min HTPC nu stadig lidt!

/MadDuke

Radiomagasinet
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 22 September 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 Januar 2007 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

En 60 er også i orden hvis du kun har et LNB på skærmen, og den er top justeret, det kan ikke gøres med en analog sat finder, eller displayet på sat reciveren.

Står du foran parabolen med LNB tættest på, så drej LNB lidt mod uret, så det sidder lidt skævt i holderen måske det ville hjælpe.

Til top Vis Radiomagasinet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Radiomagasinet Besøg Radiomagasinet's Websted

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet om at dreje LNB'en (havde jeg nu gjort!)

Det er meget fint at 60 BURDE være nok!

Men... hvis jeg nu bare meget gerne vil have et bedre signal, bør jeg så primært fokusere på en større skål - og er der nogle andre kvalitets faktore der spiller ind her?
- og hvad er det for noget med 'dobbelt skærme' så som:
http://bytteborsen.dk/product.asp?product=97&sub=11& page=1

Eller skal jeg nærmere gå på udkik efter et 'super' LNB, hvad fx med en "Maximum SF 100 Single 0,2dB" ( http://bytteborsen.dk/product.asp?product=290&sub=9& page=1) - dur den ikke til 'alt' (eller ihvertfald bare Canal Digital).

Sidst men ikke mindst savner jeg stadig svar på om man kan sætte en forstærker på kablet fra parabolen til reciveren (HTPC'en)? - der burde vel ikke være nogen forskel på om reciveren fortolker det som DVB-S eller analog (ved ikke hvad det blev 'kaldt' før det blev digitalt!).
Jeg skal vel bare passe på at signalet ikke bliver 'for stærkt'!

/MadDuke

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes