Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 10:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: DR og TV2 i bedst mulige kvalitet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 12 September 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Hvad skal jeg have af udstyr for at kunne se DR, DR2 og TV2 i den bedst mulige kvalitet på et 42" flad-TV?
Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 September 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

En DVB-T tuner..

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Sendt: 12 September 2007 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Hvis du har en canaldigital parabol boks så er der digital tuner(DVB-T) i denne. Denne bruger jeg selv, og det giver SUPER billed

Nicolai

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

CPH-R

Og hvilken signal-kilde skal jeg så smide i den DVB-T tuner?

Nicolai18

Så Canal Digital leverer den bedste billede-kvalitet?

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 12 September 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tilføje, at min erfaring er, at man får den bedste kvalitet ved at vælge DR fra satellit (Canal Digital - Viasat sender alt for hårdt komprimeret) - dvs. DVB-S - TV2 må man så tage fra DVB-T.
Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 September 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Nicolai18 skrev:

Hvis du har en canaldigital parabol boks så er der digital tuner(DVB-T) i denne. Denne bruger jeg selv, og det giver SUPER billed

Nicolai

Hvis det er en parabolboks, er det så ikke en DVB-S tuner der sidder i?

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 September 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke jeg kan se den store forskel, andet end at på tv med DVB-T så misser teksterne tit, på viasat synes jeg så at DR, DR2 og TV2 er godt, og har ikke andre problemer andet end at man af en eller anden grund låses på DR og DR2.
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 September 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

DVB-T - Luftnettet <- Kræver bare en DVB-T tuner
DVB-S - Satelit <- Kræver parabolmodtager (måske også abonnement)
DVB-C - Kabel <- Kræver selector og abonnement

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg nu ikke vil have en parabol hængende.

Hvordan er muligheden så med en stueantenne. Har læst at de er meget bedre end dem man kendte fra campingvognene for 10 år siden. Og bliver signalet nødvendigvis bedre ved at det køres over en digital tuner?

Hvilke kanaler vil jeg kunne tage med en stueantenne. (Jeg bor i Hillerød)

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2007 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Med en gammeldaws stue antenne er signalet lige så ringe som for 10 år siden men hvis du vælger en digital tuner kan du modtage DR1 DR2 og TV2 knivskarpt. Altså så skarpt som almindelig pal nu bliver 

Muligvis kan du også tage diverse svenske kanaler.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 September 2007 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
Med en gammeldaws stue antenne er signalet lige så ringe som for 10 år siden men hvis du vælger en digital tuner kan du modtage DR1 DR2 og TV2 knivskarpt. Altså så skarpt som almindelig pal nu bliver 

Jo tak!! En hel del faktisk. Der i blandt Tv Skåne. Ihh, hvor er det pragtfuldt at høre skånsk dialekt.

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2007 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Tror jeg prøver med sådan en didital tuner inden jeg bestiller noget Canal Digital.

P.t. tager jeg DR1 og TV2 fra antenne på taget, men hvis jeg så prøver at koble en didtal tuner på, så mener i jeg kan komme til at tage DR2 og evt. svenske også? og i bedre kvalitet?

Har kigget lidt på denne tuner:

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=26430&a mp;type=

primært fordi den er billig og fordi det er et Phillips tv jeg har (Phillips 42PF9946)

Men det findes jo mange forskellige tunere og til over 1000kr, er de dyrere bedre eller hvad skal man kigge efter?

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Madhouse skrev:
Nicolai18 skrev:

Nicolai

Både og - Canal Digital leverer parabolbokse med 2 tunere: 1 DVB-S og 1 DVB-T

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Sendt: 13 September 2007 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Madhouse skrev:
Nicolai18 skrev:

Nicolai

I canaldigital boksen er der både DVB-S og DVB-T tuner.

Der bliver nævnt noget om komprimering af kanalerne over canaldigital/viasat, dette er korrekt men gælder jo IKKE når man tager signalet gennem DVB-T tuneren da signalt her kommer fra en alm gammeldags antenne og ikke parabolen.

Dvs man sætter sit antenne stik ind i canaldigital boksen og alm scartstik mellem boks og TV(dette sidder der jo allerede til parabilkanalerne). Så ligger TV2 og DR1 på canaldigital boksen, dvs man skal bruge fjernbetjeningen fra denne og IKKE fra tv'et. Personligt syntes jeg ikke det gør noget for canaldigital fjernbetjeningen er rigtig god(langt bedre end de fleste tv fjernbetjeninger).

Nicolai

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Nicolai18 skrev:
Madhouse skrev:
Nicolai18 skrev:

Nicolai

Der bliver nævnt noget om komprimering af kanalerne over canaldigital/viasat, dette er korrekt men gælder jo IKKE når man tager signalet gennem DVB-T tuneren da signalt her kommer fra en alm gammeldags antenne og ikke parabolen.

Dvs man sætter sit antenne stik ind i canaldigital boksen og alm scartstik mellem boks og TV(dette sidder der jo allerede til parabilkanalerne). Så ligger TV2 og DR1 på canaldigital boksen, dvs man skal bruge fjernbetjeningen fra denne og IKKE fra tv'et. Personligt syntes jeg ikke det gør noget for canaldigital fjernbetjeningen er rigtig god(langt bedre end de fleste tv fjernbetjeninger).

Nicolai

Ok så Canal Digital komprimere altså også?

Så den eneste måde jeg kan få et ukomprimeret signal er altså med egen antenne og en DVB-T tuner? og så nøjes med de digitale jordbaserede tv-stationer.

Så nøjes jeg sku med det indtil der kommer flere HD-kanaler.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2007 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Scatcat skrev:

MonoTovarisj skrev:

Jo tak!! En hel del faktisk. Der i blandt Tv Skåne. Ihh, hvor er det pragtfuldt at høre skånsk dialekt.

Det jeg mener er at i hillerød er man måske for langt væk fra sverige til at kunne modtage dem. Har lige installeret et samsung med DVB-T hos mine forældre de kunne modtage godt 20 kanaler på dvb-t dog er der kun 2 af dem plus DR1 DR2 og TV2 der ikke er scramblet .. og det ser ud somom de er svenske

mbm1 skrev:

P.t. tager jeg DR1 og TV2 fra antenne på taget, men hvis jeg så prøver at koble en didtal tuner på, så mener i jeg kan komme til at tage DR2 og evt. svenske også? og i bedre kvalitet?

Ja!

Hvis du har en TV2 antenne på taget så skulle du tage og bruge den istedet for en stue antenne den er meget bedre.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2007 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

mbm1 skrev:
Nicolai18 skrev:
Madhouse skrev:
Nicolai18 skrev:

Nicolai

Nicolai

Ok så Canal Digital komprimere altså også?

Så den eneste måde jeg kan få et ukomprimeret signal er altså med egen antenne og en DVB-T tuner? og så nøjes med de digitale jordbaserede tv-stationer.

Så nøjes jeg sku med det indtil der kommer flere HD-kanaler.

Ja - Canal Digital komprimerer også - ligesom DVB-T!!!!

Forskellen er, hvor hårdt de enkelte komprimerer, og her er Viasat klart værst, herefter DVB-T - og Canal Digital komprimerer mindst/giver bedst kvalitet!

Det er ihvertfald min erfaring, at jeg får bedre billede med DR fra Canal Digital end hvis jeg modtager via DVB-T (begge muligheder er jo tilgængelige via CD's boks - så man kan selv vælge).

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

hvor er det dog latterligt at signalerne komprimeres

Hvori ligger komprimeringen ved selvstændig antenne og DVB-T tuner?

Er det signalet der udsendes fra eks. DR eller er det ved nedhentningen fra antennen det komprimeres? eller i Tuner-boksen? Og i så fald hvorfor?

Er det slet ikke muligt at modtage ukomprimerede signaler?

Hvad med Canal Digitals HD-kanaler er de også komprimerede?

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Signalerne bliver udsendt komprimeret og "pakkes ud" i din modtager. Hvis signalerne ikke var komprimeret, ville du stort set kun kunne sende 1 kanal pr. satellit - og dét ville aldrig blive rentabelt. Derudover ville datamængden blive så stor, at jeg tror, at man ville få problemer med at transmittere og modtage korrekt.

Derfor er alle digitale kanaler - HD eller SD - komprimeret - ligesom film på DVD, BD, HD-DVD etc. - det er blot et spørgsmål om, hvor lidt eller hvor meget og hvor godt, det er gjort.

Sammenlign med et JPG-billede. Det er også komprimeret - men afhængig af graden af komprimering, kan billedet være mere eller mindre godt - jo højere komprimering, jo flere artifacts.

Men trøst dig: Selv de ringe digitale kanaler leverer normalt bedre kvalitet end analog modtagelse.

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

Signalerne bliver udsendt komprimeret og "pakkes ud" i din modtager. Hvis signalerne ikke var komprimeret, ville du stort set kun kunne sende 1 kanal pr. satellit - og dét ville aldrig blive rentabelt. Derudover ville datamængden blive så stor, at jeg tror, at man ville få problemer med at transmittere og modtage korrekt.

Derfor er alle digitale kanaler - HD eller SD - komprimeret - ligesom film på DVD, BD, HD-DVD etc. - det er blot et spørgsmål om, hvor lidt eller hvor meget og hvor godt, det er gjort.

Sammenlign med et JPG-billede. Det er også komprimeret - men afhængig af graden af komprimering, kan billedet være mere eller mindre godt - jo højere komprimering, jo flere artifacts.

Men trøst dig: Selv de ringe digitale kanaler leverer normalt bedre kvalitet end analog modtagelse.

Grunden til jeg er skræmt, er at jeg har haft TDC-TV i ½ år, som jeg nu har afmeldt. Det var mega-komprimeret. Det var langt dårligere end min analoge antenne.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes