Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: Antenneforstærker?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 December 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Har lige købt en DVB-T receiver og koblede den til min gamle stueantenne, desværre kunne den ikke fange noget signal. Mit spørgsmål er så om det mon kan løse problemet at købe en alm. antenne forstærker, eller skal jeg ud og købe en special DVB-T antenne med indbygget forstærker for at løse problemet?

Bor 30 km fra nærmeste TV2 sendemast, burde det ikke kunne lade sig gøre at få det digitale signal igennem med en stueantenne når nu jeg kan tage analogt TV2 omend billedet der ikke er helt rent? De digitale signaler skulle jo efter sigende være mindre sarte end de analoge...

Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der kan hjælpe??

BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 December 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Jeg fik bedre signal ved at koble en antenneforstærker sammen med tuner, men havde godt nok et signal før jeg købte antenneforstærkeren

- Min DVD Samling -
Til top Vis BinX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BinX

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hvordan bedre signal, med DVB-T er det jo enten eller....enten er der billede i fuld kvalitet eller også slet intet? Du mener måske der var dropouts før?

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 December 2007 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke fange DVB-T eller nogen form for digital signal med en alm. stue antenne, eller rettere jo, men ikke specielt godt, da den ikke er beregnet

Dipol og fanger passer ikke til de frekvenser som digitalt tv bliver udsendt med. Så hvis du vil have ordentlig signal, køb en digital antenne.

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 December 2007 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Jeg fik en % vis bedre resultat med antenneforstærkeren sammen med digi tuneren.....

Signal styrken blev altså bedre..... man kan købe en billig i jemogfix til under 100 bobs, som bare skal i stikkontakten, og så er der input og output på transformatoren... så ledningnen bare skal køres igennem den

- Min DVD Samling -
Til top Vis BinX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BinX

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2007 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Okay må vist ud og investere i DVB-T antenne, håber så bare jeg kan nøjes med en indendørs bordantenne hvis den nu er med forstærkning

Tak for svarene

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

En DVB-T antenne med indbygget forstærker kan åbenbart heller ikke skaffe noget signal, har lige afprøvet en...kan det virkelig være rigtigt det skal være så svært at finde signal? Øv så er der kun StofaTV tilbage med deres ågerpriser!!

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 December 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

har du prøvet en antenneforstærker på din almindelige antenne? Det bør alt andet lige give et bedre resultat end uden

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Nej den løsning har jeg endnu ikke prøvet, men gider jo ikke investere i en medmindre den gir adgang til de digitale signaler, den primære grund er jo at jeg vil have DR2 der desværre kun sendes digitalt. Ellers er jeg ret ligeglad med om signalet er digitalt eller analogt

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 10 December 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

En digital antenne er selmodsigende. At der skulle være forskel er jo direkte sygt.

En antenne vurderes efter hvilke kanaler samme kan modtage, skrive der er forskel mellem almindelige og saa digitale antenner; hvilke andre ting kan man ogsaa bilde personer ind. En Satellit modtager kan vel heller ikke anvende en almindelig parabol-skaal, der skal en special hertil.

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

En digital antenne er selmodsigende. At der skulle være forskel er jo direkte sygt.

En antenne vurderes efter hvilke kanaler samme kan modtage, skrive der er forskel mellem almindelige og saa digitale antenner; hvilke andre ting kan man ogsaa bilde personer ind. En Satellit modtager kan vel heller ikke anvende en almindelig parabol-skaal, der skal en special hertil.

Er ikke helt sikker på hvad du mener, men du kan altså ikke sammenligne antenner og paraboler... Det ene køre ved 12Ghz området det andet ved Mhz området, du kan jo selv se hvor stor forskel der er på disse

Fx sammenlign en antenne der er i en mobiltelefon og så en tv antenne, eller for at nævne lidt mere normalt Fm antenne og UHF antenne....

Det hele kommer an på Frekvenserne den skal opfange, så JO der kan nemt være forskel på "Digital" og "analog" antenne

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2007 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Syntes også det lød lidt sort det foregående indlæg. Men har nu prøvet at koble den almindelige stueantenne til en linieforstærker fra Harald Nyborg og for første gang var der hul igennem. desværre kun i korte øjeblikke så ikke brugbart desværre. Men tænkte om jeg måske skulle afprøve en Hinke tagantenne med forstærker, det må være absolut sidste mulighed jeg kan tænke mig til, så er spørgsmålet bare om det kan gøre forskellen så jeg endelig kan få helt hul igennem...

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Hvilket nu er prøvet, igen uden nogen nævneværdig forbedring, pokkers! Gir op nu 

Her i Næstved står der en VHF sender som sender DR analogt, hvordan nu når de analoge signaler ophører i 2009, kunne man så forestille sig der bliver sendt DVB-T fra denne, nogle der har viden om dette?

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

et spørgsmål, hvad for en polarisation har i det, ment med om antennen skal står vertikal eller horisontal, kunne jo være den sidder omvendt af hvad du har vendt det?

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Har prøvet at vende den både den ene og den anden vej uden nogen forbedring, det er åbenbart ikke muligt at få et brugbart signal hvor jeg bor, syntes nu jeg har prøvet de muligheder der er

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 December 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Når Se og Hør i tidernes morgen nedkaldte al landsens ulykker og andre ting over netop STUEANTENNER, havde og har det vel stadig sine grunde. Og udtryk som signalstyrke og kvalitet er ved DTT Nettet temmeligt intetsigende, mildt sagt.

Men give udtryk for der er forskel mellem digitale antenner og almindelige antenner i området UHF 470 til 870 MHz (kanalerne 21 - 69) her stopper legen. Jeg har set antenner til 450 MHz, to i hver retning, på størrelse med vel Badminton baner (altså på højkant). Det var med nogele LNB som virkeligt Rykkede.

Diplomatiske tilgang. Digitale udsendelser er beregnede til bestemte og faste afstande, hvorefter man skruer ned for effekten fra senderen, for spare. Der skal tages højde for hvis der kommer for megen Regn imellem, men det er så det. Derfor fungerer det så godt via Satellit, fixed distance.  Der er mindre Atmosfære skråt op end langs med Jorden. Også i kabler, dog når det kommer via rundstrålende master    så kommer problemerne.

Hvordan man undgår probklemerne ved Mobil telefoni   Ved Jeg Ikke.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 December 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Du kan se her om det er krævet at du har udendørs antenne, eller det er nok med en stueantenne der hvor du bor...

http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Daekningskort.asp

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Når Se og Hør i tidernes morgen nedkaldte al landsens ulykker og andre ting over netop STUEANTENNER, havde og har det vel stadig sine grunde. Og udtryk som signalstyrke og kvalitet er ved DTT Nettet temmeligt intetsigende, mildt sagt.

Men give udtryk for der er forskel mellem digitale antenner og almindelige antenner i området UHF 470 til 870 MHz (kanalerne 21 - 69) her stopper legen. Jeg har set antenner til 450 MHz, to i hver retning, på størrelse med vel Badminton baner (altså på højkant). Det var med nogele LNB som virkeligt Rykkede.

Diplomatiske tilgang. Digitale udsendelser er beregnede til bestemte og faste afstande, hvorefter man skruer ned for effekten fra senderen, for spare. Der skal tages højde for hvis der kommer for megen Regn imellem, men det er så det. Derfor fungerer det så godt via Satellit, fixed distance.  Der er mindre Atmosfære skråt op end langs med Jorden. Også i kabler, dog når det kommer via rundstrålende master    så kommer problemerne.

Hvordan man undgår probklemerne ved Mobil telefoni   Ved Jeg Ikke.

Ved ikke lige hvad se og hør har noget med dette at gøre men ok

Er godt klar over at stue antenner ikke er så gode som udendørs, men signal styrker har ikke noget med det at gøre, i stedet burde du kalde det SNR.

Dette næste er jeg meget usikker på hvad du mener?? ved ikke hvad du mener med antenner der er så store som badminton baner, og hvad LNB (Low Noise Block), som er beregnet primært til paraboler, har med sagen at gøre er jeg endnu mere i tvivl, da 450MHz stort set ikke refekter på metal, og derfor er paraboler ikke særlig gode til denne frekvens.

Endnu mere forvirret bliver jeg over at du skriver at digitale udsendelser er beregnet til faste afstande, der behøves på ingen måde at være faste afstande... og tvivler stærket på man skruer ned for effekt på en sendemast, har i hvert fald ikke fundet nogensteder overhovedet der bekræfter dette.

Parabol kan man altså tydlig se når det regner og er overskyet, men igen ved ikke lige hvad det har med sagen at gøre, da digitale sendemaster står meget tættere end 100km, som atomsfæren er, desuden skal de sende ud fra 37.000km.

Kabler har skam også sine begræsninger, der skal jo sættes forstærker stationer end, ligesom optisk fibre.

Mobil sende master står meget tættere rundt regnet vil jeg skyde på 1-10km afstand, hvis ikke mindre, dette er jeg dog ikke sikker på

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 December 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Jeg afskyer FORBUDET mod Udendørs antenner, derfor.

Skal man i Ribe opbygge et ganske separat kabel net alene til bære de kommende DVB-T MUX'er efter 2010. Fordi man ikke vil acceptere udendørs antenner.

Dette kan kun blive vand på BoxDanmarks MØLLE.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes