Emne: Ægte Cinemascope oplevelser hos AV Pre... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
HIFI4ALL Lukket konto

Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1301
|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er sku smart.er selve lærredet også motorstyret?.hvis det er tilfældet er prisen ikke skræmmende i forhold til andre kvalitetslærreder
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen DVD, HD eller blue-ray der understøtter cinemascope?
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
| det er sku smart.er selve lærredet også motorstyret?.hvis det er tilfældet er prisen ikke skræmmende i forhold til andre kvalitetslærreder |
|
|
Ja, 4D multiformat lærredet er fuldt automatiseret. Når lærredet er monteret og justeret, er det bare at trykke på det rigtige format på fjernbetjeningen, så kører lærred og maskering på plads til netop dét format. Jeg synes faktisk det er en fræk lille detalje at de ikke kun har 16:9 og 2.35:1, men også 1.85:1, så de små striber der er ved de fleste "16:9" film (der i praksis er 1.85:1) når man ikke har overscan, maskeres væk. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
| Er der nogen DVD, HD eller blue-ray der understøtter cinemascope? |
|
|
Både og, kan man vel sige. Formatet er rent teknisk 16:9, men da mange film er i 2.35:1, er der sorte striber over og under billedet. Med 4D Multiformat lærredet gør man ikke andet end rent fysisk at maskere disse striber væk, fordi det rent æstetisk giver et mærkbart løft i oplevelsen. Med Cadre Light Masque lærredet, som er i egentlig 2.35:1 format, kræver det at du har en scaler der kan strække billedet lodret, så det fylder hele 16:9 chippen, og derefter strækkes tilbage vandret i Prismasonic optikken. Alternativt, at man bruger en projektor som HC5000 der har en 2.35:1 mode. Du får som sådan ikke højere opløsning i materialet ved at gøre dette, men du udnytter projektoren bedre, og får et visuelt bedre indtryk.
Den primære ulempe ved Cinemascope er undertekster. Hvis de er vigtige for én, skal man lige tænke sig lidt om, for det er meget få afspillere der understøtter muligheden for at flytte underteksterne op i billedet, på de film hvor de ligger nede i bjælken. P.T. tæller det mig bekendt diverse HTPC-løsninger, Kaleidescape (et smådyrt multirums-system) samt Samsung afspillere med EZview (EZview laver det lodrette stræk der skal bruges i kombination med Prismasonic linsen). Cinemascope løsninger er stort i USA i øjeblikket, derfor vil afspillere med løft af underteksterne formentligt blive mere udbredte fremover.
HD-afspillerne har p.t. ikke mulighed for at løfte underteksterne, hvis de på skiven er placeret lavt. Software-udbyderne har udvist interesse for at udnytte HD-formaternes mulighed for valgfri placering af underteksterne - både DVD og HD-formaterne kan lægge underteksterne frit, afhængigt af hvor udbyderen af filmen tillader det. Sony har meldt ud at de fremover vil give folk valgmuligheden, men hvornår det implementeres i praksis skal jeg ikke kunne sige. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
p.las skrev:
| det er sku smart.er selve lærredet også motorstyret?.hvis det er tilfældet er prisen ikke skræmmende i forhold til andre kvalitetslærreder |
|
|
Ja, 4D multiformat lærredet er fuldt automatiseret. Når lærredet er monteret og justeret, er det bare at trykke på det rigtige format på fjernbetjeningen, så kører lærred og maskering på plads til netop dét format. Jeg synes faktisk det er en fræk lille detalje at de ikke kun har 16:9 og 2.35:1, men også 1.85:1, så de små striber der er ved de fleste "16:9" film (der i praksis er 1.85:1) når man ikke har overscan, maskeres væk. |
|
|
det vil sige at med en alm dvd afspiller vil man også kunne bruge den justerbare mask? ,fordi de maskere bjælkerne som mange gange ødelægger opfatelsen af kontrast.Er dugen af egen produktion eller benytter man anden fabrikkat
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan ser billedet normalt ud:

Så strækker man billedet lodret, så alle linier bliver brugt i projektoren:

Prismerne foran projektorens lens trække så billedet ud igen:

Man har ikke flere linier (som Otto også skrev) tilrådighed end der orginalt er på dvd'en, men det giver alligevel en klar forbedring, og ikke mindst visuelt idet billedet bliver bredere, i stedet for smallere som alm. 16:9 system.
Underteksterne kan programer som Theater Tek klare:

|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
| det vil sige at med en alm dvd afspiller vil man også kunne bruge den justerbare mask? ,fordi de maskere bjælkerne som mange gange ødelægger opfatelsen af kontrast. |
|
|
4D Multiformat lærredet stiller ingen særlige krav, det gør ikke andet end at maskere bjælkerne, og som du siger giver det en forbedret opfattelse af kontrasten. Det kan bruges som erstatning for ethvert andet 16:9 lærred, uanset projektor. Det er først når du begynder at lave lærredets "native" format i 2.35:1, at de særlige krav til hardware opstår.
p.las skrev:
| Er dugen af egen produktion eller benytter man anden fabrikkat |
|
|
De SIGER det er egen fabrikat, og jeg kan heller ikke finde nogen producent med samme specs og kombination af lærredstyper, så umiddelbart tror jeg den er god nok. De leverer dog visse special-modeller (bl.a. en billedramme-lærred hvor der er printet et maleri på halvdelen af dugen, der så ruller op og bliver til lærred) med mulighed for Screen Research ClearPix 2 dug. Det er en ganske stor producent, men de er blevet det ved at have en stor gennemslagskraft på nogle få markeder, mens de endnu er ret ukendte på de øvrige markeder. Jeg er overbevist om at det er en producent vi kommer til at høre meget mere til i fremtiden, de har visionerne i orden og det lader til at de har evnerne til at føre dem ud i livet. De to nævnte lærreder er kun en lille del af deres sortiment, og kun starten på deres satsning på masking-lærreder, der kommer helt sikkert flere spændende ting fra dem i fremtiden. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
FHWac skrev:
| Er der nogen DVD, HD eller blue-ray der understøtter cinemascope? |
|
|
Både og, kan man vel sige. Formatet er rent teknisk 16:9, men da mange film er i 2.35:1, er der sorte striber over og under billedet. Med 4D Multiformat lærredet gør man ikke andet end rent fysisk at maskere disse striber væk, fordi det rent æstetisk giver et mærkbart løft i oplevelsen. Med Cadre Light Masque lærredet, som er i egentlig 2.35:1 format, kræver det at du har en scaler der kan strække billedet lodret, så det fylder hele 16:9 chippen, og derefter strækkes tilbage vandret i Prismasonic optikken. Alternativt, at man bruger en projektor som HC5000 der har en 2.35:1 mode. Du får som sådan ikke højere opløsning i materialet ved at gøre dette, men du udnytter projektoren bedre, og får et visuelt bedre indtryk.
Den primære ulempe ved Cinemascope er undertekster. Hvis de er vigtige for én, skal man lige tænke sig lidt om, for det er meget få afspillere der understøtter muligheden for at flytte underteksterne op i billedet, på de film hvor de ligger nede i bjælken. P.T. tæller det mig bekendt diverse HTPC-løsninger, Kaleidescape (et smådyrt multirums-system) samt Samsung afspillere med EZview (EZview laver det lodrette stræk der skal bruges i kombination med Prismasonic linsen). Cinemascope løsninger er stort i USA i øjeblikket, derfor vil afspillere med løft af underteksterne formentligt blive mere udbredte fremover.
HD-afspillerne har p.t. ikke mulighed for at løfte underteksterne, hvis de på skiven er placeret lavt. Software-udbyderne har udvist interesse for at udnytte HD-formaternes mulighed for valgfri placering af underteksterne - både DVD og HD-formaterne kan lægge underteksterne frit, afhængigt af hvor udbyderen af filmen tillader det. Sony har meldt ud at de fremover vil give folk valgmuligheden, men hvornår det implementeres i praksis skal jeg ikke kunne sige.
|
|
|
Det er vel sådan at hvis du har en 16:9 indspildt dvd er det vel indspildt i 1:1.85. Men så findes der anamorf indspildninger hvor billed informationen "kun" ligger indenfor de sorte bjælker. Vil det sige at 16:9 anamorf er et 1:2.35 data format på 16:9?
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
| Det er vel sådan at hvis du har en 16:9 indspildt dvd er det vel indspildt i 1:1.85.
Ret ofte, ja. Netop derfor har Multiformat lærredet en 1.85:1 mode, for at slippe for de små sorte bjælker der ellers er på et 16:9 lærred uden overscan.
[QUOTE=FHWac] Men så findes der anamorf indspildninger hvor billed informationen "kun" ligger indenfor de sorte bjælker. Vil det sige at 16:9 anamorf er et 1:2.35 data format på 16:9? |
|
|
Jeg er ikke 100% sikker på at jeg forstår dig rigtigt, men: Billedet på en DVD er maksimalt anamorf 16:9. Hvis filmen så er 2.35:1, vil der være sorte bjælker selv om det er anamorf 16:9, men kun bjælker der svarer til forskellen på 2.35:1 og 16:9. Der findes mig bekendt ikke nogen ægte anamorf 2.35:1 udgivelser.
I biografen er det noget andet. Her er formatet på filmrullen altid det samme fysiske format, og forskellige filmformater vises ved at bruge forskellige anamorfiske linser. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
FHWac skrev:
| Det er vel sådan at hvis du har en 16:9 indspildt dvd er det vel indspildt i 1:1.85.
Ret ofte, ja. Netop derfor har Multiformat lærredet en 1.85:1 mode, for at slippe for de små sorte bjælker der ellers er på et 16:9 lærred uden overscan.
[QUOTE=FHWac] Men så findes der anamorf indspildninger hvor billed informationen "kun" ligger indenfor de sorte bjælker. Vil det sige at 16:9 anamorf er et 1:2.35 data format på 16:9? |
|
|
Jeg er ikke 100% sikker på at jeg forstår dig rigtigt, men: Billedet på en DVD er maksimalt anamorf 16:9. Hvis filmen så er 2.35:1, vil der være sorte bjælker selv om det er anamorf 16:9, men kun bjælker der svarer til forskellen på 2.35:1 og 16:9. Der findes mig bekendt ikke nogen ægte anamorf 2.35:1 udgivelser.
I biografen er det noget andet. Her er formatet på filmrullen altid det samme fysiske format, og forskellige filmformater vises ved at bruge forskellige anamorfiske linser.
|
|
|
Cinemascope er det ikke det samme som anamorf? Jeg mener at man også har anamorf linser til biografer.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 31 Maj 2007 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
| Cinemascope er det ikke det samme som anamorf? Jeg mener at man også har anamorf linser til biografer. |
|
|
Cinemascope ER amamorf. orginalt 2.66:1, med mindre der er tale om 65/70mm film og de findes også i anamorf. udgaver.
Læs og lær:
http://www.70mm.dk/
http://www.widescreenmuseum.com/index.htm
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 01 Juni 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
| Cinemascope er det ikke det samme som anamorf? Jeg mener at man også har anamorf linser til biografer. |
|
|
Det er også det jeg skriver, i biografen er det noget andet. Her ER Cinemascope anamorf, da alle formater (normalt) er lagret på samme bredde 35mm film. 1.85:1 og 2.35:1 fylder det samme på filmrullen, men på DVD er 2.35:1 mindre end 1.85:1. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|