Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Afspilning fra PC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 28 December 2014 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ud og hente mig en dejlig forstærker i dag, som har indbygget Dac. Min pc skal bruges som afspiller til dette set og
dertil har jeg lige et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med.

1: Er der en anbefalet maks længe på USB kabel som går mellem pc og forstærker? Kunne godt bruge 5m, men er det for
meget?
2: Hvis jeg skal afspille cd'er, er det så ikke helt ok og bruge det indbyggede drev i pc'en? Jeg tænker at den jo bare aflæser
data fra cd'en og så er det først dac'en at omkonverteringen til analog sker, og her at kvaliteten skal være i orden. Er dette
korrekt?
3: Kan i anbefale et godt, simpelt og gerne gratis program til at fiske mine cd'er med? Anbefaling til format der rippes til er
også meget velkommen.

På forhånd mange tak, og rigtig god bag-jul til jer alle :-)
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 December 2014 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

hej

jeg har selv brugt  5 meter uden problemer ..  og tror også du kan gå op på 10meter .. men har ikke prøvet så ved det ikke..

jeg plejer bare at ligge cdén ind inden jeg afspiller den .. det tager ikke så lang tid 

jeg bruger selv free rip mp3 converter.. køre fint i alle formater .. jeg ligger musik ind som flac,, lydbøger ind som mp3. bruger samme program til det hele

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 December 2014 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Wega skrev:

1: Er der en anbefalet maks længe på USB kabel som går mellem pc og forstærker? Kunne godt bruge 5m, men er det for meget?
2: Hvis jeg skal afspille cd'er, er det så ikke helt ok og bruge det indbyggede drev i pc'en? Jeg tænker at den jo bare aflæser data fra cd'en og så er det først dac'en at omkonverteringen til analog sker, og her at kvaliteten skal være i orden. Er dette korrekt?
3: Kan i anbefale et godt, simpelt og gerne gratis program til at fiske mine cd'er med? Anbefaling til format der rippes til er også meget velkommen.

1. Jeg har ikke erfaring med så lange USB kabler i den sammenhæng. Der må andre på banen. Min opmærksomhed fanges af sammenkoblingen af PC og forstærker via USB kabel. Er du sikker på at din forstærker kan kommunikere med PC'en ad den vej?
2. Jeg anvender drevet på min PC lige nu til gengivelse fra CD. Jeg anvender flere forskellige softwareprogrammer til afspilning. PC'en er tilsluttet til en ASUS ESSENCE ONE DAC via USB. Windows 8.1 og ASIO4ALL v2 driver. 24Bit/192k . Software behandlingen af drevets data i min opsætning har stor betydning for resultatet, har jeg konstateret.
3. Jeg anvender WinAmp eller Exact Audio Copy til afspilning fra drevet. Det sidste program er fremragende til ripning af dine CD'er til harddisken.

Det er mit forslag. Der kommer sikkert utallige andre. Godt Nytår!   
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

redwine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 December 2014 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Jo kortere USB kabel jo bedre, og gerne mindre end 1 meter
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 December 2014 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

USB standarden er på max 5 meter, der er andre der laver rene USB kable længe end de 5 meter, men så er man ikke 100% sikker på at de virker hver gang, eller skal der en Booster løsning til.

Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Sendt: 28 December 2014 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

1. Så kort som muligt, i en usb port, uden andre enheder tilsluttet på den pågældende hub.
2. Undgå at afspille direkte fra drevet, rip musikken over på computeren først.
3. Til at rippe cder kan EAC anvendes. Dette program er i stand til at rippe bit perfect. Rip til Flac formatet, hvilken grad af komprimering er mindre vigtigt. Har man en flac fil, kan man altid omkonvertere til en anden komprimeringsgrad uden tab af information.

Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2014 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Mange tak for alle de meget informative svar der er dukket op, mange tak for det :)

USB kabel: Jeg stoppede ved Elgiganten og købte 5m af deres billigste kabel, som jeg har sat til for at få det til at virke. Det virker som det skal.
Men jeg kan jo se at I anbefaler korte kabler, og nogle vil sikkert også mene at bedre kabler vil hjælpe. Kan nogen forklare mig hvorfor, eller
henvise til noget information omkring dette? For mig at se er det data der løber i et USB kabel, som enten kan være 1 eller 0, ikke så meget andet.
Så hvordan kan lyden påvirkes igennem et data kabel?

CD afspiller: Lidt forskellige svar omkring dette. Jeg tænker igen at den afspilleren jo "bare" læser data, og at det først er i DAC'en at det laves om til
analog lyd, som kan variere i kvalitet alt efter DAC'en. Hvordan kan CD afspilleren påvirke lyden?

Format: Jeg ripper til flac, og vil forsøge mig lidt med forskellige komprimeringer. Jukuluff, hvad vil det sige at rippe bit perfect? Vil kigge de nævnte
programmer igennem, men er overrasket over at WinAmp kan læse flac. Det var mit ynglings program i 15 år, før jeg gik over til streaming.

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Sendt: 28 December 2014 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Grundlæggene er det ikke altid at et cdrom drev læser en en cd helt korrekt. Der er indbygget en form for error correction, ved den metode som data er gemt på en cd. Ved realtime afspilning af en CD er der et tidsbegrænsning på hvor lang tid drevet kan bruge på at læse dataen korrekt før det fører til et udfald i lyden. For at undgå udfald i lyden, benyttes interpolation. Interpolation er grundlæggede et kvalificeret "gæt" på hvad står på disken, i det pågældende område. Dette gæt, er ikke nødvendigvis det samme, som det der ret faktisk står på disken. Når man ripper en CD er det derfor at foretrække, at softwaren er sat op til at forsøge at læse dataen korrekt, i stedet for hurtigt hvor interpolation muligvis er blevet brugt.

Bemærk ordvalget "muligvis". Har man et fornuftigt cdrom drev og hvis cden er af god kvalitet, er det min erfaring er der ikke er de store problemer med at læse dataen korrekt i første forsøg. Men er der tale om et gammelt cdrom drev i en bærbar, og den pågældende cd er 20 år gammel og har set bedre dage, så begynder det at gøre en forskel.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 December 2014 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

USB-kabel: Jeg vil tilslutte mig at holde kablet så kort som muligt. Har selv prøvet en USB-forlænger (repeater) til kabel over 5 meter, det lød
meget dårligt, hvilket måske skyldes jitter grundet den aktive forstærkning i forlængeren. Hold dig i øvrigt fra USB-kabler med ferrit-kerner, der
ligger som en ring omkring kablet. De kan lyde dårligt, men ellers er der ikke den store forskel på USB-kabler.

Winamp har en rigtig god brugergrænseflade (min favorit på dette punkt), men den indbyggede digitale volumenkontrol lyder ikke så godt, så den
skal bare holdes på 100%.

Perfect ripning: Nogle programmer (EAC og dBPoweramp) kontrollerer et gennemført RIP mod en database på nettet, der indeholder det samme
album. Hvis dit RIP er identisk med mange andre brugeres er der en god chance for, at det er en korrekt aflæsning af CD'en. Det er med andre
ord usandsynligt, at flere brugere skulle have præcis de samme fejl i deres RIP. Jeg bruger selv dBPoweramp, selvom det ikke er gratis, da det
er meget bekvemt i brug. En fuldt funktionel udgave kan downloades gratis til brug i en måned.

RIP endelig til FLAC, da det er et open source format, som dominerer ukomprimeret musik. Her vil du heller ikke problemer med at redigere tags,
hvilket er meget vigtigt for en større musiksamling.

Jeg har samlet nogle tips til optimering af musikafspilning på computer, se på min hjemmeside under Hardware => Optimering af PC. jeg vil klart
anbefale ripning af musik til en ekstern harddisk i stedet for afspilning af CD direkte i drevet.

Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2014 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Det er jo helt fantastisk så klog jeg bliver, mange tak for alle de gode input og information

Ind til nu bliver jeg nød til at bruge et 5m USB kabel, men på sigt må jeg prøve og kigge efter en mere optimal løsning.
Jeg har hentet EAC og vil prøve at rippe min første CD en gang i aften, så jeg kan sammenligne med det samme album på både WIMP og afspillet
direkte fra PC'ens CD afspiller. Jeg prøvede i aftes at sammenligne WIMP og CD afspilleren, og af en eller anden årsag synes jeg WIMP's udgave lød
en del bedre, der var i al fald et bedre lydbillede. Så én eller anden forskel er der, når nu mit ret utrænede øre kan høre det. Nu glæder jeg mig til
at se hvordan mit eget rip bliver i forhold til de andre.

Jeg tror jeg har fået svar på mine spørgsmål, men ellers vender jeg jo tilbage. Nu skal der lyttes noget mere med den nye forstærker

Tak igen for hjælpen!

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 December 2014 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

God fornøjelse i aften.

Når du sammenligner Wimp og en lokalt afspillet fil bør du ikke spille fra en lokal roterende harddisk med mindre det er en ekstern harddisk. En
intern roterende harddisk lyder bare dårligere - for SSD-diske er der ingen problemer andet end prisen for 2 TB disk

Kopier evt. den lokale fil over på en USB-nøgle og foretag afspilning derfra.
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 December 2014 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Lao Tzu skrev:
God fornøjelse i aften.

Når du sammenligner Wimp og en lokalt afspillet fil bør du ikke spille fra en lokal roterende harddisk med mindre det er en ekstern harddisk. En
intern roterende harddisk lyder bare dårligere - for SSD-diske er der ingen problemer andet end prisen for 2 TB disk

Kopier evt. den lokale fil over på en USB-nøgle og foretag afspilning derfra.

Nu har jeg ikke haft andet end interne harddiske og afspilning fra NAS-server gennem en Bel Canto USB link og senere en Meridian Explorer, inden jeg opgraderede til Meridian MC200. Nogle vil måske ikke mene, jeg er kvalificeret til at svare eller rådgive dig på dette, så det vil jeg lade være med.

Jeg synes dog du skal prøve at sammenlige intern harddisk med usb nøgle, for at se om du kan høre forskel her, når du sammenligner med Wimp, nu hvor du er i gang.

SSD harddiske er dyre som der nævnes ovenfor.

Ved Aurrender benytter dette. Det har sikkert en indvirkning på lyden, spørgsmålet er hvor meget og hvor meget det viser sig på ens ejet set-up.

For øvrigt fint anlæg, har selv haft en, NAD S-100, spiller fortrinligt

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 December 2014 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Jeg bruge XLD for Mac, da men ikke kan få Exact Audio Copy eller dBPoweramp til mac men da XLD bruge dBPoweramp database så gå det nok, den er så indstille til at rippe cd i bit perfekt (der er et link på nette om hvordan man skal indstille XLD til bit perfekt rip), jeg har så af teste grund valgt at rippe i Aff for at kunne sammenligne ren cd afspilning over samme dac mod det samme nummer rippe (i samme format), kan så god værre at jeg i fremtiden ville begynde at rippe til flac, men det ville tiden vise, men så ved jeg også hvordan at det skal lyde, alt hige res musik blive downloade i flac og gerne hvor det er mulige i 24 bit/192khz (det format min nuværende dac kan aflæse som max resolution).

Plan er at bruge mac til selv afspilning over en external hard disk (som ikke er forbundet over usb), da der fås nogle gode hige res musik afspille til netop mac og hvor på nogle af disse afspille kan man netop indstille at afspille fra ram og afspille uden om mac intern core audio med mere.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2015 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Opdatering:
Efter at have ABX'et et par gange kan jeg konkludere at jeg ikke kan høre forskel på, om musikken bliver afspillet fra roterende disk eller SSD. Om
det så er ørene eller mit anlæg den er gal med ved jeg ikke, men det var i al fald rent gæt det jeg sad og lavede.
Hvilken forskel mener I det giver i musikken, hvad er det jeg skal lytte efter?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 12 Januar 2015 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger Exact Audio Copy som ripper. Dette fordi jeg er nærig. Det er supergodt men ikke brugervenligt. DbPoweramp er ligeså godt og betalingsversionen er meget brugervenlig.

Andre programmer har jeg også brugr. F.eks winamp og mediaplayer. Ingen af dem duer. Jeg oplever udfald i ripningen med begge programmer. EAC har rippet flere hundrede CD hos mig uden et eneste udfald. Al min musik ligger på en NAS med to diske i RAID (det er træls at miste musikken.)

Afspilning foregår i Foobar2000. Det er ikke brugervenligt med gratis, og når først man har lært lidt omkring opsætning så er det virkeligt godt. Afspilning direkte fra drev kan godt gå hvis man har travlt, men drevet vil ofte larme meget, så jeg ripper altid en CD så snart den kommer ind af døren.

USB kan være ok til fremragende. Det kommer helt an på implementeringen i forstærkeren. Ellers kan du overføre spdif fra PC til forstærker istedet.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2015 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen: Kan du fortælle lidt mere om den opsætning du nævner i Foobar2000? Jeg bruger også dette program, men har ikke ændret ret meget ved
opsætning, har bare importeret musikken og så sat det i gang. Er der nogle vitale opsætninger som jeg bør ændre på for at få det optimale ud af
programmet?

Hifitossen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Music4life

Bruger siden: 02 December 2012
Sendt: 12 Januar 2015 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nu vælge den bedste afspiller

http://www.jriver.com

Kan kombineres med jremote app på sin smartphone så har du en suveræn løsning
Til top Vis Hifitossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hifitossen

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Januar 2015 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Lao Tzu skrev:
En intern roterende harddisk lyder bare dårligere

Vrøvl

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2015 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Hifitossen skrev:

Jeg har overvejet at prøve den, selv om jeg måske tvivler på jeg kan høre forskel/mit anlæg præsterer så godt at der er en forskel.
Vi har ikke trådløst internet her i huset, og har ingen planer om at få det. jremote ser også ud til kun at være til Apple produkter, hvilket er en skam
da vi bruger Android.

Hifitossen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Music4life

Bruger siden: 02 December 2012
Sendt: 12 Januar 2015 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Wega skrev:
Hifitossen skrev:

Jeg har overvejet at prøve den, selv om jeg måske tvivler på jeg kan høre forskel/mit anlæg præsterer så godt at der er en forskel.
Vi har ikke trådløst internet her i huset, og har ingen planer om at få det. jremote ser også ud til kun at være til Apple produkter, hvilket er en skam
da vi bruger Android.

Det er der løsninger på

http://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=67831.0
Til top Vis Hifitossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hifitossen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum