Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Marantz CD17 kontra CD16? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sandkassen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Godaften

Inspireret af tråden angående Marantz CD17, kom jeg til at tænke på, om nogen mon kunne fortælle om forskellene på denne og en CD16 (som jeg selv er indehaver af) - tekniske såvel som lydmæssige.

Jeg spørger dels af ren og skær videbegærlighed og dels fordi jeg også har haft overvejelser angående CD17.

Venlig hilsen

Carsten

Til top Vis Sandkassen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandkassen

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 06:55 | IP-adresse registreret  

Den væsentligste forskel er løbeværket - Philips CDMpro, som går for at være det bedste løbeværk de har lavet gennem tiden - bygget til at holde en evighed. Og så er det jo super-støjsvagt i alle funktioner - positivt kvalitetsindtryk.

Lydmæssigt synes jeg personligt at CD-16 er en tand bedre. Den har det der analoge tilsnit i spillestilen som CD-17 ikke helt evner på samme måde. CD-16 er så dejligt fri og naturlig at lytte til, hvor CD-17 til tider godt kan virke en anelse tynd specielt i toppen.

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

CDM 9 PRO MMMMMMMMM!!! Hvornår har du sidst set et løbeværk med chassis og svingarm i støbt zink.

Et af de 2 - 3 bedste løbeværk EVER!! og så vidt jeg husker er konverterne i CD16 Phillips' DAC 7 som i mine ører er en af de ganske få 1-bit konvertere, der lydmæssigt kan konkurrere med en god multibit konverter.

Behold din CD16. Om ikke andet har du et drev i referenceklasse. Så muligheden for at kunne købe en extern DAC af nyere dato ligger jo lige til højrebenet.

MVH

Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Hej,

Her med de drev der er blevet brugt i Marantz CD-16!.. ”CD-16(1993)CDM4MD støbt zink m. Svingarm” CD-16SE(1994) CDM4MDP støbt zink m. Svingarm” CD-16D(1996) CDM12.1 linear sporing”  Marantz har kun benyttet CDM9PRO i CD-23, CD-23Ltd, CD-23D Ltd. og CD-23Da i årene 1994 til 1998. CD-17mkII benytter CDM12.1 CD-17mkII KI havde CDM1201 og de nye CD-17mkII M og CD-17mkII MKI benytter VAM12M."et drev der laves kun til Marantz"

Mht DAC sad der i de første CD-16 (1993-1994) en (DAC7)SAA7350 i 1995 til 1996 benyttede man (DAC7) TDA1547 disse benyttede SM5803APT digitalt filter. De sidste modeller af CD-16 (1996) og frem brugte man (DAC7) TDA1547 og den nyeste Philips Digitale filter TDA1307 (DF7) de sidst nævnte er også det der bliver brugt i ALLE CD-17 modeller

Hvad man så bedst kan lide lyden af er vel en personlig sag. Personligt mener jeg ikke at Marantz har sovet i timen, og de nye modeller er så meget bedre, og hvis man går vider og kikker på deres udgange (HDAM) er disse jo også ændret en del, lige som strømforsyningen. ”Så en hvert fremskridt! Behøves ikke at være et tilbageskridt"

Til Marantz SA-8260 og SA-17S1 og SA-17S1 ver2. udviklede Marantz deres eget drev i samarbejde med SHARP, dette blev af mange lovprist som et af mest støjsvage drev der nogensinde er lavet. en del anmelderer kan næsten ikke få armene ned efter at de har tested SA-8260.

Hilsen

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Maj 2004 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Sandkassen skrev:

Godaften

Inspireret af tråden angående Marantz CD17, kom jeg til at tænke på, om nogen mon kunne fortælle om forskellene på denne og en CD16 (som jeg selv er indehaver af) - tekniske såvel som lydmæssige.

Jeg spørger dels af ren og skær videbegærlighed og dels fordi jeg også har haft overvejelser angående CD17.

Venlig hilsen

Carsten

Cd 16 lyder klart bedst i mine øre og jeg er meget ening i Ronins betragtelser.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 05:48 | IP-adresse registreret  

Er du til CD16-lyd, så køb en CD-10 - den gennembanker CD16.

CD17 lyder noget anderledes, men bestemt ikke dårligere. Specielt de nye MK2 udgaver synes jeg ganske fornuftige...

Men igen, det er en smagssag.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

winter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Glem alt om cd 17 og cd 16.Jeg har netop faaet en Marantz cd 11 Limited. Den slaar dem begge paa alle punkter.

Kender nogen Marantz cd 12 den er to delt og skulle kun ha' varet lavet 200 stk paa verdens plan.

Men igen stol paa dine egne ore.

MVH

Til top Vis winter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winter

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

anda skrev:

CDM 9 PRO MMMMMMMMM!!! Hvornår har du sidst set et løbeværk med chassis og svingarm i støbt zink.

Et af de 2 - 3 bedste løbeværk EVER!! og så vidt jeg husker er konverterne i CD16 Phillips' DAC 7 som i mine ører er en af de ganske få 1-bit konvertere, der lydmæssigt kan konkurrere med en god multibit konverter.

Behold din CD16. Om ikke andet har du et drev i referenceklasse. Så muligheden for at kunne købe en extern DAC af nyere dato ligger jo lige til højrebenet.

MVH

Anders D.

Jeg er såmænd enig lige bortset fra det med DAC7 chipsættet. Det er en l**te 1bit sag. Godt nok af sin tid var den ok, men der er lavet 1bittere flere klasser bedre. Problemet er det analoge udgangstrin som en idiot ved Phillips har ødelagt. Men sagen ilustrerer nu også derfor, at selve konverteren slet ikke har den betydning for lyden af en dac/cd som folk går og tror - der er jo lavet fine maskiner med dac7.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Hej,

Her med de drev der er blevet brugt i Marantz CD-16!.. ”CD-16(1993)CDM4MD støbt zink m. Svingarm” CD-16SE(1994) CDM4MDP støbt zink m. Svingarm” CD-16D(1996) CDM12.1 linear sporing”  Marantz har kun benyttet CDM9PRO i CD-23, CD-23Ltd, CD-23D Ltd. og CD-23Da i årene 1994 til 1998. CD-17mkII benytter CDM12.1 CD-17mkII KI havde CDM1201 og de nye CD-17mkII M og CD-17mkII MKI benytter VAM12M."et drev der laves kun til Marantz"

Mht DAC sad der i de første CD-16 (1993-1994) en (DAC7)SAA7350 i 1995 til 1996 benyttede man (DAC7) TDA1547 disse benyttede SM5803APT digitalt filter. De sidste modeller af CD-16 (1996) og frem brugte man (DAC7) TDA1547 og den nyeste Philips Digitale filter TDA1307 (DF7) de sidst nævnte er også det der bliver brugt i ALLE CD-17 modeller

Hvad man så bedst kan lide lyden af er vel en personlig sag. Personligt mener jeg ikke at Marantz har sovet i timen, og de nye modeller er så meget bedre, og hvis man går vider og kikker på deres udgange (HDAM) er disse jo også ændret en del, lige som strømforsyningen. ”Så en hvert fremskridt! Behøves ikke at være et tilbageskridt"

Til Marantz SA-8260 og SA-17S1 og SA-17S1 ver2. udviklede Marantz deres eget drev i samarbejde med SHARP, dette blev af mange lovprist som et af mest støjsvage drev der nogensinde er lavet. en del anmelderer kan næsten ikke få armene ned efter at de har tested SA-8260.

Hilsen

Peter

CDM4MDP er en variant af CDM-pro, og blev også markedsført således - den tekniske konstruktion er ikke så forskellig. CD-16´eren med 12.1 løbeværket blev så vidt vides aldrig solgt herhjemme, men var forbeholdt "andre markeder"! De mange varianter generelt skyldes forskellige markeder samt introduktion af både Special Edition og en speciel Signature-serie som kun blev lavet i begrænset antal (I Tyskland 2000 stk.)

NikonSP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Til top Vis NikonSP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikonSP

NikonSP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Og når man så møder sådan en Marantz CD-16, hvordan finder man så ud af, hvad det er for en af modellerne??

Venlig hilsen

NikonSP

Til top Vis NikonSP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NikonSP

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes