| Forfatter |
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej hvad gør i..??, når i køber nyt musik og pladeselskabet har mishandlet indholdet på cdén. har er et billede på hvordan det kan se ud.. (billede kommer fra anden tråd)
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Bent Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2012 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skruer ned
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan vil du skrue ned på en indspilning?
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.perfectdeclipper.com/download/
Har prøvet men synes nu ikke det hjælper særlig meget Så det eneste efektive er nok at smide cd'en eller filen ud, og så ellers holde sig til lp'er
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du ikke gøre noget ved. Lyt til musikken ved lav styrke, hvis det er plade, du trods alt er glad for, så er det da til at holde ud. Er det en plade, der udkom for mere en 20 år siden og bagud, så prøv evt at finde pladen fra den første tid, da den udkom hos Accord og andre brugt cd/lp butikker. Det er nemlig oftest genudgivelser og remasteringer og helt nye plader, det går ud over.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Janhp Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2014 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
*hvad gør i..??, når i køber nyt musik og pladeselskabet har mishandlet indholdet på cdén.* ha lader være med at købe cd,er, jeg har ikke engang en cd afspiller, netop af samme grung, gad vide hvor mange cd,er der er smidt ud på grund af dårlig lyd? ja det er dem alle der er røget ud her. i min verden er cd lyd, fabriks fremstillet musik UDEN sjæl. Mvh. Jan H.Pedersen
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 355
|
| Sendt: 03 Oktober 2015 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Max.H skrev:
http://www.perfectdeclipper.com/download/Har prøvet men synes nu ikke det hjælper særlig megetSå det eneste efektive er nok at smide cd'en eller filen ud, og så ellers holde sig til lp'er
|
|
|
Jeg er meget overbevist om, at du ikke har brugt programmet rigtigt og derfor ikke får det ønskede resultat. Jeg har haft utrolig stor succes med programmet. Det er lykkedes mig at redde mange fortabte cd'er så jeg nu kan holde ud at høre på det. Selvfølgelig ville det rigtige være at det var indspillet rigtigt fra starten. Lige et før og efter eksempel herunder af Green Day - American Idiot:
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er det vel på sin plads at du forklare os andre trin for trin , hvad vil skal gøre for at opnå det samme som du kan
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
| så er det vel på sin plads at du forklare os andre trin for trin , hvad vil skal gøre for at opnå det samme som du kan |
|
|
Det vil jeg gerne. Jeg er noget tidspresset lige nu her, men når jeg får tid kan jeg prøve at strikke en samlet vejledning sammen ud fra de ting jeg har fundet frem til.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er jeg også spændt på at høre. En klippet signalkilde er pr. definition ødelagt for altid. Der er ingen mulighed for gendannelse af noget som helst. At man så kaan gøre det mere ørevenligt er jo kun en ekstra manipulation af signalet.
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
| Den er jeg også spændt på at høre. En klippet signalkilde er pr. definition ødelagt for altid. Der er ingen mulighed for gendannelse af noget som helst. At man så kaan gøre det mere ørevenligt er jo kun en ekstra manipulation af signalet. |
|
|
Det skriver han også selv på siden der linkes til :
"A perfect reconstruction is not possible because some data is lost. Perfect DeClipper is called 'perfect' because I think I can mathematically prove that its algorithm approaches (one of) the best possible reconstruction(s) based on the data that is available."
Intet bliver perfekt når det først er ødelagt, men hvis "reparationen" gør det mere behageligt at lytte til kunne det da være interessant nok at lege med. Manipulation eller ej, så handler det vel i sidste ende om hvad der lyder bedst.
|
| Til top |
|
| |
Jørgen Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Installation af Perfect declipper i Audacity:
Jeg starter lige ved en vejledning til installation af programmet. For at kunne se hvad der sker med signalet grafisk bruger jeg en audioeditor. Jeg har valgt Audacity:
http://audacityteam.org/
For at installere Perfect declipper som plugin skal man først dowloade plugin filen "vst_perfect_declipper_64.dll". Den findes under nedenstående link:
http://www.perfectdeclipper.com/download/
Den placeres i følgendende bibliotek "C:\Program Files (x86)\Audacity\Plug-Ins". Herefter skal Audacity scanne for nye plugins. Når Audacity er startet gøres det fra menu'en "rediger" under "indstillinger" samt punktet "effekter". Her skal afkydses det felt som hedder "genscan vst-effekter, næste gang Audacity startes". Herefter skal programmet jo så lukkes og startes igen. Nu burde man have en ny effekt kaldet "Hans Van Zutphen SA Perfect declipper".
De filer jeg henter ind i Audacity er som regel enten wav eller flac. De fleste afspilningsprogrammer kan importere cd'er i de formater.
Jeg vender tilbage med en vejledning som fortæller hvordan jeg bruger programmet. Det er noget nørdet opbygget, og ikke super brugervenligt. Men det er ikke slemt at bruge når først man får styr på opsætningen.
|
| Til top |
|
| |
Weezer Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 04 Oktober 2015 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan kommer signalet egenligt til at lyde efter behandlingen?
Normalt har mange masterings tools en peaklimiter, som begrænser signalet inden clip level. Det ligner lidt mere en expander (det modsatte af en
kompressor), som bliver benyttet her - Er det korrekt, og er det en multibånds?
|
| Til top |
|
| |
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
| Sendt: 05 Oktober 2015 kl. 07:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
| Den er jeg også spændt på at høre. En klippet signalkilde er pr. definition ødelagt for altid. Der er ingen mulighed for gendannelse af noget som helst. At man så kaan gøre det mere ørevenligt er jo kun en ekstra manipulation af signalet. |
|
|
Er det ikke det som hele hifi hobbyen går ud på ? At manipulere signalet så det er til at holde ud at høre på, ved hjælp af bedre forstærker, signalkilde, kabler mv. Hvis jeg hører en ældre produktion med slank bas får den da et nyk på basknappen, for at få det til at lyde "bedre" Lydstudierne manipulerer også signalet så godt de kan for at få det til at lyde godt (det kaldes mix og produktion) At vi så skal genoprette mastering studiets ødelæggende manipulation af signalet er sørgeligt, men kan det lade sig gøre, hvorfor så ikke ?
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 05 Oktober 2015 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har du så absolut ret i, men så lad os kalde det for det det er. En udpakket flac-fil er 100% tilbage til den originale wav, men det man taler om hér, er at lede efter noget, der er borte for atid, svarende til at man forsøger at få det samlede inhold tilbage igen fra en MP3-fil. Det kan sikkert kaldes mange forskellige ting, men genopretning/gendannelse er det i hvert fald ikke  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 05 Oktober 2015 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke en gendannelse af det tabte. Det tabte er tabt. Det er - som jeg forstår det - tilføjelser baseret på algoritmer Hans Van Zutphen har arbejdet på. Man sænker dynamikområdet, så der bliver plads til at "reparere" - "bygge ovenpå" det klippede lydsignal. "Det er redningen for musik, mishandlet gennem dynamisk komprimering eller klippede signaler", som det beskrives. Og gætter Hans Van Zutphen rigtig er det jo et fantastisk værktøj, som burde monteres i alle apparater til musikafspilning. Med en knap, kaldet "Audiophile ON/OFF"
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 05 Oktober 2015 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rettelse.
Jeg skrev: Man sænker dynamikområdet, så der bliver plads til at "reparere" .....
Der skulle stå: Man sænker lydniveauet, så der bliver plads til at "reparere" .....
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 05 Oktober 2015 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Det har du så absolut ret i, men så lad os kalde det for det det er. En udpakket flac-fil er 100% tilbage til den originale wav, men det man taler om hér, er at lede efter noget, der er borte for atid, svarende til at man forsøger at få det samlede inhold tilbage igen fra en MP3-fil. Det kan sikkert kaldes mange forskellige ting, men genopretning/gendannelse er det i hvert fald ikke |
|
|
Det kan have samme positive effekt som at anvende replay gain. Hvis signalet er dæmpet
INDEN det når frem til DACen, så skal DAC'en ikke behandle et klippet signal. Det er de færreste DAC's der btyder sig om det. OG NEJ. Jeg siger ikke at signalet er repareret. Kun dæmpet så der ikke kommer clipping ind i DAC'en. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
Weezer Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 05 Oktober 2015 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overværede engang Thomas Lund fra Tc fortælle om dette. Issuen var at, når et digitalt signal blev lavet til analogt, så kunne man komme ud for at,
det analoge signal klippede - selv om det digitale signal ikke var klippet. TC lavede så en limiter til at kompensere for dette under master
komprimeringen. Jeg kan ik huske det i detaljer, men der står noget om det her: https://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_310-lund.pdf
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 05 Oktober 2015 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
| men det man taler om hér, er at lede efter noget, der er borte for atid, |
|
|
Det gør man vel i princippet allerede i en DAC. Det er jo også at beregne sig frem til det man "ødelagde" under indspilningen.
Desværre ødelægger man ofte mere end nødvendigt under indspilningen og det skaber et behov for at reparere yderligere hvilket dette program så er et bud på.
Vi kan kalde det hvad vi vil og have alle mulige holdninger til det på forhånd. Men desværre er der et behov og hvis programmet kan give en større nydelse ved at lytte til det endelige resultat, kan jeg sagtens se bort fra alle teoretiske og ideologiske betragtninger. Det afgørende er hvad der kommer ud af højttalerne.
Jeg har ikke prøvet programmet, men synes da at det lyder interessant.
|
| Til top |
|
| |