| Forfatter |
|
Maniitsoq Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
De nye DAB radio'er kan de kun tage nye digitale signaler eller også de gamle FM. Eller blive P1, P2 og P3 også sendt digitalt ?
|
| Til top |
|
| |
Johansen Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 173
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
En DAB radio kan ikke tage FM. P1, P2 og P3 sender ikke Digitalt, men det er vist nok planen at de skal i den nærmste fremtid, så vidt jeg ved. __________________ Mvh.
J. K. Johansen
|
| Til top |
|
| |
Mirovich Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle DAB'er kan kun tage digitale kanaler mens andre også kan tage FM. Fx. har Pure to modeller en kun til digital og en til digital og FM som koster lidt mere.
Venlig hilsen
Mir __________________ The good news is that we're quick, but the bad news is that we're worried about the brakes.
|
| Til top |
|
| |
Johansen Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 173
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige kigget inde på DR's hjemmeside og der skriver de ikke noget om at P1, P2 og P3 kommer til at sende i DAB. Men der kommer en DAB sports kanal her optil EM.
Og så skulle der komme 5 kanaler fra DR til December og i løbet at 2005 er det muligt at SKYRADIO og 100FM begynder at send i DAB. __________________ Mvh.
J. K. Johansen
|
| Til top |
|
| |
Jesper Bach Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt med DAB, så kan man høre 128Kbit MP3 musik, på en afspiller der kun koster lidt mere end en lille PC
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jesper Bach
Det er ikke helt rigtigt, det du skriver..
En 128 Kbps MP3 fil, kan faktisk lyde rimeligt okay hvis den afkodes ordenligt..
128 Kbps DAB lyder VÆSENLIGT dårligere end MP3..
Diskant kommer der da ud.. Man kan bare ikke høre hvad der er der bliver spillet.. Alt bliver lavet om til udtværret SSSSSSSSSSS lyde.. Det lyder helt ufatteligt dårligt..
Det har noget med den algoritme de sender det ud med at gøre.. Jeg læste for nylig at DR havde eksperimenterede med nogle nye algoritmer, og lyden nu var blevet så meget bedre, at selv folk som slet ikke var Hi-Fi interesserede kunne høre at det lød langt bedre..
Problemet er bare, at jeg først har hørt DAB efter de nye "gode" algoritmer er taget i brug.. Jeg tør slet ikke forstille mig hvor elendigt det har været inden ændringerne..
Om aftenen, når nogle af kanalerne lukker ned, øges bitraten "helt" op til 192Kbps på f.eks Jazz kanalen..
Så kommer lydkvaliteten op på et niveau som minder om en middel 128Kbps MP3 fil.. Men stadig slet ikke noget, man som Hi-Fi interesserede kan bruge til noget.. Højst bagrunds musik.. På trods af at FM ikke er ret godt, så lyder FM langt bedre end DAB.. Igen, på trods af, at det man høre på FM båndet, faktisk i mange tilfælde er en MP3 fil.. Godt nok i 320Kbps..
Det er simpelthen for ringe DR..
Digitalt... Så er det bare skide godt!!!
|
| Til top |
|
| |
All4HIFI Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 112
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er kvaliteten for Radio udsendt via Satelit/parabol ???
|
| Til top |
|
| |
Jesper Bach Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 26 Maj 2004 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej neeper
Rart at blive sat på plads, når det så samtidigt virker som om det kommer fra en der ved noget om emnet 
Det er ved at være ½-1 år siden jeg hørte DAB (på et anlæg hvor forskellen kan høres) jeg hulkede og græd/grinte, kunne ikke helt bestemme mig for om det var skræmmende eller bare hyle morsomt at "fremtidens lydkvalitet" lød SÅ ringe.
Med hensyn til MP3 der lydder godt....hvordan hulen gør du det ??
Er da temmelig inetreseret, har flyttet meget af mit gamle vinyl over på MP3, er noget nemmere til daglig brug, men dengang jeg begyndte var HD dyrt, derfor 128Kbit.
Og nej, den dårlige lyd kommer IKKE fra konverteringen, det foregik med en lidt fed maskine, fra en tidligere arbejdsgiver: http://www.tcelectronic.com/GoldChannel
Derfra digitalt ind i putteren, i 48KHz, og så blev det lavet til MP3
|
| Til top |
|
| |
MHP74 Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 26 Maj 2004 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
Jeg vil også lige smide en kommentar....
Skyradio og 100fm er gennem deres køb af de to fm-kanaler forpligtigt til at lægge det samme produkt ud på DAB senest i 2005. På HiFi-messen i KBH i vinters talte jeg også med DR og de sagde at P3 skulle komme på DAB i 2005 ligeledes. Men man kan jo aldrig være sikker...
jeg synes personligt at DAB er genialt! Man slipper for reklamer (endnu), man slipper for totalt overgearede og håbløse studieværter (endnu) og så har man en rigtig god inspirationskilde hvor man kan læse hvem det er er spilles uden at det drukner i en ånsvag jingle eller reklame.
Mht 192 kps er det også det meste af tiden det man møder på klassisk og soft, ikke kun på jazz-kanalen.
Ja, jeg er begejstret og jeg tror at dem der er skeptiske ikke tidligere heller har lyttet "seriøst" til FM, men også "kun" brugt det til baggrundsmusik, inspiraton eller nyheder, hvis man da ikke lige nød en torsdagskoncert eller Teddy Petersen live fra Vivex for en 50 år siden 
__________________ Mvh
Martin
|
| Til top |
|
| |
Jacob AN Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
| Sendt: 10 August 2004 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Jeg mener at have hørt DR-Chefen (Zeucten) sige P4 Danmark, ny kanal på DAB
Fra 1. december 2004 bliver den mest lyttede radiokanal i Danmark, P4, lanceret på DAB. P4 Danmark vil indeholde de bedste landsdækkende og regionale program-mer fra FM-kanalen.
P1 og P3 på DAB Pr. 1. december 2004 bliver det muligt for DAB-lytterne at modtage FM-kanalerne P1 og P3 via DAB.  __________________ Med Venlig Hilsen
Jacob
-----------------------------------
Hjemmebio er fedt
min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 11 August 2004 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg så forresten af Sverige P2 kører førsøg med DTS på DAb! Den nye sony kan også modtage dette,, cool!

|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 15 August 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu begynder P1, P2, P3 også på DAB i December hvad skal man så bruge FM til??
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 17 August 2004 kl. 05:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
FM skal bruges i de tilfælde, hvor man vil have god lyd med masser af detaljer og "headroom". Det kræver dog en god tuner og en tilsvarende antenne!!!
|
| Til top |
|
| |