| Sendt: 25 Juni 2004 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke hørt forskel, og lyttemæssige forskellige vha. bare at slå kredsløbet til / fra tror jeg ikke på, da der er så mange konstruksmæssige tiltag i sammenhæng med det at upsample, så det vil mudre resultatet temmeligt meget.
Rent overordnet principielt er fidusen vel den at der ved hjælp af noget ekstra kompleksitet i det digitale domæne kan laves mere enkle løsninger i den mere analoge del. For en ingeniør type design af digitale kredsløb kan det være besnærende. Det betyder at man kan gå fra afsindigt stejle filtre til meget stejle filtre.
Generelt er de erfaringer der er på nettet omkring de lydmæssige oplevelser af asynkron upsampling dårlige. Det er mest diy der har erfaringer med det. Det kan være svært at give en forklaring på disse oplevelser. Men sikkert er det, at enhver digital signalbehandling, tilfører jitter til signalet. Det er uklart hvordan eks. asynkron upsampling påvirker med typer af jitter der giver lydmæssigt fnidder, alligevel har det været populært i mange år. Men dybest set har man ikke helt check på det. Man har altså efter min vurdering balanceret kendte problemstillinger mod mere ukendte i designprocessen.
|