Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Optisk kabler: Forskel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Kan det virkelig passe at jeg kan høre forskel på 2 forskellige optiske kabler?
Jeg har lige købt et TeraLabs Prism100d på 1m. fordi jeg var træt mit gamle ClickTronic som kun var på omkring 30cm...

Men jeg synes altså at jeg kan høre forskel på lyden...? Det er lisom den er blevet endnu mere klar ;-) Det er self. ikke noget jeg klager over, men kan det virkelig passe, eller er det bare placebo? For pulsen der kommer igennem lederen burde da være fulstændig fri for forvrængning, og jitter burde jo først kunne opstå, når signalet bliver konverteret til elektrcitet igen...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

sound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Optiske fiber kan lavet på flere forskellige måder. Desuden har overførelsen af signalen fra den optiske udgang til kablet og fra kablet til optisk ingang har også en del at sige.
Du har nok fået fat i et kabel der er en tand bedre end det du havde i forvejen
Til top Vis sound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sound

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Øhh.. Er det mig der er dum, eller er pointen ik præcis med et digitalt signal at man ikke kan forværnge det? Signalet bliver mig bekendt encoded og decodede i hver ende og hvis der pludselig mangler et bit, så betyder det jo et eller andet sted at signalet ik kan konverteres (jeg er computer nørd, ik Hi-Fi nørd, men jeg er ret nysgerrig)

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Cabal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:

Øhh.. Er det mig der er dum, eller er pointen ik præcis med et digitalt signal at man ikke kan forværnge det? Signalet bliver mig bekendt encoded og decodede i hver ende og hvis der pludselig mangler et bit, så betyder det jo et eller andet sted at signalet ik kan konverteres (jeg er computer nørd, ik Hi-Fi nørd, men jeg er ret nysgerrig)

Jo - Jeg har også svært ved at forestille mig at der er forskel på 2 kabler.. med mindre det gamle har været knækket/bøjet for voldsomt, eller har haft en fejl/urenhed i én af enderne? Der ligger jo fibre på kryds og tværs af Danmark, hvor der kan transmitteres uden fejl over hundreder af kilometre med minimal forsinkelse.

mvh
Søren

Til top Vis Cabal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cabal

sound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:

Hvis optiske kabler var så gode var der jo ikke nogle der ville bruge tusindvis af kroner på signalkabler når man kan anskaffe sig et optisk til 199.-kr - hvis man vel og mærke har optisk ind og udgang på sit anlæg.
Til top Vis sound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sound

Sinan_Tamer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2004
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Et digitalt kabel er et digitalt kabel er et digitalt kabel. Ellers skal vi da til og skrive lærebøgerne om. Hvis nogen af jer kan modbevise det, bliver mit næste køb, et bedre USB kabel til min printer. Så kan den måske printe flottere!

Til top Vis Sinan_Tamer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinan_Tamer

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hvis nu vi tager analoge overfor den digitale. Der skal signalet uden tvivl altid konverteres og det bringer altid et tab. Ganske vist kan bitraten laves så utroligt højt at det ikke er hørtbart, men i teorien vil der altid være et tab.

Tager vi så den optiske overfor den elektriske, så kan den elektriske påvirkes af andre elektriske forstyrrelser. Det kan lys ikke og det er nok derfor nogle vælger optisk frem for elektrisk.

Anyways, for lige at komme tilbage til emnet, så er der selvfølgelig forskel på optiske ledere. Nu ved jeg ikke om du kender fysikken bag, men lyset "svinger" så at sige fra side til side inde i kablet pga. forskellige typer lysledende materiale inde i kablet (med forskellig brydningsindex hvis det siger dig noget). Jeg kunne forestille mig forskellen ligger her og at der i et billigt kabel måske kunne "slippe lys" ud af det lysledende materiale eller det billige kabel ikke brugte lige så "rent" materiale.

En anden ting er når lyset skal ind og ud af kablet, det skal helst ske ved vinkler, der gør at lyset ikke brydes ud af lysleder materialet og afhængigt af kabel/stik typen tror jeg også det er forskelligt hvordan disse vinkler er.

Det er nok de ting der gør at Taralabs kablet lyder bedre. Måske er der brugt flere materialer med flere brydningsindex end i ClickTronics kabel, så lyssvingningerne bliver "pænere". Hvad ved jeg? Jeg kender kun teorien, resten er gætværk

Du kunne evt. også prøve at kiogge her http://www.dr.dk/tv/tv-fakta/videnom/81lysleder/ der står lidt. Google er din ven

Jeg lærte forresten på den side at der altid vil være et tab i lysledere og det er jo egentlig logisk nok, så der er nok også mindre tab i taralabs kablet

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Sinan_Tamer skrev:

Et digitalt kabel er et digitalt kabel er et digitalt kabel. Ellers skal vi da til og skrive lærebøgerne om. Hvis nogen af jer kan modbevise det, bliver mit næste køb, et bedre USB kabel til min printer. Så kan den måske printe flottere!

NEJ! Det digitale S/PDIF interface er stort set alt andet end digitalt! Det overfører godt nok digitale bits ("0"- og "1"-taller), men - og det er umådeligt vigtigt - også clock synkroniseringssignalet fra kilden (CD-, DVD-, PC-CDROM drev), og denne information er 100% analogt. DERFOR er et digitalt kabel ikke bare et digitalt kabel.

Grunden til at det ikke nytter noget at købe et bedre kabel til din printer er at den er (stort set) ligeglad med timingen i de enkelte bits, sådan er det IKKE ved "digital" overførsel af lyd.

Sinan_Tamer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

nej! en enkelt leder kan ikke overføre digitalt og analogt signal på samme tid.

Med hensyn til effekten af brydningsindekset i det anvendte materiale... se det gav lidt mening... Men så er det jo bare og finde det rette materiale, der har det rette brydningsindeks. Burde ikke være den hel store videnskab. Eller endnu bedre; anvend et et coaxialt kabel istedet. Jeg tror ikke på, at udefra kommende Elektro Magnetisk støj kan ændre et 5volt logisk signal så meget, at det forvrænges til 0volt. Hvis det alligevel var tilfældet, så prøv og tænk på hvad det samme støj ville gøre ved signalet i højttalerkablet.

S.R.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Det kan forvrænges, men skærm osv. gør selvfølgelig sit for at modvirke det. Hvor meget det kan forvrænges ved jeg da ikke, men nogle små ting, som at lægge sine kabler op af 230V kablerne og rulle dem sammen så der opstår induktion kan i hvert fald yde sit. Er det hørtbart? Måske, måske ikke

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Sinan_Tamer skrev:

nej! en enkelt leder kan ikke overføre digitalt og analogt signal på samme tid.

Nå. Dvs. ADSL over en analog tlf. linje virker ikke ??

Det er nu heller ikke fordi der både er digitale og analoge signaler tilstede, nej signalets (det "digitale" S/PDIF signal) karakter er både digital og analog. Amplituden af bitstrømmen er digital ("0" eller "1"), men timingen af de enkelte bit ("clocken"), som er en essentiel del af S/PDIF formatet, er i høj grad af analog karakter. Det skyldes at S/PDIF modtageren registrerer skift fra 0 til 1, og denne process er 100% analog, dvs. påvirkelig af støj f.ex. Og det gælder både coax og optiske forbindelser, det er blot andre støj- og forvrængningsmekanismer der er på spil.

Det man skal huske på her er, at der ikke er nogen redundans af signalet - der er ét (1) forsøg til at få data og clock transmitteret - går det galt, så er det bare ærgerligt. Systemet har ingen mulighed for at rette fejlen.

Tilbage til udgangspunktet - det kan sagtens tænkes at der rent teknisk kan være forskel på kvaliteten af to signaltransmissionskabler (coax eller optisk). Om det i praksis vil betyde den helt store lydmæssige forskel afhænger af mange andre ting - kvalitet af sender/modtager, clockstabilitet af CD-(eller andet) drev, osv.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

hey læs evt lidt i jitter tråden, der står en del beskrevet om dette.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3768&KW =jitter

Og jo lysledere af glas lyder bedre end plastic gør.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Cabal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

S.R.S skrev:

Hvis nu vi tager analoge overfor den digitale. Der skal signalet uden tvivl altid konverteres og det bringer altid et tab. Ganske vist kan bitraten laves så utroligt højt at det ikke er hørtbart, men i teorien vil der altid være et tab.

Tager vi så den optiske overfor den elektriske, så kan den elektriske påvirkes af andre elektriske forstyrrelser. Det kan lys ikke og det er nok derfor nogle vælger optisk frem for elektrisk.

Anyways, for lige at komme tilbage til emnet, så er der selvfølgelig forskel på optiske ledere. Nu ved jeg ikke om du kender fysikken bag, men lyset "svinger" så at sige fra side til side inde i kablet pga. forskellige typer lysledende materiale inde i kablet (med forskellig brydningsindex hvis det siger dig noget). Jeg kunne forestille mig forskellen ligger her og at der i et billigt kabel måske kunne "slippe lys" ud af det lysledende materiale eller det billige kabel ikke brugte lige så "rent" materiale.

En anden ting er når lyset skal ind og ud af kablet, det skal helst ske ved vinkler, der gør at lyset ikke brydes ud af lysleder materialet og afhængigt af kabel/stik typen tror jeg også det er forskelligt hvordan disse vinkler er.

Det er nok de ting der gør at Taralabs kablet lyder bedre. Måske er der brugt flere materialer med flere brydningsindex end i ClickTronics kabel, så lyssvingningerne bliver "pænere". Hvad ved jeg? Jeg kender kun teorien, resten er gætværk

Du kunne evt. også prøve at kiogge her http://www.dr.dk/tv/tv-fakta/videnom/81lysleder/ der står lidt. Google er din ven

Jeg lærte forresten på den side at der altid vil være et tab i lysledere og det er jo egentlig logisk nok, så der er nok også mindre tab i taralabs kablet

Jeg mener ikke at der er tale om vinklinger af lyskilden i et optisk kabel. Ikke i den slags der bruges til dette formål i hvert fald.. dertil er længden sikkert for kort.

Et energitab i et kabel på 1 meter, burde være tæt på ikke-eksisterende, og jeg ser ikke hvordan det skulle kunne ændre på bitstrømmen.. de svage punkter må være den hardware i enhederne, der behandler signalet.

Men ellers meget interessant - og med lidt kreativ tænkning, kan man afspille en CD på tværs af landet..

mvh
Søren

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Cabal skrev:

Jeg mener ikke at der er tale om vinklinger af lyskilden i et optisk kabel. Ikke i den slags der bruges til dette formål i hvert fald.. dertil er længden sikkert for kort.

Et energitab i et kabel på 1 meter, burde være tæt på ikke-eksisterende, og jeg ser ikke hvordan det skulle kunne ændre på bitstrømmen.. de svage punkter må være den hardware i enhederne, der behandler signalet.

Men ellers meget interessant - og med lidt kreativ tænkning, kan man afspille en CD på tværs af landet..

mvh
Søren

Energitab (eller effekttab for at være helt korrekt) er ikke noget problem, med mindre en optisk fiber er meget dårlig. Selv den dårligste plastfiber kan jeg ikke forestille mig vil være dårlig. Problemet med den optiske forbindelse er forvrængning, at en puls ser anderledes ud før og efter fiberen. Det gør at timingen i signalet forringes, hvilket fører til jitter.

Cabal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan timingen berøres? Hvis du hermed mener hastigheden af pulserne, er det vel umuligt at ændre på? Man kan gøre signalet svagere eller forstærke det, men ændre på hastigheden burde være fysisk umuligt...

mvh
Søren

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Cabal skrev:

Hvordan kan timingen berøres? Hvis du hermed mener hastigheden af pulserne, er det vel umuligt at ændre på? Man kan gøre signalet svagere eller forstærke det, men ændre på hastigheden burde være fysisk umuligt...

mvh
Søren

Meget forenklet: S/PDIF blander data og clock sammen. Clockfrekvensen "måles" i modtagerenden ved varigheden af hver bit, så at sige. Men en bit er ikke bare en firkant, det tager f.ex. tid at skifte fra "0" til "1" og vice versa. En "pæn" og veldefineret bit er en forudsætning for at måle varigheden af den præcist. Pulsforvrængningen i et "digitalt" interface (om den stammer fra sender, modtager eller kabel er for så vidt ligegyldigt) ændrer på hvor "pæn" firkanten er, og der er altid tale om en forringelse.

Derfor kan clockfrekvensen faktisk måles til (ganske lidt) forskellige værdier hele tiden, dette fænomen at clockfrekvensen varierer en lille smule kaldes jitter, og selv i mild grad er dette både mål- og hørbart.

Cabal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Det giver lidt mening. Takker.
Sync'en er altså ikke et seperat signal mellem CDafspiller/Forstærker? Men er indeholdt i audio-bit'sene (hvis det er et ord)

Søren

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Cabal skrev:

Det giver lidt mening. Takker.
Sync'en er altså ikke et seperat signal mellem CDafspiller/Forstærker? Men er indeholdt i audio-bit'sene (hvis det er et ord)

Søren

Jeps. 

Sinan_Tamer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Så du siger altså at bithastigheden varier ?? og det er variationen der er den analoge del ?? Det var da godt nok en dårlig løsning... anyway, efter som du er den eneste jeg har hørt det her fra, vil jeg gerne lige høre hvor du har det fra.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave