| Forfatter |
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 14 Juli 2004 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har forsøgt at finde ud af lidt mere omkring clocken til konverter kredse osv. Og jeg har da også fundet en hel det geniale ting, men én ting som jeg ikke kan finde noget svar på er, hvad er forskellen på at bruge en PLL istedetfor et krystal? Såvidt jeg ved er krystaller ellers enormt precise, og jeg kan ikke lige finde nogle eksempler på hvor producenterne anbefaler andet end et alm. krystal, de skriver højest at det kan lade sig gøre at bruge en PLL...
Hvad er at foretrække? Det lyder til på de indlæg jeg har læst mig igennem, at en PLL er at foretrække... men helt precist hvorfor?
Jeg har kigget lidt på Kramer71's, clock kredsløb http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6730 (Optimering nr 7.) som lyder til at være rimelig godt, ud fra de forskellige comments osv.
Og lige en anden ting. Når man læser omkring PLL'er osv. så er clocken beskrevet med fs ?, hvad er det lige det står for? f.eks. 128fs eller 512fs osv.
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 14 Juli 2004 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
en PLL er et tunebar kredsløb, hvor frekvensen kan tunes og derved "synkroniseres" eller faselåses (PLL=Phase Locked Loop) til et andet clocksignal. En krystal oscillator har en fixed frekvens og kan ikke tunes. En PLL bruges f.ex. i en indgang for digitalsignaler på en DAC (en S/PDIF indgang), hvor der låses til en ekstern kilde (CD-drev), mens en krystal oscillator bruges internt i CD-drevet, hvor der skal frembringes en præcis reference.
Man kan desuden konstruere en XPLL, som er en blanding mellem de to, sådan at man faktisk kan "trække" lidt i krystalfrekvensen (ganske lidt), og derved alligevel låse til et andet clocksignal. Hjertet heri kaldes en VCXO, Voltage Controlled Crystal Oscillator.
Hvad man skal bruge afhænger altså "hvor man er" i kæden(???) Er det en DAC du roder med?
Lige til sidst: fs er samplingsfrekvensen, for CD er den 44,1 kHz. Dvs. 512fs = 22,5792 MHz. __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et spørgsmål i den forbindelse hvad sker der ved bare at skifte krystallet med en 5ppm fra LC Audio (ikke deres print) .Er der så ikke noget der skal justeres for at fungere optimalt.  __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
Et spørgsmål i den forbindelse hvad sker der ved bare at skifte krystallet med en 5ppm fra LC Audio (ikke deres print) .Er der så ikke noget der skal justeres for at fungere optimalt. |
|
|
Det skal jo være et krystal med sammen frekvens! Ellers så kan du sagtens skifte den.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
JRGW skrev:
Et spørgsmål i den forbindelse hvad sker der ved bare at skifte krystallet med en 5ppm fra LC Audio (ikke deres print) .Er der så ikke noget der skal justeres for at fungere optimalt. |
|
|
Det skal jo være et krystal med sammen frekvens! Ellers så kan du sagtens skifte den.
|
|
|
Ja det havde jeg også regnet med,meeen er maskinen ikke justeret til den evt. lille afvigelse læs tolerance som der nu er i den eksisterende eller hænger verden ikke sådan sammen.
Måske et dumt spørgsmål. __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
micma18 skrev:
JRGW skrev:
|
|
|
|
|
Ja det havde jeg også regnet med,meeen er maskinen ikke justeret til den evt. lille afvigelse læs tolerance som der nu er i den eksisterende eller hænger verden ikke sådan sammen.
Måske et dumt spørgsmål.
|
|
|
Det er jo netop det krystallet retter op på, da det kun afviger med 5ppm, imod f.eks. et normalt krystal med 100ppm eller mere...
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgeligt afhængigt af clocksystemet i din cdafspiller ville jeg faktisk starte med at give clock delen en bedre strømforsyning. Dvs. kraftigere filtrering og hurtigere afkobling af en evt. hcmos kreds, - og det samme til krystallet. Det koster under 20 kr, og resultatet kan nærmest kun være bedre.
Den absolutte afvigelse fra hastigheden, målt med ppm er uden betydning. Det kan ikke høres. Spørgsmålet er, hvor meget jitter, der er på krystallet, specielt den mere lavfrekvente del, og hele clocken. LC giver slet ingen dokumentation for dette. Det han giver er blålys. Det er meget muligt at hans krystal er bedre. Vi ved det bare ikke.
Jeg vil sige at den clock jeg har givet diagram på, har jeg prøvet at dokumentere ift. jitter. Både ift. til xo en som er fra Guido Tent, og strømforsyningen - en spændingsreference fra Max - er støjsvag også ved de lave frekvenser. Jeg kan ikke give den fuldstændige dokumentation, det har jeg slet ikke måleudstyr til. Og det har LC heller ikke 
Som jeg kan se det på din nysgerrighed, så skal du nok læse noget mere. Bare skriv hvis du har flere spørgsmål. Jitter er sagen inden for digital audio.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Selvfølgeligt afhængigt af clocksystemet i din cdafspiller ville jeg faktisk starte med at give clock delen en bedre strømforsyning. Dvs. kraftigere filtrering og hurtigere afkobling af en evt. hcmos kreds, - og det samme til krystallet. Det koster under 20 kr, og resultatet kan nærmest kun være bedre.
Den absolutte afvigelse fra hastigheden, målt med ppm er uden betydning. Det kan ikke høres. Spørgsmålet er, hvor meget jitter, der er på krystallet, specielt den mere lavfrekvente del, og hele clocken. LC giver slet ingen dokumentation for dette. Det han giver er blålys. Det er meget muligt at hans krystal er bedre. Vi ved det bare ikke.
Jeg vil sige at den clock jeg har givet diagram på, har jeg prøvet at dokumentere ift. jitter. Både ift. til xo en som er fra Guido Tent, og strømforsyningen - en spændingsreference fra Max - er støjsvag også ved de lave frekvenser. Jeg kan ikke give den fuldstændige dokumentation, det har jeg slet ikke måleudstyr til. Og det har LC heller ikke 
Som jeg kan se det på din nysgerrighed, så skal du nok læse noget mere. Bare skriv hvis du har flere spørgsmål. Jitter er sagen inden for digital audio.
|
|
|
Hvis krystallet afviger i frekvens, vil det jo også give sig udslag i jitter!?... For hvis clock frekvensen ikke er synkron med tiden, på f.eks. en I2C bus eller anden databus, der er tidsafhængig. Og når det er sagt, så ved jeg ikke om f.eks. TI's SpAct, bare detecter clocken på det indkomne signal i forhold til dens egen clock, for så kan jeg måske forstå at det kunne være lidt ligemeget... (men det vil jo stadig forvrænge i forhold til sampling frekvensen)
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
kramer71 skrev:
|
|
|
|
Hvis krystallet afviger i frekvens, vil det jo også give sig udslag i jitter!?...
Nej. Jitter er tidsvariation.
For hvis clock frekvensen ikke er synkron med tiden,
Clockfrekvensen er tiden i en cdspille - hele vejen igennem.
på f.eks. en I2C bus eller anden databus, der er tidsafhængig. Og når det er sagt, så ved jeg ikke om f.eks. TI's SpAct, bare detecter clocken på det indkomne signal i forhold til dens egen clock,
Ja det gør den med pll en i recieweren. Pll en aflæser clocksignalet og det er så den clock der bruges. Den aflæste clock er absolut den samme som i drevet. Men der vil være mere jitter på. Derfor kan det være en fordel med fælles clock. Det kan du også se i min beskrivelse.
for så kan jeg måske forstå at det kunne være lidt ligemeget... (men det vil jo stadig forvrænge i forhold til sampling frekvensen)
Recieweren kan give forskellige clocksignaler ud, afhængig af programmeringen og kan låse sig på forskellige signaler og clockfrekvenser. Det er jo også derfor at der kan læses f.eks. dvdaudio i de nye dacs.
For at lære om jitter så start her (noget er vrøvl men skie med det :):
http://www.altmann.haan.de/jitter/english/engc_navfr.html
Prøv evt. derefter at søge på jitter i dette forum. Jeg og specielt Lennart havde en kanon diskussion for over et år siden.
|
|
|
PS køb ikke det l**t der er inden på siden. Brug de konstruktionsdetaljer jeg har givet :)
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
micma18 skrev:
kramer71 skrev:
|
|
|
|
Hvis krystallet afviger i frekvens, vil det jo også give sig udslag i jitter!?...
Nej. Jitter er tidsvariation.
For hvis clock frekvensen ikke er synkron med tiden,
Clockfrekvensen er tiden i en cdspille - hele vejen igennem.
Hvis nu man forestiller sig at clock frekvensen driver, så vil der jo opstå jitter da den faste deling man køre med (f.eks. 256), så vil sampling frekvensen jo også drive... men datastrømmen, hvis man forestiller sig den kommer ind med ideal clock, så vil der jo opstå en tidsforskel/jitter.
på f.eks. en I2C bus eller anden databus, der er tidsafhængig. Og når det er sagt, så ved jeg ikke om f.eks. TI's SpAct, bare detecter clocken på det indkomne signal i forhold til dens egen clock,
Ja det gør den med pll en i recieweren. Pll en aflæser clocksignalet og det er så den clock der bruges. Den aflæste clock er absolut den samme som i drevet. Men der vil være mere jitter på. Derfor kan det være en fordel med fælles clock. Det kan du også se i min beskrivelse. Men pll'en er vel ikke trinløs...?
for så kan jeg måske forstå at det kunne være lidt ligemeget... (men det vil jo stadig forvrænge i forhold til sampling frekvensen)
Recieweren kan give forskellige clocksignaler ud, afhængig af programmeringen og kan låse sig på forskellige signaler og clockfrekvenser. Det er jo også derfor at der kan læses f.eks. dvdaudio i de nye dacs.
For at lære om jitter så start her (noget er vrøvl men skie med det :):
http://www.altmann.haan.de/jitter/english/engc_navfr.html
Prøv evt. derefter at søge på jitter i dette forum. Jeg og specielt Lennart havde en kanon diskussion for over et år siden. |
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læs det link jeg gav.
Clockfrekvensen driver ikke.
PLL en er "trinløs". Musifix har skrevet det ganske nydeligt.
Det er en god ide at prøve at forstå, før man gør sig forståelig. Jeg tager gerne spørgsmålene fremover, hvis du læser linket , og de forklaringer der er på, hvad jitter er, hvad der forårsager det, og hvad der kan gøres ved det 
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der stod nu ikke så meget som jeg ikke vidste i forvejen. Men det giver også næsten sig selv, hvis pll'en kan justeres precist ind på det indkomne signal...
Jeg forstod det bare som om, hvis krystallets clock divideret med divideren(eks. 256), blev brugt som clock på I2C bussen, så ville den jo ikke være helt synkron med dataene som kommer ind med clocken fra drevet/transiveren... og dermed ville der jo opstå tidsforskelle ;-) men hvis clocken har været en tur igennem pll'en så giver det jo sig selv...
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2005 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var lige ved at tegne diagrammet men det virker ikke rigtig det med computer filer,kan ikke få det til at virke.
Er i hvert fald blevet 149kr fattigere
Har studeret dit diagram med interesse.
I øvrigt er clocken skærmet i et metalhus og det kunne se ud som om crystallet er dæmpet med gummi eller lign.Om det så er tegn på noget seriøst ved jeg ikke lige. __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2005 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg nok ved at afspore debatten lidt i forhold til det oprindelige emne men....
Ifølge de service manualer jeg har erhvervet DVD og CD maskine er der flere ting man kan trimme/justere det kræver et oscilloscop og frekvenstæller og en speciel testplade som nok kan være svær at opdrive og relativ dyr.Er der nogen der har prøvet dette,har kunne men måske også nå lidt bedre performance eller hvad? __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
|
Jeg var lige ved at tegne diagrammet men det virker ikke rigtig det med computer filer,kan ikke få det til at virke.
Er i hvert fald blevet 149kr fattigere
Har studeret dit diagram med interesse.
I øvrigt er clocken skærmet i et metalhus og det kunne se ud som om crystallet er dæmpet med gummi eller lign.Om det så er tegn på noget seriøst ved jeg ikke lige.
|
|
|
Computer filer ???
En god clock skal skærmes. Det er bl.a. naturlig fordel ved den xo fra guido tent.
En god clock må ikke vibrere. Derfor er der brugt gummi (plakatklister) - der er forklaring i teksten. Samtidigt er den nærmest flydende ophængt af samme grund. Alt sammen pga. jitter.
Kan se at der i diagrammet mangler den rf stopper. Skal bare på lige inden xoen, (som vist i diagram fra guido - betyder ikke noget for funktionaliteten.
|
| Til top |
|
| |