Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 04:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: equalizer hvordan virker skidtet ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige siddet lidt for sjov og leget med min equalizer på min Sony reciever
jeg kan tydeligt høre at det ændre på lyden osv...

det jeg er i tvivl om er hvad de forskellige tal egentlig gør ?
jeg har nu haft min reciever i mange år.. men har egentlig aldrig rigtigt leget med det før idag.. så bær over med min uvidenhed

fx på bassen kan jeg
gå fra -10db -> +10.. dette siger sig selv hvad dette skal bruges til... men derud over kan jeg også sætte den til

100hz - 1khz

samme med mellem tone og diskant hvor

mellem går fra 1khz -> 5khz
diskant går fra 1khz til 10khz

hvad har det at sige for lyden at jeg fx køre 100hz på bassen køre den så kun lyde fra 0-100hz eller hvordan ?

og hvordan så med mellemtone og diskanten ?

er der eventuelt en god indstilling til at f lidt mere "smæk" på lyden til rock osv ?

jeg har nogle Cerwin Vega LS15 HT'er med 15" bas osv osv

p.s jeg ved godt at der er en del herinde der ikke bryder sig om eq'ing osv men når ens udstyr knap nok er hifi kan man jo lige så godt suge det bedste ud af det med alle tricks osv

Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

Pelle Pirat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

En equalizer til privat brug ganske unødvendig, eller sådan BURDE det ihvertfalde være.

En equalizer bruges til at justere niveauet på de forskellige lyd-frekvenser. Tallene på din equalizer indikere alt andet lige spektret 20HZ-20.000HZ som regnes for det spektrum øret kan opfatte. +-10db er "bare" hvor meget du hæver/sænker de forskellige niveauer.

Igen, en equalizer bør være unødvendigt da ens anlæg bør gengive musik/film nøjagtigt som den er indspillet uden at det skulle være nødvendigt at indstille alle mulige områder i lyden.

Det kan dog være lidt sjovt at lege med ved fx. at smide lidt extra bas på sine yndlingsfilm så underboen bliver RIGTIG glad for dig  Til mudik finder jeg det ganske unødvendigt. Men, skal det bruges til rock/heavy, tjaaa, der er det lækkert med lidt forhøjet bas til storetromme og noget øvre mellemtone og diskant til bækner/lilletromme. Men igen, hele spektret er lige vigtigt når vi tale lyd, så min anbefaling vil være at nulstille alle indstillinger  For meget pillen mudrer lyden, men det kunne tænkes at det kunne have positiv effekt at sænk bassen lidt da CVerne gengiver rigeligt bas og måske ikke vil mudre helt så meget?

Bare prøv dig frem, synes du det lyder fedt, så har du ramt rigtigt :-)

God fornøjelse

Til top Vis Pelle Pirat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pelle Pirat

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 Juli 2004 kl. 02:30 | IP-adresse registreret  

ZzZzleepY skrev:

fx på bassen kan jeg
gå fra -10db -> +10.. dette siger sig selv hvad dette skal bruges til... men derud over kan jeg også sætte den til

100hz - 1khz

samme med mellem tone og diskant hvor

mellem går fra 1khz -> 5khz
diskant går fra 1khz til 10khz

hvad har det at sige for lyden at jeg fx køre 100hz på bassen køre den så kun lyde fra 0-100hz eller hvordan ?

Jeg synes det er et godt spørgsmål, men jeg synes ikke rigtigt det er blevet besvaret. Er det ikke en der kan udybe hertz-delen lidt nærmere.

Til top Vis lpm76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpm76

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Juli 2004 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

lpm76 skrev:

Jeg synes det er et godt spørgsmål, men jeg synes ikke rigtigt det er blevet besvaret. Er det ikke en der kan udybe hertz-delen lidt nærmere.

Jo, jeg vil gerne prøve

Med hensyn til bas og diskant er der tale om en knækfrekvens. Ved bas kan du f.eks. vælge 100 Hz. Det betyder at kun de helt dybe toner der ligger under 100 Hz reguleres. Hvis du vælger en højere frekvens (f.eks. 800 Hz) reguleres også det nederste af mellemtoneområdet.

På samme måde er det med diskantreguleringen. Vælges f.eks. 10.000 Hz er det kun den øverste diskant, d.v.s. de helt høje toner der reguleres.

Med hensyn til mellemtonen kan man vælge at hæve/sænke niveauet ved den frekvens (Hz) man har valgt.

Håber det hjalp lidt

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 Juli 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Pelle Pirat skrev:
En equalizer til privat brug ganske unødvendig, eller sådan BURDE det ihvertfalde være.

Ganske uenig. Prøv at lave en frekvensmåling på dine højttalere i dit lytterum. Du vil få et chok. Trods god afstand fra vægge osv vil du med garanti have variationer og resonanser på op til +-10dB eller måske mere.

Jeg ved godt det ikke er på mode, men det er så småt ved at komme igen. Prøv bare at se alle disse surroundreceivere med målemikrofon til automatisk indstilling af frekvensgangen, for ikke at nævne TACT room corrector.  

Køb et dB meter og en test CD med sinustoner fra 20Hz til 20kHz og tegn det ind på et stykke papir. Eller bedre endnu en rigtig tonegenerator og en spectrum analyzer. Prøv det, prøv det og du vil opdage at en professionel 31bånds equalizer er den bedste opgradering til dit anlæg nogensinde.

Mån får så meget mere hul igennem og naturlig lyd at man ikke fatter det.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Juli 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Nrik har lidt ret med hensyn til et lytterums variationer og bruges en EQ med mange bånd kan der rettes lidt op på området 40-80hz, hvor de flestes problemer ligger! Meeen alle tonekontroller gør noget forfærdeligt med fasen, det giver i heldigste fald en udtværring af lyden, så lad være med at bruge dem; find hellere de problemer, som lytterummet bidrager med!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2004 kl. 02:51 | IP-adresse registreret  

takker det gav lidt indsigt i hvordan det virker 
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

Pelle Pirat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2004 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Nrik har lidt ret med hensyn til et lytterums variationer og bruges en EQ med mange bånd kan der rettes lidt op på området 40-80hz, hvor de flestes problemer ligger! Meeen alle tonekontroller gør noget forfærdeligt med fasen, det giver i heldigste fald en udtværring af lyden, så lad være med at bruge dem; find hellere de problemer, som lytterummet bidrager med!  

Korrekt, equalizer er noget man kun finder i "Brians" bil og gerne med så mange blinkende dippedutter på som muligt

Pelle Pirat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2004 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Pelle Pirat skrev:

Ganske uenig. Prøv at lave en frekvensmåling på dine højttalere i dit lytterum. Du vil få et chok. Trods god afstand fra vægge osv vil du med garanti have variationer og resonanser på op til +-10dB eller måske mere.

Jeg ved godt det ikke er på mode, men det er så småt ved at komme igen. Prøv bare at se alle disse surroundreceivere med målemikrofon til automatisk indstilling af frekvensgangen, for ikke at nævne TACT room corrector.  

Køb et dB meter og en test CD med sinustoner fra 20Hz til 20kHz og tegn det ind på et stykke papir. Eller bedre endnu en rigtig tonegenerator og en spectrum analyzer. Prøv det, prøv det og du vil opdage at en professionel 31bånds equalizer er den bedste opgradering til dit anlæg nogensinde.

Mån får så meget mere hul igennem og naturlig lyd at man ikke fatter det.

Tror jeg hopper over med hensyn til anskaffelse af equalizer. Det eneste seriøse sted en equalizer hører hjemme er under indspilning og udvikling af det musik du lytter til, hvis det da overhovedet bliver brugt der. Eller som senere nævnt i Brians" bil.... Tror du skal have kigget på dit lytterum hvis din lyd er så dårlig. Det kunne også tænkes at DU bedre kan lide din musik med et højere/lavere niveau i de forskellige toneområder, men det er ikke ensbetydende med at musikken/lyden bliver gengivet korrekt.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

F.Christians: Det er rigtigt, men lidt udtværing kan være at foretrække frem for en frekvensgang som alperne.

Og selvfølgelig: Hvis man KAN få en relativ ret frekvensgang i sit rum med  andre - rigtige akustiske midler - er det da at foretrække. Desværre er det ret svært. Jeg vil stadig mene at man bør prøve at måle sit rum. De fleste hifi-elskere vil sikkert blive overraskede, på trods af god afstand mellem højttalere og vægge og andre foranstaltninger..

Og kære Pelle pirat: Prøv at tage på en gudiet tur i et pladestudie (f.eks. i forb. med en hifi-klub udflugt) . Det er rigtigt spændende og lærerigt, og selv om de har helt kontrollerede akustiske forhold, så har og bruger de et hav af forskellige equalizere og compressorer for at kunne få musikken ned på CD. Og det rejser jo selvfølgelig spørgsmålet om hvordan 'korrekt lyd' lyder. For alt elektronisk forstærket musik er jo bearbejdet, så man bør vel egentlig kun sammenligne med klassiske koncerter eller hvad?

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Jo, jeg vil gerne prøve

Med hensyn til bas og diskant er der tale om en knækfrekvens. Ved bas kan du f.eks. vælge 100 Hz. Det betyder at kun de helt dybe toner der ligger under 100 Hz reguleres. Hvis du vælger en højere frekvens (f.eks. 800 Hz) reguleres også det nederste af mellemtoneområdet.

På samme måde er det med diskantreguleringen. Vælges f.eks. 10.000 Hz er det kun den øverste diskant, d.v.s. de helt høje toner der reguleres.

Med hensyn til mellemtonen kan man vælge at hæve/sænke niveauet ved den frekvens (Hz) man har valgt.

Håber det hjalp lidt

Kanon forklaring! - Tak for det, om equalizere så er en god ide eller ej, vil jeg ikke blande mig i.

Til top Vis lpm76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpm76

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
lpm76 skrev:

Jo, jeg vil gerne prøve

Håber det hjalp lidt

Lige en tilføjelse, knækfrekvensen den frekvens hvor din reguleringskurve topper. Hvis du forestiller dig en horisontal lige linie hvor der er afsat frekvenser på linien, du sætter knækfrekvensen til 100 Hz, det svarer til at hive i linien med midtpunkt i de 100 Hz. Toppunktet er de 100 Hz men frekvenserne på hver side af 100 Hz punktet bliver også hævet dog mindre og mindre som man bevæger sig væk fra midtpunktet, det ligner en bølge med toppen i knækfrekvensen. Håber ikke det lyder helt i skoven

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

x
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2004 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

husk lige at holde jer lidt til emnet

der skulle ikke diskuteres om EQ var en go ide eller ej.. men hvordan de virker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes